בכל פעם שאני במיאנמר (בורמה) אני דורך במקדשים רק על השיש הלבן, ואני עושה את זה מהר ככל האפשר כדי לא לקבל כוויות בכפות הרגליים. הפעם הלכתי על השיש השחור כי היה קר, וקור במיאנמר הוא כמו חמסין בגרנלנד. הקור ליווה אותי בדרכי ללאשיו (Lashio), ששם נגמר אחד משלושת נתיבי דרך בורמה באופן רשמי. באופן לא רשמי הוא נמשך בעצם עד ינגון (Yangon), שהרי ממילא שם הדרך הוא לא מושג בורמי, אלא מטבע לשון מתקופה שאירועי ההווה השכיחו את סערותיה וזוועותיה. המושג "דרך בורמה" כבר עוות, שינה צורה ופשט צורה ואין להכירו עוד, בייחוד משום שב־2004, החלו להדהד כל יום מאות משאיות כבדות בכביש רב נתיבי ועתיר מנהרות שנבנה על גבי חלק ממנה. הסינים הבטיחו וקיימו. מאז מביטים הנוסעים ממרומי גשרי הבטון וממבואותיהן של המנהרות המפולשות בהר אל פיתולי דרך האבנים הצרה, שהזחילה את הנוסעים בין כפרים ויערות, ועל מדרונותיהם התלולים של נהרות יונאן (Yunnan). מהי דרך בורמה
הדרך השנייה היא דרך לדו (שנקראת גם דרך סטילוול, על שם הגנרל ג'וזף וורן סטילוול שהציע לסלול אותה), שהוכשרה כדרך יבשתית לאספקת ציוד ונשק לסין במלחמת העולם השנייה כחלופה לטיסות המסוכנות מעל פסגות הרי ההימלאיה המפרידים בין בורמה לסין. פסגות אלו קיבלו את הכינוי "הדבשת" ("The Hump") ויותר מאלף טייסים קיפחו את חייהם בטיסות אלו. את תחילת המסלול, בין באמו שבבורמה ליונצ'אנג (Yunchang) שביונאן, סין, כבר בנו בעצם קודם לכן הבריטים, אבל העבודה הופסקה ב־1942. בהנהגתו של סטילוול נמשך מבצע סלילת הדרך עד לדו שבהודו. 35 אלף פועלים מהודו, מבורמה, מבריטניה ומסין עבדו על סלילתה. הבנייה הסתיימה ב־1945, והתוצאה היתה דרך קשה למעבר ולנסיעה. נכון להיום ממשלת הודו הודיעה שאת המקטע של הדרך השוכן בתוך גבולותיה (מרחק של 61 קילומטר) היא מתכוונת לסלול מחדש. ההיסטוריה הקרובה יותר נעוצה בשנות השלושים של המאה הקודמת. ב־1931 החלה השתלטות היפנים על מזרח סין, וצבאו של הסיני צ'יאנג קאי שק נסוג מערבה. לא הועילה לו עליונותו המספרית, שכן הוא נותק מכל רצועת התעשייה של סין ונותר עם שדות האורז של סצ'ואן ועם פירותיה של יונאן ודגי אגמיה ונהרותיה. משקמה אימפריית השמש היפנית,
על ספה של מלחמת העולם השנייה, חששו הבריטים לנחלותיהם בהודו ובמזרח, וגם האמריקאים ידעו שרק הסינים יוכלו לרתק כוחות צבא יפניים בזירה ולהרחיקם ממאחזיהם באוקיינוס השקט. לכן היה מנוי וגמור עם בריטניה וארצות הברית לחזק את הסינים ככל האפשר, וכך נולדה ב־1937 תוכנית הסיוע המערבית לכוחותיה של סין הלאומנית. הדרך, לפי התוכנית, היתה אמורה לשמש להעברת מזון, אספקה, תרופות, ציוד לחימה וכיו"ב. אלה יועמסו בנמל רנגון (כיום ינגון) על רכבת שתיסע בבטחה עד לאשיו, ושם, בקצה המסילה שהוא גם קצה הדרך הסלולה, יחכו עשרות משאיות. המשאיות ייסעו בדרך החתחתים עד קונמינג עמוסות בכל האוצרות לטובת מלחמת הסינים ביפנים, שיהיו אלה בשר לתותחים של אלה, ובלבד שלא יזיקו לבריטים ולאמריקאים. וכך היה. אלא שהדרך לא ממש מילאה את תפקידה רב המשמעות כפי שחפצו מתכנניה. ביום שהיפנים הפציצו את פרל הרבור הם גם פלשו לבורמה וזכו לתמיכת הצבא הלאומי הבורמי – תנועת ההתנגדות דאז לבריטים, שהיו פעילים בה גם נה וין, לימים מנהיג המהפכה הצבאית ושלטון הגנרלים, ובוגיוק אונג סאן, מנהיגה הראשון של בורמה המודרנית ואביה של אונג סאן סו צ'י, מנהיגת האופוזיציה במיאנמר היום. עם הגעת היפנים ללבה של בורמה הושבת קו הרכבת ללאשיו, ודרך בורמה היתה כלא היתה. כשתמה המלחמה וסין היטלטלה במלחמת אזרחים, שימשה הדרך רק סוחרים קטנים ומבריחי גבול, כבעברה הרחוק. לא חלפו שנים ספורות וסין האדומה ששלטה ביונאן נסגרה מאחורי מסך המשי הזועם, ומשהשכילה להסיטו ולפזול אל ממונו של המערב ואל פלאי הישגיו, הפכה בורמה, בפקודת כת הגנרלים השלטת בה, למיאנמר המסוגרת מן העולם.
ההפוך מוברחים בה חלקי מכוניות, תרופות, אוכל ובגדים. הדרך צרה ומפותלת, ומהמורותיה מנפצות איברים בכלי רכב וביושבים בהם. אין בה מאום מרוחבה ומאיכותה של הדרך בסין, אבל היא יפה להדהים ביערות העד העצומים שבהם היא מתפתלת כנחש עקלתון, בעמקים הגדולים הנפרשים מתחת להרים, באור הרך של השמש הטרופית שקרניה נשלחות כאצבעות ענקיות לשחק בעלוות העצים, בנחליה הקטנים ובנהרותיה הגדולים. יש על הדרך כפרים קטנים שנחבאים בסבך עצי מנגו וקוקוס וחישות חזרן עצומות, וחיים בהם שבטים ועמים זעירים כמו נוּּ, וַוה, פה לוּם ואִי נוּאו. הגברים מסתדרים היטב בבגדי חולין פשוטים שאין להכיר באמצעותם מי האיש ומה ערכו. הנשים, לעומת זאת, במחלצות של יום חול בימים רגילים ובמחלצות של חג בימי מועד. הן עטויות שביסים ורדידים ומיני עדיים, אותות שמעידים על מצבן: רווקות שמחפשות חתן, אלמנות עם ילדים שמחפשות מפרנס וכו'. "נסיעה לכיוון סיפאו (Hsipaw). עיירה מנומנמת כשאין בה שוק. הצאצא לבית המלוכה של שַאן, כלומר הדוד או האחיין של המלך (שחוסל רק ב־1962), עדיין גר בארמון. אני מבלה זמן ארוך בכפר יפהפה של בני פה לום. זקנות עם טורבנים אדומים וחגורת כסף רחבה על המותניים, שמלה שחורה וחזה אדום. שוב ילדים נבהלים ממני וצווחים. |
ב־2004 החלו להדהד מדי יום מאות משאיות בכביש מס' 304, שנסלל על פני קטע מהדרך הידועה בשמה ההיסטורי "דרך בורמה". רגע לפני שהיא כוסתה בבטון ביקר כתב "מסע אחר" ספי בן יוסף בדרך שחצו צבאות זרים, מבריחי גבולות וברוני סמים עודכן 19.5.18 |
סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 374
[name] => אסיה
[slug] => asia
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 374
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3476
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 432
[name] => סין
[slug] => china
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 432
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 289
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )