תפריט עמוד
בצילום ההדמיה התחתון משמאל, המראה את צפון מערב חצי האי יוקטן (Yucatán) במקסיקו, אפשר להבחין בצלקת מטושטשת שנראית כמו רישום לא גמור של קשת גדולה. הצילום הזה של פני כדור הארץ, שנעשה מהחלל, מספק לראשונה עדות מוחשית לאחד האירועים הדרמטיים שהתרחשו בהיסטוריה של כדור הארץ.
תיאוריה שהועלתה לראשונה בשנות השמונים של המאה הקודמת מניחה שלפני כ־65 מיליוני שנים התנגש עצם שמימי, אסטרואיד או כוכב שביט בקוטר של כעשרה קילומטרים, בכדור הארץ בעוצמה רבה וגרם לקטסטרופה גלובלית, שבמהלכה הוכחדו כשבעים אחוז מכל עולם החי, לרבות הדינוזאורים. לפי התיאוריה, ענני אבק עצומים שהיתמרו לחלל בעקבות ההתנגשות חסמו את אור השמש לתקופה ארוכה, גרמו לגל קור ממושך ומנעו פעולות חיים חיוניות, כגון תהליכי פוטוסינתזה. גרסאות אחרות של התיאוריה מספרות
על בערות גדולות שהשתוללו ועל עננים רעילים שהורידו גשם חומצי.
הממצא הבולט ביותר בבסיס תיאוריית ההתנגשות, שהציע לראשונה הפיזיקאי לואיס אלווארז, הוא שכבת חרסית דקה (שריד לכמויות האפר והאבק שהיתמרו לשמים) שנמצאה בקרקע בגבול הקרטיקון־שלישון  (K/T, שני עידנים גיאולוגיים) ומופיעה במקומות שונים ברחבי העולם. בשכבת החרסית התגלה ריכוז גבוה של אירידיום – מתכת נדירה שמצויה באבק קוסמי ובמטאוריטים שנופלים על כדור הארץ. כל מה שנותר לאנשי המדע שחקרו את הנושא היה לחפש את המכתש שנוצר מאותה פגיעה קטלנית; משימה לא פשוטה אם מביאים בחשבון שתוואי הקרקע של כדור הארץ משתנים בהתמדה במשך השנים בשל תהליכים גיאולוגיים.
רק במהלך שנות התשעים של המאה העשרים הביאו צילומי לוויין וסקרים גיאולוגיים וגיאופיזיים שונים לאיתורו של מכתש ענקי – כ־180 קילומטר קוטרו, ועומקו כ־900 מטר שמוקדו באזור צ'יקשולוב (Chicxulub) בחצי האי יוקטן במקסיקו. מכתש צ'יקשולוב, שכוסה זה מכבר בסלעי משקע גיריים וחלקו גם במי הים, הפך מאז לחשוד העיקרי.
בחודש מרץ האחרון הצליחה קבוצה בינלאומית של חוקרים לחזק את החשדות. תמונות שהגיעו ממערכת מכ"ם מיוחדת שהותקנה במעבורת החלל אנדֶבֶר במסגרת פרויקט מיפוי טופוגרפי, תלת ממדי, של כדור הארץ מראות בבירור חלק מקו הגבול של שולי המכתש. אם הולכים בשטח עצמו, מסבירים מנהלי הפרויקט, לא רואים דבר משום שפני המכתש כוסו זה מכבר, והשוליים, בגובה מטרים ספורים, משתפעים לאורך כמה קילומטרים. רק מבט תלת ממדי מלמעלה יכול לתת תמונה אמיתית.

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.