תפריט עמוד

שיט בנהר התמזה, מהעיר אוקספורד אל העיירה הנלי-און-תמז, הוא כמו מסע אל דפי ההיסטוריה האנגלית. קשה לעבור קילומטר אחד מבלי שבאופק יעלה אתר היסטורי, עיירה עתיקה, טירה או בית אחוזה. יחד עם זאת, עיקר ייחודו של קטע הנהר הזה טמון דווקא ביופיים של נופיו הטבעיים והאורבניים, אשר היוו מקור השראה לספרים רבים, ובהם "שלושה בסירה אחת" מאת ג'רום ק' ג'רום (שהתפרסם ב-1889) ו"הרוח בערבי הנחל" מאת קנת קרהאם (שיצא לאור ב-1908). לכן, לפני ההפלגה, כדאי לקרוא בהם, כדי להיכנס לאווירה.

חוץ מהשראה, מומלץ להצטייד גם באורך רוח. מהירות השיט המרבית המותרת בתמזה היא שמונה קמ"ש, והמהירות הממוצעת נמוכה עוד יותר – כ-4.8 קמ"ש בלבד. את המסלול המוצע כאן, שאורכו כ-76 קילומטר, תעברו פעמיים, שכן תיאלצו להחזיר את הסירה לנקודת המוצא, בשיט נטו תבלו כ-20 שעות בכל כיוון, כולל זמן ההמתנה למעבר ב-16 הסכרים שבדרך. לכן כדאי לשכור את הסירה לפחות לשבוע, כדי שבנוסף לביקורים בכפרים, בעיירות ובאתרים שבדרך, תוכלו להקדיש זמן לשיטוט בשדות ובחורשות שלאורך הגדות, וליהנות מהעושר הרב של החי והצומח.

צמחיית מים על התמזה | צילום: אפי אפרת

רוב הזמן תראו המוני ברווזים, ברבורים, אווזים, שחפים ואנפות אפורות, אך לאמיתו של דבר, התמזה היא מקום משכנם של עשרות מיני עופות ודגים. בסמוך לגדות צומחים קנים, ואילו את הגדות עצמן מקשטים בעיקר בעצי ערבה ואלמון. בחורשות הסמוכות תראו סנאים אפורים ואיילים, ובאביב תכוסה קרקעית החורשות בשמיכה של פרחי פעמונית סגלגלים. שיט בתמזה אינו מיועד לממהרים.

מקום טוב להתחיל בו
נקודת המוצא למסע היא אוקספורד, עיר הצריחים החולמים, וכדאי לפתוח בו רק לאחר שביליתם בה כמה ימים. בקטע הנהר העובר בתחומי אוקספורד יהיו מימיו מלאים באנשים החותרים במרץ בסירותיהם, כפי שעשה גם לואיס קרול עם אליס ואחיותיה, באותו "אחר צהריים זהוב" בקיץ 1862, שבו החל לרקום את עלילת "אליס בארך הפלאות". אחרי כ-13 קילומטר של הפלגה דרומה בנוף הכפרי תגיעו לעיירת השוק היפהפייה אבינגדון.

אבינגדון היא העיירה האנגלית העתיקה ביותר המיושבת ברציפות. במתכונתה הנוכחית צמחה העיירה סביב כנסייה מהמאה השביעית לספירה, שהפכה לאחת הכנסיות העשירות במדינה, ונהרסה במאה ה-16 בהוראת הנרי השמיני. כמה מהבניינים ששרדו במתחם הכנסייה ניתן לראות ברחוב Checker Walk הסמוך לנהר (יש שילוט ברור מגדות הנהר).

בכיכר השוק של אבינגדון נמצא בניין המחוז הנאה, שהוקם במאה ה-17, ונחשב לאחד מבתי העירייה היפים בבריטניה. תחת אכסדרת העמודים שלו נערך זה מאות שנים השוק המקומי, המתקיים בכל יום שני, ובקומה העליונה, ששימשה בעבר כבית משפט, פועל מוזיאון אבינגדון, המכיל מוצגים ארכיאולוגיים והיסטוריים מהאיזור. פרטים נוספים על האתרים הפזורים באבינגדון תוכלו לקבל בלשכת התיירות המקומית, השוכנת ב-Bridge St (הרחוב העולה מהגשר) 25, טל' 44-1235-522711.

 

פרחי פעמונית בעמק התמזה | צילום: ריצ'ארד קולינס

 

במרחק כ-17 קילומטר במורד הנהר נמצאת עיירה היסטורית נוספת שכדאי לבקר בה: וולינגפורד, המשתרעת לאורך של כ-10 קילומטר, על גדות התמזה. אחרי שעוגנים, עולים מהנהר ברחוב הראשי עד הרמזור, שם נמצאים שרידי הביצורים הסקסוניים, שהקיפו את העיירה ונהרסו ב-1646.

מגני הטירה היפהפיים ניתן לראות את חורבות הטירה, שנבנתה כאן ב-1067 על ידי ויליאם הכובש, שהכיר בחשיבותה האסטרטגית של וולינגפורד שנה קודם לכן, כאשר חצה בה את הנהר בדרכו לכבוש את לונדון. ב-1142 נמלטה לכאן מאוקספורד מתילדה, בתו של הנרי הראשון, שטענה לכתר, ומצאה מקלט בטירה, וב-1646, בתום מצור בן 65 יום, נהרסה הטירה בהוראת אוליבר קרומוול.

בגני הטירה ניתן לבקר עד שקיעת השמש. הם נמצאים בסמוך ללמב ארקייד, בצומת של High st. ו- Castle st. למב ארקייד שימש כפונדק מאז 1550, וב-1980 הפך למרכז לממכר עתיקות, הכולל כ-40 חנויות ודוכנים. האווירה השוררת ברחובות העיירה הצרים – שבהם בתים מהמאה ה-14, חנויות קטנות ופאבים – סיפקה השראה לסופרת אגתה כריסטי, שהתגוררה כאן בווינטרברוק לודג' (הבית נמצא בבעלות פרטית) שב- Reading Road. לשכת התיירות המקומית (טל' 44-1491-826972) פועלת בבניין העירייה, הנמצא בכיכר השוק.

על נובלות וציפורים
במרחק כשמונה קילומטרים מוולינגפורד, על הגדה המזרחית, תראו את החזית של מלון ביטל אנד ודג'. ג'רום ק' ג'רום שהה בו בזמן שכתב את "שלושה בסירה אחת", והרברט ג'ורג' ולס חיבר בו את הנובלה הפופולרית ביותר שלו, The History Of Mr Polly, שיצאה לאור ב-1910. תיאורו של הפונדק המופיע בנובלה מבוסס על המלון הזה. כדאי לעגון לידו (ללא תשלום) ולעצור לסעודה (רצוי להזמין מקום מראש בטל' 44-1491-651381). התפריט צרפתי בעיקרו, אך כולל גם מנות אנגליות למהדרין, כמו קדרת ארנבת עם פטריות ו- Steak & Kidney Pudding.

 

ברבור על הנהר | צילום: אפי אפרת

 

שבעה קילומטרים נוספים במורד הנהר, בלוואר בזילדון, נמצאת שמורת הטבע צ'יילד ביל. הביקור בה הוא ממש חובה לכל חובב טבע, וגם לילדים. השמורה משתרעת על פני 1,200 דונם של כרי מרעה ואגמים, שבהם יש מגוון עצום של ציפורים ועופות מים, וכן פינת ליטוף ומגרשי משחקים.

במרחק קצרצר דרומה מהשמורה נמצאו הכפר המקסים פנגבורן. לאורך הגדות בקטע הנהר העובר בכפר (וגם דרומה ממנו) שכנו הדמויות של "הרוח בערבי הנחל", שהאמינו כי אין דבר מהנה יותר מאשר להשתעשע בסירות. מחבר הספר, קנת גרהאם, התגורר ב- Church Cottage, הנמצא בסמטת St. James Close, ליד כנסיית St. James The Less. כדי להגיע אל הבית (הנמצא כיום בבעלות פרטית וניתן לראותו רק מבחוץ), עלו מהנהר מערבה ב- High St. ופנו ימינה ב- Station Road. הסמטה, שבה שוכן הבית נמצאת משמאל. אגב, עכברוש הים (Otter, לאמיתו של דבר מדובר בלוטרה) המככב בסיפור נדיר כיום, אך עדיין מצוי בחלק זה של הנהר. בפונדק הברבור הפונה אל הנהר (ליד סכר Whitechurch Lock) החליטו שלושת הגברים של ג'רום ק' ג'רום להפסיק את הטיול שלהם, ולחזור ללונדון. הפונדק נבנה ב-1642, ומשמש כיום כפאב (טל' 44-1189-844494). למבקרים בו מותר לעגון לידו ללא תשלום. כדאי להגיע לתחנת המוניות שליד הנהר, לעלות על מונית ולנסוע לכפר הסמוך באקהולד, השוכן במרחק של כחמישה קילומטרים מפנגבורן. בבאקהולד פועל בית הספר לרכיבה של חוות הרונס, שם תוכלו לדהור על סוסים בנוף עוצר נשימה של שדות וחורשות (טל' 44-1189-745228).


ממראות הדרך: שדות, יערות ובתים מקסימים | צילום: ריצ'ארד קולינס

כפר הוורדים
כעשרה קילומטר דרומית-מזרחית מפנגבורן שוכנת רדינג – עיר מסחרית שוקקת, שבה נערך מדי שנה, באוגוסט, פסטיבל הפופ והרוק הנודע, Reading Festival. בזמנים אחרים כדאי לבקר בעיר רק אם אתם זקוקים למנה הגונה של תרפיית קניות. ברדינג יש מגוון חנויות לתפארת ומרכזי קניות ענקיים, אבל העיר נטולת כל חן. הפרט הכי מעניין בהיסטוריה שלה הוא שאוסקר ויילד ריצה עונש של שנתיים מאסר בבית הכלא המקומי, בגין היותו הומוסקסואל. לאחר שהשתחרר מהכלא, כתב עליו, ב-1898, את השיר רב העוצמה Goal Ballad of Reading.

התחנה הבאה במסע תחזיר אתכם לפסטורליה. הכפר סונינג (Sonning), השוכן כ-4.5 קילומטרים במורד הנהר, מזרחה מרדינג, תואר ב"שלושה בסירה אחת" כמקום יפהפה, שבתיו מכוסים בקיץ בוורדים. גם כיום הכפר יפה להפליא, ובתיו, שמרביתם הוקמו במאות ה-17 וה-18, עדיין מכוסים בקיץ בוורדים מטפסים. כיום מתגורר בו הישראלי המפורסם ביותר באנגליה, מכופף הכפיות אורי גלר.

ברחוב הראשי, High St., נמצא פאב The Bull (טל' 44-1189-693901), שאותו תיאר ג'רום ק' ג'רום כפונדק כפרי אמיתי. לאחר שתשוטטו בכפר תוכלו לסעוד ולצפות במחזה בתיאטרון-מסעדה Mill at Sonning שעל גדת הנהר, במבנה מהמאה ה-18, ששימש בעבר כטחנת קמח (טל' להזמנת כרטיסים: 44-1189-698000).

תחרות שיט מלכותית
סכר Marsh Lock, הנמצא במרחק כתשעה קילומטרים מגשר סונינג, מסמן את הכניסה לבירה הרוחנית של התמזה – הנלי-און-תמז. העיירה הציורית השלווה בקושי השתנתה במהלך מאות השנים האחרונות, והיא מלאה בפנינים ארכיטקטוניות, אבל יותר מכל היא חבה את קסמה דווקא לאותה תקופה בשנה שבה היא מאבדת משלוותה – לחמשת ימי ה"הנלי רויאל רגאטה".

 

גשר הנלי בהנלי-און תמז | צילום: ריצ'רד קולינס

 

הרגאטה היא אחת מתחרויות השיט הבינלאומיות החשובות, ואחד האירועים החברתיים היוקרתיים ביותר באנגליה. מאז 1839 מתקיימות התחרויות בעיירה פעם בשנה, בשבוע האחרון ביוני, ובשנים האחרונות משתתפים בהן כ-500 צוותי חתירה ממדינות שונות, חלקם בעלי מדליות אולימפיות. במקום לצפות במתחרים, רבים מאלפי המבקרים המגיעים להנלי און תמז בימי הרגאטה מעדיפים פשוט לפרוש שמיכה ליד הנהר, ללגום שמפניה, להאזין לתזמורת מקומית, ולהתבונן בכובעים המשונים שחובשות, לפי מיטב המסורת, רבות מהמבקרות. והילדים? הם נהנים לשחק במגרש המיני גולף ובמתקני השעשועים שעל גדת הנהר. הרגאטה מסתיימת במופע זיקוקים די-נור מרהיב, המסמן את פתיחתו של פסטיבל הנלי – פסטיבל אמנויות ומוסיקה, הנמשך שבוע ונערך על גדת הנהר.

לאורך הרחוב הראשי העולה מהגשר, רחוב הארט, תראו פאבים ובתי מלון, ששימשו בעבר לחניית הכרכרות שעשו את דרכן מאוקספורד ללונדון. בקצהו השני ב- Falais Square, שוכן בניין העירייה, שבו פועלת לשכת התיירות (טל' 44-1491-578034).

כדאי לטייל גם ב- Friday St., המשמש כרחוב מסחרי זה למעלה מ-700 שנה, ובעבר אף סימן את הגבול הדרומי של העיירה. שמות הבתים מרמזים לעתים תכופות על התפקיד שמילאו בעבר: אסמי תבואה, בתי דייגים, ועוד. בימי הביניים עבר הגבול הצפוני של העיירה ב-New St., שבו נותרו בתים רבים מהמאה ה-15, המשובצים בין בתים ג'ורג'יאניים וויקטוריאניים. סמוך לנהר נמצאת מבשלת השיכר המקומית, Brakspears Brewery המשרתת במשך יותר מ-200 שנה רבים מהפאבים בסביבה. בבית מספר 4-2 ב-New St., במבנה מהמאה ה-15, נמצאת Asquiths – חנות המוקדשת לדובונים מכל סוג וגודל. בקומה השנייה יש בית קפה, שבשעות אחר הצהריים תוכלו לשתות בו תה בחלב ולאכול רקיקים (סקונס) בריבה, כמו האנגלים.

לפני שעוזבים את הנלי-און-תמז כדאי לבקר במוזיאון הנהר והחתירה, על גדת הנהר. במוזיאון, שנחנך ב-1998 על ידי מלכת בריטניה, יש מוצגים אינטראקטיביים, המספקים שפע הזדמנויות לשחק, ואגב כך ללמוד על ספורט החתירה, ולהרחיב את הידע שלכם באשר לתמזה ולהשפעתה על ההיסטוריה, הכלכלה, החי, הצומח והתרבות באיזור בפרט, ובאנגליה בכלל. הידע שתרכשו במוזיאון יאיר באור חדש את דרככם חזרה במעלה הנהר, לכיוון אוקספורד.

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.