תפריט עמוד

ברוז' – דרך השוקולד

העיר ברוז' בבלגיה נחשבת אחת מערי השוקולד הכי טובות בעולם. יש בה מוזיאון שמוקדש כולו למוצר המתוק ומאות חנויות שמתמחות בשוקולד כאמנות ייחודית. הנה דרך השוקולד של ברוז' ועוד שתי דרכים להביט בעיר

אמן השוקולד חבש כובע לבן וגבוה ועשה תנועות של קוסם. קהל גדול התגודד סביבו בקומת הקרקע של מוזיאון השוקולד "שוקו-סטורי" במרכז ברוז' (Wijnzakstraat 2). הוא אחז ביד אחת תבנית וביד השנייה הצביע על הגומות לתוכן יזרום בעוד רגע הנוזל החום. מסך פלסמה גדול ושטוח איפשר גם לילדים נמוכים שנדחקו לאחור לחזות בפלא. שני מתלמדים הקפידו לחלק בכל כמה דקות פיסות שוקולד טעימות למתבוננים, כי הצפייה בתהליך הכנת שוקולד מעוררת אצל הצופה מחשבות רבות על טעמו.
ההדגמה של הכנת השוקולד היא שיאו של הביקור במוזיאון ששוכן על ארבע קומות בבניין עתיק מן המאה החמש עשרה. במהלך הביקור יכול המבקר ללמוד על תהליך הבאתו של השוקולד ממרכז אמריקה לאירופה, על האופן שבו לגמו בבתי האצולה משקאות שוקולד מחוזקים באלכוהול ועל המצאתן של טבליות השוקולד והפרלינים המופלאים, עליהם עיקר גאוותו של השוקולד הבלגי בימים אלה.
לאחר שעה במוזיאון השוקולד מתבררת עובדה פשוטה. בדיוק כמו בייצור גבינה, יין או בירה – התוצאה הרבה יותר מעניינת מן התהליך. כדי ליהנות מן התוצאה במיטבה כדאי לצאת לרחובות ולצעוד אל כל אחת מחנויות האומנים, כלומר לא החנויות שמוכרות את מוצרי המפעלים הגדולים, אלא אלה של העסקים המשפחתיים הקטנים. דוגמאות לא חסרות ורובן מרוכזות שבאזור המרכזי של כיכר השוק והכיכר Simon Stevinplein (המתמטיקאי סטווין, בן העיר שחי בתחילת המאה ה-17 נחשב אחד הראשונים שעשו שימוש בשברים עשרוניים).
יש עשרות חנויות של אומני שוקולד שכדאי לפקוד. ביניהן אפשר למנות את "בית השוקולד הישן" (רחוב מאריה 1).
השוקולטרי "פרינסס" – Wollestraat 16
השוקולטרי Sukerbuyc – Katelijnestraat 5.
למעמיקים, שרוצים להשוות ליצרנים הגדולים והאיכותיים ביותר, כדאי לבקר בחנות של Neuhaus ששוכנת ב-Steenstraat 66 ובחנות של "גודייבה" – Zuidzandstraat 36.

דרך הבירה
המספר נשמע בדיוני אבל הוא כנראה נכון. בברוז' אפשר ללגום ארבע מאות סוגים שונים של בירה. בניגוד לעבר, רק מבשלת בירה אחת ואחרונה, "מבשלת חצי הירח", פועלת עדיין בתחומי ברוז'. זו סיבה טובה מספיק לבקר דווקא בה. בכל שעה יוצא לדרך סיור מודרך ברחבי המבשלה. רוב המבקרים מדלגים עליו ומסתפקים בלגימה יסודית של בירת "זוט" (שוטה) שמיוצרת במקום בשתי גרסאות – בהירה וכהה. היתרון הגדול של הסיור במבשלת "חצי הירח" טמון בטיפוס במעלה מדרגות צרות ועקלקלות עד גג הבניין – ממנו נשקף מראה יפה של מרכז העיר העתיק. אין שום סיכוי לשרוד את הטיפוס הזה לאחר לגימת הבירה ולכן מוטב לטפס לפני ששותים. הבירה "זוט" עצמה חזקה למדי (שישה אחוז אלכוהול) ומתקתקה. לגבי שאר 399 סוגי הבירה שמציעים בעיר קשה יותר להעיד.
מקומות נוספים בהם לוגמים ממבחר הבירות הבלגיות:
המפורסם ביותר ואחד הוותיקים בעיר הוא בית הבירה "קאמברינוס" – Philipstockstraat 19, בר שזוכה להערכה ולמחמאות בכל מדריך לסיורי בירה בעולם.
אפשרות טובה נוספת היא De Bier Tempel (מקדש הבירה), חמישים מטר מכיכר השוק המרכזית, באותו רחוב בו שוכנת ה"קאמברינוס". במרחק לא גדול משם, ברחוב צדדי שוכן הבר המסורתי בעל האווירה הנעימה 't Brugs Beertje. הכתובת Kemelstraat 5.

הדרך הרומנטית
מאה קילומטרים של תעלות נמתחות ברחבי ברוז' וסביבתה הקרובה. האזור המרכזי בעיר סגור כמעט לחלוטין בפני כלי רכב והמבקרים (ארבעה מיליון בשנה בעיר במרכזה מתגוררים רק עשרים אלף תושבים) יכולים לסייר בו ללא הפרעה. שני כלי תחבורה עומדים לרשותם – כרכרות רתומות לסוסים וסירות ששטות בתעלות. מרכז העיר קטן יחסית ואפשר לחצות אותו בקלות בהליכה. בימי הביניים נחשבה ברוז' אחת הערים העשירות בעולם. לאחר מכן הנהר נסתם בחול והנמל התרחק מן העיר. מרכז הפעילוות הכלכלית נדד לאנטוורפן וברוז' שקעה בתרדמה עמוקה, שלא הופרעה גם במלחמות הרבות. היתרון הגדול של הקפאה זו הוא שכיום אפשר לראות בה את אחד הריכוזים הגדולים והשמורים ביותר של אדריכלות גותית. כל המרכז העתיק של העיר שמור באופן יוצא דופן.
סיור בעיר כדאי להתחיל בכיכר בית העירייה וממנה להמשיך בכיוון דרום, עד לפארק הגדול מול תחנת הרכבת. באופן כללי אפשר לצעוד לאורך התעלה שחוצה את העיר ולסטות ממנה אל הכיכרות המרכזיות ככיכר השוק וכיכר סימון סטווין.
בכנסיית "גבירתנו הקדושה" ניצב פסל עשוי שיש לבן של המדונה. הפסל משנת 1506 הוא יצירתו של מיכלאנג'לו והיה הפסל היחיד מעשה ידיו שעזב את איטליה בעודו בחייו. סוחר מברוז' קנה אותו למען הכנסייה המקומית. גם כיום אפשר לספור על יד אחת את יצירותיו של המאסטרו הגדול שמוצגות מחוץ לאיטליה.
חובבי האמנות ימצאו עניין רב במוזיאון גרונינגה (Groeninge) בו מוצג אוסף מרשים של אמנים פלמיים ובראשם ואן דן אייק והירונימוס בוש. מגדל הפעמונים שמצלצל בכל רבע שעה ואשר אל מרפסת התצפית שלו אפשר להעפיל לתצפית על העיר הוא אפשרות מעניינת נוספת.
כדאי להציץ גם אל אתר בית החולים המשופץ סנט יאן בו שוכן היום מוזיאון ממלינג (אמן בן העיר מן המאה ה-15). סמוך אליו נמצאים מתחם הבחיינהוף שנזכר בתחילה ומבשלת הבירה "חצי ירח". מעט דרומה משם נפרס הפארק הגדול בעיר ובמרכזו "אגם האהבה", למי שעוד היו ספקות לגבי מידת הרומנטיות של העיר.

נפלאות השוקולד הבלגי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מבלגיה

טיול קולינרי בבריסל – משוקולד ועד מסעדות מישלן
טיול קולינרי בבריסל – משוקולד ועד מסעדות מישלן

בריסל מציעה מגוון קולינרי עצום, מדוכני רחוב ועד מסעדות מעוטרות בכוכבי מישלן, וכל מה שביניהם. עם יותר מ-2,000 מסעדות, לא תתקשו למצוא אוכל מצוין, בהתאם לטעם ולכיס שלכם. ובין ארוחה לארוחה, אפשר לשוטט בשוק איכרים או להתענג על ...

אמנות בבריסל: מוזיאונים, גלריות וקירות מצוירים
אמנות בבריסל: מוזיאונים, גלריות וקירות מצוירים

מאירועים מיוחדים, כמו סוף שבוע שמוקדש לפעילויות בגלריות, דרך מוזיאונים ועד לאמנות רחוב, בריסל מציעה שפע של אפשרויות למתעניינים באמנות. הצצה לדברים נהדרים שחובבי אמנות יכולים לראות במהלך ביקור בבריסל

חופשה בבריסל או למה התאהבתי בבירת בלגיה
חופשה בבריסל או למה התאהבתי בבירת בלגיה

היא רב תרבותית, מגוונת, נעימה מאוד ולא מתנשאת, יש בה בניינים נהדרים, מלונות מוצלחים ואוכל מעולה. רותם בר כהן מספרת איך התאהבה בבריסל ולמה גם לכם כדאי לתת צ'אנס לבירת בלגיה