תפריט עמוד

ההתחממות הגלובלית: זה בידיים שלנו

דו"ח האקלים של האו"ם שפורסם לאחרונה לא מבשר טובות, ונראה כי גלי חום, שטפונות ושריפות הולכים להופיע בכדור שלנו בתדירות גבוהה מתמיד. הנה כה דברים שכולנו יכולים לעשות כדי לצמצם את הנזק ולמנוע התחממות נוספת

שריפות הענק שפקדו לאחרונה את יוון והשיטפונות חסרי התקדים שנראו בגרמניה ובבלגיה בחודש האחרון הם רק ההקדמה למה שמצפה לנו בעשורים הבאים. לפי דו"ח האקלים שפורסם בשבוע שעבר על ידי הפאנל הבין ממשלתי לשינוי אקלים של האו"ם, הולך להיות פה חם. מאד מאוד חם. ההתחממות הזו טומנת בחובה, בין היתר, שינויים קיצוניים במזג האוויר, גלי חום, המסת קרחונים, בצורות, עלייה משמעותית במפלס פני הים ושיטפונות.

גם בתקופה בה הקורונה נמצאת בראש סדר היום בחדשות, אפשר להבין שהעיסוק בהתחממות הגלובלית הוא כבר לא פריבילגיה ששמורה לנערות משועממות משוודיה אלא משהו שנוגע לחיים שלנו. כן, גם שלנו ולא רק של הדורות הבאים. לפי הדו"ח, ללא שינוי במדיניות, הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ עלולה לעלות במעלה וחצי עד 1937, עוד 16 שנה בסך הכל. זאת ועוד, הדו"ח מוכיח שההתחממות הזו נובעת באופן ישיר מפעילות האדם.

למרות שחלק מהתהליך הזה הוא בלתי הפיך ואנחנו קרובים מאוד לנקודת האל חזור, עדיין ניתן להפחית את הנזק של ההתחממות ולמנוע התחממות נוספת.  וכאן אנחנו נכנסים לתמונה. כי למרות שההתחממות הגלובלית מושפעת במידה רבה מהמדיניות של המנהיגים שלנו, בסופו של דבר הרגלי החיים שלנו הם אלה שמשפיעים יותר מכל על ההתחממות, ואם כל אחד, אבל באמת כל אחד, יעשה כמה שינויים ויאמץ כמה הרגלים חדשים וסביבתיים לחייו, השינוי יהיה גדול.

שריפות הענק ביוון באוגוסט 2021. השינויים הקיצוניים במזג האוויר נובעים מההתחממות הגלובלית

מה אנחנו יכולים לעשות?

אפשר ורצוי לפעול למען הסביבה באופן פעיל, למשל, על ידי מחזור או נטיעת עצים. עם זאת, השינוי המשמעותי נגזר פעמים רבות דווקא מהרגלי החיים ומהפעילות היומיומית שלנו, כולל פעילויות שכרוכות ביציאה מאזור הנוחות שלנו. לפעמים יותר קל ללכת למיכל המיחזור הסמוך לביתנו ולמרק את המצפון על הג'ינס החדש שרכשנו למרות שלא באמת היינו צריכים, אבל כדור הארץ ייצא נשכר יותר דווקא אם נוותר על כמה מההרגלים המזיקים שלנו. הנה כמה שינויים שאפשר לעשות וייטיבו עם העולם שלנו:

לצמצם את השימוש ברכב הפרטי

אחד הגורמים המרכזיים להתחממות הגלובלית הוא השימוש ההולך וגובר ברכבים פרטיים הצורכים כמויות גדולות של דלק. מעבר למעבר לרכבים חסכוניים יותר, חשוב עוד יותר להפחית ככל האפשר את השימוש ברכב הפרטי. נכון, התחבורה הציבורית בישראל רחוקה מלהיות אטרקטיבית ורובנו לא יכולים לוותר כליל על השימוש ברכב. עם זאת, רבים מאיתנו יכולים לנסוע מפעם לפעם בתחבורה ציבורית, בעיקר בערים הגדולות, במקום להיכנס שוב לרכב. בנוסף לשימוש בתחבורה הציבורית בכל עת בה זה מתאפשר (ובתקווה שעם העלייה בביקוש תהיה השקעה גדולה יותר בתחבורה הציבורית), יש דברים נוספים שאפשר לעשות כדי לצמצם את השימוש ברכב הפרטי: רכיבה על אופניים, הליכה ברגל (שתי חלופות בריאות וזולות לרכב פרטי שאפשר להשתמש בהן במרחקים קצרים) ונסיעות שיתופיות.

רכיבה על אופניים במקום שימוש ברכב פרטי יכולה להביא להפחתה בפליטת גזי החממה

לטייל בצורה אחראית

אנחנו אוהבים לטייל בעולם ומבינים שקשה עד בלתי אפשרי לוותר על התענוג הזה. יחד עם זאת, כדי להבטיח שגם לצאצאים שלנו יהיו עולם לטייל בו,  כדאי לאמץ כמה שינויים בהרגלי הטיול שלנו. הטיסות אמנם גורמות נזק בלתי הפיך לסביבה (ועל כך בסעיף הבא), אבל אפשר לטייל בצורה אחראית גם בלי לוותר לחלוטין על טיסות. אם תעדיפו טיול אחד ארוך במקום כמה סופי שבוע קצרים, תחליפו טיסות פנים בנסיעה ברכבת, תוותרו על הרכב השכור ותטיילו בתחבורה ציבורית ובאופניים, תתרכזו בחוויות ולא בקניות ותעדיפו ללון במקומות אירוח קטנים וביתיים ולא במלונות גדולים, תוכלו לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלכם.

עוד על תיירות אחראית שמצמצמת את הפגיעה בסביבה תוכלו לקרוא כאן.

רכבת בשווייץ. בטיול בחו"ל כדי להעדיף תמיד שימוש בתחבורה ציבורית

רכבת בשווייץ. בטיול בחו"ל כדי להעדיף תמיד שימוש בתחבורה ציבורית

לטוס פחות ולאזן פחמן

בתחילת משבר הקורונה, כשעולם התעופה שבת כמעט לחלוטין, אפשר היה להבחין מהר מאוד בהשפעה החיובית על הסביבה ובצמצום משמעותי בפליטת גזי חממה. טיסות, כאמור, הן גורם מזה מאוד, וכדאי לצמצם בהן ככל האפשר (למשל, על ידי קיום פגישות עסקיות בינלאומיות בזום). אם כבר טסים, מומלץ לפחות לקזז לאחר מכן את הפחמן שנפלט בטיסה. זה הרבה יותר פשוט ממה שאתם חושבים. יש היום כמה אתרים שמאפשרים לחשב את כמות הפחמן שנפלטה בטיסה ולתרום למטרות סביבתיות (כמו נטיעת עצים) באופן שיאפשר לפצות על הנזק.

עוד על איזון פחמן תוכלו לקרוא כאן

 

לעבור לגור בעיר

מי לא חולם על בית בכפר עם חצר גדולה? פעמים רבות הטיעון הירוק הוא חלק בלתי נפרד מהחלום הזה – בכפר אפשר לגדל ירקות בחצר וליהנות ממרחב ומאוויר נקי. אבל האמת היא שלמרות איכות החיים שמתלווה לחיים כאלה, לסביבה שלנו יהיה הרבה יותר טוב אם נגור ברבי קומות בערים. המגורים בסביבה כפרית גורמים להידלדלות של שטחים פתוחים, לסלילת כבישים ולשימוש מוגבר ברכבים פרטיים מזהמים. בעיר יש פחות בזבוז של שטחים פתוחים (במגדל אחד אפשר לאכלס כמות משפחות שיכולה להתגורר בכפר קטן), והכל נמצא בהישג יד כך שאין צורך להשתמש הרבה ברכב. כמובן שערים רבות סובלות מזיהום אוויר כבד, ולכן כדאי לבחור לגור בערים שבהן נעשה מאמץ של הרשויות ליישם עקרונות סביבתיים, כמו שמירה של שטחים פתוחים, שתילת עצים וטיפוח ריאות ירוקות, תחבורה ציבורית אטרקטיבית, בנייה ירוקה, מיחזור והפרדת פסולת, שימוש באנרגיה סולרית ועוד.

בכתבה הבאה תוכלו לקרוא על היישובים הכי ירוקים בארץ

ברלין, אחת הערים הירוקות בעולם. המגורים בעיר מאפשרים שמירה על שטחים פתוחים וריאות ירוקות

להפחית את השימוש בפלסטיק

השימוש הנרחב בפלסטיק הוא אחד הגורמים המרכזיים להתחממות כדור הארץ. לא רק שהפלסטיק אינו מתכלה, שהוא מזהם את הים ושהוא משחרר רעלים כאשר הוא מתפרק, תהליך הייצור של הפלסטיק מצריך שימוש בכמויות אדירות של נפט, כאשר תעשיית הנפט מהווה מקור מרכזי לפליטת גזי חממה. אמנם קשה לדמיין את החיים שלנו ללא פלסטיק, שנמצא בכל מקום, אבל יש הרבה מאוד דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי לצמצם את השימוש בפלסטיק, למשל, להימנע משימוש בכלים חד פעמיים ובקשים לשתייה, לקנות מוצרי מזון באריזות גדולות או במיכלים שניתן לעשות בהם שימוש חוזר וכמובן להשליך את אריזות הפלסטיק למיכלי המיחזור.

גם צמצום השימוש בשקיות פלסטיק, אשר מרביתן אינו ניתנות למיחזור, הוא חשוב מאוד, אבל כדאי לדעת שלפעמים שקית פלסטיק עדיפה על פני החלופות (שקיות נייר או שקיות רב פעמיות) שכן תהליך הייצור של שקיות הנייר ושל השקיות הרב פעמיות צורך כמות אנרגיה גבוהה יותר משל ייצור הפלסטיק ובסופו של דבר מזהם יותר. לכן מוטב לצמצם את השימוש בשקיות ככל האפשר, לעשות שימוש חוזר בשקיות הפלסטיק שברשותכם ולהשתמש בשקיות הרב פעמיות שממילא כבר יש לכם במקום לרכוש שקיות חדשות.

תהליך ייצור הפלסטיק גורם לפליטת גזי חממה. בנוסף, הפלסטיק מגיע לאוקיינוסים ומסכן את בעלי החיים שחיים בהם

לקנות פחות

זו לא תהיה הגזמה לומר שאנחנו קונים יותר מדי, הרבה יותר משכדור הארץ שלנו מסוגל לשאת. בנוסף לכמויות האשפה האינסופיות, תהליך הייצור עצמו הוא הרסני – תהליכי ייצור אחראים ליותר מחמישה אחוזים של פליטות גזי החממה, וזה עוד בלי להזכיר את תהליכי השינוע של המותרים שאנו קונים. גם כאן עובדים חוקים של ביקוש והיצע – אם נקנה פחות, הייצור יקטן. לפני שאתם יוצאים לשופינג בפעם הבאה, תחשבו האם באמת יש לכם צורך במה שאתם הולכים לקנות. יש דרכים נוספות לקנות פחות שלא דורשות שכנוע עצמי – למשל, להשקיע במוצרים איכותיים שיחזיקו  לאורך זמן, לתקן במקום לזרוק ולהשאיל ולהחליף (ספרים, בגדים, משחקים) במקום לקנות. ואם אתם בכל זאת קונים, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לקנות בצורה יותר ירוקה אחראית.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. מאמר מטעה…
    האדם אחראי רק על מכסימום 5 אחוז מההתחממות.
    יש מגמת התחממות בכול כוכבי הלכת במערכת השמש.
    משום מה זה לא מובא לידיעת הציבור.
    אנחנו בזמן שינוי בקנה מידה החורג בהרבה מהכוכב בו אנו חיים.
    עצוב לראות כמה מידע מוטעה ומטעה מפורסם חופשי.
    זה נראה כמו מגמה. לא נראה טוב.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.