תפריט עמוד

בולוניה: המקומות והחוויות שאסור להחמיץ

בולוניה היא מעצמה קולינרית, וזאת סיבה מצוינת לבקר בה. אבל יש לה עוד המון מה להציע בנוסף לאוכל נהדר: אמנות, תרבות, היסטוריה וארכאולוגיה, נקודות תצפית יפהפיות, גנים ירוקים, שווקים וחנויות יוקרה. אז לפני שאתם מזמינים במסעדה מקומית פסטה ברוטב בולונז, הנה עוד כמה דברים שלא כדאי להחמיץ בבולוניה

בולוניה (Bologna), בירת מחוז אמיליה רומאנה, היא אחת הערים המקסימות של איטליה, למרות שהיא אינה נוצצות ומתוירת כמו רומא, מילאנו או ונציה. רבים מכירים את בולוניה כבירה קולינרית, וזה נכון – זהו יעד מושלם למי שאוהב לאכול טוב. אבל בבולוניה, הנמצאת למרגלות הרי האפנינים, יש הרבה יותר מזה. זוהי עיר היסטורית הגדושה בפנינים ארכיטקטוניות, מוזיאונים מצוינים, כיכרות נהדרות, כנסיות ומנזרים. גולת הכותרת היא השווקים והמסעדות בהם ניתן להתענג על המטבח המקומי המשובח.

לקריאה נוספת:

לפני הכל, קבלו הצצה מצולמת לבולוניה, ואז גלו עשרה דברים נהדרים שכדאי לעשות ולראות בעיר:

הצצה לבולוניה והסביבה

להשקיף על העוברים והשבים בכיכרות

הכיכר המרכזית של בולוניה, פיאצה מג'ורה (Piazza Maggiore), שוכנת ברובע ההיסטורי, מוקפת בבניינים מרשימים. על הכיכר חולשת בזיליקה די סן פטרוניו, מהמאה ה-15, אחת הגדולות בעולם. פיאצה מג'ורה גובלת בכיכר נוספת, פיאצה דל נטונו (Piazza del Nettuno), שבמרכזה נמצאת מזרקת נפטון המרהיבה. מסביב יש המון בתי קפה עם שולחנות בחוץ, שמזמינים ליהנות מכל היופי הזה ולצפות בעוברים ושבים – וכאלה יש כאן בשפע, שכן שתי הכיכרות מהוות את אחד ממקומות המפגש הבולטים בעיר.

מזרקת נפטון בפיאצה דל נטונו | צילום: dav76 / Shutterstock.com

מזרקת נפטון בפיאצה דל נטונו | צילום: dav76 / Shutterstock.com

להציץ על בולוניה מלמעלה

קו הרקיע של בולוניה מעוטר בשני מגדלים נטויים מראשית המאה ה-12, הנמצאים בפיאצה די פורטה ראוונאנה (Piazza di Porta Ravegnana). האחד, טורה גריסנדה (Torre Garisenda), מתנשא לגובה 50 מטר, בעוד שהשני, טורה דלי אסינלי (Torre degli Asinelli), מתנשא לגובה 97.2 מטר. טיפוס ב-486 המדרגות שמובילות לראש המגדל יביא אתכם לתצפית נהדרת על הגגות האדומים של העיר ועל האזור כולו. אם אתם סטודנטים, חשבו פעמיים לפני הטיפוס – האגדה מספרת שסטודנטים שמטפסים לראש המגדל לא ישלימו את לימודיהם.

מגדל גריסנה ומגדל אסינלי, המגדלים הנטויים של בולוניה

מגדל גריסנה ומגדל אסינלי, המגדלים הנטויים של בולוניה | צילומים: שאטרסטוק

לבקר באוניברסיטה העתיקה בעולם

אוניברסיטת בולוניה, אשר הוקמה ב-1088, היא העתיקה ביותר בעולם המערבי. העובדה הזו לבדה הופכת אותה ראויה לביקור, אבל זאת לא הסיבה היחידה. בספריית האוניברסיטה יש לא פחות מ-500 אלף כותרים וזו עוד סיבה טובה להגיע לכאן. בתאטרון האנטומי (Teatro Anatomico), ששימש כאולם לימודי האנטומיה של הפקולטה לרפואה, ניתן להתרשם מגילופי העץ ומפסלים בגודל אנושי מהם למדו הסטודנטים על גוף האדם. כתובת: Piazza Galvani 1

התיאטרון האנטומי. פעם ניתחו כאן גופות, היום אפשר להתרשם מגילופי העץ | צילום: Salvador Maniquiz Shutterstock.com

התיאטרון האנטומי. פעם ניתחו כאן גופות, היום אפשר להתרשם מגילופי העץ | צילום: Salvador Maniquiz Shutterstock.com

לטפס למנזר סן לוקה

מתחם סן לוקה (Santuario della Madonna di San Luca) כולל מנזר וכנסייה קתולית. הוא ממוקם בלב אזור מיוער על גבעת המשמר (Colle della Guardia), בגובה 270 מטר מעל פני הים, מה שמבטיח תצפית פנורמית נהדרת על העיר. בין המנזר למרכז העיר מקשרת פורטיקו סן לוקה (Portico di San Luca), אחת הארקדות הארוכות בבולוניה, באורך 3,796 מטר, אשר נבנתה כדי להגן על המשתתפים בתהלוכות דתיות. ארקדות כאלה נפוצות בבולוניה, אך זו ייחודית בשל אורכה ובזכות 666 קשתות שבה.

מנזר סן לוקה שוכן בראש גבעה מיוערת ממנה נשקף נוף יפה של העיר

מנזר סן לוקה שוכן בראש גבעה מיוערת ממנה נשקף נוף יפה של העיר

לשוטט בשוק קוודרילטרו

שוק קוודרילטרו (Quadrilatero) הוא אחד המקומות הטובים ביותר לחוות את התענוגות הקולינריים של בולוניה. בשוק, הממוקם בעיר העתיקה ומתפרש על כמה סמטאות צרות, אפשר להשיג את התוצרת המפורסמת של האזור: גבינת פרמזן, נקניק מורטדלה, טורטליני בעבודת יד, יין למברוסקו ועוד. זהו מקום נהדר להצטייד בו במזכרות קולינריות הביתה, ואם מקום הלינה שלכם מצויד במטבח תוכלו לרכוש כאן כל מה שצריך להכנת ארוחה לתפארת.

שוק קוודרילטרו ששוכן בעיר העתיקה הוא מקום נהדר לרכוש בו תוצרת מקומית | צילום: Cividin / Shutterstock.com

שוק קוודרילטרו ששוכן בעיר העתיקה הוא מקום נהדר לרכוש בו תוצרת מקומית | צילום: Cividin / Shutterstock.com

להתחבר אל העבר במוזיאון הארכאולוגי

המוזיאון הארכאולוגי (Museo Civico Archeologico), אחד הטובים מסוגו באיטליה, ילהיב גם את מי שאינו חובב ארכאולוגיה מושבע. המוזיאון נמצא סמוך לפיאצה מג'ורה, בארמון גלוואני (Palazzo Galvani) מהמאה ה-15. התצוגות המגוונת כוללות ממצאים פרהיסטוריים ואטרוסקיים מסביבת אמיליה רומנה, לצד ממצאים מהתרבויות הקלטיות, הרומיות והיווניות. יש בו גם אוסף מרשים במיוחד של ממצאים ממצרים העתיקה. כתובת: Via dell'Archiginnasio 2, אתר

פסל יווני מהמאה הרביעית לפנה"ס במוזיאון הארכיאולוגי של בולוניה

פסל יווני מהמאה הרביעית לפנה"ס במוזיאון הארכיאולוגי | צילום: Sailko, cc-by sa 3.0

פיקניק בריאה הירוקה של בולוניה

פארק גיארדיני מרגריטה (Giardini Margherita) הסמוך למרכז ההיסטורי הוא הפארק הגדול (260 דונם) והפופולרי בעיר. הפארק שנפתח ב-1897 מזכיר במראהו גן אגלי רומנטי, ויש בו אגם, מדשאות רחבות ועצים מצלים כמו ערמונים, אורנים, אלונים, ארזים ואפילו עצי סקויה. לאורך השנה מתקיימים בפארק אירועים רבים, ובהם שוק העיצוב קפסולה.

פארק ג'יארגיני מרגריטה, הריאה הירוקה של בולניה

פארק ג'יארגיני מרגריטה, הריאה הירוקה של בולניה

לטעום מהמטבח הבולונזי

המטבח המקומי נחשב לאחד הטובים באיטליה והוא מהווה מוקד משיכה מרכזי למקומיים ולמטיילים. הרוטב המזוהה ביותר עם בולוניה הוא כמובן רוטב בולונז, או ראגו, העשוי מבשר טחון ועגבניות. למרות פשטות המנה, אל תוותרו על טליאטלה ראגו. גם טורטליני, כיסוני פסטה ממולאים בצורת טבעת, הם קלאסיקה מקומית.  כדאי לעצור גם במעדניות של בולוניה כדי להצטייד בגבינת פרמזן מהעיר פארמה (המרוחקת כשעת נסיעה מבולוניה), ביינות מקומיים, בחומץ בלסמי ועוד. אם אתם חובבי מתוק, תשמחו לגלות שהגלידה של בולוניה נחשבת למשובחת במיוחד. בגלידריה Gelateria Gianni, אחת הטובות בעיר, תוכלו לבדוק את העניין….

טורטליני, אחת ממנות הדגל של המטבח הבולונזי

טורטליני, אחת ממנות הדגל של המטבח הבולונזי

 

קניות בבולוניה: גלריה קאוור

אם אתם רוצים לעשות קניות בסטייל, או לפחות ליהנות משיטוט בין חנויות יוקרתיות, גלריה קאוור (Galleria Cavour) היא המקום בשבילכם. במתחם המקורה יש כ-30 חנויות של מעצבי על דוגמת ארמני, לואי ויטון, גוצ'י ופראדה. לצד אלה יש חנויות קוסמטיקה, אקססוריז ומוצרי עיצוב לבית. המתחם מארח אירועים חשובים, כמו שבוע העיצוב של בולוניה בספטמבר או ליל פטריות הכמהין הלבנות באוקטובר. בתקופה לפני חג המולד, כשהחנויות מקושטות ומוארות, המקום יפה במיוחד.

בגלריה קארוור יש חנויות יוקרה של מעצבי על | צילום: pio3 Shutterstock.com

בגלריה קארוור יש חנויות יוקרה של מעצבי על | צילום: pio3 Shutterstock.com

אמנות בגלריה הלאומית של בולוניה

הגלריה הלאומית של בולוניה (Pinacoteca Nazionale di Bologna) נחשבת לאחד המוזיאונים הטובים באיטליה. ב-30 אולמות התצוגה אפשר לראות בעיקר יצירות של אמנים שחיו ויצרו בבולוניה ובאזור אמיליה רומנה במאות ה-19-13. העבודות מתקופת רנסאנס הן גולת הכותרת, וכוללות בין היתר יצירות של רפאל, טינטורטו, טיטיאן, פרוג'ינו ואמנים נוספים.

כתובת: Strada Maggiore 44

מידע מעשי

איך להגיע? נכון לשעת כתיבת הכתבה אין טיסות ישירות מישראל לבולוניה. הדרך הנוחה ביותר להגיע לעיר היא לטוס בטיסה ישירה לאחת הערים הגדולות באיטליה ומשם לנסוע ברכב שכור או ברכבת לבולוניה. תוכלו לטוס למילאנו (נסיעה של כשעה ורבע ברכבת), לוונציה (כשעה וחצי-שעתיים) או לרומא (כשעתיים וחצי).
מתי להגיע? עונת הסתיו (ספטמבר-נובמבר) מומלצת במיוחד. מזג האוויר קריר אך נעים (אם כי בסוף נובמבר כבר עשוי לרדת שלג), קל למצוא מקומות לינה והמחירים צונחים. זוהי תקופה נהדרת לאוהבי האוכל – זוהי פטריות הכמהים ובחודש נובמבר מתקיימים בעיר פסטיבלי אוכל. גם באביב מזג האוויר נעים ואפשר לצאת לטיולי הליכה בגבעות שמחוץ לעיר.
תחבורה ציבורית: בבולוניה יש תחבורה ציבורית יעילה ואמינה למדי, המופעלת על ידי TPER . אמצעי התחבורה המרכזי הוא אוטובוסים נוחים וזולים (בהשוואה לערים אחרות בצפון איטליה). התדירות אינה גבוהה במיוחד אך הם מגיעים ליעדם במהירות הודות לנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית בלבד. כרגע לא פועלות חשמליות בעיר ואלה צפויות להתחיל לפעול בה רק ב-2026.

מפת בולוניה:

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. אמיר קן-דרור הגיב:

    שלום רב, אני רוצה לתכנן טיול. יש לי זמן ואני לא רוצה לרוץ.
    המסלול: בולוניה, מודנה, פררה, פאדובה, ויצ'נזה, וורונה, מונטובה, ברגמו.
    כמה ימים מומלץ לתכנן בכל מקום?
    תודה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיטליה

דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל
דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל

המסע לאורך דרך פרנציסקוס, אינו רק מסע בין כנסיות ואינו רק שיעור מאלף בהיסטוריה של איטליה בימי הבינים. זהו טיול על מורדות האפנינים המשלב נופים הרריים יפים, עם שטחים מעובדים. מרביתו של המסע עובר באומבריה, המכונה בפי אוהביה ...

צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה
צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה

הצלם ברוך גיאן ערך מסע צילום לפסטיבל הצ'רי בגוביו, אומבריה. עשרות מתופפים ומאות משתתפים כבר מילאו את העיר היפה והעתיקה הזו. למשמע קריאתו של ראש הטקס יצאה השיירה לדרכה כדי להעיר את תושבי העיר ליום הגדול

אגם קומו – מדריך למטייל
אגם קומו – מדריך למטייל

אם אגם גרדה ידוע במיוחד באטרקציות המשפחתיות שלו, הרי שאגם קומו הוא אחד מהרומנטיים שבאגמי צפון איטליה. העיירות הציוריות, הווילות האלגנטיות והגנים המטופחים תורמים כולם לקסם של המקום. הכנו לכם מדריך עם כל מה שכדאי לדעת לפני שנוסעים ...