כשלפני תריסר שנים עברתי את משבר גיל הארבעים, באמצע שנות השלושים לחיי, ערכתי אז, בפעם הראשונה, את טיול התרמילאים של גיל העשרים ומשהו. כתרמילאי צעיר ונלהב ניצלתי בשקיקה כל מסע ברכבת לדליית טיפים מטיילים אחרים. פה אחד השביעו אותי אחי המזדמנים שלכשאגיע לאמסטרדם אשתכן באכסניית הנוער של בוב. לעולם לא תהיה תרמילאי אותנטי אם לא תבלה באכסנייתו של בוב, חזרו ושיננו באוזני הנוודים. ואכן, מיד כשהגעתי לאמסטרדם שמתי פעמי אל אכסניית הנוער של בוב. לאחר שהחניתי את תרמיל הגב שלי ולפני שיצאתי לסיבוב החובה בברים הכי קוליים, סרתי, לפי ההוראות כמובן, לקוֹפישוֹפּ השכונתית, והזמנתי שם מנת גראס. אלא שבניגוד להנחיות, כשהגראס והאלכוהול התערבבו להם עד מהרה לכדי סחרחורת ובחילות בלתי נעימות, הבין התרמילאי הצעיר והמסטול שהוא זקן עד מאוד ונאלץ לוותר בו במקום על ריקודים בכל החתונות המתוכננות. לאחר שבנס לא נפחתי את נשמתי באותו הלילה, פילסתי באישון בוקר את דרכי בינות ל־16 זוגות גרביים מצחינים משהו ובעליהם, באותה האכסניה של בוב, ועשיתי תוכנית חלופית. שלא על פי מנהג עדת התרמילאים, החלטתי לבקר בבית הכנסת הפורטוגלי של אמסטרדם ובמוזיאון לתולדות יהדות הולנד הסמוך. ולא נעים לומר עד כמה התחליף נעם לי, ועד כמה לא חסרו לי כל אותן תחנות התרבות האמסטרדמיות העכשוויות, מרגע שצללתי אל נבכי אמסטרדם היהודית של פעם. כי אמסטרדם, כעיר מקלט ליברלית למיעוטים נרדפים, אינה סיפור חדש: לפן הזה של העיר יש גם הקשר יהודי כבר במאה ה־17. היהדות הכי יפה והכי מודרנית, אם תרצו, נבטה בהולנד, יותר ממאה שנה לפני שנולדה תנועת ההשכלה היהודית ה"רשמית" בגרמניה. יהודים זקופי קומה, לבושים במיטב האופנה, מצטיינים במקצועות חופשיים, מאזינים לצלילי מוזיקה מערבית ובעלי כלי תקשורת עצמאיים – כזו היתה אמסטרדם היהודית של המאה ה־17. היהדות ההולנדית היתה חופשייה, אמידה ומשוחררת מאחדים מכבלי הדת, ובזכות האפיונים האלה לא צריך להתאמץ הרבה כדי לגלות את אוצרות יופייה. אחת המצוות שיהודי אמסטרדם לא ממש הקפידו בה היתה האיסור על עשיית פסל ותמונה. להפך, הם אהבו להנציח את עצמם בכל הזדמנות אפשרית, ומשום כך נותרו דיוקנאות רבים של כל פרנסי הקהילה ושועיה. בכלל, הצד הייצוגי של יהודי אמסטרדם מקוטלג בנדיבות, ומאחר שעד מלחמת העולם השנייה לא סבלו יהודי אמסטרדם מגזרות מיוחדות, הרי שחומרים רבים לא הושלכו ולא הלכו לאיבוד בדרך הנדודים, בפעם המי יודע כמה. ומשום כך גם את הלכלוך שטואטא במשך הדורות אל מתחת לשטיחים האלגנטיים של יהדות אמסטרדם אפשר לאתר בקלות. פריחה יהודית ההולנדים, חברה בורגנית ששקדה על התפתחות כלכלית־מסחרית, קלטה בשמחה את צאצאי האנוסים, והם שבו בה ליהדותם והקימו בסוף המאה ה־16 קהילה "פורטוגלית" באמסטרדם. בניגוד למרבית מדינות אירופה המערבית האחרות של אותן השנים, ששקדו על התנקות מיהודים, ההולנדים אפשרו ל"פורטוגלים" לחיות בגלוי כיהודים, לקיים פולחן דתי חופשי ולהקים בתי כנסת מפוארים. אחד מאלה הוא בית הכנסת הפורטוגלי, שנבנה ב־1675 מעץ והואר במאות נרות. בית הכנסת עומד על תלו ופעיל עד היום, והוא מואר עדיין באור יקרות על טהרת הנרות. על היהודים לא הוטלו גם כל הגבלות של מגורים (דוגמת הגטאות באיטליה של שיילוק, מאותן השנים ממש), או של לבוש מאפיין (או משפיל, דוגמת כובעים צבעוניים, פעמונים או טלאי צהוב), וכך יכלו לרכוש בתים ולהסתובב בחוצות, לבושים במיטב אופנת המאה ה־17 על פאותיה הנוכריות. הקהילה היהודית אף זכתה