תפריט עמוד

ארצות הברית: טיול במדינות הדרום

מדינות הדרום מצליחות להפתיע גם את מי שטייל לעומק בחלקים אחרים של ארצות הברית. את הטיול בדרום מלווים נופים, תרבות, מוזיקה, אוכל ואווירה שונים מכל מה שתפגשו במקומות אחרים. הנה טעימות מאמריקה האותנטית שמחכה לכם במדינות הדרום

 

מרבית המטיילים, גם אלה שמכירים את ארצות הברית היטב, מתמקדים בעיקר בחלקו הצפוני של החוף המזרחי, בחוף המערבי, בפארקי השעשועים של פלורידה ובשמורות הטבע שבמערב המדינה. רק מעטים באופן יחסי יוצאים לטיול בדרום אצרות הברית, וחבל. מי שיבקר במדינות הדרום יגלה נופים, טעמים וצלילים שונים מאוד מאלה שתפגשו באזורים אחרים.

מדינות הדרום הן המאוכלסות ביותר בארצות הברית וגם העניות ביותר. האוכלוסייה במדינות אלו הומוגנית למדי, שמרנית יחסית ודתית יותר. על פי ההגדרה הרחבה, 16 מדינות מרכיבות את דרום ארצות הברית: מרילנד, דלאוור, וירג'יניה, וירג'יניה המערבית, צפון קרוליינה, דרום קרוליינה, פלורידה, ג'ורג'יה, קנטקי, אלבמה, מיסיסיפי, טנסי, ארקנסו, לואיזיאנה, אוקלהומה וטקסס. עם זאת, יש המוציאים מהרשימה את טקסס ופלורידה, שיש להן מאפיינים שונים מהמדינות האחרות.


רחוב בורבון בניו אורלינס | צילום: Michael Rosebrock / Shutterstock

מוזיקה היא חלק חשוב מהחיים בדרום: כאן נולדו כמה מהסגנונות שהם חלק בלתי נפרד מהפסקול האמריקאי, כמו בלוז, ג'אז, דיקסילנד וקאנטרי. מבחינה נופית יש כאן רכסי הרים, יערות, ביצות, שטחים חקלאיים נרחבים ונהר המיסיסיפי האדיר שחוצה כמה ממדינות הדרום. ואיך אפשר בלי להזכיר את האוכל? האוכל בדרום ארצות הברית כולל השפעות מהמטבח הצרפתי, האפריקאי, המקסיקני והילידי ("אינדיאני"). בשנים האחרונות האזור עובר פריחה קולינרית ולא מעט ערים דרומיות מככבות ברשימת ערי האוכל המובילות בארצות הברית.


סירה בצבעי הדגל האמריקאי על נהר המיסיסיפי | צילומים: שאטרסטוק

הנה כמה חוויות מיוחדות שתוכלו לחוות במהלך טיול בדרום ארצות הברית, שייתנו לכם טעימה מהאופי המיוחד של האזור:

נסיעה נופית לאורך בלו רידג' פארקווי
אחת מדרכי הנוף היפות ביותר בארצות הברית נמצאת בדרום המדינה – דרך בלו רידג' (Blue Ridge Parkway). הדרך, הנמתחת לאורך 755 ק"מ בהרי האפלצ'ים ומקשרת בין הפארק הלאומי הרי הסמוקי בצפון קרוליינה לפארק הלאומי שננדואה בווירג'יניה. זוהי דרך פנורמית שמשני צדיה נשקפים נופים חלומיים של הרים, יערות עבותים, שבסתיו מתכסים בצבעי שלכת, כרי מרעה ירוקים, נחלים ומפלים. לאורך הדרך יש נקודות תצפית מרהיבות, מוקדי עניין ואטרקציות.


טחנת המים מברי על דרך בלו רידג'

בין אלה ניתן למנות את נהר ג'יימס (James River) וערוץ אוטר (Otter Creek), שם יש שבילי הליכה יפים וניתן לעשות פיקניק או לדוג, את טחנת מברי (Mabry Mill), טחנת מים עתיקה שסביבה מסלולי הליכה יפים ואזורי פיקניק, גני קרגי (Craggy Gardens), גנים יפים עם פריחה נהדרת, בעיקר פריחת הרודודנדרון ביוני-יולי, המרכז לאמנות עממית (Folk Art Center) שבו תערוכות והדגמות של מלאכות יד עתיקות ועכשוויות מאזור דרום האפלצ'ים, והר פסגה (Mount Pisgah) שמציע שבילי הליכה יפים ותצפיות עוצרות נשימה. בכדי ליהנות מהדרך ומהאטרקציות שלאורכה כדאי להקדיש לה לפחות שבוע. אם זמנכם קצר, תוכלו לבחור מקטע אחד ולהקדיש לו יום או יומיים.


בלו רידג' פארקווי בסתיו, מהדרכים הנופיות בארצות הברית

מוזיקת קאנטרי ובלוז

באזור הדרום נולדו כמה מהסגנונות המוזיקליים הבולטים של ארצות הברית, ובראשם הקאנטרי והבלוז. נאשוויל (Nashville), בירת מדינת טנסי, נחשבת לבירה העולמית של מוזיקת הקאנטרי, אותו סגנון מוזיקלי שמאופיין בשירים על אהבה, משפחה ודת, המלווים בנגינה של כלי מיתר ומפוחית. מוזיקת הקאנטרי, שנולדה מהבלוז ומהפולק, התפתחה בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת ברבות ממדינות הדרום, לא רק בטנסי אלא גם מיסיסיפי, לואיזיאנה, קנטקי, ארקנסו ועוד. אחד הגורמים שאחראיים לפריחתו של הסגנון הפופולרי הזה הוא תכנית הרדיו Grand Ole Opry שמוקדשת למוזיקת קאנטרי ומשודרת בתחנת תחנת WSM-AM בנאשוויל מ-1925 ועד היום. התכנית חשפה לראשונה כמה מהכוכבים הגדולים של הקאנטרי וביססה את מעמדה של העיר כבירת הקאנטרי. בהמשך נפתחו בעיר אולפני הקלטות רבים, ומוזיקאים רבים מבאו להקליט ולהופיע כאן, בהם אלביס פרסלי, שהקליט בנאשוויל יותר מ-200 שירים.


מועדוני בלוז בדאון טאון נאשוויל | צילום: f11photo / Shutterstock

בנאשוויל פועלים יותר מ-100 מועדונים ואולמות שבהם מתקיימות הופעות חיות, עם המפורסמים שבהם ניתן למנות את Wildhorse Saloon ואת Blue Bird. המבקרים בעיר נהנים לא רק מהופעות אלא משלל אטרקציות הקשורות לסגנון המוזיקה הזה. אחת הבולטות שבהן היא היכל התהילה של הקאנטרי (Country Music Hall of Fame & Museum), שבו תצוגות המוקדשות למוזיקת הקאנטרי לצד מזכרות של גדולי האמנים, כמו בגדי הופעות, גיטרות ואביזרים נוספים. אתרים נוספים הם בית הדפוס Hatch Show Print Shop בו נהגו להדפיס את הכרזות להופעות, מוזיאון ג'וני קאש, אודיטוריום רימן (Ryman Auditorium) ועוד.


מופע בלוז בקלארקסדייל, מיסיסיפי |צילום: Pierre Jean Durieu / Shutterstock

אם נאשוויל היא בירת הקאנטרי, הרי שקלארקסדייל (Clarksdale) במיסיסיפי נחשבת למרכז של מוזיקת הדלתא בלוז, סגנון של מוזיקת בלוז-קאנטרי שהתפתח בשנות ה-20 באזור הדלתא של המיסיסיפי. הכבישים המהירים 61 ו-49, שחוצים את הדלתא, כיכבו בשירי בלוז רבים, והמיקום של קלארקסדייל, על מפגש הכבישים, הפך אותה למוקד עלייה לרגל לחובבי הבלוז. לכך תרמה גם האגדה על כך שבקלארקסדייל מכר אמן הבלוז רוברט ג'ונסון את נפשו לשטן, ובתמורה קיבל כשרון מופלא לנגינה בגיטרה.

קלארקסדייל מציעה הרבה אטרקציות הקשורות בבלוז, כמו מוזיאון הדלתא בלוז (Delta Blues Museum), מוזיאון מורשת הרוק'נ'רול והבלוז, נתיב התהילה של הבלוז, הבית של מאדי ווטרס, תחנת הרדיו הראשונה בעיירה Wrox, בית הולדתו של סאם קוק ועוד. בנוסף פועלים בעיירה כמה מועדוני בלוז ומתקיימים בה כמה פסטיבלי בלוז לאורך השנה, כמו פסטיבל Deep Blues, פסטיבל Juke Joint ופסטיבל הבלוז והגוספל Sunflower River.

אשוויל: העיר הטרנדית של הדרום
אשוויל (Asheville), הגדולה בערי צפון קרוליינה, היא עיר סטודנטיאלית צעירה ותוססת, עם הרבה אמנים ומוזיקאים שתורמים לסצנה התרבותית הפורחת ולאווירה המיוחדת. אם בעבר מטיילים הגיעו לכאן בעיקר בשל היותה נקודת מוצא (או סיום) לדרך בלו רידג' פארקוויי, הרי שכיום אשוויל מושכת מבקרים רבים גם בזכות מבשלות בירה קטנות, בוטיקים מעוצבים, גלריות וחנויות ספרים, מועדוני מוזיקה, מופעי רחוב והרבה פסטיבלים לאורך כל השנה. אחד האתרים המרכזיים בעיר הוא אחוזת בילטמור המרהיבה, אשר נבנתה בסגנון רנסאנס צרפתי כחיקוי לטירות של עמק הלואר והיא נחשבת לבית הפרטי הגדול ביותר בארצות הברית.


אחוזת בילטמור באשוויל. חיקוי של ארמונות עמק הלואר | צילום:
Fotoluminate LLC / Shutterstock

באשוויל יש סצנה קולינרית פורחת, עם מסעדות שף נחשבות, פסטיבלי אוכל, שוקי איכרים וחוות חקלאיות קרבת העיר שמספקות תוצרת חקלאית טרייה ומשובחת. אשוויל מהווה גם נקודת מוצא נהדרת לטיולים בטבע שמסביב. בהרי הבלו רידג' המקיפים את העיר תמצאו יערות, מפלים ושבילי הליכה מקסימים בדרגות קושי שונות.


אשוויל מהווה בסיס מצוין לטיול בהרי הבלו רידג'  | צילום: ExploreAsheville.com

בירמינגהם: כוכב קולינרי עולה
היעד הקולינרי הכי חם בארצות הוא לא ניו יורק, לא סן פרנסיסקו או פורטלנד. למרבה ההפתעה זוהי בירמינגהם (Birmingham), העיר הכי מאוכלסת באלבמה. בירמינגהם מהווה בשנים האחרונות מוקד משיכה לשפים צעירים ומוכשרים שנחשבים לכוכבים החדשים בשמי הקולינריה האמריקאית, והחוות החקלאיות הרבות שמסביב מספקות לשפים הללו חומרי גלם משובחים. כמה מהמסעדות המקומיות שזוכות לשבחים מקיר לקיר הן Highlands Bar and Grill של השף פרנק סטיט, שמגישה אוכל דרומי בהשפעה צרפתית; מסעדת הדגים ופירות הים Hot and Hot Fish Club של השף כריס הייסטינגס, El Barrio Restaurante y Bar, מסעדה לטינית עם טוויסט אמריקאי ועוד.


מזרקה במרכז ההיסטורי של סוואנה

היסטוריה ואדריכלות קולוניאלית
כמו בכל רחבי ארצות הברית, גם בדרום תמצאו ערי ענק מודרניות עם גורדי שחקים אימתניים, אבל הסגנון המזוהה עם הדרום, ושעדיין ניתן למצוא אותו בכמה ערים היסטוריות, הוא הסגנון הקולוניאלי. אחת הערים האלו היא סוואנה (Savannah) שבג'ורג'יה. העיר, שהוקמה ב-1733, היא העיר העתיקה ביותר בג'ורג'יה, והרובע ההיסטורי הגדול שלה שלה הופך אותה לידידותית במיוחד להולכי רגל. יש בסוואנה יותר מאלף בתים ומבני ציבור קולוניאליים מקסימים אשר עברו תהליך שיפוץ ושימור, בתי אחוזה מרשימים, כיכרות בסגנון אירופאי, מזרקות ושדרות מוצלות.


רחוב בסוואנה, עיר עם אווירה דרומית מקסימה | Sean Pavone / Shutterstock

לסוואנה יש עוד הרבה מה להציע מלבד ארכיטקטורה והיסטוריה. יש פה נהר, שלאורכו טיילת נעימה הגדושה במסעדות וגלידריות, פארקים ירוקים, מוזיאוני מורשת (כמו מוזיאון מורשת פין פוינט), ובתי קברות היסטוריים שהפכו לאתרי תיירות, כיאה לעיר המכונה "הכי רדופת רוחות בארצות הברית". כמו ערים דרומיות אחרות, גם הסצנה הקולינרית של סוואנה נמצאת בפריחה ויש בה מסעדות משובחות.


אחוזת מגנוליה בצ'רלסטון | צילום: meunierd / Shutterstock

עיר נוספת שמצטיינת באדריכלות קולוניאלית היא צ'רלסטון (Charleston) בדרום קרוליינה, ששימשה בין 1790-1670 כבירתה של המדינה. בעיר היסטורית נורתה יריית הפתיחה במלחמת האזרחים האמריקאית, ולהבדיל, בה נחנכו בית האופרה הראשון בארצות הברית כמו גם הקולג' הציבורי הראשון. רחובות העיר העתיקה משובצים בלא פחות מ-1,400 מבנים היסטוריים, בהם כנסיות מרשימות שמקשטות את קו הרקיע של העיר. אל תוותרו על ביקור בשוק העירוני שמציע דוכני מזון לצד מלאכות יד של אומנים מקומיים. כמו סוואנה, גם צ'רלסון מפורסמת בבתי אחוזה מפוארים. בין בתי האחוזה, שרבים מהם שוכנים על גדות הנהר ומוקפים בגנים יפים, ניתן למנות את Middleton Place Plantation Magnolia Plantation ו-Boone Hall Plantation, אחת האחוזות העתיקות בארה"ב.


רחוב בצ'רלסטון עם אדריכלות קולוניאלית טיפוסית

תרבות קייג'ונית בלאפייט, לואיזיאנה
ניו אורלינס השמחה והתוססת, על הארכיקטורה האופיינית לה ומועדוני הג'אז של רחוב בורבוון, היא אמנם העיר המפורסמת ביותר בלואיזיאנה, אבל בשביל חוויה קייג'ונית אותנטית כדאי להרחיק דווקא ללאפייט (Lafayette) ששוכנת על גדות נהר ורמיליון בדרום המדינה. לאפייט היא פנינה אמתית, שעדיין אינה מוצפת בתיירים, והיא מציעה שניים מהתענוגות הגדולים של לואיזיאנה: אוכל משובח ומוזיקה טובה. בלאפייט יש יותר מסעדות לנפש מבכל עיר אמריקאית אחרת, ורבות מהן מתמחות במטבח הקייג'וני ובפירות ים.

בעוף ותירס בסגנון קייג'ון, מהמנות הפופולריות שתמצאו בלאפייט

בלאפייט יש גם הרבה מועדונים שבהם מתנגנת מוזיקה קייג'ונית מסורתית ועכשווית, וכאן גם מתקיים אחד מפסטיבלי המוזיקה החינמיים הטובים במדינה.  כדי להכיר טוב יותר את התרבות קייג'ונית, מומלץ לבקר במרכז לתרבות אכדית (Acadian Cultural Center), מוזיאון ששייך לשירות הפארקים הלאומיים של ארצות הברית ומציג תערוכות אינטראקטיביות המוקדשות לתרבות הקייג'ונית, כולל מוזיקה, אוכל, ריקודים, ארכיטקטורה, לבוש, היסטוריה, עבודות יד ועוד. מלאפייט ניתן גם להצטרף לסיורי שייט בביצות שבקרבת העיר, שבמהלכם ניתן לצפות בתנינים וללמוד על התרבות הקייג'ונית.


אזור הביצות ליד לאפייט

לקריאה נוספת:

מסע מחוף אל חוף: מפלורידה לקליפורניה
מסע מחוף אל חוף: מפלורידה לקליפורניה
המטרה היתה פשוטה: לחצות את ארצות הברית מפלורידה לקליפורניה דרך מדינות הדרום. התוכנית כללה אוטו אדום (שהוחלף בשחור) ועותק של מובי דיק. יובל בן עמי וחבר …

 

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...