תפריט עמוד

ברזיל: הדור הבא

שתפו:

בבל ז'ילברטו, מריה ריטה ופרטה ז'יל - בנותיהם של טובי הזמרות והזמרים הברזילאים - פוצחות בקריירות מוזיקליות משלהן. בברזיל, מתברר, המנגו לא נופל רחוק מן העץ

פורסם 15.9.08
היא היתה אמורה להגיע לארץ לפני כשלוש שנים על מנת להופיע בפסטיבל "שומעים עולם", אבל ברגע האחרון קיבלה רגליים קרות, או כפי שהיא מגדירה זאת – "טלפון מבוהל מאבא ואמא". "בפעם הבאה תביאי את אבא ואמא איתך, ורצוי גם את הדוד, כדי שישמרו עלייך מכל רע, וכדי שיופיעו איתך על במה אחת, לפיצוי הקהל הישראלי", ניסיתי לשכנע אותה בשיחה לניו יורק. קוראים לה בבל ז'ילברטו, אביה הוא אחד מ"ממציאי" הבוסה נובה של סוף שנות החמישים והקול המייצג ביותר את המקצב המלטף והמצנן הזה — הצ'יל אאוט האמיתי — ז'ואו ז'ילברטו. אמה היא הזמרת מיושה, אחת משלוש הזמרות הבודדות שטום ז'ובים הקליט עימן אלבום מלא. דודה הוא שיקו בוארקי – אחד הגדולים ביוצרי הפופ הברזילאי המעודן והמתוחכם.
בבל התנצלה מאוד על כך שלא הגיעה לפסטיבל, אך כדי לרצות אותי כשנפגשנו מאחורי

דניאלה מרקורי. עדיין הגדולה מכולן | צילום : רויטרס

הקלעים של ההופעה שלה בפסטיבל "אביב בבורז'" שבצרפת, גילתה בדרך לא דרך שבאותו יום חגגתי יום הולדת והשקתה את כל הנוכחים בשמפניה, בעוד פני כוסו בארגמן לוהט.
לקראת הקיץ יצא אלבומה השני, הנושא בפשטות את שמה, והוא תענוג אמיתי לכל מי שהמזגן אינו מצנן אותו במידה הראויה בימים חמים ודביקים אלה. בבל לוקחת את המקצב האהוב על אביה ומביאה אותו חמישים שנה קדימה, הן בביצועים מחודשים (למשל לשירו של קאיטאנו וולוזו "בייבי", שעל אלבומו החדש ראו "הנבחרים") והן בשירים מקוריים שכתבה בעצמה או שתרמו לה אחרים, כקרוב משפחתה קרליניוס בראון.
ואם חשקה נפשכם בכמה ציטוטים מהביקורות הנהדרות שהורעפו על האלבום, הנה: "אלבום של יופי מושלם ומפתה. אין ספק שבבל הוציאה את הפסקול המשכר ביותר הקיץ ואת אלבום מוזיקת העולם המרתק ביותר מאז הבואנה ויסטה סושיאל קלאב", כותב ה"טיימס אוף לונדון". ה"אובזרבר" מכנה אותה ה"נורה ג'ונס של הבוסה נובה" וה"טיים אאוט" הלונדוני מסכם: "אי אפשר לעמוד בפניו".

רוצה להצליח בזכות עצמה
אלבומה האחרון של בבל מאיים לכבוש את פסגת המצעד בברזיל, התפוסה זה חודשים רבים על ידי זמרת צעירה אחרת, גם היא נצר למשפחת אצולה מוזיקלית — מריה ריטה. באלבומה הראשון הצליחה מריה ריטה לכבוש את הקהל הברזילאי, שרואה בה המשך ישיר לכישרון הענק של אמה, הזמרת המנוחה אליס רז'ינה. אליס זכתה להיות הזמרת הברזילאית בעלת השכר הגבוה ביותר כבר בגיל 21, ועד למותה ממנת יתר של סמים ואלכוהול (יש הטוענים כי לא היתה זו תאונה אלא מעשה התאבדות) כבשה את עולם הפופ והג'ז הברזילאיים והעולמיים בגוון המיוחד של קולה, באינטרפרטציות המיוחדות שנתנה לשירים מוכרים, וברב גוניות החומר שבו בחרה (גם הקהל בארץ ודאי זוכר לה לטובה את השיר הנפלא "גשמי חודש מרץ" ("Aguas de Marco" אותו ביצעה עם טום ז'ובים).
מריה ריטה היתה רק בת ארבע ב־1981 כשאמה מתה, אבל מדהים עד כמה היא מזכירה אותה, הן בקולה והן במראה ובתנועותיה. היא, כמובן, מסרבת לגעת בשירים שאמה ביצעה, בעיקר כדי שלא יאשימו אותה בניסיון להצליח שלא בזכות עצמה — והיא אכן ראויה להצלחה הפרטית שלה, כשהיא זוכה לתמיכתו של אביה, הפסנתרן והמלחין סזאר קאמארגו מאריאנו ושל אחיה המוזיקאים. להבדיל מבבל ז'ילברטו, אלבומה עדיין לא פרץ את גבולות ברזיל, אך זה רק עניין של זמן.
עוד בקנה, ממש לפני שיגור לקראת הצלחה בינלאומית גדולה, עומדת פרטה ז'יל, בתו התוססת של המוזיקאי, הזמר ושר התרבות של ברזיל, ז'ילברטו ז'יל, שאלבומה הפופי הראשון "Pret A Porter" הגיע כבר לראשי מצעדי הפזמונים במולדתה. כדי שיכירו אותה בעולם לוקח אותה אבא לסיבוב הופעותיו ברחבי העולם כזמרת רקע.
רשימת "הבנים והבנות של" זמרים וזמרות ברזילאים עדיין ארוכה, מה שמוכיח שהתפוח (או במקרה של חצי הכדור הדרומי — המנגו) אינו נופל רחוק מן העץ. המוזיקה הברזילאית רק תלך ותתעצם, כאשר שחקני הספסל יושבים ומחכים בקוצר רוח להחליף את הנבחרת הבוגרת. יש למה לחכות.

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

שתפו: