תפריט עמוד

דברצן והערבה ההונגרית: יין, ספא וקאובויז

טיסה ישירה וזולה מישראל לדברצן מהווה סיבה מצוינת לקפוץ לביקור בעיר השנייה בגודלה בהונגריה, ומשם לצאת לטיולים במישורי העשב של הערבה הגדולה, לפגוש בוקרים מקומיים (בחצאיות קפלים כחולות!), לטעום יינות ולהתענג בספא

עשר בבוקר, מטוס טרם המראה ותחושה של חגיגיות מסוימת באוויר. טיסה ישירה ראשונה של חברת הלואו קוסט Wizz Air מתל אביב לדברצן (Debrecen), העיר השנייה בגודלה בהונגריה. פרנסיה מקווים להפוך אותה ליעד חדש על מפת הטיולים של הישראלים, לצד בודפשט ואגם בלטון. דברצן – 200,000 תושבים, מתוכם 30,000 סטודנטים (400 מהם ישראלים) – נמצאת בשולי הערבה הגדולה במזרח הונגריה. היא סמוכה לפארק הלאומי הורטובאג', שכולו טבע פראי, חקלאות מסורתית וטיפוס מעניין של קאובוי מקומי. היא גם שוכנת בליבו של האיזור העשיר ביותר באתרי ספא בהונגריה וקרובה אל חבל היין הנודע טוקאי. אבל את כל זה, כולל מה שיש לעיר עצמה להציע, גילינו רק מאוחר יותר.

כיכר ליוש קושוט במרכז העיר דברצן | הצילום באדיבות אגודת התיירות דברצן והורטובאג'

אז מי ומי בטיסת הבכורה ואיך זה שהטיסה כמעט מלאה? סטודנטים ישראלים שלומדים בבית הספר לרפואה בעיר, חרדים שנוסעים להשתטח על קברי צדיקים באזור, ומסתבר שיש שם לא מעט כאלה. בעיר ממוקם גם המרכז האירופי של חברת "טבע", שמן הסתם ייהנה מהקו החדש. אבל יש גם לא מעט ישראלים שהמחישו את המהפך שהביאו לחיינו טיסות הלואו קוסט. "לפני חודשיים מצאתי באינטרנט טיסה הלוך-חזור לדברצן ב-400 שקל כולל מזוודה!", שש לחלוק איתנו את המציאה מתווך דירות חרדי מצפת, מכור לאיתור טיסות זולות באינטרנט. "אם רק היתה משחררת קצת יותר", הוא נאנח ומצביע על אשתו, שמסתפקת בחיוך סטואי. היו שם גם שלוש צעירות ממודיעין, צעיר עם סבתו ושלושה זוגות גימלאים בדרכם לחופשת ספא. כולם גילו את הכרטיסים הזולים לדברצן.

פארק Nagyerdei, הריאה הירוקה של דברצן | הצילום באדיבות אגודת התיירות דברצן והורטובאג'

מערב פרוע בסגנון הונגרי
סיבוב היכרות קצר בעיר ואנחנו יוצאים לטיול הכוכב הראשון אל האטרקציה המרכזית של האזור – הפוסטה (Puszta). עגלה רתומה לסוסים מתגלגלת בנחת על פני הפוסטה, המישורים העצומים של הערבה ההונגרית, ומובילה אותנו אל מה שמכונה "המערב הפרוע של הונגריה". זוהי מרבית שטחו של הפארק הלאומי הורטובאג' (Hortobágy), שנמצא במרחק 40 ק"מ מדברצן. מישהי מתעניינת אם יש Wi-Fi בפארק. "לא תצטרכי שם Wi-Fi, אלא אם כן משהו לא בסדר איתך", עונים לה. וזה באמת המקום לכבות סלולאריים, כלומר להשאיר רק אפשרות לצלם, כי תיכף יהיה פה פוטו אופ.

רועה בקר בלבוש מסורתי בפארק הלאומי הורטובאג' | צילום: רוני ערן

מרחבים ירוקים מלוא העין נמתחים עד קצה האופק ונוסכים שלווה. זוהי ממלכתם של השוורים האפורים ארוכי הקרניים, הכבשים השחורות עם הקרניים הסליליות, חזירי המנגליצה המוזרים בעלי הפרווה המתולתלת, והנויני – הסוסים ההונגרים פחוסי-האף, שנוצרו מהכלאה של הסוס הערבי והסוס האוסטרי. כל אלה חולקים את 820 הקילומטרים הרבועים של אדמות לחות, ביצות ויערות עם מגוון של חיות בר ו-300 מיני עופות, ועם הקאובויז של הערבה. ב-1999 הפך הפארק לאתר מורשת עולמית של אונסקו בזכות "הדו-קיום ההרמוני של בני אדם ובעלי חיים". עם השותפים להרמוניה הזאת יש לנו תיכף דייט באמצע שומקום.

רועים בפוסטה, הפארק הלאומי הורטובאג' | צילום: רוני ערן

העגלה עוצרת. מרחוק מתקרבים בדהרה שלושה בוקרים. מקרוב הם נראים כמו מטרוסקסואלים אחרי מייק אובר של גוטייה: מכנסי חצאית רחבים (שישה מטרים בד) בצבע כחול, ז'קט שחור צמוד למותן עם כפתורי נחושת וכובע שחור שנוצה תחובה בו (נוצת עגור, סמל הפוסטה). הכל אותנטי מבטיחים לנו. מה שהם מציגים בפנינו מקורו לפני יותר מ-200 שנה, אז שרצה הפוסטה פורעי חוק וגנבי בקר. מרדפים סוערים התנהלו שם ושריקות הכדורים החרידו את הסוסים והכתיבו קוד התנהגות קפדני. הבוקרים מדהירים לפנינו את הסוסים כשהם מצליפים באוויר ומפיקים מהשוט קול ירייה, כפי שהיו עושים אבותיהם כדי להרגיל את הסוסים ליריות. הסוסים נשכבים על האדמה כפי שעשו זאת אבותיהם שלהם, כדי למצוא מסתור בעשב מפני רודפיהם. אחרי הרוכבים הנועזים מגיע רועה הבקר עם עגלה רתומה לשוורים מפוארים ארוכי קרניים. הוא מעלה את הרף עם סטייל ואטיטיוד שלא היו מביישים את מסלולי התצוגה של מילאנו.

כשהרועים מדמים קולות ירייה עם השוט, הסוסים נשכבים כדי למצוא מסתור, כפי שעשו אבות אבותיהם | צילום: רוני ערן

רועי הפוסטה חולקים כיום את זמנם בין גידול הבקר והסוסים ופעילות תיירותית והמפגש איתם מקסים ואיכשהו לא משאיר טעם של הצגה מנותקת לתיירים. זוהי רק אחת מהפעילויות בפארק, שנועדו לקרב את המבקרים אל אורחות החיים וההיסטוריה של הפוסטה. אפשר לבקר באורוות הסוסים, במוזיאון הורטובאג' לפולקלור, בפארק בעלי החיים ויש רכבת זעירה שעוברת בין אגמוני הדגים. הפארק הלאומי הוא איזור מוגן ואי אפשר לטייל בו באופן עצמאי. זהו גם איזור צפרות נחשב. בסוף אוקטובר מגיעים אליו אלפי עגורים מסקנדינביה. חלקם ימשיך אחר כך אל עמק החולה וחלקם לאפריקה.

גולאש בפונדק
בכל מקרה אין לוותר על ארוחת צהריים ב"צ'ארדה", הפונדק המסורתי בכניסה לפארק. זהו אחד מפונדקי הדרכים ששימשו לפני 200 שנה תחנת מנוחה לבוקרים ולעדרים, ומוצגים בו גם קובת לינה של בוקר וחפצים תקופתיים. הגולאש כאן מעולה וכדאי ללוות אותו בלגימת פאלינקה, הברנדי ההונגרי העשוי מדובדבנים, שזיפים או תפוחים, עם 40% אלכוהול.

גולש אולטימטיבי בצ'ארדה | צילום: רוני ערן

דיאנה סלש, סגנית ראש העיר הנמרצת של דברצן, מצטרפת אלינו לארוחה. "ככל הנראה ב-2023 דברצן תהיה בירת תרבות של אירופה ואנחנו נערכים", היא אומרת. זה אומר אירועי תרבות במשך כל השנה, והרחבת שדה התעופה כבר בחודשים הקרובים. "דברצן היא עיר צעירה, יש בה אלפי סטודנטים ואנחנו עובדים קשה כדי שזה יישאר כך. מטרתנו היא שכל הצעירים מטרנסילבניה ומערב אוקראינה הסמוכות יבואו ללמוד באוניברסיטה שלנו". בעירייה (הצעירה גם היא – סלש בת 36, ראש העיר בן 44) שמים דגש על אירועים ופסטיבלים לצעירים. המומלץ שבהם הוא "קמפוס פסטיבל", שיארח השנה את להקת פרודיג'י. לידיעת הגולשים – בכל רחבי העיר יש Wi-Fi חופשי.

