תפריט עמוד

בוסניה והרצגובינה: הפתעה בבלקן

בשונה מקרואטיה, השכנה הפופולרית והמתוירת מאוד, בוסניה והרצגובינה רק עכשיו מתחילה לעלות על מפת התיירות. מי שיבקר בה יגלה ערים היסטוריות, שמורות טבע הרריות, אתרי סקי מצוינים ורצועת חוף קטנה ויפה. הזמנה לטיול

 

מאז הסתיימה מלחמת בוסניה ב-1995, בוסניה מתאוששת לאיטה. בוסניה והרצגובינה היתה אחת משש המדינות שהרכיבו את הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה, עד להתפרקותה של זו בראשית שנות התשעים של המאה העשרים, תהליך שלווה בסדרה של מלחמות עקובות מדם. בעוד שכמה מהמדינות שהרכיבו את יוגוסלביה, כמו סלובניה, קרואטיה, ומאוחר יותר גם מונטנגרו, התאוששו במהירות וזכו לפריחה תיירותית אדירה, בוסניה והרצגובינה נותרה במידה רבה מאחור. לשם המחשה, בקרואטיה מבקרים למעלה מ-11 מיליון תיירים בשנה, בעוד שבבוסניה ביקרו בשנה האחרונה רק 750,000 תיירים, מרביתם מקרואטיה וסרביה השכנות. עם זאת, כמות התיירים בבוסניה והרצגובינה עולה בקצב מסחרר בשנים האחרונות, ונראה שזה רק עניין של זמן עד שהיא תהפוך ליעד פופולרי לא פחות משכנותיה.

בוסניה והרצגובינה היא מדינה הררית שהתברכה בנופים דרמטיים של רכסי הרים, יערות צפופים של אורן, אלון ואשור, נהרות ושמורות טבע עם מפלי מים יפים ושפע של צמחייה ירוקה. המדינה מוקפת כולה ביבשה למעט כעשרים קילומטר בדרום המדינה, לחוף הים האדריאטי. הנהר הגדול במדינה הוא נהר סאווה, ואחד מיובליו, הבוסנה (שמשמעותו "מים זורמים"), הוא שהעניק למדינה את שמה. מקור השם הרצגובינה הוא במאה ה-15, בימים בהם שלט במקום השליט סטייפאן ווקציץ' קוסאצ'ה, שקרא לעצמו בכמה שמות, בהם "הרצוג (בגרמנית: דוכס) של סנט סאוה". האזור בו שלט נקרא מאוחר יותר בשם אדמת הרצוג או הרצגובינה.


נוף טיפוסי בבוסניה והרצגובינה

הטבע כאן מזמין לשלל פעילויות אתגר – שייט קיאקים ורפטינג בנהרות הגדולים, טיפוס וסקי בהרים ועוד. מי שמחפש חופשת סקי זולה ימצא את בוסניה והרצגובינה כיעד מבטיח, עם אתרי סקי מצוינים במחירים נוחים. בנוסף לאלה, בוסניה והרצגובינה מספקת למבקרים בה חוויה תרבותית מרתקת, במקום שספג השפעות הן מהתורכים ששלטו כאן והן מהאוסטרו-הונגרים. אפשר לטייל בערים עתיקות עם ארכיטקטורה ייחודית ובכפרים קטנים וציוריים, והעובדה שרק תיירים מעטים מבקרים במדינה מספקת לנוסעים אליה תחושה של הרפתקה.

מה לראות?
בירת בוסניה והרצגובינה והעיר הגדולה במדינה היא סרייבו (Saraevo), שמכונה גם "ירושלים האירופית", מה שיכול להעיד במשהו על חשיבותה. למעשה, הכינוי הזה ניתן לה משום שבמשך שנים חיו בעיר בהרמוניה מוסלמים, קתולים ויהודים. בשנים האחרונות סרייבו מסתמנת כיעד תיירותי חם, ולצד תיירים רבים שמגיעים לבקר באתרים ההיסטוריים והדתיים של העיר, לא מעט מגיעים כדי לעשות בעיר שופינג, בשל המבחר הגדול של החנויות והמחירים המשתלמים. התבוננות בסגנונות הארכיטקטוניים השונים בעיר היא כמו שיעור קצר בהיסטוריה. בעוד שברובע התורכי יש מסגדים רבים ובולטת בו הארכיטקטורה העותמנית, במערב העיר נשתמרו מבנים מפוארים מהתקופה האוסטרו-הונגרית.


פינת חמד בפארק ורלו בוסנה בסרייבו | צילום: rejflinger, flickr

אסור להחמיץ סיור בעיר העתיקה, Baščaršija, שהיא מבוך של סמטאות צרות עם מבנים מעניינים, בתי מלאכה מסורתיים, בתי קפה, חנויות מזכרות וברים. בעיר יש אתרים מעניינים נוספים כמו הקתדרה של סרייבו, מסגד גאזי הוסרב ביי, המוזיאון הלאומי של בוסניה והרצגובינה, שהוא החשוב והגדול במדינה, ופארק ורלו בוסנה, מקור נהר הבוסנה, פינת חמד ירוקה ומוצלת עם אגמים קטנים, מעיינות חמים ושפע של צמחייה.


העיר העתיקה של סרייבו. מבוך הסמטאות, בתי מלאכה מסורתיים ובתי קפה

מוסטר (Mostar) שבדרום-מערב המדינה נחשבת ליפה שבערי בוסניה-הרצגובינה. העיר מפורסמת בגשר התורכי שמעל נהר הנרטבה שהוקם ב-1566 והיה לסמלה של העיר. הגשר אמנם הופצץ ונהרס כליל במהלך מלמת האזרחים, אבל ב-2004 הוא נפתח מחדש לאחר תהליך שחזור קפדני. לאחר השיפוץ הגשר ומבנים נוספים בסביבתו הוכרו כאתרי מורשת עולמית של אונסק"ו. מוסטר סבלה פגיעות רבות במהלך המלחמה, אבל בשנים האחרונות רבים מהמבנים בעיר עוברים שיפוץ והעיר מחדשת את ימיה הזוהרים. כדאי לטייל בסמטאות הציוריות של הרובע העותמני, שמשובצות במסגדים רבים מהמאה ה-16 לצד בתי קפה רבים. בסביבות מוסטר יש אתרים נוספים שכדאי לבקר בהם, כמו הכפר מדוגורזה (Medugorje), ששוכן כ-23 קילומטר מדרום-מערב לעיר ומשמש כאתר עלייה לרגל לאר שכמה נערים מן הכפר טענו ב-1981 שהבתולה התגלתה להם.
במרחק של כארבעים קילומטר מדרום למוסטר, נמצא אחד מאתרי הטבע היפים ביותר בבוסניה והרצגובינה – מפלי קרביצה (kravica) שעל נהר טרביזט. במקום סדרה של מפלים שמסודרים בצורת חצי פרסה ונופלים מגובה של 25 מטר לאגם שמימיו בצבע טורקיז, שמוקף בצמחייה ירוקה ועבותה. בקיץ רבים מגיעים לשחות במקום או לעשות פיקניק.


מפלי קרביצה היפים

אחד האזורים הירוקים במדינה הוא אזור בוסנסקה קראינה (Bosanska Krajina) שבצפון המדינה, שהתברך בשפע של מים ונופים יפים. בירת האזור היא העיר בניה לוקה (Banja Luka), העיר השנייה בגודלה במדינה, ששוכנת על נהר ורבאס. זוהי עיר מטופחת עם שדרות רחבות מנוקדות בעצים, גנים ופארקים. יש בעיר טירה ימי ביניימית וכמה מוזיאונים (ובהם מוזיאון אתנוגרפי ומוזיאון לאמנות מודרנית). בעיר יש מלונות רבים והתשתיות התיירותיות בה מפותחות, משום שהיא מהווה בסיס טוב לטיולים באתרי הטבע של האזור, ששופע נהרות, בריכות ומעיינות חמים. נהר הורבאס עצמו הוא אתר פופולרי לרפטינג ולדיג.

עיירת החוף היחידה בבוסניה והרצגובינה היא נאום (Neum), ששוכנת לחוף הים האדריאטי, במרחק של כשישים קילומטר מדוברובניק שבקרואטיה וכשבעים קילומטר ממוסטר. נאום היא מעין מובלעת בוסנית בתוך קרואטיה והיא חוצה את קרואטיה לשניים, בעוד שעבור בוסניה והרצגובינה היא מהווה את המוצא היחיד לים.

העיירה נאום לחוף הים האדריאטי | צילום: Zlatko Unger, flickr

העיר מתאפיינת בגבעות תלולות ובחופים חוליים יפים, ויש בה בתי מלון רבים לצד חדרים להשכרה. התשתיות התיירותיות המפותחות לצד המחירים הזולים בהשוואה לקרואטיה השכנה הופכים את נאום לאתר נופש פופולרי. אבל לא רק תיירים מגיעים לנאום, אלא גם קרואטים רבים מהערים הסמוכות שמנצלים את המחירים הזולים בנאום כדי לערוך בה קניות.

מידע מעשי

איך מגיעים? אין טיסות ישירות מישראל לבוסניה והרצגובינה. ניתן להגיע מישראל לסרייבו בטיסה דרך יעדים שונים באירופה כמו איסטנבול או וינה. בנוסף, ניתן לטוס לזגרב או לדוברובניק שבקרואטיה ומשם לנסוע לסרייבו (וליעדים אחרים במדינה) באוטובוס.

תחבורה: הדרך הנוחה ביותר לטייל בבוסניה והרצגובינה היא באוטובוס. רשת האוטובוסים אמינה ונוחה ומכסה את מרבית האזורים התיירותיים. האוטובוסים לרוב יוצאים בזמן אבל כדאי לקחת בחשבון שהנסיעה איטית למדי בשל מצב הדרכים ובשל עצירות רענון רבות לאורך הדרך. הרכבות איטיות ולא תדירות, ורבים מהקווים שנפגעו במלחמה לא שופצו מאז. עם זאת, ישנם כמה קווים נופיים במיוחד, כמו הנסיעה מסרייסו למוסטר.

ניתן לשכור רכב בערים הגדולות ולא להיות תלוי בתחבורה הציבורית, אבל כדאי לקחת בחשבון שהדרכים צרות ותלולות, חלק מהמקומיים נוהגים בפראות והנסיעה עשויה להיות איטית ומאתגרת.

לינה: בבוסניה והרצגובינה יש היצע רחב למדי של מקומות לינה, שכולל בתי מלון, הוסטלים, מוטלים ופנסיונים. ההיצע גדל ביעדים תיירותיים כמו סרייבו, נאום ובניה לוקה. מרבית המלונות הם ברמה של שלושה-ארבעה כוכבים אבל יש גם מלונות ברמה של חמישה כוכבים. רבים מהמלונות קטנים יחסית ומשפחתיים ואין הרבה מלונות של רשתות בינלאומיות גדולות.

מפת בוסניה:


לחצו להגדלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.