תפריט עמוד

בדרך לאילת – הישובים הסמויים מן העין

בין אם אתם בדרך לחופשה באילת או חוזרים ממנה צפונה, אל תמהרו. במרחק נסיעה קצר מהעיר הדרומית נמצאים ישובים קטנים, שמציעים שלל חוויות מדבריות - ממפגשים עם בעלי חיים ועד סיור במטע טרופי קסום

כל אלו ששועטים צפונה מאילת, עצרו רגע. יש מה לעשות בדרך, והרבה. נתקדם לאט לאט, מאילת צפונה (אפשר, כמובן, לעשות את המסלול בדרך ההפוכה – כשאתם נוסעים לאילת).

נתחיל בקיבוץ אילות, שנמצא קילומטרים ספורים מאילת ומתאים למי שמעדיף מקומות קטנים ושקטים במרחק נגיעה מההמון הסואן. הפנינה כאן למשפחות עם ילדים קטנים היא חוות החיות, פינת חי משודרגת עם פינת ליטוף, יצירה, פעילויות לקטנטנים, רכיבה על פוני ועוד. הרעבים ימצאו ארוחות פשוטות ומשביעות במסעדת כפות תמרים בכניסה לקיבוץ – שדרוג לחדר האוכל הקיבוצי של פעם. מי שהתאהב בקיבוץ הדרומי ביותר בעולם יכול להישאר ללון בחדרי האירוח (יש חדרים לזוגות ולמשפחות), חלקם צמודי קרקע עם פינת ישיבה פרטית, אחרים נמצאים במבנים בני שתי קומות. האורחים יכולים להשתמש בבריכות של מג'יק סאנרייז קלאב הסמוך, מלון הפועל בשיטת הכל כלול. פרטים על אפשרויות הבילוי והלינה באילות באתר האינטנרט.

מצדו השני של הכביש נמצא פארק הצפרות, ובו שתי בריכות מים, האחת מתוקה והשנייה מלוחה, שנועדו להנעים את המנוחה למיליארד וחצי הציפורים שעוברות כאן בדרכן מאירופה לאפריקה וחזרה. מלבד הבריכות, יש כאן סבך הגון, אלפי עצים ותחנת טיבוע שטיבעה עד היום המוני ציפורים. ממש ביום שבו ביקרנו כאן הגיעה להקה מרשימה של 348 קורמורנים. הכניסה לפארק הצפרות חופשית, ואפשר להתיידד כאן עם צפרים שבאים מכל העולם, אפילו ממצרים השכנה. פרטים נוספים בטלפון 050-7671290 ובאתר האינטרנט.


פלמינגו בבריכת המלח מצפון לאילת, וברקע – הרי אדום | צילום: אייסטוק

בהמשך הדרך צפונה מאילת יש שלט – בארות שרשרת, המוביל לבריכות המלח ולאחת ההפתעות היותר מרתקות באזור. בבריכת מלח אחת נמצאים כמה מאות פלמינגו. תגידו לי אתם, בשביל מה לנסוע עד אגם נקורו בקניה כשיש ממש אצלנו מראה מדהים שכזה – פלמינגו מול הרי אדום. עמדו בשקט וצפו בפלמינגו שבמים ובאלה שמעופפים מעל. הבוגרים בצבע ורוד-אדמדם, הצעירים בצבעי שחור ולבן. בהחלט מראה מרגש. לסרטון על הפלמינגו ליד אילת לחצו כאן >>

כדאי להמשיך לאורך דרך העפר המסומנת באבנים צפונה, עד לאוסף של דקלי דום, שכאן תפוצתם הצפונית ביותר. אם יתמזל מזלכם תראו צבאים, תנים ואפילו שועלים. אני ראיתי להקה מרשימה של כלבי פרא שהגיעו מעבר לירדן, ומהווים בעיה חמורה שכן הם פוגעים בעופרים הרכים. השביל ממשיך עד לעין עברונה, באר עתיקה ומרשימה שעצוב לראותה יבשה בגלל שאיבת יתר. לצידה עץ שיזף רחב נוף ומצל, מקום נפלא לשבת לפיקניק וצפייה בהרי אילת עם כל הצבעים המשגעים שלהם. סמוך לכאן עמד אוהל פגישות השלום עם הירדנים, ממנו לא נותר כאן סימן, אפילו לא שילוט. מסלול טיול באזור תמצאו בכתבה הבאה.


דקלי הדום ליד עין עברונה | צילום: אבי אביב, ויקישיתוף

בחזרה אל הכביש צפונה כדאי לעלות אל מצפה עברונה, שהכניסה אליו היא דרך באר אורה, לתצפית יפה על האזור כולו.

בקיבוץ אליפז, ממש בכניסה לפארק תמנע, יש יחידות אירוח, קטנות, ורדרדות ונחמדות שמקיפות בסימטריה משטח דשא, ויש גם בריכה לרשות האורחים. את התפאורה משלים הר המכרות הנמצא ברקע. ארוחת הבוקר מגיעה לחדר בסלסילה יפה. פרטים בטלפון 08-6356230 ובאתר האינטרנט.

בכניסה לקיבוץ קטורה יש מפעל הנקרא אלגאטכנולוג'יס, אחד המפעלים הגדולים בעולם שמגדלים אצות. רשת צינורות מטריקסית שבתוכה גדלה אצה אדומה, ממנה מפיקים חומרים נוגדי חמצון רבי עוצמה, המבוקשים כתוספים למזון בריאות. אבל את לבי כבש המטע הקסום של ד"ר איליין סולווי, מנהלת המרכז לחקלאות בר קיימא. לא חייבים להיות מכור לעצים כמוני כדי להתאהב. בפיסת קרקע שחונה ומדברית גדלים דברים מופלאים: פיטאייה, ספוטה לבנה, ספוטה שחורה (המכונה "עץ השוקולד", למרות שטעם הפירות מזכיר יותר שזיפים מיובשים), סירואלה, עץ מדרום אמריקה הידוע כ"עץ הפופקורן", בשל פריו הצהוב המזכיר את טעם הפופקורן, אומקלולו, בן הדוד הקוצני של המשמש ועוד מיני פירות טרופיים מופלאים. בתיאום מראש אפשר לצאת לסיור מודרך בן שעה וחצי הכולל גם ארוחת צהריים בחדר האוכל. בשולי הקיבוץ, על גבול המדבר, נמצאים חדרי האירוח של הקיבוץ. החדרים מרוהטים בפשטות ובקיץ החום בחוץ כמעט בלתי נסבל (בפנים ממוזג כמובן), אבל המיקום והנוף מפצים על הכל. פרטים בטלפון 08-6456658 ובאתר האינטרנט.


בתי בוץ אקולוגיים בקיבוץ לוטן | צילום: ד"ר אבישי טייכר, ויקישיתוף

התפיסה האקולוגית של קיבוץ לוטן, העצירה הבאה בדרכנו, מצטרפת להוליסטיקה וליהדות ליצירת מקום מיוחד במינו. נופשון הוליסטי בלוטן כולל סיורים באתרים אקולוגיים, ביקור בשמורת ציפורים, לימוד של בנייה אלטרנטיבית, סמינרים וסדנאות בנושאים כמו אקולוגיה, יוגה, מדיטציה ויהדות. בין הטיפולים ההוליסטיים המוצעים כאן, מומלץ במיוחד הוואטסו – שיאצו הנעשה בתוך בריכת מים. חדרי האירוח, הבנויים מבוץ, נטולי טלוויזיה ומרוהטים בפשטות ספרטנית. המטרה ברורה: החדר הוא רק מקום לשים בו את הראש, כל השאר נמצא בחוץ. פרטים נוספים בטלפון: 08-6356935 ובאתר האינטרנט.


ראם בשטח הפתוח של חי-בר יטבתה | צילום: שלומי שטרית, ויקישיתוף

בהמשך צפונה, ליד הסיבוב המפורסם למצפה, הפתעה: עדר יעלים בערוץ הוואדי, שנהנה משחרור המים מהבריכה של מקורות.

יש כמה סיבות טובות לעצור ביטבתה. מעבר לגלידה המצוינת בפונדק הוותיק, שעבר מתיחת פנים, תמצאו כאן שמורת חי בר. גם אם כבר הייתם כאן, אל תוותרו על עצירה נוספת. אפשר להגיע בזמן מיוחד, כמו למשל שעת האכלת הטורפים, שבה אפשר לראות את חתול החולות מצמיד את פרצופו השטוח לחתיכת בשר או את הפנק הקטן, שאוזניו הגדולות זקורות, גורר רגל של תרנגולת. השמורה מחולקת לשלושה חלקים עיקריים: השטח הפתוח, שבו חיים עדרים של אוכלי עשב מדבריים – כולם נזכרו בתנ"ך – ואשר מסיירים בו במכונית; אזור הטורפים, בו מוצגים טורפים גדולים, זוחלים ובעלי חיים מדבריים קטנים, וחדר חושך, שבו אפשר לצפות בפעילות של בעלי חיים ליליים. הסיור ברחבי השמורה נמשך כשעתיים, בשבתות, בשעה 11:00, מתקיים סיור האכלה. פרטים באתר של רשות הטבע והגנים.

מפת המסלול – מאילת צפונה (אפשר לעשותו גם בדרך ההפוכה):


לחצו להגדלה

לקריאה נוספת:

העמק האדום - טיול משפחתי בחבל אילות
העמק האדום – טיול משפחתי בחבל אילות
טיול בדרום נעים במיוחד בחורף. לא חם מדי, לא קר מדי, השמים כמעט תמיד בהירים. פינות חן ומסלולי הליכה בחבל איילות, לא רחוק מאילת, לוקחים אותנו לחוויה מדברית שמתאימה לכל המשפחה


לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.