תפריט עמוד

בירה ישראלית: מבשלות בוטיק מומלצות

כמעט בלי ששמנו לב, ישראל הופכת למעצמת בירה. אז אם אהבתם את הכהה האדמונית של מלכה, המכוערת של שריגים והלאגר של שפירא, בואו נצא למסע קצר במבשלות בוטיק מקומיות. יהיה טעים ומרווה

חלפו מזמן הימים שבהם הבחירה בפאבים מקומיים היתה בין מכבי לגולדסטאר וכדי ליהנות מבירה מצוינת היה צריך להרחיק למינכן, פראג או בריסל. בעשור האחרון, כמעט בלי ששמנו לב, ישראל הופכת למעצמת בירה. טוב, אולי לא ממש מעצמה, אבל בהחלט בכיוון הנכון. אז לטובת מי שרוצה ללגום תוצרת כחול-לבן, הנה כמה מבשלות בוטיק ישראליות, שנושאות בגאווה שמות עבריים ומציעות בירות מוצלחות וסיורים.

בירה מלכה

בירה מלכה שמיוצרת בגליל המערבי הפכה לדיירת קבע בהרבה פאבים תל אביביים (ולא רק בהם), אבל ההתחלה היתה דווקא בכיוון ההפוך: אסף לביא היה בעלים של שני פאבים תל אביביים עד שעזב את העיר הגדולה לטובת הנופים הגליליים. בשנתיים הראשונות לביא בישל בירה בכמויות קטנות במושב עמקה, ב-2008 המבשלה התמקמה בקיבוץ יחיעם, למרגלות המבצר ומול הים. בתחילת 2018 עבר הייצור של בירה מלכה אל היישוב תפן הסמוך, שם נבנתה מבשלה מקצועית ברמה בינלאומית. אבל זה בהחלט לא סוף הסיפור: במהלך 2019 ייפתח בתוך המבשלה בתפן מרכז מבקרים חדשני, שיאפשר למבקרים לראות את תהליך הייצור, להתרשם, להריח וכמובן גם לטעום.

מלכה, מחלוצות מבשלות בירה הבוטיק בארץ

מלכה, מחלוצות מבשלות בירה הבוטיק בארץ

המבשלה מתמחה בייצור בירות מסוג אייל בשיטה מסורתית ובכמויות קטנות. הבירות מיוצרות מחומרי גלם איכותיים, המים המשמשים לייצור הבירות מגיעים ממעיינות הגעתון הסמוכים לקיבוץ. ועד שמרכז המבקרים החדש בתפן ייפתח, אפשר להמשיך לבקר בסופי שבוע ב"חצר מלכה" ביחיעם, לשבת עם חברים, ליהנות ממוזיקה טובה ובירה טרייה. שעות פעילות: שישי ושבת מ-12:00 עד 19:00.

איפה? המבשלה החדשה ממוקמת בתפן, "חצר מלכה" נמצאת ביחיעם, סמוך למבצר. טלפון 04-9856101, אתר

נהנים מבירה מלכה מול נוף גלילי | צילום: דניאל מוטולה

נהנים מבירה מלכה מול נוף גלילי | צילום: דניאל מוטולה

מבשלת נגב

מבשלת נגב הפכה לאחרונה למה שנקרא מבשלה "צוענית", כלומר היא מתארחת אצל אחרים לטובת בישול הבירה. נכון לכתיבת שורות אלו היא מתארחת במבשלת מלכה, ולמרות המרחק הגיאוגרפי בין הגליל לנגב, התוצאה מוצלחת ביותר: אואזיס, אמבר אייל, פורטר אלון מרכיבות את התפריט הקבוע של המבשלה, לצד נגב IPA  החדשה שהצטרפה לנבחרת ממש בשבועות האחרונים. הבירות מיוצרות לפי המתכונים המקוריים של מבשלת הנגב ובשיתוף פעולה עם אנשיה. בבירה נגב מבטיחים שהם עוד יחזרו לנגב כשימצאו מקום מתאים.

בירה נגב. גם בצפון המתכונים המקוריים נשמרים | צילום: דור אזולאי

בירה נגב. גם בצפון המתכונים המקוריים נשמרים | צילום: דור אזולאי

בירה אלכסנדר

סמוך לנחל אלכסנדר המשוקם, ביתם של רבבות צבים שמחים בחלקם, קמה לה לפני עשור מבשלת אלכסנדר. גם כאן מתגאים בבירה לא מפוסטרת ולא מסוננת, וכן בחומרי גלם איכותיים: לתת, כשות ממדינת הבירה הגדולה – גרמניה, מים ושמרים מישראל, והרבה אהבה. איך הבירה? מצוינת. שבע בירות בייצור קבוע: בלונד, אמברה, גרין-IPA, חיטה ישראלית, בלאק, ובלייזר-זהובה 8% אלכוהול. בנוסף, יוצאות מדי פעם מהדורות מיוחדות בטעמים מפתיעים ושילובי פעולה עם מבשלות מרחבי העולם. רוצים לראות איך עושים את כל הטוב הזה? קפצו לסיור (בתיאום מראש) בימי שישי בשעות 10:00, 11:30 ו-13:00.
איפה? רחוב צבי הנחל 19, פארק תעשיות עמק חפר, טלפון 074-7034094, אתר

בירות של אלכסנדר. הכשות מגרמניה, המים והשמרים מישראל, התוצאה - מצוינת

בירות של אלכסנדר. הכשות מגרמניה, המים והשמרים מישראל, התוצאה – מצוינת

מבשלת שריגים

כאן תפגשו בעוד בירת בוטיק שהתחילה לפרוץ את גבולות האנונימיות. המבשלה הצעירה בישוב שריגים מדרום לבית שמש היא פרי יצירתם של עופר רונן ואוהד אילון, שני הייטקיסים שעשו הסבת מקצוע. מה במקרר? ליין אירופאי קלאסי עם היצע של אירית, בווארית, בלגית ואנגלית, וליין בוטיק-אמריקאי בלתי צפוי. כלומר, ענברית פירותית, כהה עם קפה ושוקולד ו-IPA מכוערת. לא מלכלכים, זה פשוט השם שלה. המבשלה פעילה ופתוחה למבקרים בימי שישי ושבת, מ-10:30 עד 17:00. סיורים אורכים כשעה ומתאימים לקבוצות (רק תדאגו להזמין מקום מראש) וכוללים טעימות ומארז בירה לקחת הביתה, כדי שהכיף יימשך. אחרי הסיור אפשר להתרווח בביר גארדן החביב שמגיש קלאסיקות של "ליד הבירה" כמו נקניקיות עגל, מטוגנים שונים וגולת הכותרת, פרעצל ומטבל שוקולד נוטלה.

איפה? במרכז המסחרי של שריגים (לי-און), טלפון טלפון: 073-2725313, אתר

בירות בביר גארדן של מבשלת שריגים | צילום: אלדד מאסטרו

בירות בביר גארדן של מבשלת שריגים | צילום: אלדד מאסטרו

בירה שפירא

את בירה שפירא פגשנו לראשונה דרך סדרת סרטונים קצרצרים ביוטיוב שהבהירו שלא מדובר במשהו שגרתי. את הבשורה הביאו שני אחים ירושלמים לבית שפירא, שנדבקו בחיידק הלתת והכשות והחליטו להפוך את התחביב הביתי למקצוע. הם עברו התמחות בארצות הברית והשתפשפות ארוכה בארץ, והיום גדלו מאלמוניות הבוטיק הקטנה ומפיקים בירה שנמכרת בחנויות ובברים ברחבי הארץ. אגב, מהימים הראשונים בדירה הירושלמית, היום תמצאו כאן עוד שני אחים ואחות אחת, כך שהכל נשאר במשפחה.

הפנים מאחורי בירה שפירא הירושלמית: האחים לבית שפירא (לאחרונה הצטרפה גם האחות תמר)

הפנים מאחורי בירה שפירא הירושלמית: האחים לבית שפירא (לאחרונה הצטרפה גם האחות תמר)

בדודי הבירה תמצאו את הקלאסיקות: לאגר בלתי מסונן, חיטה בווארית, פייל אייל, IPA וסטאוט עם טוויסט של שיבולת שועל, מושלמת לערבים הקרירים בהרי ירושלים. בנוסף, ברי המזל יתפסו את הבירות העונתיות, בירת חורף המיושנת עם עץ מושרה בוויסקי, ופורטר שוקולד עשיר.

והתוצרת: בקבוקים של בירה שפירא

והתוצרת: בקבוקים של בירה שפירא

חוץ מלהרוות את הצמא עם כוס בירה שבאמת מתעלה על הציפיות המקומיות, שפירא מזמינה אתכם לסיורים וטעימות בתיאום מראש, במהלך השבוע. ואי אפשר בלי להוסיף שהם מאוד מעורבים בקהילה ותורמים רבות דרך שיתופי פעולה עם מספר עמותות, בהן איל"ן ועמותת שק"ל.

איפה? איזור תעשיה שורק, בית שמש, טלפון 02-5612622, אתר

מבשלת בירה ערבה

ממשיכים במסע דרומה: ביישוב צוקים שבערבה מפנקים עם בירה מרווה שנותנת קצת נחת מהאוויר המדברי שמסביב. מתישהו בשנת 2007 בני הזוג הדס, טכנולוגית מזון, ואוהד, אגרונום, החליטו להפריח את השממה ולהביא לערבה את בשורת הבירה. התוצאה? המון טוב.

קצרה כהה של מבשלת בירה ערבה על רקע נופי המדבר בצוקים | צילום: אביעד בר

קצרה כהה של מבשלת בירה ערבה על רקע נופי המדבר בצוקים | צילום: אביעד בר

בירה קצרה ענבר הקלילה, קצרה בלונד עם נגיעות דבש, והפורטר המחממת, קצרה כהה. הבירות מיוצרות מלתת ממנים שונים בשילוב עם מי בארות מהאזור. את קצרה תוכלו להשיג כמעט אך ורק בדרום – אבל הטעם שווה את הנסיעה. ביקור מודרך במבשלה כולל הסברים על חומרי הגלם ותהליך הייצור ו(איך אפשר בלי) טעימות. יש לתאם מראש.
איפה? ישוב צוקים, הערבה, טלפון 052-7202301, אתר

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...