תפריט עמוד

הדבש ממשיך להפתיע

כולנו מלקקים דבש כבר אלפי שנים ובכל זאת בשנה האחרונה הצליח גם הדבש הוותיק לספק כותרות. חוקרים אישרו השנה שלדבש יש סגולות רפואיות חשובות. אחרים התחבטו בשאלה לאן נעלמות הדבורים ובינתיים – המחירים עולים.

הניו יורק טיימס פרסם לפני כחצי שנה תוצאות מחקר רפואי שנערך בארצות הברית לפיו לדבש יש תכונות אנטי-בקטריאליות ואנטי-דלקתיות, שעשויות לזרז את הריפוי. במסגרת המחקר התברר שכוויות קלות ולא חמורות מתרפאות בדרך כלל מהר יותר כשמורחים עליהן מעט דבש על גבי גזה, מאשר על ידי משחות אנטיביוטיות או משחות אחרות.
סבתות ברחבי העולם קראו את תוצאות המחקר נאנחו ואמרו – אמרתי לכם. טענות לגבי הסגולות הרפואיות של דבש נפוצות כבר אלפי שנים. אפילו המלך המצרי פרעה תות אנך אמון נטמן בארונו מרוח בדבש שנודע כבר אז כחומר מבריא ומגן.
השנה האחרונה עמדה בעיקר בסימן שתי מגמות ברורות בתחום הדבש – ברחבי העולם נוצר מחסור משמעותי בדבש. הבעיה בולטת במיוחד בבריטניה. לפי נתונים שפרסם איגוד מגלי הדבורים בבריטניה כשליש מ-240 אלף הכוורת ברחבי המדינה נפגעו השנה ממחלות ולא שרדו את החורף האחרון. גם הקיץ הגשום במיוחד, שלישי ברציפות, לא הועיל לתוצרת הדבורים. התוצאה מכך – יידה של 50 אחוז בייצור הדבש. מגדלי דבש רבים הביעו דאגה מעתידו של הענף כולו.
הסיבה העיקרית לעלייה המשמעותית במחירו של הדבש טמונה בכך שבאאוסטרליה ובארגנטינה, שתיים מיצרניות הדבש הגדולות בעולם, סבלו מבעיות, מהעלמות דבורים ובסופו של דבר מעלייה של 60 אחוז במחירים.
בארגנטינה מצביעים גם על העובדה שבשנים האחרונות חולו במדינה שטחי מרעה עצומים ובמקומם מגדלים עכשיו מטעים להפקת דלק ביולוגי. בכל העולם סכימים שלמרות כל הסיבות האלה הגורם המרכזי להפחתה בייצור ולעליית המחירים טמון במה שמכנים "הפרעת התמוטטות המושבה". זו תופעה עולמית שגרמה כבר להעלמות מיליארדי דבוים ברחבי העולם ובעיקר בארצות הברית. לאחרונה מסתמן שהמפתח להעלמות טמון בוירוס שתקף כנראה את הדבורים.
חוקרי מישראל השתתפו לפני כמה שנים בגילויו של ווירוס. אך בלי קשר לך מחיר הדבש בישראל עלה השנה רק בצורה מתונה הרבה יותר – בכחמישה אחוז בלבד.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.