תפריט עמוד
הנוחתים בדלהי (Delhi) לראשונה, ובייחוד אלה שמגיעים אליה ברכבת, כדאי שיהיו נכונים להלם. אמנם לא קשה כמו זה הצפוי להם בכלכתה או בבומביי (הקרויות כיום קוֹלקטה ומומבאי), אך בהחלט דומה לו. למראית עין מדובר בעיר בירה ייצוגית, שיש בה אזורים נרחבים נטולי קבצנים, פרות משוטטות וריקשות. גם שיכוני העוני אינם נפרשים לפניכם ביתר שאת מיד עם הנחיתה, כמו ביתר ערי הודו הגדולות. ובכל זאת, הלם הנחיתה בהודו מגיע גם כאן, בדלהי, מיד כשיוצאים מהמרחב המוגן של שדה התעופה אל החום הלוהט, אל החאפרים האורבים בחוץ, אל הקבצן שנדבק לחלון המונית ברמזור שמסרב להתחלף, ואל הזרימה הבלתי פוסקת של המון אדם צבעוני.
דלהי היא הודו בזעיר אנפין. יש בה הכל: צפיפות, ריח שתן מעורב בריח תבלינים, מתח בין הינדואים ומוסלמים, תשתיות איומות, עוני, בדי סארי צבעוניים, פילים ברחוב, המבנים היפים בעולם, אשראמים, עולי רגל ואלילי קולנוע שלהם מותר הכל. דלהי היא גם העיר הגדולה היחידה שהעבר וההווה שלה ממשיכים ברצף אחד. יש לה עבר היסטורי מדהים, מרתק ורווי דם, והווה צפוף ומרתק לא פחות כבירתה של הדמוקרטיה הגדולה בעולם. ממלכה הינדואית, סולטנים מוסלמים, שושלת מוגולית, הבריטים והמאבק לעצמאות של הודו – כל אלה השאירו בעיר שרידים היסטוריים רבים בצד שווקים ססגוניים. בסיכומו של דבר, אין עוד מקום כמו הודו, לטוב וגם לרע.
ואף על פי כן, דלהי עלולה להיות ההחמצה הגדולה של הטיול בהודו. אולי בגלל האיום שבגודלה, ואולי בגלל צפיפותה או הזיהום שבה, בוחרים המטיילים הישראלים להתרכז בפהאר גנג' (Pahar Ganj) על גגות המסעדות, ואנשי עסקים בוחרים להסתגר בבתי המלון הטובים ובפגישות העסקים. רובם ככולם מנסים לברוח מהעיר מהר ככל האפשר. אבל אם אנחנו כבר כאן, ואם איננו רוצים להחמיץ את אחת הערים המרתקות בעולם – אפשר לחוות את דלהי על מגוון פניה אפילו ביומיים, דרך כמה אתרים שיהיו בבחינת הכנה מצוינת למפגש המהמם עם הודו כולה.

התמצאות
מיום שזכתה הודו בעצמאותה, בשנת 1947, דלהי מתרחבת במהירות, ובספר המפות שלה יש כבר יותר משישים (!) מפות של רחובות. העיר מורכבת בעצם מכמה וכמה ערים עתיקות שנבנו בה במהלך ההיסטוריה, ואת חורבותיהן עדיין אפשר למצוא ביותר מ-130 אתרים היסטוריים מוגנים. אבל לצורך התמצאות אפשר לחלק את העיר לשני חלקים עיקריים: אולד דלהי וניו דלהי (דלהי העתיקה והחדשה).
סמטאות דלהי העתיקה, המבצר האדום (Red Fort), אזור צ'נדני צ'וק (Chandni Chowk) והשווקים הרוחשים ממוקמים לא הרחק מגדת נהר ימונה (Yamuna), מצפון לעיר החדשה.
בדלהי החדשה יש שכונות יוקרה, רחובות רחבים וכיכרות גדולות עמוסות כלי רכב. ראג' פאת (Raj Path, "דרך המלך") היא השדרה המפורסמת של שער הודו ושל בנייני הפרלמנט והממשלה, סמל של הקולוניאליזם הבריטי בעבר ושל הודו הדמוקרטית בהווה. לב לבה של ניו דלהי הוא כיכר קונאט פלייס (Connaught Place) על חנויות היוקרה שבה.
רח' מיין בזאר (Main Bazaar) שבשכונת פהאר גנג' נמצא בין העיר הישנה לחדשה.

