תפריט עמוד

דובים – ציידי הסלמון

בעוד דגי הסלמון שוחים נגד הזרם ואפילו קופצים מעל מפלים, עומדים הדובים בשקט במי הנחל או בראש המפל ומחכים לארוחה שתזנק היישר לתוך הפה הפעור. סרטון מדהים שמראה את נקודת המפגש בין הדובים הענקיים לדגים הנודדים

דרכם של דגי הסלמון חוצה את זו של דובי הגריזלי והדובים החומים שחיים במערב קנדה ובאלסקה בנקודה שאינה נוחה במיוחד לראשונים ומשביעה מאוד לאחרונים. אבל לפני שנגיע להצטלבות הדרכים, יש לדעת משהו על חיים המרתקים של דגי הסלמון. הללו לוקחים חלק בנדידה מופלאה ומפרכת מעין כמוה: הם בוקעים מן הביצים בערוץ נחל, משם הם שוחים אל האוקיינוס, בו יבלו את רוב חייהם עד שיגיעו לבגרות מינית. אז הם שוחים בחזרה את כל הדרך אל ערוץ הנחל – לרוב אותו נחל עצמו שבו החלו את חייהם – כדי להטיל ביצים. זמן קצר אחרי שהטילו ביצים דגי הסלומון מתים, והדור החדש, שיבקע מן הביצים, יעבר את אותו מסלול ארוך מהמים המתוקים של הנחל אל מי האוקיינוס המלוחים.

דגי סלמון. חיי נדודים לא קלים | צילום: Melissa Doroquez, flickr

הדרך מהאוקיינוס אל הנחל קשה במיוחד, שכן על הדגים לשחות נגד הזרם (הרי הנחלים זורמים אל הים ואילו הסלמונים שוחים מהים), לעיתים הם נדרשים אפילו לקפוץ מעל מפלים. במקום הזה בדיוק מחכים הדובים לארוחה הדשנה שקופצת מולם.

קשה להישאר אדישים למראה הדובים העצומים עומדים בזרם או בראש המפל, מחכים שהדגים המותשים יקפצו כמעט אל תוך הפיות הפעורים. הרחמים על הדגים שכך מסיימים את חייהם, דווקא אחרי שעברו מרחק כה גדול, מתערבבים בתחושת סיפוק למראה הארוחה המזינה שבה זוכים הדובים שהתעוררו משנת החורף שלהם כשהם רזים ומורעבים. הטבע בכל עוצמתו ומורכבותו נראה בסרטון קצרצר ועוצר נשימה:

לקריאה נוספת:

אלסקה: מפגשים עם דובי גריזלי
אלסקה: מפגשים עם דובי גריזלי
אמיר יחיאלי |
התקלויות בדובים המשוטטים ברחבי אלסקה אינן נדירות. פגישות כאלה, למרות היותן מסקרנות, עלולות להסתיים באסון. הדוב מתפתה בקלות למזון אנושי ומתקשה בזיהוי הדמויות הניצבות בפניו. המטייל החושש לחייו עלול להזדרז ללחוץ על ההדק, פעולה שאת תוצאותיה קשה לצפות מראש

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.