תפריט עמוד

אנגקור וואט – דו"ח בן בסט

ניצחון אנושי סמלי במאבק נגד המחשב, המאיים לתפוס את מקומם של אסטרונומים טרוטי עיניים בחיפוש אחר גרמי שמים > על דילמת העצים והמקדשים באתר הארכיאולוגי אנגקור שבקמבודיה

צעד קטן לאדם
המעורבות הגוברת של המחשבים בחיי היומיום מביאה לדחיקת בני אדם מתפקידים ומעבודות שמילאו בעבר. זו אולי הסיבה להופעתן בשנים האחרונות של תנועות המכנות עצמן הלוּדיטים החדשים (New Luddites). חברי התנועות הללו שואבים את ההשראה למאבקם במחשב ממלחמתם של הלוּדיטים המקוריים במכונות הטקסטיל באנגליה של ראשית המאה ה־19.
המחשבים, להבדיל מאותם נוּלים עתיקים, הם מכונות חיוניות במיוחד. קשה היום למצוא בעולם ולו מערכת מורכבת אחת שאינה נשענת על מחשבים. דוגמה מעניינת להשתלטות המחשבים על תחומי עיסוק אנושיים קלאסיים היא האסטרונומיה התצפיתית. במאות הקודמות בילו אסטרונומים לילות ארוכים בניסיון לגלות באמצעות טלסקופים גרמי שמים חדשים. אלה ששיחק להם המזל זכו לתהילת עולם, ולפעמים אף נקרא העצם השמימי החדש שנתגלה על שמם.
בשנים האחרונות נכנסו המחשבים גם לתחום זה, ואת מקומם של אסטרונומים טרוטי עיניים החליפו טלסקופים רובוטיים, שסורקים ומצלמים את כיפת השמים כל הלילה, ללא הפסקה. התוצאה היא שרבים מכוכבי השביט שהתגלו באחרונה קרויים בשמות כמו ליניאר (Linear) או ניט (Neat), על שם הטלסקופ הרובוטי שהביא לגילוים.
עם זאת עדיין יש אסטרונומים, בעיקר חובבים, שלא מוותרים וממשיכים לבלוש את שמי הלילה. בחודש שעבר הם רשמו ניצחון קטן במאבק מול המחשב. חובב אסטרונומיה קנדי בשם ואנס פטריו (Petriew) צפה בערפילית מסוימת לפנות בוקר וזיהה בה כתם קטן וחיוור. לאחר בדיקות נוספות התברר כי פטריו גילה כוכב שביט חדש. חישובי מסלול השביט מלמדים אמנם כי כנראה לא נוכל לראות אותו בעין בלתי מזוינת, אך זה לא משנה את העובדה שהשם שניתן לגרם השמים החדש הוא פטריו.

הג'ונגל אורב בפינה
לפני כארבע שנים הצליחו אנשי נאס"א לאתר באמצעות צילומים מהחלל שרידים לא ידועים של מקדשים עתיקים באתר אנגקור (Angkor) שבצפון־מערב קמבודיה. הצילומים, שנעשו ממעבורת החלל אֵנְדֶבֶר בעזרת מכ"ם שיצר דגם תלת ממדי של האיזור, חשפו אתרים שהיו חבויים מתחת למעטה הג'ונגל או קבורים חלקית באדמה.
באנגקור יש מאות מקדשים, רובם נבנו בתקופת אימפריית החְמֶר (Khmer), בין המאה התשיעית למאה ה־15. במהלך מאות השנים שבאו אחר כך כיסה ג'ונגל עבות את האיזור, והתרבות המפוארת שצמחה במקום נעלמה ונשכחה.
במאות ה־18 וה־19 היתה לאתר עדנה מסוימת, כאשר ארכיאולוגים מהולנד ומצרפת החלו לחפור במקום. המצב הפוליטי הלא יציב בקמבודיה, המהפכות הפוליטיות והמלחמות שהתרגשו על האיזור במחצית השנייה של המאה העשרים הביאו שוב להזנחת המקום, שהפך מטרה לבוזזים ולמשחיתים. ב־1992 הכריז אונסק"ו על אנגקור כאתר לשימור והחל ליזום עבודות שחזור מקיפות, שבמסגרתן בוצע המיפוי של סוכנות החלל האמריקאית.
אלא ששום טכנולוגיה לא הצליחה לפתור את הדילמה שבפניה ניצבים כיום הארכיאולוגים ומומחי השימור באתר. חלק מהמקדשים מצויים בסכנת חורבן לא בגלל מעשי אדם או הזנחה, אלא בגלל עצים. עצי פיקוס ענקיים הגדלים באיזור (Tetrameles nudiflora) צימחו במהלך השנים שורשים עבותים, שהשתרגו מסביב ליסודות הבניינים ולפתו אותם בעניבת חנק. חלק מהשורשים השתחלו במשך הזמן בחריצים שנסדקו באבן, עד שהפכו לחלק בלתי נפרד מיסודות המבנים.
העצים עלולים להזיק למקדשים על ידי נפילה על מבנים שבירים וכן באמצעות חדירת השורשים ליסודות וקעקועם. בעיה נוספת נוצרת כאשר העצים מתים: השורשים מתרככים בהדרגה ומאבדים את אחיזתם באבנים. הדילמה פשוטה: בין אם ישאירו את העצים במקומם ובין אם יעקרו אותם, צפויה למבנים סכנת התמוטטות. מה עושים? אחד מהאמצעים הננקטים כיום הוא גיזום צמרות העצים והקטנת "אפקט המפרש", המביא לתזוזת העץ בעת משב רוחות. זהו פתרון דחוק, המתאים רק לכמה מקומות, ובכל מקרה, הוא רק דוחה את החרפת הבעיה.
כיצד אפשר לפתור את דילמת העצים והמקדשים באנגקור? איש אינו יודע. יש הטוענים כי הסביבה הטבעית היא חלק בלתי נפרד מהאתר, ולכן יש לעשות הכל כדי לשמרה. כתימוכים לדבריהם הם מציגים מחקרים המלמדים כי העצים היו באיזור גם בזמנה של התרבות החְמֶרית. אחרים טוענים כי יש לשמר את האתר ללא העצים, כפי שנבנה על ידי הבונים הקדמונים. כך או כך, הפתרון עדיין נראה רחוק. התחושה היא שלעצים יש אורך נשימה יותר מאשר למבנים. או כפי שמנסחת זאת יפה כתבת "ניו יורק טיימס": "לא משנה מה נגזם, נחתך, נשמר או טופל – הג'ונגל תמיד אורב בפינה, מוכן לשוב ולממש את אדנותו בדיוק כפי שעשה מאות שנים קודם לכן, כאשר התמוטטה האימפריה של אנגקור".

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מקמבודיה

טיול בקמבודיה: ארץ המקדשים הקסומה
טיול בקמבודיה: ארץ המקדשים הקסומה

מטיילים רבים בדרום-מזרח אסיה מדלגים על קמבודיה לטובת שכנותיה המוכרות יותר, וייטנאם ותאילנד. אבל קמבודיה היא יעד נהדר בפני עצמו, עם מקדשים עתיקים ומסתוריים, אגמים, ג'ונגלים, איים בתוליים ואתרים היסטוריים מרתקים. הנה כמה מקומות שלא כדאי להחמיץ במהלך ...

טיול בקמבודיה: כל מה שצריך לדעת
טיול בקמבודיה: כל מה שצריך לדעת

קמבודיה פחות מוכרת ומתוירת משכנותיה וייטנאם ותאילנד, והטיול בה מציע חוויה אותנטית ומרתקת. מתי כדאי לנסוע, מה תראו בקמבודיה, איפה ישנים, מה אוכלים ומה כדאי לקנות? הנה כמה דברים שכדאי לדעת לקראת טיול בקמבודיה

אבודה בקמבודיה: סיפור
אבודה בקמבודיה: סיפור

הנהר הבוצי זרם לאטו, פרחי יקינתון אחוזים אלו באלו צפו, משייטים במורד הנהר. פה ושם סירה שאישה חותרת בה במשוט אחד או סירת מנוע זעירה עם גגון עלי דקל קלועים. חשבתי עד כמה קמבודיה מטעה. מתחת לשקט רחשו ...