תפריט עמוד

דרכי הנוף היפות בישראל

תשכחו מהפקקים והלחץ בכבישים, בדרכי נוף הפזורות ברחבי הארץ אין סיבה למהר. סעו לאט, צפו בנוף, עצרו לטיול רגלי קצר או טבילה במעיין צונן. הנה כמה מדרכי הנוף הכי יפות בישראל, שכל אחת מהן עוברת בנופים נהדרים ומציעה אפשרויות טיול מוצלחות

כשעומדים בפקקים הבלתי נגמרים באיילון או בכביש מס' 1, קצת קשה להאמין שיש כבישים שתענוג לנסוע בהם, גם, ואולי בעיקר, אם לא מתכננים להגיע לשום מקום. לצד כבישים פקוקים ומייגעים, יש בארץ שלנו לא מעט דרכי נוף נהדרות, שישכיחו מכם את הטרדות היומיומיות. הדרכים הללו עוברות בלב יער, ליד רצועת חוף יפהפייה, בלב המדבר או לצד אגם. קק"ל אחראית לסלילת רוב דרכי הנוף ולאורכן הוקמו מצפורים שבהם אפשר ליהנות מתצפית נהדרת.

כל הדרכים המופיעות בכתבה עבירות לכל כלי רכב, חלקן סלולות, אחרות הן דרכי עפר כבושות ויש המשלבות בין השניים. כולן מזמינות לנהיגה נינוחה, בלי למהר לשום מקום, ולמרות שחלקן קצרות מאוד, בכולן תמצאו מוקדי עניין סמוכים – סיבה מצוינת לצאת מהרכב, לשלב טיול רגלי ולבלות כמה שעות בדרך היפה ובסביבתה.

עוד טיולים בישראל כאן

דרך נוף הרי נפתלי
רכס הרי נפתלי שבמזרח הגליל העליון מציע תצפית פנורמית על אזור הצפון: ביום יפה אפשר לראות את עמק החולה, רמת הגולן והחרמון. אורכה של דרך נוף הרי נפתלי, המחברת בין כפר גלעדי לקיבוץ יפתח, כ-13 ק"מ. היא עוברת ברכס, למרגלות מצוק רמים שמתנשא לגובה 700 מטר מעל עמק החולה, בין יערות נטועים, חורש טבעי ומטעים נשירים שבאביב מתכסים בפריחה  ורודה ולבנה ובסתיו – בשלכת נהדרת. לאורך הדרך יש כמה מצפורים, בהם מצפה לירן שמוקדש לזכרו של לוחם סיירת אגוז לירן עובדיה ומצפור יוחאי ודור. מהמצפורים, כמו גם מהדרך עצמה, נשקפים נופים נהדרים של עמק החולה.


תצפית על קרית שמונה ועמק החולה ממצפה לירון לאורך דרך נוף הרי נפתלי | צילום: ד"ר אבישי טייכר

יוצאים מהרכב: כדאי לעצור ליד עין רועים, מעיין צלול שמרוחק כשני קילומטרים מתחילת הדרך, לצד המעיין יש חניון קטן. מדרום לקיבוץ יפתח וסוף הדרך נמצא קרן נפתלי, הר בגובה 510 מ' שמורדותיו המזרחיים יורדים בתלילות אל עמק החולה. על פסגת ההר יש שרידים של מצודה מהתקופה ההלניסטית ועל על המורדות הצפוניים שלו נטוע יער נבי ישע. מהמצפור על שם רמי בנטל יש תצפית מרהיבה על מאגר עינן, שמורת החולה והאגמון.

איך מגיעים? הגישה לדרך מכביש 9977 (כפר גלעדי – מרגליות) ליד קיבוץ כפר גלעדי. אפשר לנסוע גם בכיוון ההפוך ולהתחיל את הדרך מצפון לקיבוץ יפתח, על כביש 886 (יפתח-מנרה).


תצפית מקרן נפתלי על מאגר עינן ושמורת החולה | צילום: אמיר ירחי

דרך נוף מעיליא – הילה – מנות
בגליל המערבי, מדרום לנחל כזיב, נמתחת דרך נוף יפהפייה שמשלבת חורש ים תיכוני ירוק, ים כחול ואתרים ארכיאולוגיים מרשימים. בניגוד לדרכי נוף אחרות, שבהן כיוון הנסיעה אינו משמעותי, כאן מומלץ לעשות את הדרך ממזרח למערב, ממעיליא למנות, כדי ליהנות מתצפית על הים, במיוחד בשעת שקיעה.

מדרך נוף מעיליא – הילה – מנות נשקפת תצפית מרהיבה על מבצר המונפור | צילום: שאטרסטוק

הדרך מתחילה ליד מעיליא, ממערב למעלות. בכפר הציורי, שתושביו משתייכים לכנסייה היוונית-קתולית, ישנם שרידים של מבצר צלבני מרשים מהמאה ה-12, ממנו נשקף נוף נפלא על כל האזור, עד לבנון. ממעיליא הדרך ממשיכה ליישוב הקהילתי מצפה הילה, עוברת ליד חורבת נחת וליד מבצר המונפור, ומציעה תצפיות נהדרות על נחל כזיב, רכס סולם והים, עד שהיא מסתיימת ליד מצפה מנות. לכל אורך הדרך יש נקודות רבות שכדאי לעצור בהן ולצאת לטיול רגלי, כך שעשרת הקילומטרים של הדרך יכולים להפוך בקלות לחצי יום טיול מהנה.

פריחה מעל נחל כזיב | צילום: ראיד עומר

יוצאים מהרכב: מומלץ להחנות את הרכב במגרש החניה הסמוך לכניסה למצפה הילה, ומשם לצאת לטיול רגלי למבצר המונפור בשביל באורך של כקילומטר העובר בחורש ים תיכוני. ממרפסת המבצר נשקף נהדר של נחל כזיב.

איך מגיעים? מכביש 89 מעלות – נהריה פונים ליישוב מעיליא.


דרך נוף מעיליא – מנות בשקיעה. לנופים הכי יפים, כדאי לנסוע בה ממזרח למערב | צילום: אמיר ירחי

דרך נוף אכזיב – בצת
דרך הנוף שמקשרת בין אכזיב לבצת היא אמנם קצרצרה – אורכה שלושה קילומטרים בסך הכל, אבל את הנסיעה בה מומלץ בחום לשלב עם רחצה בחוף היפהפה. הדרך נמתחת לאורך חוף אכזיב, שבו לגונות רדודות ויפות והנסיעה בה מלווה במראות של ים כחול, מפרצונים קטנים והמצוק התלול של ראש הנקרה. מהכביש אפשר להשקיף גם על איי אכזיב ואיי ראש הנקרה. הדרך מסתיימת בחוף בצת אך ניתן להמשיך בנסיעה עד ראש הנקרה.


דייגים בחוף שבין אכזיב לבצת | צילום: יעקב שקולניק

יוצאים מהרכב: חוף אכזיב הוא אחד החופים היפים בארץ, ויש בו בריכות רדודות טבעיות שבהן גם ילדים קטנטנים יכולים לבלות שעות ארוכות. בגן הלאומי אכזיב יש חוף רחצה יפה, שתי בריכות ים, מדשאות ושרידים צלבניים. אפשר גם להמשיך צפונה אחרי חוף בצת אל ראש הנקרה, לרדת ברכבל

איך מגיעים? מנהריה נוסעים צפונה על כביש 4 עד לגן הלאומי אכזיב.


שקיעה בחוף אכזיב, אחד החופים היפים בארץ | צילום: אמיר ירחי

דרך נוף יער שווייץ
זוהי אחת מדרכי הנוף הרומנטיות ביותר בארץ. הדרך עוברת בתוך יער אורנים ומציעה תצפיות נהדרות על הכנרת. ביום שמשי המראה של הכנרת הכחולה מרחיב את הלב, וביום סגרירי, כשלצד הדרך פרות מלחכות עשב והכנרת מכוסה בערפילים, קל לדמיין שאתם מטיילים מעל אגם בסקוטלנד ולא מעל טבריה… לאורך הדרך יש כמה חניוני פיקניק עם שולחנות ועם מתקני משחק לילדים, וכמה מצפורים בהם אפשר להשקיף על הנוף. אחד המצפורים המרשימים הוא המצפור התלת כיווני, המחולק לשלוש סככות תצפית שמציעות זוויות שונות על הנוף. מכאן אפשר לראות לא רק את הכנרת ואת הר ברניקי, אלא גם את צפת, הגולן ואפילו החרמון. בחורף היער מתכסה בפריחה מקסימה של כלניות ורקפות.


אחד מהמצפורים הרבים לאורך דרך נוף יער שווייץ | צילום: יעקב שקולניק

יוצאים מהרכב: שביל המצפורים, באורך של כקילומטר, עובר בחורשת איקליפטוס ומקשר בין המצפורים השונים שעל דרך נוף יער שווייץ. לאורך השביל פזורים ספסלים שאפשר לנוח בהם ולהתבונן בנוף.

איך מגיעים? מכביש 77 פונים דרומה לטבריה עילית בשדרות הספיר, ובמעגל התנועה הראשון פונים שמאלה ברחוב השקד שמשנה את שמו בהמשך למעלה קק"ל ומוביל לכניסה ליער. ניתן להגיע גם מכביש 7677 (פוריה – כנרת) ולפנות ליער בסמוך לאכסניית פורייה.


דרך נוף יער שווייץ. המראה של הכנרת התכולה מרחיב את הלב | צילום: יעקב שקולניק

דרך נוף יער בית קשת
דרך נוף יער בית קשת נמתחת לאורך 18 ק"מ בתוך יער אלוני תבור ואורנים, חוצה את הרי נצרת ולאורכה נשקפים מיטב הנופים של הגליל התחתון – הר תבור, הר הגלבוע, רמת יבנאל והמשבצות החקלאיות של עמק יזרעאל. לאורך הדרך פזורים חניונים ומצפורים רבים. אחת התצפיות היפות ביותר נשקפת ממצפור תרען, שממוקם בגובה 320 מטר מעל פני הים ומשקיף לגבעת תרען והר תרען ובימים יפים גם להר הכרמל, להר מירון ולחרמון. תצפית נהדרת נוספת מוצעת ממצפור אלוני בית קשת, ממנו ניתן להשקיף על יער האלונים וגם רחוק יותר- על גבעת המורה, התבור, רמת פורייה וטבריה. התצפית היפה ביותר על התבור, עם זאת, נשקפת ממצפור התבור. נקודה נוספת שלא כדאי לוותר על העצירה בה היא בית היערן, החניון המרכזי ביער, אשר בסמוך לו יש מצפור נוסף, עם תצפית על הגלבוע, התבור ורמת יבנאל. יפה פה בכל עונה, אבל בחורף, כשהיער מתכסה במרבדים של כלניות ורקפות, המראה שלו קסום במיוחד.

דרך נוף יער בית קשת ליד מצפור הר תבור | צילום: חנה יריב, CC BY-SA 3.0

יוצאים מהרכב: שביל הטרשונים הוא שביל באורך של כ-700 מטר שיוצא מחניון האלון הקשיש. השביל המקסים מטפס ביער אלונים ובחורש ים תיכוני דרך סלעי דולומיט אפרפרים שהרוח עיצבה בשלל צורות.

איך מגיעים?
יש שתי כניסות לדרך הנוף: אחת מכביש 65 בין עפולה לצומת גולני, בסמוך לקיבוץ בית קשת, ואחת מכביש 77 (צומת המוביל – צומת גולני).


ממצפור הר תבור בדרך נוף יער בית קשת יש תצפית נהדרת על הר תבור | צילום: יעקב שקולניק

דרך פארק רמות מנשה
אחת הדרכים הנופיות המקסימות בארץ עוברת בפארק רמות מנשה, פארק ביוספרי עם יערות, שדות מרעה ושטחי חקלאות, מעיינות ונחלים. דרך הנוף שחוצה את הפארק נמתחת לאורך 27 ק"מ ולאורכה הפתעות רבות: פלגי מים, יערות נטועים, שדות מעובדים, גבעות ירוקות, חניונים ותצפיות נהדרות, כמ התצפית הפנורמית שנשקפת מחורבת בית ראש, בגובה 360 מטר, על עמק יזרעאל, התבור, הכרמל, מפרץ חיפה ובימים יפים אפילו החרמון. בחורף ובאביב אפשר לראות לאורך דרך הנוף פריחה נהדרת של רקפות, כלניות ופרחי בר נוספים.


דרך פארק רמות מנשה העוברת בנוף של שדות, גבעות ירוקות, נחלים ומעיינות | צילום: שימי כליפה

יוצאים מהרכב: בשטח הפארק נמצא נחל השופט שבו זורמים מים כל השנה. לאורך הנחל שביל קצר, מקסים ומוצל  עם הרבה הפתעות – גשרי עץ, מפל קטן, בריכות, מרפסות תצפית, מערות ועוד.  כדי להגיע אל הנחל יש להחנות את הרכב בחניון חרובים.

איך מגיעים? הכניסה לדרך פארק רמות מנשה היא מכביש 66 בין יקנעם למגידו, כחמישה ק"מ מדרום לצומת התשבי.


בחורף ובאביב פארק רמות מנשה מתכסה בפריחה נהדרת | צילום: ראיד עומר

דרך נוף פארק בריטניה
פארק בריטניה שבשפלת יהודה משתרע על כ-40 אלף דונם והוא מציע נופים מגוונים של גבעות מכוסות יערות נטועים, חורש טבעי, בוסתנים בטרסות חקלאיות, מערות מסתור ואתרים ארכיאולוגיים ופסלים סביבתיים. דרך הנוף פארק בריטניה, החוצה את הפארק, מאפשרת ליהנות מכל הטוב הזה. לאורך הדרך יש כמה נקודות שכדאי לעצור בהן. אחת מהן היא תל גודד, הנקודה הגבוהה ביותר בפארק, בגובה 390 מטר, ממנה נשקף נוף נפלא של מישור החוף, גבעות השפלה והרי חברון. תצפית מרהיבה נוספת נשקפת בהמשך הדרך, במצפה משואה בגובה 370 מטר. המשך הנסיעה מוביל לחניונים רבים ולאתרים ארכיאולוגים כמו חורבת עקבה ותל עזקה, העיר המקראית בה נערך הקרב בין דוד לגוליית ובה נמצאו מחילות מסתור מתקופת בר כוכבא. בפארק יש שבילי הליכה רבים, וחלקם יוצאים מדרך הנוף.


מצפורים ופסלים בדרך נוף פארק בריטניה | צילום: יעקב שקולניק

יוצאים מהרכב: שביל הבארות ובורות המים הוא שביל הליכה נוח ומוצל המתאים למשפחות, שבו בורות מים עתיקים,  בית בד עתיק שממוקם בתוך מערה, תצפיות על עמק האלה, בוסתנים של תאנים ושקדים ועוד הפתעות נעימות.

איך מגיעים? שער הכניסה הצפוני לדרך הנוף נמצא על כביש 383, כ-1.4 ק"מ ממערב לצומת תל עזקה. שער הכניסה הצפוני לדרך הנוף נמצא על כביש 35, כ-900 מטר מצפון לתחנת הדלק בית גוברין.