דיבור צפוף עם דלהי העתיקה
ביקור בדלהי אינו שלם בלי שיטוט רגלי בשווקים של אולד דלהי. שאה ג'האן, הקיסר המוגולי, בנה את המבצר האדום, את מסגד יום השישי (Jama Masjid) ואת רחוב צ'אנדני צ'וק רחב הידיים עם חנויות נוחות בצדדיו. אבל גם הוא לא שיער את גודש ההמון שיפקוד את המקום, וכיום הצ'נדני צ'וק והסמטאות הסמוכות לו הם שוק צפוף ועמוס בכל דבר שניתן להעלות על הדעת. מבין השווקים הרבים כדאי לבקר במינה בזאר (Meena, צורכי קודש מוסלמיים), צ'אורי בזאר (Chawri, פסלים), נאי סרק (Nai Sarak, ספרים), דריבה קלן (Dariba Kalan, תכשיטים), קינרי בזאר (Kinari, צורכי חתונה), קהרי באולי (Khari Baoli, תבלינים, לא להחמיץ!) ופהול מנדי
(Phool Mandi, ירקות).
שוקי הירקות והפירות, שבהם הסוחרים יושבים תחת הרי התוצרת החקלאית, ומאות סבלים מתרוצצים ביניהם אנה ואנה, פועלים בשעות הבוקר המוקדמות בלבד. שוקי הקניות האחרים פועלים אחרי הצהריים ומתמלאים בהמוני קונים מכל רחבי דלהי. זהו אזור מצוין לקניית מזכרות, פסלים ומתנות במחירים טובים מאוד. לחובבי השווקים מומלץ להיעזר בספר "10 Easy Walk – Old Delhi" (G. Barton & L. Malone, בהוצאת Rupa).
אפשר לשלב את השיטוט בשוק עם ביקור במבצר האדום הסמוך, בבית החולים לציפורים של דת הג'אין, שבו מטופלות יותר מ-15 אלף ציפורים פצועות, ובמסגד יום השישי. כדאי לטפס לראש הצריח הדרומי במסגד לתצפית יפהפייה על אולד דלהי.

המבצר האדום
מיקום: ממזרח לצ'נדני צ'וק, אולד דלהי
שעות פתיחה: מזריחה עד שקיעה, בתשלום

מסגד יום השישי
מיקום: מדרום לצ'נדני צ'וק, אולד דלהי
שעות פתיחה: מזריחה עד שקיעה, סגור בשעת תפילות, העלייה לצריח בתשלום

בית החולים לציפורים של דת הג'אין
מיקום: בקצה המזרחי של צ'נדני צ'וק, אולד דלהי
שעות פתיחה: מזריחה עד שקיעה, כניסה חינם

ראג' גהאט: חלקת גדולי האומה
דרומית-מזרחית לאולד דלהי שוכן ראג' גהאט (Raj Ghat), אתר ממלכתי מטופח לפי מיטב מורשת הזיכרון של מהטמה גנדהי. המבקרים ההודים מקיפים בחרדת קודש את מצבת השיש השחורה הפשוטה, המציינת את מקום שרפתו של המנהיג, וחולקים כבוד לדמות החשובה ביותר בהיסטוריה ההודית המודרנית. לא הרחק משם מצויות חלקותיהם של גדולי אומה אחרים, כמו נהרו (ראש הממשלה הראשון של הודו), אינדירה גנדהי ועוד.

ראג' גהאט
מיקום: דרומית-מזרחית לאולד דלהי
שעות פתיחה: מזריחה עד שקיעה, כניסה חינם

גני לודי: המנוחה והנחלה
למרבה ההפתעה, דלהי המפויחת והפקוקה משופעת בגנים ציבוריים. הנעים שבהם הוא הגן הציבורי לודי (Lodi Garden). זהו גן מטופח ורחב ידיים, ומצויים בו קברים מרשימים של בני שושלת השליטים לודי. לכאן באות המשפחות העשירות של דלהי לפיקניקים, כאן חובבי ההליכה והריצה פורקים את מרצם, וכאן זוגות צעירים מחזיקים ידיים ומשעינים ראש בהיחבא. בגן זה טמונה ההזדמנות שלכם לנוח מהרעש ומהצפיפות של אולד דלהי, מהפיח של ניו דלהי, ומנהגי האוטו-ריקשות הקשוחים. אפילו לרוכלים ולשאר הנודניקים אסור להיכנס לגן.

לודי גרדן
מיקום: מרכז ניו דלהי, ליד שכונות היוקרה

הקבר הקדוש של השייח' ניזמודין
ליד שכונת היוקרה ניזמודין נמצא המתחם שבו קבור אחד מחשובי הקדושים הסוּפים בהודו, שייח' ניזמודין אווליה (1325-1236). קבר זה הוא אחד מאתרי העלייה לרגל המוסלמיים החשובים בהודו. במתחם יש גם שווקים מוסלמיים תוססים, מסגדים, עולי רגל, קדושים סופים שזקנם צבוע בחינה, פושטי יד לעשרות ונכים שגודשים את המקום בכל שעות היום. בערבי חמישי מתקיימות במקום תפילות ושירה, ולעתים אפשר לראות גם מאמינים שרים, מנגנים וקוראים קריאות מתוך אקסטזה דתית.