לביקורים של בני משפחת המלוכה ההולנדית (בית אורנז') ושל נציגי בתי מלוכה אחרים מאירופה. בזכות האוטונומיה הכמעט מלאה הזאת פרחו היהודים בתחומי הרפואה, היהלומנות והמסחר בבורסה ובעסקי ייבוא וייצוא בינלאומיים. רבנים מיובאים וגיורי בזק היהדות שהתפתחה באמסטרדם היתה שעטנז בלתי שגרתי של פתיחות ליברלית עם קנאות חשוכה: מצד אחד, הסוחרים היהודים שנדדו על פני העולם (ובין השאר הגיעו עד איי הודו המערבית, ברזיל וניו אמסטרדם, לימים ניו יורק) זכו להיתרים שאפשרו להם לנסוע בשבת ובחג ולאכול מזון לא כשר; בעלי הבתים והעסקים הגדולים בעיר, שהחזיקו לא אחת פילגשים לא יהודיות (במקרים רבים היו אלה המשרתות בביתם) שילדו להם ילדים, יכלו להכיר בילדים שנולדו מחוץ לנישואין ולהעבירם גיור בזק. "גיור בזק" היה נוסחת קסם שמשכה אל הקהילה לא אחת גם נוצרים מספרד ומפורטוגל. הללו היו לא רצויים בהולנד כקתולים, אך משהכריזו על עצמם כבעלי מוצא יהודי, יכלו להיקלט בה במהירות. מצד אחר, שילוב של חוסר ביטחון באשר לסוגיות דתיות שונות עם חוסר ניסיון בהלכות שלטון עצמי הוליד כמה וכמה טרגדיות בקהילה היהודית־פורטוגלית של אמסטרדם. היהודי החילוני המודרני הראשון פרנסי הקהילה היהודית האוטונומית ("המעמד") יצרו ככל הנראה מודל ששאב את רוב השראתו מהאינקוויזיציה של ארץ מוצאם (למעט העינויים הפיזיים). הם הפעילו מערכת שריגלה אחר חברי הקהילה הסוררים, הטילו על מקצתם עונשי מאסר וחרמות (פולסא דנורא) והחרימו ספרים שעסקו בנושאים "לא אורתודוקסיים", החל בשאלות לא נעימות בנושאי דת והישארות הנפש וכלה באירוטיקה רכה, ולעתים אף העלו אותם באש. אקוסטה הוחרם פעמיים, חי חיי נידוי ובדידות שהעבירו אותו על דעתו (ומאוחר יותר על דתו), ומשביקש לחזור לחיק הקהילה נאלץ לעבור טקסים משפילים שבהם הודה בחטאים שמעולם לא חטא, הופשט מבגדיו והולקה ל"ט מלקות בעוד המקהלה בבית הכנסת מזמרת פרקי תהלים בהרמוניות שמימיות. אחר כך הושכב על מפתן בית הכנסת, וחברי הקהילה הקדושה דרכו עליו בעת שיצאו החוצה בטרם יושיטו ידיהם לחבקו ויאמרו "אחינו אתה". האח אוריאל, שלא רק גופו היה למרמס, לא ממש הרגיש בחיק המשפחה, וסופו שאיבד את אמונתו הדתית והיה ליהודי החילוני הראשון בעידן המודרני. הוא חיבר אוטוביוגרפיה שבה עיקרי אי־אמונתו, ושם קץ לחייו. לא התרשמו משפינוזה בידינו מצוי שפע חומרים על אקוסטה ושפינוזה ועל החרמות שהוטלו עליהם. למרבה ההפתעה, התאבדותו הטראומטית של אקוסטה והבשורה האינטלקטואלית של שפינוזה לא עשו רושם יוצא דופן על יהודי אמסטרדם של המאה ה־17. להתכתבויות של ראשי הקהילה עם סמכויות רבניות בוונציה ובהמבורג, בהן נוסחי הקללות והנידוי שהוטלו על הסוררים, יש ראיות מוצקות. אבל בזיכרונותיהם של יהודי העיר, שרבים מהם העלו על הכתב את סיפוריהם האישיים, כנהוג בקרב מי שהיו משכילים ואמידים, אקוסטה ושפינוזה מוזכרים בקושי. ואף כי הטראומה של השניים לא ממש הזיזה שערות בפאות המתולתלות של שועי הקהילה ההולנדית, על אוכלוסיות גרמניה ומזרח אירופה, יהודיות ונוצריות כאחת, היתה לשני המורדים ביהדות הרבנית השפעה ניכרת, אך גם מאוחרת. רק באמצע המאה ה־18 עתידים שפינוזה ותורת המידות השקולה שלו להיות למודל שיאומץ על ידי משה מנדלסון ותנועת ההשכלה בגרמניה; ובאמצע המאה ה־19 תשמש סערת רוחו של אקוסטה דגל בידי המהפכנים של "אביב העמים" בגרמניה, וכל שחקן יהודי ראוי לשמו יילחם, לקראת סוף אותה המאה, על זכותו לגלם את אקוסטה בתיאטרון, במחזה הסנסציוני על חייו. לא מקרה הוא שההצגה הראשונה שהועלתה בשפה העברית בפלשתינה ב־1906 היתה הפקת חובבים של "אוריאל אקוסטה", מחזהו של הגרמני קארל גוצקוב. החרם הדרקוני של הרבנים החשוכים מאמסטרדם הליברלית לכאורה הכעיס את הקהל, שלא היה מורגל בענייני במה, במידה כה רבה, עד שאבשלום פיינברג, לימים מראשי ארגון הריגול ניל"י, השליך את נעלו בחמת זעם על אחד השחקנים, שגילם רב שנוא. האשכנזים באים יהודים, אמנם – אך נטולי הוד, הדר, סגנון וממון – איימו להציף את פנינת הקהילות היהודיות במערב אירופה. וכמו במערכון המפורסם מ"לול", כל קבוצת ותיקים מצטיינת בהערמת קשיים על גלי העלייה החדשים, אבל בסופו של דבר קולטת. וכך ניסו היהודים הספרדים של אמסטרדם לעצור את ההגירה הפולנית ההמונית, למנוע מהיהודים האשכנזים להתגורר בסמוך לשכונות היוקרה שלהם, ואפילו הטילו איסורים על נישואי תערובת (אשכנזים־ספרדים). אבל האשכנזים הגיעו בכל זאת, בהמוניהם, ובתוך כמה עשרות שנים לא זו בלבד שנקלטו באמסטרדם, אלא אף היו לרוב בקרב יהודי העיר, והקימו, לצד הספרדים, בתי כנסת משלהם ומוסדות חינוך עצמאיים. אמנם ההפרדה היתה ברורה בתכלית למשך מאה שנה ויותר, אולם ההשפעה, או ההשראה ההדדית, בכל זאת הצליחה להניב פירות רבים. מי היה מאמין שדווקא באמסטרדם, הרחוקה כל כך מפולין ומרוסיה, יצא לאור העיתון הראשון בעולם ביידיש? כעשור לאחר שיצא השבועון היהודי הראשון בספרדית ("גאזטה דה אמסטרדם", 1674), החלו הקונקורנטים בפרסום ה"קוראַנט" – עיתון ביידיש שיצא לאור פעמיים בשבוע (שלישי ושישי) ב־1686, זמן רב לפני שדומים לו הודפסו בגרמניה ובפולין. היהודים האשכנזים של אמסטרדם גם היו הראשונים שתירגמו את התנ"ך ליידיש, ואף ייסדו בעיר ישיבה מודרנית שלימדה בשיטות מערביות ו"מהפכניות". שיטות הלימוד האלה עוררו הדים בקרב רבני ליטא, קרקוב וברלין, והם באו עד לאמסטרדם כדי ללמוד ולהתרשם. יהודי במועצת העיר בית אנה פרנק הוא כיום אחד האתרים היהודיים המרכזיים באמסטרדם, לצד בית הכנסת הפורטוגלי מתור הזהב של המאה ה־17 ולצד המוזיאון לתולדות יהדות הולנד. כאן אפשר לשמוע הקלטות מוזיקה ולראות תמונות, חפצים ועוד עדויות למכביר על חיי תור הזהב של היהודים היפים של הולנד, וכן את אוסף ציוריה של שרלוטה סלומון, אמנית יהודייה שנספתה בשואה ועבודותיה נתרמו למוזיאון. |
יהודים זקופי קומה, לבושים במיטב האופנה, מצטיינים במקצועות חופשיים ובעלי כלי תקשורת עצמאיים - כזו היתה אמסטרדם היהודית של המאה ה־17. אולם צדו השני של הגילדן המוזהב מגלה גם סכסוכים בין ספרדים לאשכנזים וקנאות דתית פורסם 13.9.08 |
מטעמים הולנדיים
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 551
[name] => אירופה
[slug] => europe
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 551
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3868
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 596
[name] => אמסטרדם
[slug] => %d7%90%d7%9e%d7%a1%d7%98%d7%a8%d7%93%d7%9d
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 596
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 595
[count] => 127
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 595
[name] => הולנד
[slug] => netherlands
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 595
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 551
[count] => 197
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )