תפריט עמוד

בחירות בנפאל

ב-10 באפריל התקיימו בממלכת נפאל בחירות היסטוריות. המאואיסטים השתתפו בהן לראשונה כחלק מן המערכת הפוליטית. לקראת סיומו של תהליך ספירת הקולות מכריזים עתה המאואיסטים על ניצחונם.

מנהיגי המפלגה המאואיסטית הכריזו בקטמנדו בירת נפאל על ניצחונם בבחירות הכללית שנערכות במדינה ב-10 באפריל. למרות שעדיין לא ברור אם יזכו לרוב מוחלט בפרלמנט שמונה 601 חברים, כבר עתה ברור שהמפלגה שמאואיסטית, שמייצגת את המורדים שניהלו במדינה ההררית מלחמת אזרחים עקובה מדם במשך כעשור, ישמשו בעתיד הקרוב כמפלגה הגדולה ביותר. ייתכן שיזדקקו למפלגה או שתיים נוספות כדי להקים ממשלה. בכל מקרה בקטמנדו כבר ממתינים לפניית מנהיגיהם למלך נפאל כדי שיפרוש מייד מתפקידו ויאפשר את הפיכתה של נפאל לרפובליקה. עדיין לא ברורה תגובתם של תומכי המלך שגם להם היתה נציגות פוליטית בבחירות.
הבחירות הכלליות בנפאל סימנו את סיומה של תקופה ארוכה, לא יציבה ועקובה מדם בממלכה החשובה הזו במזרח אסיה. הן אמורות לעצב מחדש את כל המפה הפוליטית במדינה והן תוצאה ישירה של הסכם השלום שנחתם בשנת 2006 בין בממשלה למורדים המאואיסטים. על פי ההסכם המועמדים שייבחרו בבחירות אלה ינהיגו את המדינה למהפיכה ממשית – ביטול המלוכה ששולטת בנפאל ביד רמה כבר 240 שנים ותחילת שלטון רפובלקני במדינה. אלה הן הבחירות הראשונות שנערכות בנפאל בעשור האחרון.
בימים שקדמו לבחירות נורו שבעה מתומכי המאואיסטים מאש המשטרה במערב נפאל. באחת התקריות נהרג מועמד של המפלגה הקומוניסטית.
135 אלף שוטרים הוצבו כדי לשמור על הסדר במהלך הבחירות ברחבי נפאל. כמו כן הגיעו למדינה מאות משקיפים של האו"ם והאיחוד האירופי כדי לוודא שהבחירות מתנהלות ללא זיופים.

מערכת הבחירות כולה לוותה באירועים אלימים ובמתח רב. רוב האצבעות המאשימות הופנו אל עבר חברי המחתרת המאואיסטית אשר החלו לפעול ככוח פוליטי רב משמעות. חברי המפלגות הממוסדות והותיקות יותר האשימו אותם לעיתים קרובות בכך שאינם מאמינים בדמוקרטיה ובהליכים דמוקרטיים וכי אם יפסידו בבחירות ישובו לדרכים אלימות. במהלך העשור האחרון נהרגו בנפאל 13 אלף בני אדם מפעולות של המחברת המאואיסטית. חברי המחתרת לשעבר משתתפים כיום בבחירות כמועמדים שווי זכויות.
חשוב לזכור שגם בית המלוכה מריץ מפלגה ומועמדים שתומכים בהמשך כהונתו, אם כי לאור הדעיכה הדרמטית בהערכה שרוחשים בנפאל לבית המלוכה מתקשים המומחים להאמין שנציגים אלה יזכו במושבים רבים באסיפה.

המלך גיאננדרה עלה לשלטון ב-2001 והשליט במדינה שלטון רודני חסר פשרות.  צעד זה בא מיד לאחר שאחיינו ירה והרג את רוב בני משפחת המלוכה האחרים בעת ויכוח שפרץ בארמון. האחיין פתח באש לאחר שהוריו אסרו עליו להתחתן עם צעירה שאהב.
הדרישה הבסיסית של המאואיסטים היתה ונשארה להחליש את כוחן של קבוצות העלית כדי לאפשר ל"נציגי העם הפשוט" להתמודד בבחירות. רק לאחר שהתקבלה דרישה זו יצאו מן המסתור בשנת 2005 והחלו בקידום תהליך הבחירות.
בנפאל 17 מיליון בעלי זכות בחירה שהצביעו ב21 אלף קלפיות. בבחירות התמודדו 70 מפלגות.
הדריכות הגדולה ביותר היא לקראת היום שלאחר הכרזת התוצאות. השאלות הגדולות שעדיין פתוחות הן איך יפורק בית המלוכה, מה ייעשה במלך המודח והאם יפורקו חברי המחתרת המאואיסטית לשעבר מכלי הנשק שנותרו בידם?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.