תפריט עמוד

ביקור בקייפטאון – מפגש בין עיר לטבע

ביקור בקייפטאון, אחת הערים היפות בעולם, מאפשר לשלב מסלולי הליכה עירוניים עם טיולים בטבע המרהיב הנושק לעיר, ליהנות מחופים מקסימים, קניות ובילויים, לפגוש מגוון מרתק של אנשים, ואפילו לצלול עם כרישים

קייפטאון נחשבת לאחת הערים היפות בעולם, ואין פלא. מיקומה המרהיב, בין ההרים למימיו הכחולים של האוקיינוס, נותן לעיר תפאורה מושלמת ותחושה של קרבה לטבע גם במרכז העיר.

לדרום אפריקה היסטוריה לא פשוטה ועבר של הפרדה גזעית שהגיעה לשיאה בתקופת שלטון האפרטהייד בחצי השני של המאה ה-20. בקייפטאון של היום נעשים מאמצים להתגבר על משקעי העבר ולהתקדם אל עתיד של הרמוניה ושגשוג לבני כל הגזעים, הדתות והצבעים. ואכן, קייפטאון היא עיר מגוונת להפליא. יש בה אוכלוסיות של לבנים דרום אפריקאים, אנגלים ואפריקנרים, שחורים בני קוסה, זולו וקבוצות רבות ומגוונות מכל רחבי המדינה, מוסלמים צאצאי העבדים שהובאו ממזרח אסיה – הודו, מלזיה, אינדונזיה ועוד. צעירים מגיעים לעיר מכל מרחבי דרום אפריקה וממדינות שכנות, כמו נמיביה וזמביה, ללמוד באוניברסיטה של קייפטאון, וכמובן המוני מבקרים ותיירים מכל רחבי הגלובוס גודשים את העיר לאורך כל השנה.

בניגוד מוחלט לעברה של העיר, שהיתה משוסעת ומחולקת, היום זוהי עיר קוסמופוליטית תוססת, שיש המון מה לראות ולעשות בה, והיא משאירה אצל המבקרים בה טעם של עוד.


חוף קמפס ביי וראש האריה. מיקומה של קייפטאון מושלם – בין הרים לאוקיינוס

מוזיאונים
קייפטאון עשירה במוזיאונים מעניינים מסוגים שונים, שיתאימו לכל טעם וגיל. מרבית המוזיאונים מרוכזים באזור גני קומפני (Companys Gardens), ששימשו בימיה הראשונים של העיר כגינת הירק של חברת הודו המזרחית ההולנדית, והיום משמשים כריאה ירוקה ומוצלת במרכז העיר, בה נעים לשוטט בין ערוגות פורחות, כרי דשא וסנאים.

הגלריה הלאומית (SA National Gallery)
מוזיאון לא גדול בשולי גני קומפני, המציג תצוגת קבע של אמנים דרום אפריקאים מכל התקופות, וכן תערוכות מתחלפות של אמנים מובילים מכל רחבי העולם.
כתובת: Government Ave. Company’s Gardens
שעות פתיחה: 10:00-17:100, סגור בימי ב'
מחיר: 15 ראנד למבוגר, חינם עד גיל 16
אתר אינטרנט


הגלריה הלאומית. תצוגות של אמנים דרום אפריקאים מכל התקופות

מוזיאון דרום אפריקה (South African Museum)
מוזיאון נפלא המציג תערוכה מרתקת על החיים האנושיים, החי והצומח של דרום אפריקה. התצוגה כוללת שלדים ופוחלצים של בעלי חיים אפריקאים, ויש גם תצוגה אנתרופולוגית המציגה את הקבוצות האתניות השונות של דרום אפריקה ואת אורח חייהם לאורך התקופות. מושלם לביקור עם הילדים, וגם המבוגרים ייהנו ממנו הנאה מרובה. במוזיאון פועל גם פלנטריום בו מתקיימות הצגות בכל יום בבוקר.
כתובת: 25 Queen Victoria st.
שעות פתיחה: בכל יום 10:00 – 17:00
מחיר: 15 ראנד למבוגר, חינם עד גיל 16
אתר אינטרנט

המוזיאון היהודי (South African Jewish Museum)
תצוגה נפלאה, המשלבת מולטימדיה, על תולדות הקהילה היהודית בדרום אפריקה – הגירה מאירופה, קשיי ההסתגלות, השגשוג הכלכלי ועד ימינו. יש כאן סרטי ארכיון וסרטים מבוימים המציגים דמויות מפתח בקהילה, תמונות, דגמים, מיצגים ועוד. במתחם המוזיאון היהודי נמצא גם מוזיאון השואה. זהו מוזיאון קטן וכדאי לבקר בו בגלל ההשוואה המעניינת הנעשית בין מדיניות הגזע הנאצית למדיניות הגזענית שהיתה נהוגה בדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד.
כתובת: 88 Hattfield st.
שעות פתיחה: א' – ה' 10:00 – 17:00, ו' 10:00 – 14:00. סגור בשבת ובחגים יהודים
מחיר: 50 ראנד למבוגר, 15 ראנד לילד

מוזיאון דיסטריקט סיקס (District 6 Museum)
אחד המוזיאונים הטובים בעיר המביא בעזרת תמונות וסיפורים, את סיפורה של שכונת מחוז 6 בקייפטאון, שהיתה שכונה מעורבת בה חיו בהרמוניה לבנים, הודים, שחורים ואחרים. בשל מדיניות ההפרדה הגזעית של ממשלת האפרטהייד, פונו 60 אלף תושבי השכונה בכוח במהלך שנות ה-70 ובתי השכונה נהרסו כליל, למעט כנסייה ומסגד שנותרו על תילם עד היום. רוב תושבי השכונה הועברו לשכונת הטאונשיפ הענייה cape flats שבשולי העיר. במוזיאון אפשר ללמוד על חיי הקהילה התוססים של השכונה ולשמוע את הסיפורים של תושביה. באזור בו היתה השכונה נותר מגרש גדול וחשוף, עליו נמנעו מלבנות מחדש בכדי לשמר את זכר השכונה ואת תוצאותיו האכזריות של האפרטהייד. האוטובוס CitySightSeeing בקו האדום חולף ליד האזור.
כתובת: 25a Buitenkant st.
שעות פתיחה: ג' – שבת 9:00 – 16:00, ב' 9:00 – 14:00, סגור בימי א'
מחיר: 15 ראנד למבוגר, חינם לילד
אתר אינטרנט

טבע ונוף
אחד היתרונות הייחודיים של קייפטאון הוא שהטבע נמצא ממש במרכז העיר ולא צריך לנסוע שעות כדי ליהנות ממסלול הליכה טוב או מנופים מרהיבים.


הר השולחן.
על פסגתו השטוחה יש כמה מסלולי הליכה יפים

הר השולחן (Table Mountain)
אי אפשר להיות בקייפטאון מבלי להקדיש לפחות חצי יום להר השולחן, האתר המפורסם ביותר של העיר, וללא ספק הבולט ביותר בשטח. העלייה להר אפשרית ברגל או ברכבל, והנוף של העיר והסביבה, הנשקף מפסגת ההר, עוצר נשימה. על פסגתו השטוחה של ההר ישנם כמה מסלולי הליכה קצרים, אחד מהם מותאם למטיילים בכיסאות גלגלים. אם אתם אוהבים ללכת, כדאי לפנות למסלול המעגלי המוביל ל- Mclears Beacon, הנקודה הגבוהה ביותר של ההר. המסלול, שאינו קשה, מקיף את כל הפסגה ומאפשר ליהנות מן הנופים המרהיבים.

הגעה: ברכב (עקבו אחר השילוט מכל הכבישים הראשיים בעיר), במונית או באוטובוס התיירות CitySightSeeing, תחנה 13 של הקו האדום (אתר אינטרנט).
שעות פתיחה: הרכבל פתוח בין השעות 8:00 – 19:00, תלוי בתנאי מזג האוויר
מחיר: 195 ראנד למבוגר, 95 ראנד לילד
אתר אינטרנט

ראש האריה (Lions Head)
ממערב להר השולחן ניצב הר בולט בשטח שקיבל את שמו בשל צורתה הסלעית של הפסגה, שמזכירה, לבעלי דמיון מפותח, אריה שוכב על גחונו. גובהו של ההר כ- 669 מ' וההליכה במסלול העולה אל הפסגה לוקחת כשעתיים וחצי עד שלוש (לכל כיוון). ההליכה ברוב חלקיו של המסלול תלולה אך נוחה. בחלקו האחרון, התלול עוד יותר, מטפסים על הסלעים בעזרת שרשראות וסולמות. מפסגתו של ראש האריה נשקף נוף מרהיב של העיר שלרגליו, הים, הר השולחן וההרים הסובבים אותו.

הטיפוס לראש האריה הוא פעילות אהובה על המקומיים בסופי שבוע כשמזג האוויר נאה. רבים מהם מגיעים עם סלי פיקניק ומרימים כוסית ומנשנשים משהו קטן על הפסגה הסלעית. מעבר לחוויית הטיול, הטיפוס מעניק את התחושה שטעמתם משהו מאורח חייהם של הקייפטוניאנים.
הגעה: ברכב – נוסעים על רחוב Kloof Neck וממנו פונים לכביש Signal Hill. לא הרבה אחר כך תראו מקומות חניה משני צידי הכביש. אפשר גם להגיע במונית.


ראש האריה כפי שהוא נראה מפסגת הר השולחן | צילום: אייסטוק

הגנים הבוטנים קירסטנבוש (Kirstenbosch Botanical Gardens)
מצידו האחורי של הר השולחן, על מורדותיו המזרחיים, נמצאים הגנים הבוטנים הלאומיים קירסטנבוש, הנחשבים לגנים בוטניים מהטובים בעולם. הגנים נוסדו ב-1913 במטרה לשמר ולהציג את מגוון הצומח העשיר של דרום אפריקה. גני קירסטנבוש היו הראשונים בעולם שמטרתם היא להציג אך ורק את הצמחייה הטבעית של המדינה. בגנים מוצגים יותר מ-7,000 זנים של צמחים ופרחים, מהם צמחים האופייניים לאזור הכף וצמחים מאזורים שונים ומגוונים במדינה. חלק מהאזורים מגוננים וחלקם "פראיים" יותר. הגנים ממוקמים בשטחה של שמורת הטבע Cape Floral Kingdom, שהוכרזה כאתר לשימור עולמי של אונסק"ו.
הגעה: ברכב – גני קירסטנבוש נמצאים כ- 13 ק"מ ממרכז קייפטאון; יש לעקוב אחרי השילוט מכל הכבישים הראשיים בעיר. באוטובוס – הקו הכחול של CitySightSeeing עוצר כאן (תחנה 20).
שעות פתיחה: מדי יום בין השעות 8:00 – 19:00 (עד 18:00 בחורף)
מחיר: 40 ראנד למבוגר, 10 ראנד לילד


הגנים הבוטנים קירסטנבוש, הראשונים בעולם שהציגו רק את הצמחייה המקומית

חופים, ים ופעילויות ימיות
קייפטאון היא עיר של ים, וככזו היא מציעה למבקרים בה שלל חופי רחצה מעולים ופעילויות ימיות מרגשות.

חוף קמפס ביי (Camps Bay)
קמפס ביי, אחת השכונות היוקרתיות של קייפטאון, ממוקמת מדרום-מערב למרכז העיר, למרגלות שיפוליו המערביים של הר השולחן. יש בשכונה שלל בתי קפה ומסעדות אופנתיות הממוקמות ליד החוף, בהן ישמחו לספר לכם על ידוען זה או אחר שאכל כאן – והמחירים בהתאם. בלילות פועלים כאן המועדונים הנחשבים ביותר של העיר. חוף הים נחשב לאחד האופנתיים ביותר בקייפטאון – לכאן באים יפים ויפות בבגדי ים כדי לראות ולהיראות. אבל גם מי שאינו דוגמן בגדי ים ייהנה כאן. החול לבן וצח, המים כחולים וקרים (זהו האוקיינוס האטלנטי) והחוף רחב ידיים. כאשר שוכבים על הגב בשמש, מימין אפשר לראות את פסגת Lions Head, משמאל את המפרצון המעוגל של החוף. אם נסתובב עם הגב לים נראה את צדו המערבי של הר השולחן, שמתאפיין בשורה של מצוקים המכונים The Twelve Appostles (מי שיתעקש לספור, יגלה שיש יותר מ-12 מצוקים). כאמור, המים מעט קרים, אולי קרים מדי למי שרגיל לים התיכון, אבל הישיבה על החוף בנוף הנפלא שמסביב מהנה מספיק גם אם לא שוחים. מי שמעדיף לא לשלם מחיר מופקע על ארוחת צהריים, יכול לקנות אוכל בסופרמרקט שנמצא על הכביש הראשי במעלה החוף.

הגעה: ברכב – נוסעים ממרכז העיר על רחוב Kloof Nek Rdוממנו ממשיכים על Camps Bay Dr בדרך נופית יפייפיה שחוצה את ההרים ויורדת אל שכונת קמפס ביי ואל חוף הים. אפשר גם להגיע לחוף במונית או לנסוע באוטובוס CitySightSeeing בקו האדום שעוצר ממש על החוף.

אקווריום שני האוקיינוסים (Two Oceans Aquarium)
מתאים לחובבי בעלי חיים ימיים הרוצים לפגוש אותם מקרוב וכמובן לילדים. התצוגה מתמקדת בבעלי חיים בסביבה הימית המיוחדת של אזור קייפטאון, בה נפגשים שני אוקיינוסים – האטלנטי וההודי. במיכלי המים הגדולים אפשר לראות דגים אופייניים לאזור, כרישים ומנטות, לצד צלופחים, צבי ים, פינגווינים ואף יצורי מעמקים מוזרים כמו סרטני עכביש. מי שרוצה להרגיש את בעלי החיים עוד יותר מקרוב יכול לצלול עם מדריך בבריכת הכרישים.
כתובת: Dock Road, V&A Waterfronts
שעות פתיחה: מדי יום 9:30 – 18:00
מחיר: 100 ראנד למבוגר, 50 ראנד לילד עד גיל 14
אתר אינטרנט

צלילה עם כרישים
לאמיצים שבכם, חובבי הים והאדרנלין, כדאי לצאת לצלילה עם כרישים. הצוללים יורדים אל מי הים כשהם בתוך כלוב מגן וזוכים להיפגש פנים אל פנים עם כרישי העמלץ הלבן (Great White Sharks) האדירים ומעוררי היראה. אפשר להירשם לצלילות בכל מלון ואכסניה בעיר, המארגנים יאספו אתכם השכם בבוקר וייקחו אתכם אל הספינה שמביאה אל אתר הצלילה – על פי רוב לאתר הנקרא Shark Alley או לאי כלבי הים, המהווים חלק מרכזי בדיאטה של כרישי העמלץ הלבן. זוהי חוויה מיוחדת במינה, מרגשת ומהנה!
איך נרשמים: ישנם מפעילי צלילות רבים בעיר, והכי נוח להזמין צלילה עם כרישים במלון או באכסניה בה אתם לנים. אפשר לקבל מידע ולהירשם גם במשרד הראשי של מרכז המידע לתיירים, הממוקם במרכז העיר בפינת הרחובות Burg ו- Castle.
מחיר: סיור צלילה עם כרישים של יום אחד עולה בין 1,300 ל- 1,650 ראנד, כולל איסוף מהמלון וחזרה אליו בסוף היום.

אוכל, קניות ובילויים

קניות
שוק כיכר גרינמרקט (Greenmarket Square)
כיכר גנימרקט נמצאת בלבה של העיר, בין רחוב לונג ורחוב סנט ג'ורג'. זוהי כיכר לא גדולה והיא מוקפת בבתי קפה ומסעדות. במרכז הכיכר מתקיים מדי יום שוק של חפצים ומזכרות אפריקאיות מכל הסוגים והמינים. אפשר למצוא כאן כל מזכרת העולה על הדעת – דמויות בעלי חיים מגולפות עץ או עשויות חרוזים, צעצועים מפח ממוחזר, מחזיקי מפתחות, תמונות, בגדים, תיקים, תכשיטים ועוד ועוד. לרוב אפשר גם ליהנות מהופעת רחוב של להקת ילדים שרוקדים ושרים.
כתובת: Greenmarket Square, בצמוד לרחוב Shortmarket
פתוח: כל יום משעות הבוקר עד שעות הערב


הנמל המוזנח הפך למרכז יוקרתי של מגורים, בילויים וקניות | צילום: אייסטוק

השוק הפאן אפריקני (Pan African Market)
השוק הפאן אפריקני של קייפטאון ממוקם בבניין ברחוב לונג, הרחוב הראשי של העיר. זהו בניין בן שתי קומות שכל חדריו והמסדרונות שלו גדושים באמנות ומזכרות אפריקניות. מגיעים לכאן פריטים מכל רחבי אפריקה, ושיחה קצרה עם המוכרים תגלה לכם שגם הם מגיעים, יחד עם מרכולתם, מרחבי היבשת – מקונגו ועד בורקינה פאסו. ההיצע עצום וקצת גודש את החושים, וקשה מאוד לראות את כל השוק בפעם אחת. כדאי לשוטט בנחת בין החדרים ולראות את המסכות האפריקניות המרהיבות, התכשיטים היפים ושאר המוצרים. במרפסת של הקומה הראשונה פועלת מסעדה.
כתובת: 76 Long st.
שעות פתיחה: ב' – ו' 8:30 – 17:30, שבת 8:30 – 15:30

אזור הרציפים V&A Waterfronts
הנמל של קייפטאון נחשב בעבר לאחד הנמלים החשובים בעולם, בשל מיקומו האסטרטגי בדרכן של ספינות הסחר שיצאו מאירופה בדרכן להודו ולמזרח הרחוק. כשתעלת סואץ נפתחה, חשיבותו של הנמל פחתה והוא הפך להיות מוזנח ועזוב. לפני כ-20 שנה נרכש אזור הנמל על ידי חברת Victoria & Alfred ששיקמה ושיפצה אותו והפכה אותו למרכז יוקרתי של מגורים וקניות ואחת מהאטרקציות התיירותיות הפופולריות בדרום אפריקה. אם אתם מתגעגעים למרכזי קניות ממוזגים, אבל לא רוצים לוותר על אווירה אפריקאית תוססת, זה המקום המושלם בשבילכם. יש כאן מרכז קניות ענקי, בו אפשר למצוא את החנויות של מיטב המותגים מכל רחבי העולם, בתי קולנוע ומסעדות מזון מהיר. אזור הרציפים משופע גם בחנויות של מזכרות ואמנות אפריקנית ומסעדות מגוונות. האזור תמיד מלא באנשים, אך בסופי שבוע האווירה כאן שמחה במיוחד ואת הקונים והמטיילים מלוות הופעות רחוב של להקות אפריקניות שמפליאות בנגינתן.


נגנים באזור הנמל. בסופי שבוע האווירה שמחה ותוססת במיוחד

חוץ מקניות יש כאן גם נמל פעיל ממנו יוצאות סירות דייג, ומכאן גם יוצאות הספינות הלוקחות את התיירים לביקור באי רובן, אשר שימש עד שנת 1996 בית כלא לאסירים פוליטים, שהמפורסם בהם הוא נלסון מנדלה.

הגעה: לאזור הרציפים אפשר להגיע בהליכה ממרכז העיר (הולכים עד סופו של רחוב לונג בכיוון הים ופונים שמאלה ל-Coen Steytler Ave וממשיכים לפי השילוט). תחנת המוצא והסיום של אוטובוס CitySightSeeing היא באזור הרציפים ליד אקווריום שני האוקיינוסים.
אתר אינטרנט

האי רובן: סיורים מאורגנים יוצאים מרציף Nelson Mandela Gateway, מותנה במזג האוויר ותנאי הים.
שעות: מדי יום בשעות 9:00, 11:00, 13:00, 15:00
מחיר: 200 ראנד למבוגר, 100 ראנד לילד. את הכרטיסים קונים במשרד הכרטיסים במגדל השעון שברציף נלסון מנדלה גייטווי או באתר האינטרנט


הרציף ממנו יוצאות הסירות לאי רובן, ששימש בית כלא לאסירים פוליטים

מסעדות ובתי קפה
הקוסמופוליטיות והגיוון העצום של קייפטאון מתבטא גם מהבחינה הקולינרית. יש בעיר מבחר עצום של מסעדות מכל הסוגים, הטעמים ומגוון המחירים. המסעדות שמוזכרות כאן מרוכזות כולן באזור הרחובות לונג וקלוף (Kloof) שבמרכז העיר:

Ocean Basket
המסעדה המושלמת למי שאוהב דגים ומאכלי ים ורוצה לאכול אותם במחיר סביר. אושן בסקט היא רשת מסעדות דגים ומאכלי ים עולמית, ובקייפטאון עצמה יש כמה סניפים שלה. אחד הסניפים הנעימים נמצא ברחוב Kloof מספר 75. מבחר המנות גדול וכולל גם קומבינציות, מנות לשניים ופלטות משפחתיות. האווירה קלילה, כייפית ולא מחייבת. מחיר מנה עיקרית 60 עד 100 ראנד.
אתר אינטרנט

Mama Africa
אחת המסעדות הפופולריות ביותר בקרב תיירים המגיעים לקייפטאון. מלכודת תיירים? אולי. אבל במקרה הזה, זה לא גורע מההנאה. התפריט כולל אוכל דרום אפריקני טעים, בעיקר מנות בשר, המסעדה מעוצבת בסגנון אפריקאי וברקע מנגנת אחת מלהקות הבית מוזיקה אפריקאית תוססת ומרקידה. ככל שמתקדם הערב, האווירה הופכת משוחררת ושמחה יותר, אורחי המסעדה פוצחים בריקודים והשמחה גדולה.
כתובת: 178 Long St.
מחיר: כ- 170 ראנד לאדם בממוצע

Rafikis
אם אתם רוצים להצטרף אל המקומיים, הבר-מסעדה הזה הוא בחירה טובה. הקהל כאן צעיר, האוכל טוב והבר גדוש בכל טוב. על המסכים מוקרנים משחקי רוגבי ונערכות כאן הופעות מוזיקה וסטנד-אפ של אמנים מקומיים.
כתובת: 13 Kloof Nek Rd.
מחיר: מנה עיקרית עולה 85-50 ראנד


בר-מסעדה רפיקיס. קהל צעיר, אוכל טוב ובר גדוש היטב

Crush
בית קפה מומלץ לחובבי אוכל בריא. מיקומו, במדרחוב סנט ג'ורג' שבמרכז העיר, מאפשר להגיע אליו במהלך הסיור בעיר. התפריט מורכב מאוכל צמחוני, חלקו נטול גלוטן, ויש גם מיצי פירות טריים ושייקים למיניהם, תה צמחים וקפה אורגני. האווירה שלווה, המנות מגיעות מהר והאוכל טעים ולא יקר.
כתובת: 100 St George Mall
מחיר: מנה עולה בין 35 ל- 60 ראנד

בילויים
רוב הברים מרוכזים ברחוב לונג. המבחר גדול הקרבה הפיזית מאפשרת לבקר ביותר ממקום אחד בלילה ארוך של בילויים. חשוב לציין שלא מומלץ להסתובב לבד אחרי חשיכה. אם רוצים לצאת לבלות בלילה רצוי לעשות זאת בקבוצה, ולהגיע במונית מהמלון לאזור הבילויים ובחזרה.

Zula Sound Bar
אחד המועדונים הפופולריים בעיר. מתקיימות כאן הופעות חיות של להקות מקומיות ודי ג'יי'ז מקומיים ומרחבי העולם. יש מקום לשבת ולשתות בשקט ורחבה לרקוד בה. הקהל מגוון ומורכב ממקומיים ותיירים.
כתובת: 98 Long st.

Julep Cocktail & Tapas Bar
מי שמעדיף בילוי שקט יותר, ולא מתחבר לאווירה הרועשת וההמונית של רחוב לונג, יכול להגיע לבר Julep, שנמצא ברחוב צדדי קטן. העיצוב של הבר מוקפד, עם קירות של לבנים חשופות, ספות נוחות לישיבה וצילומים ממוסגרים בשחור לבן. מבחר המשקאות גדול, ויש הטוענים שכאן מכינים את המרטיני היבש הטוב ביותר בעיר. בבר נערכות מדי פעם הופעות חיות של אמנים מקומיים.
כתובת: Vredenburg Lane, סמטה קטנה היוצאת מרחוב לונג בין Long Street Café ו- Mojito.
שעות פתיחה: ד' – שבת 19:00 – 02:00

 

למידע נוסף על טיול בדרום אפריקה

האקווריום של קיייפטאון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.