קבר השייח' ניזמודין
מיקום: שכונת ניזמודין, דרום דלהי
שעות פתיחה: מזריחה עד שקיעה, כניסה חינם

פאר והדר בקבר הומיון
אם השליט המוגולי שאה ג'האן לא היה בונה את הטאג' מהאל בעיר אגרה (Agra), יש להניח שקבר הומיון (Humayun Tomb) שבשכונת ניזמודין (Nizamuddin) היה נחשב לבניין היפה בעולם. הומיון היה בנו של מייסד השושלת המוגולית באבור, והוא שביסס את שליטתה בהודו. את בניין הקבר בנתה אשתו במשך כמה שנים, והוא דוגמה נהדרת לאדריכלות מוגולית המשלבת מבנה מאבן אדומה, כיפה לבנה וערבסקות בתוך גנים יפהפיים. אפשר לראות בבניין מגיני דוד רבים המסמלים את חותם סולימן (חותמו של המלך שלמה, סמל מוסלמי לשלטון). רבים רואים במבנה הזה את הדגם שלפיו נבנה כעבור שנים בהרמוניה ובהצלחה גדולות אף יותר הטאג' מהאל. כדאי לבוא לקראת השקיעה, בשעה שאבן החול האדומה מקבלת גוון נהדר.

קבר הומיון
מיקום: שכונת ניזמודין, דרום דלהי
שעות פתיחה: מזריחה עד שקיעה, בתשלום

מקדש הלוטוס: גם יופי גם אופי
מקדש הלוטוס שבשכונת קלקג'י (Kalkaji) מושך אליו כארבעה מיליון מבקרים בשנה. המבנה המפתיע והמרשים הושלם בשנת 1986 והוא החדש מבין שבעת המקדשים הבהאיים הפזורים ברחבי העולם. הבניין בנוי משיש לבן בצורת פרח הלוטוס, ויש לו תשע חזיתות. מסביב למבנה מפכפכות תשע בריכות מים בלב מדשאות רחבות ידיים וגנים מטופחים. בניגוד לחוסר הסדר ההודי הרווח, מקום זה מתנהל ביעילות, ואפילו הורדת הנעליים והחזרתן מתבצעות במהירות ובשקט. בחלל המרכזי אסור לדבר, ומורגשת מאוד אווירה של מקום מדיטציה, תפילה ועבודת האל המיועד לכל הדתות, האנשים והמעמדות, שאותה מבקשים הבהאיים להשרות.

מקדש הלוטוס
מיקום: שכונת קלקג'י, דרום דלהי
שעות פתיחה: בקיץ 19:00-09:00, בחורף 17:30-09:30, סגור ביום שני ובשעת תפילות, כניסה חינם

קוטב מינר: נצחונות ופלאים
מתחם קוטב מינר (Qutb Minar) נמצא בדרום דלהי, וקרוי על שם הסולטן הראשון של דלהי, קוטב א-דין אייבק, שבו התגלמה כִּפשוטה האמרה "עבד כי ימלוך". קוטב היה עבד שעלה לדרגת גנרל תחת הכובש המוסלמי הראשון של הודו, מוחמד גהורי. לאחר שגהורי נרצח, הוכתר קוטב לסולטן וייסד את "שושלת העבדים" ששלטה 300 שנה. בשנת 1193 החל קוטב לבנות את עמוד הניצחון, המסמל את נצחון האיסלאם על עובדי האלילים, אך הוא מת לאחר ארבע שנים, כשרק הקומה הראשונה הושלמה. יורשיו הקימו את ארבע הקומות האחרות, והצריח שבנו מתנשא לגובה של 73 מטר.
סמוך לעמוד הניצחון ניצב המסגד הראשון בהודו, מסגד קוואת אול אסלאם (Quwwat ul Islam, "עוצמת האסלאם"). המסגד הוקם בחופזה מאבנים שנלקחו מ-27 מקדשים הינדואיים סמוכים, שנהרסו לשם כך, ואפשר להבחין גם בתבליטי פסלים שנלקחו מהמקדשים והושחתו על ידי המוסלמים בשל איסור עשיית פסל. בחצר המסגד ניצב עמוד ברזל שגובהו שבעה מטרים, ועליו ניצב בעבר פסל של גרודה, היצור שעליו רוכב האל וישנו. הכתובת שעל העמוד מעידה שהוא הוקדש למלך ההינדואי צ'נדרגוּפְטה ששלט בשנים 413-375, ולא ברור איך הגיע לכאן. העמוד נוצק במאה הרביעית לספירה מסגסוגת שמכילה 98 אחוז ברזל, ופלא גדול הוא שלא החליד כבר 1,600 שנה.

קוטב מינר
מיקום: כ-15 קילומטר מדרום למרכז העיר
שעות פתיחה: מזריחה עד שקיעה, בתשלום

דלהי - הודו בזעיר אנפין

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.