תצפית תל עזקה ופסוקים הקשורים למלחמת דוד בגולית | צילום: ד"ר אבישי טייכר

דרך נוף יער יתיר
אחד מהיערות המפתיעים בארץ הוא יער יתיר, אשר על אף מיקומו באזור צחיח, הוא היער הגדול בישראל והוא משתרע על שטח של כארבעים אלף דונם. זה יער מגוון עם אורנים וברושים, עצי איקליפטוס, אלה אטלנטית, שיזף, חרוב ועוד. ביער יש מוקדי עניין רבים ובהם חניוני נופש, מצפורים ושרידים ארכיאולוגיים. ביער עוברות כמה דרכי נוף יפות. הארוכה שבהן היא דרך הנוף המערבית שאורכה 15.5 ק"מ שבמהלכם אפשר להשקיף על יערות נטועים, גבעות צחיחות ושרידים ארכיאולוגיים כמו חורבת יתיר שבה שרידי כנסיות, מבני מגורים וציבור, בריכת אגירה, גתות, בארות ועוד. דרך יפה במיוחד היא דרך הנוף המזרחית שנמתחת לאורך 13.5 ק"מ עם תצפיות נפלאות על היער ועל מדבר יהודה. תצפית יפה במיוחד נשקפת ממצפור קריות בגובה 860 מטר.


צבעי ירוק וצהוב בדרך נוף יער יתיר | צילום: יעקב שקולניק

יוצאים מהרכב: שביל המתקנים החקלאיים הוא שביל המתקנים החקלאיים אשר יוצא מחניון בור המים שלאורך דרך יער יתיר. לאורך השביל מוצגים מתקנים חקלאיים קדומים ובהם גת לדריכת ענבים, מפרכה – מתקן לריסוק זיתים, בורות מים ועוד. בסתיו יש לאורך השביל פריחה יפה של חלמוניות.

איך מגיעים? הגישה לדרך הנוף היא מכביש 60 (באר שבע – חברון), כ-2.3 ק"מ מהכניסה ליישוב מיתר.

דרך נוף נחל הבשור
דרך נוף נחל הבשור נמתחת לאורך 18 ק"מ לאורך נחל הבשור, מצאלים לפארק אשכול. לאורכה אפשר ליהנות מנוף מדברי לצד מעיינות, מאגרי מים, צמחייה אופיינית ואתרים היסטוריים. האתר המפורסם ביותר לאורך המסלול הוא גשר החבלים המחבר בין שני גדות נחל הבשור ונמתח לאורך 80 מטר. מתחת לגשר יש בריכת מים טבעית שבה שטות אגמיות. לאורך הדרך עוד המון מוקדי עניין ומקומות ששווה לעצור בהם: מאגרי המים אליהם מוזרמים מי השיטפונות שמשמשים להשקיית פרדסי האזור; בארות עתיקות כמו באר רבובה שנחפרה על ידי התורכים, אשא בסמוך לה יש עצי תמר ושקמה עתיקים; גבי מים כמו גבי עין שרוחן וגם תל עתיק, תל שרוחן. בחורף ובאביב יש פה פריחה נהדרת של כלניות, חרציות, עיריות ופרחים נוספים.

גשר החבלים הנמתח מעל נחל הבשור, מהאתרים המפורסמים בדרך נוף נחל בשור | צילום: יעקב שקולניק

יוצאים מהרכב:
בסופה של דרך הבשור נמצא הגן הלאומי הבשור (פארק אשכול), פינה ירוקה באמצע המדבר, עם מעיין הבשור השופע כל השנה, אשר סביבו מדשאות רחבות ידיים ועצים מצלים. זהו מקום נהדר לפיקניק בסוף המסלול ברכב.

איך מגיעים? הגישה לדרך היא מכביש 222, כשלושה ק"מ מערבה מצומת צאלים. אפשר להיכנס לדרך גם מכביש 241, כחמישה ק"מ ממערב לצומת אורים.

בתמונה הפותחת: תצפית מדרך נוף מעיליא – מנות | צילום: ראיד עומר

לקריאה נוספת:

הדרכים הכי יפות בארץ
הדרכים הכי יפות בארץ
הדרכים היפות בישראל, בין אם אלו כבישים סלולים או דרכי עפר כבושות, עוברות בנופים נפלאים – על צלע הר, ביער צפוף, בנוף מדברי, מעל הכנרת. הנה כמה דרכים יפות במיוחד ברחבי הארץ

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...