תפריט עמוד

ברוניי – אלף לילה ולילה

בארמון של שליט ברוניי יש 1,788 חדרים, לפחות 2,000 מכשירי טלפון, אורוות ממוזגות ל־250 סוסי הפוני המלכותיים ו־150 מכוניות רולס רויס. אזרחי המדינה פטורים ממס הכנסה ומקבלים שירותי בריאות, חינוך ודיור - חינם

קוראים לו סולטן חאג'י חסן אל־בולקיה מואיז א־דין וודוולה, אבל הוא יסובב את הראש גם אם תקראו לו "מר בולקיה" בפעם הבאה שבה תפגשו אותו מטיס את מטוסו הפרטי לאחת מחופשות הסקי האינסופיות שלו. בולקיה, בן 58, עד לפני כמה שנים מספר שתיים ברשימת האנשים העשירים בעולם של המגזין "פורבס", נמצא השנה במקום ה־21, עם הון של 7.7 מיליארד דולר, בעיקר מנפט וגז שמייצאת הסולטנות שלו, ברוניי דרוסלאם (Brunei Darussalam), השוכנת באי בורנאו, בין מלזיה לאינדונזיה.
הסולטן בולקיה נולד בשנת 1946 בארמון בבירת ברוניי, התחנך באמצעות מורים פרטיים שהגיעו לארמון ומאוחר יותר למד במלזיה. את לימודיו הגבוהים השלים באקדמיה צבאית מלכותית בבריטניה, ולאחר שסיים את מסלול הקצונה וקיבל תואר קפטן בשנת 1967, הוא חזר למולדתו והפך לסולטן ה־29 בשושלת שלו, שהחלה לפני 600 שנה.
בולקיה הוא לא רק הסולטן: הוא גם ראש הממשלה, שר ההגנה, שר האוצר, הרמטכ"ל וראש המועצה המוסלמית במדינה (ברוניי היא סולטנות מוסלמית).

לפי המגזין "פיפל" נשותיו של הסולטן הוציאו באחר צהריים אחד של שופינג חצי מיליון דולר

באתר הרשמי של ממשלת ברוניי כתוב כי "הוד מלכותו הוא שליט שדואג לעמו ועובד ללא ליאות למען האזרחים. בנוסף לעבודה יומיומית בניהול המדינה, הוא מקבל משלחות מחו"ל, ונמצא תמיד בתזוזה, מבקר בפרויקטים של הממשלה, בתמרונים צבאיים ובכפרים נידחים. על שום כך הוא קרוב מאוד לנתיניו, שאוהבים אותו ורוחשים לו כבוד".
עד כאן דבר המפרסם. בכלי התקשורת בברוניי הטון דומה: העיתונים, הרדיו והטלוויזיה נשלטים על ידי המדינה. במשך כמה שנים נהגתי לצפות בערוץ הטלוויזיה של ברוניי, אחד הדברים הכי מפוהקים בעולם. מהדורת החדשות נפתחת בפעילויותיו של בולקיה. אחר כך מצלמים כמה סמינרים שבהם השתתף הסולטן, סיקור הכולל צילומים של מכובדים היושבים ליד שולחנות ומאזינים לנאומים כל כך משעממים שבא לבכות – ולקינוח זוכים הצופים לראות את מנהיגם מקבל משלחות זרות, מלטף ילדים בכפרים ומחייך חיוך צחור שכאילו יצא מפרסומת לגבינה. 350 אלף התושבים, יש לציין, פטורים ממס הכנסה ומקבלים שירותי בריאות, חינוך ודיור – חינם.

כל נשות המלך
בולקיה נשוי להוד מלכותה ראגָ'ה אִיסְטרִי פֶּנְגִירָאן אָנָאק חָאגָ'ה צָאלֵחָה, אשתו השנייה. הם חיים בארמון נוּרוּל אִימָאן, שהוא גם מושב השלטון של המדינה, בבירה בַּנְדָר סֶרִי בְּגָוָואן (Bandar Seri Begawan). את אשתו הראשונה, מריאם בל, דיילת לשעבר שהיתה נשואה לסולטן במשך 21 שנה, הס מלהזכיר. היא נאלצה לוותר על תוארה, אחרי הסכם גירושין שהעניק לה 3.5 מיליארד דולר. לסולטן יש בסך הכל עשרה ילדים, ארבעה נסיכים ושש נסיכות, משתי הנשים.
סגנון החיים של הסולטן ומשפחתו מנקר עיניים. מספרים שפעם אחת הוא הוזמן לשחק פולו עם הנסיך צ'רלס, אך גילה ששכח את נעלי הפולו המיוחדות שלו. בתוך פחות מחצי שעה נחת מסוקו באחוזת המארח, והטייס הביא לו את הנעליים האהובות עד למגרש.
לכבוד יום הולדתו החמישים של הסולטן הוטס מייקל ג'קסון לברוניי במיוחד כדי לשיר לו. בנסיעות רשמיות מתלווה אל הסולטן פמליה רשמית של בני משפחה, יועצים, עוזרים ומשרתים. האגדה מספרת שלכל פמליה יש תת פמליה משלה.
בארמון המלכותי יש 1,788 חדרים, 200 חדרי רחצה, יותר מ־500 נברשות, לפחות 2,000 מכשירי טלפון, אולם אירועים שיכול להכיל 4,000 סועדים לארוחת ערב, אורוות ממוזגות ל־250 סוסי הפוני המלכותיים ו־150 מכוניות רולס רויס. זהו הארמון הגדול בעולם המשמש למגורים.
לפני כשלושה חודשים התחתן בנו הבכור של הסולטן, נסיך הכתר, חאג'י אלמוחתאדי בילה בולקיה, בן שלושים, עם בת דודתו בת ה־17, שרה בינתי צאלח אב־רחמן. בהוראת אביו, נאלץ הנסיך להיפרד מחברתו הקודמת, שבעורקיה לא זרם דם כחול. אמה של הכלה שרה היא שווייצרית שעבדה כאופר בלונדון והתאהבה בבן מלוכה מברוניי. בילה הוא בוגר אוקספורד, חולה כדור נוצה וסנוקר, ושרה גם היא חובבת ספורט ונהיגה ברכבי שטח.
אל החתונה שנערכה בטקס מלאי מסורתי בארמון המלכותי הגיעו אלפי אורחים, בהם שועי עולם כמו נסיך הכתר היפני, נשיאת הפיליפינים, ראש ממשלת מלזיה לשעבר ומנהיג סינגפור לשעבר. ביום שלאחר החתונה נסעו בני הזוג ברחובות הבירה ברולס רויס מוזהבת כשהם מנופפים לתושבים. במשך יומיים שידרה הטלוויזיה המקומית ברצף תמונות מטקס החתונה.
מי שלא הגיע לחתונה היה אחיו של הסולטן, הנסיך ג'פרי, שמואשם כי בזבז 16 מיליארד דולר מכספי הסולטנות בפרויקטים מפוקפקים ובאורח חייו הראוותני. אחרי שהסולטן תבע אותו, הבטיח ג'פרי, שהיה שר האוצר, שישיב את הנכסים שרכש – כמה מלונות, מטוס ויאכטה ענקית בשם Tits, שעליה שתי סירות מירוץ בשם Nipple I ו־Nipple II. מי שהגיע למכירה הפומבית של חפצי הנסיך החרמן יכול היה לקנות סימולטור טיסה למסוקי תקיפה, עמודי שיש, יחידה לניקוי יבש, כבאיות, אוהל מלכותי ומאתיים עמודי תאורה.

הפצצה של הסולטן
סקנדל נוסף שהעיב על אורח החיים הראוותני של הסולטן היה תביעה מכיוון לא צפוי. בשנת 1997 הגישה מיס אמריקה לשעבר, שנון מרקטיץ, תביעה נגד הסולטן ואחיו וטענה כי היתה שפחת מין.
מרקטיץ בת ה־26 טענה שהוחזקה נגד רצונה במשך חודש ימים בארמון המשפחתי. לדבריה, היא הוזמנה עם עוד שש נשים לעבוד כדוגמנית בברוניי, והיתה אמורה להרוויח 3,000 דולר ביום. לפי גרסתה, הן סוממו בגז ונדרשו לתת שירותי מין במסיבות שנמשכו לכל אורך הלילה. בסופו של דבר שילמו לה רק תשיעית מן הסכום שהובטח לה. השופט האמריקאי דחה את התביעה בנימוק שהסולטן מוגן בחסינות משום שהוא ראש מדינה. דוברו של הסולטן טען כי הסולטן ומשפחתו מעולם לא פגשו את מרקטיץ.
בסוף ספטמבר 2004 הטיל הסולטן פצצה: הוא כינס את המועצה המחוקקת שלא התכנסה במשך עשרים שנה, והבטיח שינויים בחוקה שיביאו לפתיחות רבה יותר ושיתוף של הציבור במתרחש בשלטון. למעשה, מדובר בפרלמנט שחלק מחבריו ייבחרו על ידי הציבור.
החוקה של ברוניי אושרה עוד תחת השלטון הבריטי, ומאפשרת שלטון רב מפלגתי, אבל אחרי שב־1962 זכתה בשלטון מפלגה מהשמאל שהתנגדה למשפחת המלוכה, ואחרי הפיכה צבאית שלא צלחה, נזנחה החוקה והוכרז שלטון חירום שבראשו עמד הסולטן. המועצה המחוקקת שלטה במדינה עד שנת 1984, אז העניקה בריטניה עצמאות לברוניי. אחרי שהבריטים עזבו, ביטל הסולטן את המועצה המחוקקת ולמעשה, עד היום שורר במדינה שלטון חירום אבסולוטי. כעת מבטיח הסולטן שמספר חברי המועצה יגדל מ־21
ל־45, ומתוכם ייבחרו 15 חברים על ידי האזרחים. אבל לא לדאוג: גם אם אכן תתכנס המועצה באופן קבוע, לא ישתנה הסדר הקיים משום שהיא נשלטת על ידי משפחת המלוכה ועושי רצונה. המועמדים להיות חברים במועצה יצטרכו לקבל אישור מוועדה מטעם הסולטן, וזכות הווטו לאישור חוקים תישאר בידיו.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.