תפריט עמוד

דלית אל כרמל שלא הכרתם

דלית אל-כרמל היא אולי לא מה שחשבתם. מסתבר שהיא הרבה יותר מהשוק הפקוק ברחובה המרכזי. סיור עם מדריכה נמרצת בין סמטאות, אמנים, סיפורים ומבשלות, ועוד אוצרות שאפשר למצוא בעיירה הכרמלית

במבט מלמעלה, בעיני הלווין (מפת גוגל ארת') קל להבחין במקום המושלם שבו נמצאת דלית אל-כרמל; בליבו של פארק הכרמל, מוקפת ירוק כאשר לא רחוק משם במערב נמצא הכחול של הים. דלית אל-כרמל היא הישוב הדרוזי הגדול בארץ (מעל ל-17,000 תושבים). שמה שפירושו "גפן הכרמל", בא מהכרמים המקיפים אותה. במשך שנים היא סוחבת על גבה דימויים ציוריים שבאים מהשוק המקומי המוכר שלה, וכמובן מהפיתה הדרוזית והלאבנה. אלא ששוטטות במשך כחצי יום בין הרחובות של הישוב מגלה מהר מאד שיש הרבה אוצרות וסיפורים הטמונים בין סמטאותיה ובתיה הישנים והחדשים כאחד. וקודם כל – האנשים.

מבט ממרומי דלית אל-כרמל

מבט ממרומי דלית אל-כרמל

הסטוריה, אמנות וקולינריה

על מלאכת החשיפה של הסיור הזה הייתה אמונה מורת הדרך שלנו, איבתיסאם חלבי שהובילה אותנו באתרי היסטוריה, אמנות וקולינריה מופלאים. כמו למשל הביקור בבית העות'מאני של סדיקה חסון שם טעמנו לא רק מהלאבנה הנפלאה אלא גם מ-הקישק, מאכל ייחודי עשוי מלבן ובורגול שמצריך ידע, אהבה והרבה סבלנות מאחר והכנתו דורשת ימים ארוכים של השרייה וייבוש.

סדיקה חסון מכינה לאבנה בביתה

סדיקה חסון מכינה לאבנה בביתה

כאשר הטעמים הנפלאים נקשרים עם סיפורים, הטעם, כך נדמה, משתבח. נוכחנו בכך מאוחר יותר בשעות הערב כאשר הגענו לביתה של חיכאם עראידה, שסיפרה לנו משהו מסיפור החיים הדרמטי והמרגש שלה. שם גם התוודאנו לתבשיל הקטניות הייחודי שלה המכונה: ״ברבזינה״.  חיכאם מארחת סועדים בביתה לארוחה אותנטית.

עץ החיים

כאמור דליה – כך היא מכונה בקיצור על ידי תושבי המקום, איננה רק שוק ופיתה דרוזית וגסטרונומיה אקזוטית. סיור מפותל בסמטאות הקטנות והיפות, שמזכירות קצת נוף אורבני של עיר יוונית קטנה, מביא אותנו אל סדנת הציור של סם חלבי, צייר צעיר ומוכשר שבוזק צבעים על לוח הציור ויוצר מראות קסומים עם עומק, כאילו היו אלה ציורים בתלת מימד. הציורים הדומיננטיים בסדנה של חלבי הם עצים. העץ הצבעוני שלו כונה על ידי מבקרי אמנות ומבקרים אחרים, כך הוא מספר לנו, כעץ החיים.

עוד בילדותו, מספר סם, כשהיה בן 13, בעקבות נפילתו מנכסיו של אביו, ניסתה המשפחה מחוסר ברירה למכור ציורים שלו – והצליחה!

אנחנו למדים כי בשנים האחרונות נעשים מאמצים לקדם את הנרטיב של האמנות בדליה. אחת הדוגמאות המובהקות לתהליך הזה הוא  האצטדיון של דליה שאחד הצדדים שלו הינה גדר ארוכה הממוקמת על הכביש הראשי של היישוב. לפני כשנה הוזמן אמן הגראפיטי דודו שובל מהעיר אשדוד שצבע את קיר בציורי גראפיטי מרהיבים. זהו קיר הגראפיטי הארוך בישראל.

קיר הגראפיטי הארוך בישראל. צילום: שחר אל עמי

קיר הגראפיטי הארוך בישראל. צילום: שחר אל עמי (לחצו להגדלה)

קטע מקיר הגראפיטי הארוך בישראל

קטע מקיר הגראפיטי (צייר דודו שובל)

וילה בג'ונגל

אם מדברים על אמנות קשה להתעלם מהציירת היאם מוסטפא. אבתיסאם, מורת הדרך,  מכניסה אותנו כמעט בהפתעה אל תוך דרך צרה ואל בית יפהפה וגדל מידות המצוי בסופה, בתוך היער. זה מרגיש לרגע כאילו נקלענו אל עולם אגדתי שבו, בתוך רחבה קטנה התחומה בעצים, מחכים לנו כמה מציוריה של היאם, וכמובן גם היא עצמה. הציורים מרגשים. הנה כמה מילים מתוך בלוג האמנות של זיוה קורט ("מעבר למראה"): "ביצירות הייחודיות שלה (היאם) מוצגת גלריה של נשים חלקן בגבן אל הצופה, אחרות ניבטות אליו; דמויות שרב בהן הנסתר מן הנגלה, מצויות בתפר שבין היותן כאן ועכשיו לבין היותן סימן ומסמן של דמות הנמוגה ברקע. כאומנית החיה בחברה הדרוזית הנתפסת כשמרנית, היאם מוסטפא מתמודדת עם הדיכוטומיה שבה היא מצויה; מחד, החברה הישראלית המודרנית, ומאידך, העדה הדרוזית בעלת התרבות הייחודית אליה היא שייכת".

הציירת היאם מוסטפא בחצר ביתה

הציירת היאם מוסטפא בחצר ביתה

הציירת היאם מוסטפא בחצר ביתה

אחוזת אל ח'יר ועוד הפתעות

תשתית הכבישים בדליה איננה מן המשובחות. אנחנו מטלטלים בכביש המשובש והצר כדי להגיע אל המתחם של ח'יר חלבי. חלבי היה במשך שנים הבעלים של מסעדת אל ח'יר במרכז הכרמל בחיפה, אבל החליט לחזור הביתה כדי להקים באחוזת המשפחה בדלית אל כרמל מעין מלון כפרי הכולל 6 חדרי אירוח – "בסגנון של פעם". המתחם חדש לחלוטין ונפתח, בצוק העיתים, בתקופת ימי הקורונה. המקום כולל גם ספא עם סאונה וג'קוזי, בריכת שחייה, אוהל רביצה בית קפה ומסעדה. ימי הקורונה אינם זמן מתאים לפתוח אתרי אירוח חדשים. ובכל זאת, אם אפשר להקיש מטעם הכנאפה שח'יר חלבי נתן לנו לטעום, נראה שצפויים למקום ימים טובים. הלוואי.

ח'יר חלבי באחוזת אל ח'יר

ח'יר חלבי באחוזת אל ח'יר

ישוב כפרי מתקשר באופן טבעי לצמחים. קרוב לוודאי שחלק גדול מהקוראות והקוראים הוא בעניין של תבליני מרפא, רפואה אלטרנטיבית ובוודאי גסטרונומיה. אם אתם כאלה וגם אם לא, מרכז יסמין הממוקם באחת השכונות העתיקות בדליה, הוא מקום ששווה להציץ בו. יש שם תבלינים, דבש חרובים, צמחי מרפא, סבונים, משחות וגם כל מיני משקאות שפות'ה, בעלת המקום, חולטת כדי לרפא ולשובב את הנפש והגוף.

מקלובה אצל חיכאם - ברבזינה

מקלובה אצל חיכאם – ברבזינה

בשעות הלילה המאוחרות כאשר אנחנו עוזבים את דלית אל כרמל, עוברים שוב ליד המקום הקטן של ג'מאל, הממוקם בכניסה ליישוב, בסמוך לצומת המוחרקה. בשעות הבוקר עצרנו שם כדי לטעום, איך לא, מהפיתה והלאבנה המפורסמים שלו. הדוכן כבר חשוך, אבל הטעם של הלבנה מלחלח שוב, לרגע, את השפתיים, ונותן לביקור עוד טעם של ישן וטוב.

הסיור בסרטון וידאו קצר

המדריכה איבתיסאם

איבתיסאם חלבי, ילידת דלית אל-כרמל, אימא לשלוש בנות. "עסקתי בהוראת אנגלית המון שנים עד שראיתי שמיציתי את עצמי. יום אחרי סיום מבחן תואר שני בספרות אנגלית, התחלתי את לימודיי בבית הספר לתיירות בחיפה. נרשמתי לקורס משום שרציתי להגשים חלום: לטייל בארץ במקומות שלא הכרתי. לא ידעתי שקורס זה עשוי לשנות לי את חיי ולגרום לי לעזוב את מערכת החינוך ללא חזרה. במהלך לימודיי בקורס גיליתי שאיני יודעת מאומה על היסטוריה של הארץ, גם לא על ההיסטוריה של העידה והכפר שלי. הקורס פתח לי עולמות, הביא אותי למקומות שבחיים לא הייתי מגיעה אליהם.

זה היה מסע לגילוי הארץ ובאותה מידה מסע לגילוי עצמי. גיליתי שאני רוצה לחבר כמה אהבות ביחד ולהפוך אותן למקצוע: היסטוריה, אנגלית וטיולים.

עוד לפני שעברתי את מבחן מורי הדרך, בניתי תוכנית עבודה עצמית לסיור בכפר. רציתי שהמטייל בדלית אל-כרמל יבוא לחוויה לכמה שעות. רציתי שהמטייל יכיר את הדרוזים מבפנים, מהבתים והחצרות, מהאוכל והחפצים, מהמפגשים עם המקומיים.

מטרתי כיום לחזק את התיירות בכפר ולהפוך את דלית אל כרמל למוקד למטיילים. בתקופה האחרונה המועצה המקומית ומורי הדרך עובדים על שיתוף פעולה בין כל עסקי התיירות בכפר כדי שהתייר שמגיע לדליה יבחר בחבילה רחבה שתכלול גם לינה, גם סיורים וגם אטרקציות. כך יוכלו רבים מתושבי הכפר להתפרנס מהתיירות".

מדריכת הטיולים איבתיסאם חלבי

מדריכת הטיולים איבתיסאם חלבי

מידע שימושי

  • המדריכה הנמרצת – איבתיסאם חלבי – טל' 054-3833360
  • רקוה – בית קפה/מסעדה יפה ליד מרכז יסמין – 048367022
  • מרכז יסמין – אם חוסאם פותה – תבלינים, צמחי מרפא, סבונים – 054-6757028
  • סם חלבי – הצייר – 050-2257082
  • איל ג'אבה חאנה – הבית העות'מני. סדיקה – מכינה לאבנה, תערובת תבלינים וקישק – 052-5586449
  • אחוזת אלח'יר – הבעלים ח'יר חלבי – מסעדה דרוזית, חדרי אירוח, בית קפה, חדר רביצה, מקום חדש לגמרי. להזמנות 04-8500090
  • היאם עטאר מוסטפא – ציירת, 04-8395952
  • חיכאם עראידה ברבזינה – אירוח ביתי – אוכל דרוזי. בהזמנה מראש, ל-5 אנשים ומעלה. יש גם טייק אוויי ומשלוחים. טל' 050-2322258

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.