"ברוכים הבאים ללטביה", מכריזה הדיילת של המטוס הקומפקטי, בעת הנחיתה במדינה שהלטבים קוראים "הארץ ששרה". שירים רבים נכתבו על ערים שונות, אבל העיר ריגה זוכה לפסקול משלה, המלווה את תושביה ואת המבקרים בה בתחילת יולי מבוקר ועד ליל. תרבות השירה הולידה את אחת התופעות המרתקות, שאין להן אח ורע במקומות אחרים – חגי זמר. איפה עוד תמצאו על במה אחת 12 אלף חברי מקהלות, שהתקבצו מכל רחבי המדינה ל"שדה הזמר" בריגה, יחד עם 40 אלף איש בקהל, וכולם שרים שירי עם במשך ארבע עד חמש שעות ברצף? פסטיבל השירה של לטביה: שרים ללא הפסקה
מספר ימים לפני תחילת ההופעות מגיעים אוטובוסים מכל קצוות המדינה ופורקים אלפי ילדים ובני נוער נרגשים, שהגיעו רק כדי לשיר ולרקוד, כל קבוצה לבושה בתלבושת אחידה שהוחלט עליה מבעוד מועד – שמלות מסורתיות מתנפנפות ונעלי בד או חצאיות מיני עם גרבונים שחורים ונעלי עקב. המשתתפים שרים בכל מקום: במקומות ציבורים, בפארקים, באולמות ברחבי העיר – משירי עם מסורתיים, דרך קונצרטים של כלי נגינה מימי הביניים וריקודים עתיקים בתלבושות מסורתיות ועד להקות רוק. העיר כולה נסחפת למחול ופוצחת בשירה. מהמנהרה שמתחת לגשר העובר מעל התעלה, בוקעת לפתע שירת אופרה, שמרטיטה את לבבות השומעים. יושבי הפארק מוחאים כפיים לזוג שנגלה לעין, יוצא מן המנהרה ומפדל להנאתו בסירת פדלים מפלסטיק. הנער והנערה מסמיקים, שירתם פוסקת והם מצחקקים. הם שרו להנאתם, וכלל לא הבחינו שקהל רב עצר את נשימתו והאזין להם.
שיאו של הפסטיבל הוא ביום האחרון, באירוע מרשים הנועל את החגיגות, שמתקיים ב"שדה הזמר" – שדה ענק עם במה עצומה בצורת קונכייה. הקהל יושב על טריבונות-מדרגות של דשא, שכבה מעל שכבה, וכולם מביטים ברקדנים והזמרים. רק ממרחק ניתן להעריך את ההשקעה הרבה: על הבמה עומדים כ-12 אלף זמרים, ששרים בקולות עדינים מזמורים הנישאים לכל עבר. קשה לתפוס את הממדים האדירים של הקונצרט ושל הקולות הרבים כל כך השרים יחד במקהלה, אין ספק שהמעמד המרגש ייחקק בזיכרונם של אלפי הצופים. ריגה: כיכר העיר הומה
העיר העתיקה של ריגה נבנתה מאבן ולבנים, אך כשהחלה לגדול ולהתפשט צמחו בה בתי העץ והקיפו אותה (כיום הם נכסים לשימור). רחובות העיר מרוצפי לבנים ואינם בנויים שתי וערב, אלא פונים לכיוונים שונים ומתעקלים בפניות שונות ומשונות. העיר היא שריד מימי הביניים, שהפרקים בהיסטוריה של הארצות הבלטיות נתנו בה את אותותיהם. היוונים ראו בחלק זה של העולם את קצה הארץ הנושבת, מקום בו חיים ענקים, מפלצות ואלפים, ואשר לבני תרבות אין מה לחפש שם. הרומאים קראו לארצות הבלטיות "ארץ הענבר", כציון לסחר באבני הענבר, אשר נאספות רק בחוף הים הבלטי. אבנים אלה, הנוצרות מהתאבנות שרף עצים צהבהב באדמה, נוצרו לפני מיליוני שנים, ובחלקן ניתן לראות מיני חרקים שטבעו בשרף והשתמרו בשלמותם בתוך האבן הזהובה. לאחר שנאספו, עוברות אבני הענבר תהליך של שיוף והברקה, ומכאן הדרך להפוך אותן לחומר גלם לתכשיטים קצרה.
בין לטביה לליטא למרות הקשר המשפחתי הקרוב, קיים שוני תרבותי בין הלטבים והליטאים. סיבת השוני במקורות השפעה שונים ובהבדלים הדתיים. בימי הביניים הפכה ליטא לנסיכות גדולה וחזקה שהשתרעה על שטח עצום מהים הבלטי ועד הים השחור, ומאידך אחיהם הלטבים נכבשו על ידי המסדרים הגרמנים. ליטא הייתה האומה האירופית האחרונה שהתנצרה. במאה ה-14, היא הפכה לקתולית והתאחדה עם ממלכת פולין. ליטא הקטנה התמודדה תמיד עם השפעות תרבותיות וצבאיות, ולפיכך ניתן לראות בווילנה ערבוב סגנונות אדריכלי מעניין בשילוב הרמוני עם סגנון מקומי. בלטביה מורגשת ההשפעה הגרמנית הלותרנית במבני הערים, באדריכלות העירונית העתיקה, בתרבות ובשפה. גם השוודים, ששלטו בליבוניה במשך יותר ממאה שנה, השאירו בה את חותמם.
וילנה: הזכות לאושר
מעבר לנהר נמצאת שכונת אוז'ופיס (Užupis), שתושביה הכריזו עליה ב-1997 כעל רפובליקה עצמאית. בשכונה גרה תערובת מרתקת של אמנים, בוהמיינים, חולמים, מוזיקאים והיפים ויש להם חגים משלהם, כולל יום עצמאות ובדיקה שנתית של דרכונים. תיירים רבים באים לשכונה הקסומה ויש בה מלונות ואכסניות לרוב. בכניסה לשכונה אפשר לקרוא את החוקה החדשנית שניסחו מייסדיה, ובה סעיפים כמו: "לכולם יש זכות לגור ליד נהר וילנה, ולנהר וילנה יש זכות לזרום לצד כולם"; "לכולם יש זכות להיות מאושרים" ו-"לאף אחד אין זכות להשתמש באלימות".
המשכתי לעיר העתיקה, השונה באופייה מהרובעים העתיקים של ריגה. בריגה היופי ציורי, בווילנה היופי אישי יותר, היסטורי. עצם הכינוי של וילנה מחייב וטעון במטען היסטורי-יהודי בן מאות שנים – "ירושלים דליטא". מרבית המבנים ששימשו את יהודי השכונה נחרבו עד היסוד בתקופת מלחמת העולם השנייה ובשנות שלטונם של הסובייטים. אחד המונומנטים שנותרו מהתקופה הוא בית הקברות היהודי, בו מצוי קברו של הגאון מווילנה. על אף שלא נותרו יהודים רבים בעיר ומרבית יהודי הקהילה הושמדו, המורשת העתיקה והמכובדת של יהדות ליטא ניכרת עד היום ברחובות הרובע היהודי והמרכז ההיסטורי: רחובות שונים קרויים על שמם של גדולי הקהילה וכתובות ביידיש העשויות ממתכת מעטרות את חזיתות החנויות, שכיום משרתות את האוכלוסייה המקומית. מתוך עשרות בתי הכנסת שהיו פעילים בליטא שרד רק בית כנסת אחד. שמורת טרקאי ורצועת החוף הקורונית
כ-250 ק"מ מפרידים בין וילנה לבין רצועת החוף הקורונית (The Curonian Spit), רצועת חול דקה וארוכה, שנמתחת לאורך 98 ק"מ ומפרידה בין לגונה לים הבלטי. לאורך אלפי שנים הרוחות והמים עיצבו את צורתה והדיונות הלבנות מעניקות לה מראה צחיח ומדברי. לאורכה של רצועת החוף קמו כפרים קטנים, ראשית כפרי דייגים ומאוחר יותר כפרי נופש המשמשים נופשים מליטא ומארצות שכנות. מהכביש הצר העובר לאורכה של רצועת החוף אפשר לצפות בלגונה הגדולה מצד אחד ובים הבלטי מהצד השני. האזור כולו נחשב לשמורת טבע מוגנת ובשנת 2000 הוא הוכר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.
כשתיעלם תרועת הפסטיבלים, נישאר עם הפנים קדימה ועם העבר היהודי העצוב שאינו מרפה. ביקור בלטביה וליטא מעלה שאלות קשות אודות עולם יהודי מפואר שנגדע באכזריות על רקע נופים ציוריים, יופי נשגב ותרבות מסקרנת. בזמן שאנו נתרפק על החוויות שחווינו, ישקדו בליטא במרץ על ההכנות לפסטיבל הבא. |