אחרי נסיעה של כשעתיים במדבר צהוב וחדגוני, הגענו אל כפרו הירוק של המבשע, לא רחוק מאיסמעיליה. ג'מוסים גירשו זבובים בזנבותיהם בצל עצי מנגו ענקיים, נשים בבגדים עזי צבע כיבסו בתעלות הירוקות, וגברים בגלביות בהירות עבדו, כפופי גו, בחלקות הירקות. ביתו של עווד אבו עיידי המכונה "מבשע", לא היה שונה משאר הבתים הנמוכים, הבנויים לבני טין חומות. בחצר הרחבה שמול הבית, בצל עץ תות, ישבו שתי נשים בשחור וניפו חיטה. אל חזית הבית צמודה סככה גדולה, מחופה בענפי דקל, שבצלה הקריר מתרחשות דרמות גדולות מהחיים. פרופסור יוסי גינת, שניהל באותו זמן את המכון האקדמי הישראלי בקהיר, הביא אותנו אל המבשע. גינת, אנתרופולוג, מבקר באופן תדיר אצל המבשע לצורך מחקר שהוא עורך בנושא. המבשע הוא מעין שופט, שתפקידו לקבוע בסכסוכים מי דובר אמת ומי משקר. אי אפשר לקבוע איתו פגישה מראש, וגינת עשה לא פעם את כל הדרך אליו לחינם. בזכות הקשרים של יוסי עם המבשע ניתן לי להיות נוכח בעת המשפטים, ואף לצלם בחופשיות. אנשים בתפקיד דומה, הקובעים מי דובר אמת ומי שקר, ישנם בשבטים רבים והם משתמשים בשיטות שונות ומשונות. השיטה של המבשע, שמכונה "טכס הבישע", מיוחדת לאזורנו וידועה כבר דורות רבים. אצל המבשע שאנחנו נוסעים אליו עובר המקצוע בירושה מאב לבן. כיום הוא, למעשה, היחיד במצרים, אם כי גם בן דוד שלו עוסק בכך מעט. אנשים מכל רחבי מצרים, בדואים מסיני ואפילו לקוחות מירדן ומערב הסעודית, באים אליו לחרוץ דין.
"יש לנו מזל, יש למבשע קליינטים", אמר יוסי למראה מכונית מאובקת שחנתה מתחת לעץ התות. בסככה היו פרושות מחצלות, ועליהן ישבו כמה פלחים כהי עור בגלביות בהירות. לפני כל אחד היה מונח זוג סנדליו. בגומחה במרכז הסככה לחשו גחלים. לידה קומקום תה מעלה אדים, ספלים וג'ארה עם מים. בפינה אחת כורע המבשע. הוא כבן 39, שחום, מוצק ומשדר סמכותיות רבה. לידו יושב הלבלר, לבוש גלבייה צחורה, כיפה לבנה על ראשו ומשקפיים במסגרת זהב לעיניו. הצדדים שוטחים את טענותיהם לפני המבשע, והלבלר רושם את דבריהם בספר גדול. הנאשמים, בעל ואישה, יושבים בצד, נבוכים. הוא צעיר, רזה וכהה, במדי צבא מרושלים. היא אישה-ילדה קטנה וצנומה. עיניה השחורות הגדולות מושפלות. היא נראית שלווה. המאשים, גבר קשיש שמשקפיים כהים לעיניו, טוען שהזוג, שכניו בכפר קטן, גנבו מביתו תכשיטים: זוג עגילים, ענק זהב ושתי טבעות. הצעיר מכחיש בלהט, הצעירה שותקת והלבלר רושם. שני הנאשמים והמבשע כורעים ליד המדורה שבמרכז הסככה. המבשע מסביר להם את העומד להתרחש: "אתן לכם ללקק מחתה מלובנת. כל אחד חייב ללקק את המחתה שלוש פעמים, ליקוק של ממש, בלי לחפף. אם אתם דוברים אמת, לא יארע לכם דבר. מי שמשקר, ייכווה. היזהרו לא לגעת במחתה באף או בסנטר!"
המבשע בודק את לשונם של הנאשמים ומראה לקהל כי היא נקייה, ללא סימן. אחר כך שולף שתי פתקאות ירוקות, שעליהן כתובים שמות הנאשמים ופרטי האשמה, והם נשבעים לקבל עליהם את פסק דינה של האש. את הפתקאות מכניס המבשע למדורה. שלושתם, המבשע ושני הנאשמים, פורשים את כפות ידיהם ומתפללים בכריעה. בסוכה משתררת דממה מוחלטת, והמתח גובר. הגבר נראה נפחד, אולם מקבל את הדין. האישה שלווה, אך דמעות נוצצות בזוויות עיניה. המבשע מוציא מהאש את המחתה, מחתת ברזל יצוק כבדה, המשמשת בדרך כלל לקליית קפה. הוא מכה בה באבן, להסיר ממנה את החול ומגיש לנאשמים לליקוק. אלה מלקקים אותה ללא רתיעה, כל אחד שלוש פעמים. כשהלשון נוגעת בברזל הלוהט, נשמע פספססט מפחיד ועולים אדים. לאחר הליקוק מקבל כל אחד מהנאשמים כד מים, שוטף את פיו שלוש פעמים ויורק את המים לגומחה המיועדת לכך ברצפת הסככה. אחר כך הם יושבים כ- 15 דקות וממתינים בדומייה מוחלטת. כל הנוכחים מרותקים למקומם ללא תנועה. אפשר לחתוך את המתח בסכין. חבורה גדולה של כפריים מגיעה עם סיפור מסובך על ג'מוס שנגנב. אלה טוענים כך ואלה טוענים כנגד, והלבלר מנסה נואשות להבין ולרשום את עיקרי הסיפור. שתי חמולות בכפר מסוכסכות ביניהן, והקרע הורס את חיי הכפר. צד א' מאשים את צד ב' בגנבת ג'מוס. צד ב' טוען שזו עלילה. שני הצדדים מרימים קולם בדרמטיות, מניפים בידיהם ונראים כשחקנים במחזה שייקספירי. המבשע נותר שלו. הוא מרגיע את כולם בתנועת יד, ומשתררת דממה. "לי קל למצוא מי דובר אמת ומי משקר, אבל בכל מקרה, כולכם תסבלו מהתוצאות", הוא אומר לקהל הנסער שלו. "אם יימצא שצד אחד באמת אשם, או שהשני האשים בחינם, שוב לא תוכלו לחיות יחד בשלום. אני מציע שהנאשמים ישלמו למאשימים 500 לירות, שליש ממחיר הג'מוס, תעשו סולחה ותמשיכו לחיות בשלום". כל הצדדים מחליפים ביניהם כמה מילים. נציג המאשימים מסכים לפשרה. שני הנאשמים, מתנגדים. אחד מהם קטן, מבוגר וקירח, השני, צעיר, גבוה ונאה, אומר בתוקף: "עשינו את כל הדרך הארוכה לכאן, ואנחנו רוצים שכולם ידעו שאנחנו חפים מפשע". הם ניגשים למבחן. כולם מלקקים את המחתה בשלווה. רק אחד מהארבעה, שמנמנן עם עיניים מתרוצצות, מפחד לגעת בה ו"מלקק" מרחוק. המבשע משגיח ודורש ממנו לחזור וללקק כראוי. לגבי שני המקרים הראשונים לא ידענו כיצד הסתיימו, ואם אמנם תוצאות המשפט נכונות. אבל אחרי המשך הדרמה של המקרה האחרון יכולנו לעקוב. יוסי התקשר בערב לידידו, נהג המונית, ושמע ממנו את סוף הסיפור. "נסענו הביתה והשמנמן המשיך לרטון ולהכחיש. נזכרתי שבדרכנו אנחנו עוברים בכפר אחר שגם בו יש שיח' שמגלה נסתרות. הצעתי להם ללכת אליו למבחן נוסף, אצל השיח' הזה, שפועל בעזרת פתיחת ספר קדוש. כולם הסכימו, פרט לשמנמן, שטען שהוא לא מאמין בשטויות האלה. השארנו אותו במכונית והלכנו לפותח בספר". "השיח' פתח בספר ולאחר עיון מעמיק אמר לנו, 'יש אתכם אדם הנושא באשמה כבדה. היזהרו בדרככם חזרה, כי עלול לקרות לכם אסון בגללו'. |
האמת היא יצור חמקן. המרדף אחריה מוביל יריבים ובעלי דין במצרים אל ה"מבשע", שתפקידו לקבוע בעזרת ברזל מלובן באש מי דובר אמת ומי משקר. האם זה כישוף? האם יש לכך הסבר מדעי? דנצ'ו ארנון מביא את סיפורו של ביקור אחד בחצרו של מגלה האמת פורסם 15.7.07 |
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 526
[name] => מזרח-תיכון
[slug] => middle-east
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 526
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 1871
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 504
[name] => מצרים
[slug] => %d7%9e%d7%a6%d7%a8%d7%99%d7%9d
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 504
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 468
[count] => 71
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )