לפני יותר ממאה שנה הפסיקו הבריטים לנופף בדגלים אדומים לפני מכוניותיהם, ומסורת חדשה יצאה לדרך, תרתי משמע. והדרך נמשכת עד היום. כי ככה זה אצל הבריטים: כמעט כל מה שהתרחש שם לפני יותר ממאה שנה – בעיקר אם השתתפו בו לורדים, נסיכים וסתם עשירים – הוא היום אירוע מסורתי, שאותו חוגגים ברוב טקס והדר ולפי כללים מוגדרים היטב. בבוקר קר באמצע חודש נובמבר 1896 יצא לדרכו "מסע האמנסיפציה" מהייד פארק שבלב לונדון דרומה, אל עיירת החוף ברייטון (Brighton). היה זה מירוץ – ליתר דיוק, מסע סמלי – של 44 כלי רכב, שנחשבו אז למלה האחרונה בטכנולוגיה. המסע הממונע נועד להבהיר לכל המפקפקים, כי המכוניות אינן מתכוונות להיעלם מן השטח. וכדי לא למשוך אש מצד המתנגדים להמצאה החדשה ו"מאחר שידוע הוא כי מכוניות נמצאות בתקופת ניסיון בלבד באנגליה", כללו ההנחיות שנתנו מארגני המסע לבעלי המכוניות אזהרות חמורות: לא להפר את כללי הנהיגה, לא לסטות מן המסלול ולא להתפרע בכל דרך שהיא.
פריקים של ענתיקות ממרחקים הם מגיעים לשם, הפריקים של הענתיקות. מערים המרוחקות כמה מאות קילומטרים מן הבירה הבריטית, מצפון יורקשייר ומסקוטלנד. בשנים קודמות היו שם גם משלחות רבות משתתפים מארצות־הברית ומצרפת וכמה משוגעים לדבר משוודיה, מנורווגיה, מהולנד, מדרום־אפריקה, מאוסטרליה ואפילו מסין. רוב המשתתפים באים מדי שנה, ולאחדים מהם יותר ממכונית אחת, שהם מוציאים מן המוסך הצמוד לבית בכל פעם שהשמש מפציעה, על מנת לבדוק, להקשיב למנוע, לתקן, לשפץ ולמרק בפעם המי יודע כמה. זקנות המכוניות האלה, ובכל זאת, קשה להאמין שהן ראו ימים יפים מאלה. אפשר להניח כי בעליהן המקוריים לא העניקו להן מעולם תשומת לב רבה כל כך, כפי שעושים היום האספנים, המעריצים הנלהבים. קחו, למשל, את צ'רלס קלארק מצפון יורקשייר, אחד המשתתפים הקבועים. הוא רכב את הדרך עד ברייטון, שבימים כתקנם נמשכת כשעתיים, על תלת־אופן משנת 1899. אביו, ג'יימס קלארק, התמכר לעניין לאחר שחבר נתן לו סיבוב על מכונית משלהי המאה הקודמת. הפעם הוא התייצב עם מכונית הנראית כמו כרכרה מפוארת, שיוצרה בשנת 1902. "זה תחביב משפחתי", הוא אומר. "אני ושני הבנים שלי מקדישים את רוב סופי השבוע, כשלא יורד גשם, לשחזור של שלוש המכוניות שלנו. ומכיוון שאי־אפשר להשיג חלפים, אנחנו מייצרים את החלקים הדרושים לנו לבד". משפחת קלארק, מלווה באם המשפחה, שלא נהגה אבל עשתה את הדרך בצד בעלה במושב המוגבה של המכונית־כרכרה, יצאה מהייד פארק בשמונה בבוקר. בערך שעתיים מאוחר יותר הם נפרדו מהפרברים הדרומיים של לונדון, ובשעה שתיים בצהריים הגיעו לברייטון. קלארק האב מרוצה מאוד. "הבן שלי, על התלת־אופן, רצה להגיע ראשון השנה, אבל באמצע הדרך הוא היה מוכרח לעצור לתדלק, ומייקל טימס, בפנהארד שלו, הקדים אותו. בסך הכל זה היה מאמץ אדיר, אבל אין ספק שאהיה כאן גם בשנה הבאה".
צי הרכב של הנסיך מקנט בוטמלי לא חיכתה עד שאחרון המשתתפים ייצא לדרך, ולא בגלל שהיא לא מנומסת. היא היתה משתתפת מספר 329, דהורה על מכונית צעירה יחסית, ספידוול דוגקארט (Speedwell Dogcart) משנת 1904. בוטמלי ממשיכה מסורת מפוארת של סלבריטאים בריטים המכבדים בנוכחותם את האירוע. בשנת 1971 השתתפה אפילו המלכה אליזבת, בדיימלר (Daimler) המפוארת שהיתה שייכת במקור לסבה, המלך אדוארד השביעי. אחד מדודניה, הנסיך מייקל מקנט, הוא נשיא מועדון המכוניות המלכותי, והוא מנצל בכל שנה כמעט את ההזדמנות להפגין במירוץ את צי הרכב המפואר שלו: דה דיון בוטון (De Dion Bouton) ודה דיטריך (De Dietrich) משנת 1903, מרצדס משנת 1904 וגם מכונית מירוץ מדגם נפייר (Napier racing car) מ־1903. המראה הנינוח והשליו של טור המכוניות המתנהל בנוף הירוק שבין לונדון לברייטון מטעה. אמנם השמש האירה פניה לנוסעים, שלא כהרגלה בתקופה זו, אבל איש מהם לא הצליח ממש לתפוס שלווה. אחדים נתקעו בדרך, מנועים כשלו, מערכות דלק הרימו ידיים ומדי פעם אפשר היה לצפות בגלגל שניתק ממקומו. "גם אני הגעתי בקושי", אומר קלארק. "זו נסיעה קשה מאוד, כי אין לנו חלון קדמי וצריך להתאמץ כדי לראות את הדרך מבעד לרוח ולאבק באמצעות משקפיים מיוחדים. לומדים לתקן את התקלות במינימום זמן, והעיקר זה להגיע לקו הגמר".
היסטוריה על קו הסיום שמחה אמיתית הפגין נהג מספר 200, מלקולם איזיי, שמכונית הוולוקס תודת המערכת לאמנון אירמאי, מזכיר "מועדון החמש", על עזרתו המועילה. |
בנובמבר 1896 יצא לדרך מירוץ המכוניות הראשון מלונדון לברייטון, במסע הפגנתי שנועד להבהיר למפקפקים כי המכוניות אינן מתכוונות להיעלם מהשטח. המכוניות עדיין כאן, וכך גם המירוץ, שפתוח אך ורק למכוניות משנת ייצור 1905 ומטה. צוות "מסע אחר" יצא לאחד המירוצים הקודמים ללוות את אצולת המכוניות ונהגיהן במסע החתחתים היוקרתי פורסם 23.10.08 |
האדריכלות המפוארת של לונדון
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 551
[name] => אירופה
[slug] => europe
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 551
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3868
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 580
[name] => בריטניה
[slug] => united-kingdom
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 580
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 551
[count] => 343
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 581
[name] => לונדון
[slug] => %d7%9c%d7%95%d7%a0%d7%93%d7%95%d7%9f
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 581
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 580
[count] => 167
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )