תפריט עמוד

טיול זה הרפתקה. זה התנסות בדברים חדשים. זה חופש. זה אדרנלין. כל זה נכון, אבל לצד הכיף הטיול טומן בחובו גם סכנות. שורה של אסונות שפקדו בשנים האחרונות מטיילים ישראלים בחו"ל, האחרון שבהם הוא מותה של תמר שחק, שגופתה נמצאה בעיר ארקיפה בדרום פרו, כ-1300 קילומטרים מלימה הבירה, מזכירה לנו שביציאה לטיול יש כמה כללי בטיחות שחשוב להקפיד עליהם. חיים קרופך, מדריך טיולים בכיר, שטייל רבות בדרום אמריקה ונקלע לא אחת לסכנות במהלך טיוליו, נותן כמה עצות חשובות שיעזרו לכם לחזור הביתה בשלום.

1. לעולם אל תטיילו לבד. רצוי לטייל בחבורה של ארבעה-חמישה מטיילים. אם אין ברירה, אפשר לטייל בזוג, אך לעולם לא לבד! למטיילות – ישנם אזורים בהם לא רצוי לטייל – גם בקבוצה – ללא ליווי גברי. במקומות מסויימים התרבות המקומית רואה בנשים שמטיילות לבד טרף קל.

2. הצטיידו כהלכה. ביציאה לטרק יש להצטייד מראש בלבוש חם ובהגנה מפני הגשם. חשוב להצטייד במזון ובשתייה בכמות העולה על הצריכה הצפויה – בטרק שורפים הרבה אנרגיה, לפעמים הוא נמשך יותר מהמתוכנן ולפעמים טועים בדרך, וצריך להיות מוכנים לכל אפשרות. אל תזלזלו בפרטי הציוד ה"קטנים" – חומר דוחה יתושים, קרם הגנה מהשמש, ציוד עזרה ראשונה, גפרורים, פותחני קופסאות, משקפת ועוד.

3. עדכנו את מי שנשאר מאחור. בכל מסלול, אבל בעיקר במורכבים שבהם, יש לוודא שמישהו נשאר מאחור ויודע את המסלול המתוכנן ואת מועד החזרה הצפוי, והוא עירני בכדי להזעיק מחפשים במידה והמטיילים לא חוזרים במועד.

4. קחו מדריך לדרך. יש טרקים המחייבים שכירת מדריך מקומי מנוסה, מסיבות שונות – תנאי מזג אוויר, גובה רב, תנאי שטח קשים ועוד. בפרו למשל, חייבים לשכור מדריך מקומי כשיוצאים לטרקים באזור הוארז או בהרים שבאזור קוסקו.

5. טעיתם? עצרו או חזרו אחורה. אם טעיתם בדרך, אסור להמשיך ללכת! הפתרון הטוב ביותר הוא לחזור לנקודה האחרונה בה הייתם בטוחים במיקומכם ושם להחליט על ההמשך – חזרה לנקודת ההתחלה או השלמת הנתיב המתוכנן. גם אם טעיתם, אל תיכנסו ללחץ! שבו במקום ונסו להירגע. במקרה זה, יש חשיבות למזון שאתם אורזים לדרך – חפיסת שוקולד יכולה לעזור במצבי לחץ.

6. סעו רק ברכב המתאים לנתיב. לעולם אל תסעו בשביל/דרך הצרים מדי לרכב! בנוסף, בנסיעה ברכב יש לתת את הדעת על מזג האוויר הצפוי, אפשרויות של הצפת הדרך או הפיכתה לחלקלקה מבוץ, אזורי דרדור סלעים, שטפונות ועליית גובה פני הנהר, גל-גאות בחוף או במפרץ צר ועוד.

7. שימו לב למזג האוויר. גם אם ביום היציאה לטרק השמיים כחולים ואין עננים, זה עשוי להשתנות. אסור לצאת לדרך אם המקומיים מזהירים מפני שינוי במזג האוויר, שינוי שעשוי להוות סכנה למטיילים.

8. אסור לחרוג משבילים מסומנים! הדבר נכון הן בהרי הרוקי בקנדה והן בדרום אמריקה.

9. היזהרו משודדים. במידה ודרככם נחסמה על ידי מקומיים עוינים, שודדים, ומתחזים לחיילים או לשוטרים – אין לשחק את המאצ'ו הגיבור! עדיף לתת את הארנק ולקוות שבזה תסתיים הפרשה. השודדים לחוצים ואצבעם קלה על ההדק. ותרו על הצדק והכבוד העצמי ואל תעמידו במבחן את העצבנות של השודדים.

10. אספו מידע. יש שפע של מקורות מהם ניתן לאסוף מידע לפני הטיול ובמהלכו: אתרי אינטרנט, ספרים, מטיילים שזה עתה חזרו מטיול דומה, החנות שמוכרת לכם ציוד, האכסניה המקומית, המקום בו אתם נרשמים לטרק ועוד. אל תפספסו שום הזדמנות לאסוף מידע.

והכי חשוב: זכרו שלא ניתן לצפות מראש את כל התרחישים הצפויים בטיול. לכן, בנוסף לכללי הזהירות שנכתבו כאן, אין תחליף לשכל הישר, לזהירות ולאחריות.

 

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.