ראש צעיר: דיאנה סלש, סגנית ראש העיר דברצן | צילום: רוני ערן

כפפות בספריה
באביב של טרום עונת הפסטיבלים דברצן מתגלה כעיר נעימה ובמבט ראשון קצת מנומנמת. בחינה מדוקדקת יותר מגלה סיבות טובות לשוטט בה ולהפוך אותה לנקודת מוצא לטיולי כוכב. אשתקד הגדיר אותה לונלי פלאנט כ"לב הלואו קוסט של הונגריה" ומיקם אותה במקום החמישי ברשימת 10 הערים בעולם שמעניקות את התמורה הגבוהה ביותר לכספו של התייר. זה נכון. מחירי רשתות המותגים הבינלאומיים בקניון "פורום" שבמדרחוב אמנם נמוכים רק במעט ממחיריהם בישראל, אבל מחיר ארוחה במסעדת הגורמה Ikon שבמרכז העיר, זול בהחלט – ארוחה מלאה לארבעה סועדים תסתכם בכ-100 יורו.

החייל ההולך למלחמה ואמו למרגלות פסלו של ליוש קושוט, מנהיג המהפכה ההונגרית | צילום: רוני ערן

ההיסטוריון ד"ר תיאופיל קובאץ' מחכה לנו בקולג' הפרוטסטנטי של דברצן, כשהוא עוטה כסיות לבנות ומתכונן לפתיחת תיבת אוצר. בקולג', הפועל ברציפות מאז נוסד בשנת 1538, התרחש אירוע היסטורי שהעניק ב-1849 לדברצן, אז בירתה הזמנית של הונגריה, את מעמדה הנכבד בדברי ימי המדינה. כאן כתב אז ליוש קושוט, מנהיג המהפכה ההונגרית נגד בית האבסבורג, את הכרזת העצמאות. הבניין היפה כולל מוזיאון וקירותיו הפנימיים מכוסים בציורי קיר ססגוניים מ-1938 המתארים סצנות מחיי הסטודנטים. אבל היהלום שבכתר הוא הספריה שלו: 600,000 ספרים, מתוכם 1500 כתבי יד מלפני עידן הדפוס וכתבי יד נדירים. למרות שהקולג' היה בראש ובראשונה מרכז ללימודי תיאולוגיה, עד המאה ה-19 קיבצה הספרייה שלו גם ספרי פילוסופיה, משפטים ומדעים. "התלמידים נדרשו לקרוא לטינית, יוונית ועברית", מסביר דוקטור קובאץ' ומרפרף בזהירות של מנתח בדפי ספר דקדוק עברי מ-1654.

ההיסטוריון ד"ר קובאץ' ואוצרות בספריית הקולג' הפרוטסטנטי | צילום: רוני ערן

אחר כך הוא מוציא מתיבת העץ עוד פריט נדיר – מגילת אסתר כתובה על קלף מהמאה ה-17. הנכסים היקרים ביותר כיום בספריה הם ספרו של ארזמוס מרוטרדם מהמאה ה-16 ומדריך לעשבי מרפא (הרבריום) מהמאה ה-15. לתיאום מראש סיור עם ד"ר קובאץ', כולל כתבי יד עתיקים במרחק נגיעה: tkovacs@silver.drk.hu.

פעם היה פה שלטון קומוניסטי
בארוחת הערב מתגלגלת השיחה אל עברה הקרוב של דרבצן ואל 40 שנות הקומוניזם של הונגריה, שעדיין טבועות בזכרונם של המארחים שלנו. כשיושבים במסעדת Ikon ומנות הפטה פואה גרא והפפרדלה עם כרוב סבוי ופטריות זורמות אל השולחן, קשה לתפוס שרק בשנות התשעים של המאה הקודמת, למשל, נפתח הסניף הראשון של מקדונלדס בדברצן והיה בבחינת אירוע מכונן. "עמדנו בתור שלא נגמר ואני זוכרת ששמרנו את הכוסות החד פעמיות של הקולה. עד כדי כך הן היו יקרות ערך בשבילנו", מספרת אניקו ממינהל התיירות המקומי. נורה מאגודת התיירות של דברצן מספרת על מתנת כריסמס מקובלת למרגלות עץ האשוח במשפחתה באותן שנים – בננה. אבל הדור שלהן כבר הדביק מזמן את הפער.

מסעדת Ikon. ארוחה מלאה עולה בסביבות 100 אירו לסועד | הצילום באדיבות אגודת התיירות דברצן והורטובאג'

בקפה Mokka בסמטת הדגים (Hal Koz) גאבור, הבעלים, מדגיש "אנחנו קולים בעצמנו!" ומציע עושר של אפשרויות למביני דבר, כולל הברנד שלהם בשם "כבשה שחורה" על שם הכבשים השחורות הטיפוסיות של הורטובאג'. ב-Divino, סניף של רשת ברי יין אפשר להתוודע אל יינות מ-30 יקבים ברחבי הונגריה בסיבוב טעימות. שכנינו לשולחן כולם צעירים ומעל לכל נשמעת עברית.

קפה mokka בכיכר Hal Koz | הצילום באדיבות אגודת התיירות דברצן והורטובאג'

בכל מקרה מומלץ לסיים את הלילה ברונצ'-בר, בפרט אם יש שם הופעה. זהו ruin bar במסורת ה-ruin bars המדליקים של בודפשט – ברים שהתמקמו במבנים מתמוטטים עם גיבוב מצודד של פריטי ריהוט ותפאורה. גם רונצ' בר מציע דקורציה הזויה לעילא, אווירה מגניבה ובסופי שבוע הופעות. מה שנראה מבחוץ כמו בר ממוצע מתגלה בפנים כמבוך ענק של ברים, מתחמי ריקודים ומופעים. הוא נחשב לאחד הקלאבים הטובים בהונגריה. אחד הבעלים הוא המתופף של להקת הרוק ההונגרית הוותיקה והמצליחה טונקצ'וֹפדוֹ (Tankcsapda) שכל חבריה תושבי דברצן (לטעימת רוק הונגרי – קבלו את להיטה של הלהקה Alföldi gyerek , שפירושו "ילד הערבה" ומצולם כולו בפוסטה).

רונצ' בר, המקום לסגור בו את הלילה | צילום: רוני ערן

משפחות וחובבי ספא ומעיינות טרמליים יקבעו את מושבם במלון הספא Aquaticum שבלב הפארק העירוני הגדול (Nagyerdő). זהו מתחם ענק של בריכות, מרחצאות, סאונות, חדרי טיפולים ופארק מים עתיר מגלשות ושעשועי מים. ילדים מגיל אפס בהחלט זוכים פה ליחס ידידותי עם מתקנים, חדר משחקים וארוחת הבוקר עם מגוון של דגני בוקר ומסדר מרשים של דייסות גרבר.

מלון Aquaricum, מתחם ענק של ספא ופארק מים | הצילום באדיבות המלון

יין וקברי צדיקים
עוד נסיעת כוכב אל מחוץ לעיר ואנחנו בחבל היין טוקאי. בהונגריה 22 מחוזות יין. טוקאי הוא המפורסם שבהם ויש בו 27 כפרים ועיירות יין. בעיירת היין מאד (Mad) מפתיע לגלות את בית הכנסת המקומי והישיבה הסמוכה לו. זוהי אחת התחנות במסלול שוקק למדי של עולי רגל לקברי צדיקים ואתרים יהודיים בסביבת דברצן. מידע נוסף אפשר לקבל בבית הכנסת של דברצן, השוכן בלב מה שהיה פעם השכונה היהודית, כיום רשומים בבית הכנסת כ-200 יהודים המתגוררים בעיר.

בית הכנסת של מאד | צילום: רוני ערן

בית הכנסת של מאד נוסד במאה ה-17 על ידי חסידים מגליציה וממנו גורשו במלחמת העולם השנייה 300 יהודי העיירה לאושוויץ ומקומות אחרים. בשנים האחרונות הוא שופץ והישיבה הסמוכה לו הפכה ביולי האחרון לאכסניה יפה בעלת צביון יהודי, שמארחת עולי רגל חסידיים וגם מטיילים מן השורה.
מריאן פרנק, שגרה שלוש שנים בארץ ומדברת עברית, מנהלת את המקום ושמחה גם לתת טיפים למטיילים בסביבה. היא זמינה בכל יום בין 16:00-9:00, טלפון:
36-30-9251808, מייל: csodarabbikutja@zsido.com. מחיר מיטה ללילה (יש חדרים לזוג, לארבעה ול-16) 15 דולר ללא ארוחת בוקר. שתי מסעדות מומלצות במאד הן Gusteau ו-Elso Madi – מסעדת יקב סנט תומאש (Szent Tamas), שמציע ביקור טעימות מתגמל. אתר אינטרנט

דברצן במיטבה בזמן הפסטיבלים: בסופ"ש הראשון של אוגוסט – פסטיבל היין ופסטיבל הג'אז שחוברו להם יחדיו. באמצע אוגוסט – קרנבל הפרחים הגדול. באפריל – פסטיבל המנגליצה (Debrecen Mangalica Pork Days) עם אין סוף מעדני חזיר. בספטמבר – פסטיבל הנקניקייה הכפולה (Debrecziner double sausage). פרטים נוספים על העיר ועל הפסטיבלים המתקיימים בה באתר האינטרנט.

בתמונה הפותחת: רחוב השוק (Piac utca) בדברצן | הצילום באדיבות אגודת התיירות דברצן והורטובאג'

___

הכותבת היתה אורחת העיר דברצן, Association for tourism of Debrecen and Hortobagy, וחברת Wizz Air, המפעילה 16 קווים מישראל לנתב"ג ועובדה, בהם טיסה יומית בקו ת"א-בודפשט ושתי טיסות שבועיות, בימים ראשון ורביעי, בקו ת"א-דברצן.

Special thanks to Nóra Erdei – Association for the Tourism of Debrecen and Hortobágy and to Enikő Tóth-Megyesi – Visit Debrecen.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.