תפריט עמוד
איך שלא תסתכלו על זה, לא קל לטייל בזול באירלנד, שכן זאת אחת המדינות היקרות באירופה. אוכל, לינה, בילויים, תרבות, נסיעות – על כל אלה תידרשו לשלם במיטב כספכם. לכן משמח לגלות אתרים ופעילויות שהכניסה אליהם חופשית. חלקם נמצאים בערים, רובם הגדול בלבו של הטבע הפראי והיפהפה, על אלפי הגוונים הירוקים שלו.

להשקיף על מצוקים
צוקי מוהר (The Cliffs of Moher) המפורסמים משתרעים לאורך שמונה קילומטרים וצונחים לתוך האוקיינוס מגובה של כמאתיים מטרים. זוהי אחת האטרקציות המרכזיות באירלנד וסביר שלא תרצו להחמיצה. אבל אם התשלום הגבוה לחנייה (8 אירו למכונית) והתשלום הנוסף הנדרש לתצפית ממגדל או'בראיין (2 אירו לאדם) מרגיזים אותכם, וגם אם סתם כך מתחשק לכם לבקר בצוקים אחרים, מתוירים פחות ומרשימים הרבה יותר, כדאי לכם מאוד להגיע אל Slieve League. הצוקים האלה, במחוז דונגל שבצפון-מערב אירלנד, גבוהים פי שלושה מצוקי מוהר – הנקודה הגבוהה שלהם מגיעה ל-600 מטרים מעל פני הים – ועבור הנוף המדהים הנשקף מהם לא תיאלצו לשלם כלל. כביש משובש מוביל ל-Amharc Mor, נקודת תצפית מצוינת על הצוקים, היפים במיוחד בעת השקיעה, כשהם נצבעים בגוונים של אדום-כתום. אפשר לטפס לראש הצוק הגבוה, בשביל הליכה פתלתל, הדורש רגל יציבה וקור רוח, ומתאים למטיבי לכת בלבד. את הנופים שנפרשים מראש הצוק קשה לתאר במילים, פשוט צריך להיות שם.
לצפות בלוויתנים
המים המקיפים את אירלנד עשירים ביונקים ימיים, ואירלנד היתה המדינה האירופית הראשונה שאסרה על ציד של דולפינים ולוויתנים בתחומה. בשנים האחרונות מתפתח ענף תיירות של צפייה בלוויתנים, וחברות שונות מציעות סיורי שיט. אלא שהסיורים האלה עולים כסף ובנוסף, הסירות מטרידות את היונקיים הימיים ומפריעות לאורח חייהם. דרך ידידותית יותר, הן ללוויתנים ולדולפינים והן לכיס הפרטי שלכם, היא להתמקם על מצוק שמשתפל אל הים, להצטייד במשקפת ובהרבה סבלנות (מומלץ להביא גם תרמוס עם תה חם) ולחכות ליונקים הימיים שיופיעו מולכם במלוא הדרם.מידע על היונקים הימיים החיים לחופי אירלנד ומקומות מומלצים לצפות בהם באתר האינטרנט

פארק Glenveagh.  פני השטח הרריים, פה ושם פזורים אגמים קטנים, ויש גם אגם אחד גדול שמוקף בגבעות יפות

לבקר באתרים עתיקים
ברחבי אירלנד פזורים לא מעט אתרים מגליתיים עתיקים, הכוללים מבני קבורה מעניינים, מעגלי אבנים מסתוריים ואבנים שעליהן סותתו כתובות וציורים מסקרנים. מעטים יודעים שהכניסה לרבים מהאתרים האלה אינה עולה כסף, וזה כולל גם את אתר הקבורה המפורסם הגבעה של טארה (The hill of Tara) שבמחוז מית'. באחדים מהמקומות ישנם מרכזי מבקרים עם תצוגות שונות, והכניסה אליהם היא בתשלום, אבל אם אתם רוצים פשוט להתרשם משרידים מסתוריים בני אלפי שנים, מוקפים בנופים ירוקים, תוכלו לעשות זאת בחינם.

ועוד באותו עניין: פעם בשנה, בחודש ספטמבר, נערכת הגרלה בין המוני אנשים מרחבי העולם שחפצים להיכנס לאתר הקבורה העתיק ניוגריינג' (Newgrange) ביום הקצר ביותר בשנה. ביום הזה חודרות קרני השמש דרך תעלה חצובה בסלע ומאירות את האולם המרכזי של האתר. מאה אנשים מאושרים, ששמם עלה בגורל, מוזמנים לחזות במחזה המרהיב, שמתרחש בכל חודש דצמבר.

פרטים נוספים באתר האינטרנט

לראות את אירלנד דרך הרגליים
אירנלנד מציעה אינספור שבילי הליכה מסומנים, שמתפתלים לאורכה ולרוחבה, עוברים לאורך קו החוף המצוקי וחוצים את הגבעות הירוקות. ההליכה בשבילים האלה היא חופשית ופתוחה לכל, צריך רק להצטייד בנעלים נוחות (מקל הליכה וצידה לדרך מומלצים תמיד). שביל ההליכה המסומן הוותיק ביותר הוא וויקלו Wicklow שנמתח מהעיר דבלין ועד הקצה הדרומי-מערבי של מחוז וויקלו. השביל מטפס על הרים וגבעות, יורד מהם ושוב עולה, כך לאורך 127 קילומטרים. לרוב נהוג ללכת בו מצפון לדרום (כלומר, להתחיל בדבלין), אם כי אין מניעה לבחור בכיוון ההפוך, ולמעשה יש בכך משום יתרון, שכן חלקיו הצפוניים של השביל הרריים יותר ואולי עדיף להתחיל בהליכה מישורית. תוכלו ללכת בחלקים מהשביל או לכל אורכו, פרויקט שייארך בין שבוע לעשרה ימים, תלוי בקצב ההליכה שלכם ובעצירות לאורך הדרך.

פרטים נוספים, מפת מסלול ומידע על היישובים שבדרך באתר האינטרנט

"מותם של התמימים", אחד ממאות ציורי קיר בבלפסט

לפגוש איילים בפארק לאומי
באירנלד יש שישה פארקים לאומיים, בהם פארק Glenveagh בצפון-מערב מחוז דונגל. בעבר המקום היה יער איילים פרטי, אולם לפני קצת יותר מעשרים שנה הוא הפך לפארק ציבורי שפתוח לקהל הרחב ללא תשלום. בשטח של 110 קילומטרים רבועים תוכלו לפגוש בצאצאיהם של הדיירים המקוריים, שמלחכים עשב בנחת, ולצדם פרפרים, ציפורים, עופות דורסים ועוד בעלי חיים. פני השטח הרריים, פה ושם פזורים אגמים קטנים, ויש גם אגם אחד גדול שמוקף בגבעות יפות. כאמור, הכניסה לפארק חופשית, כמו גם הביקור במרכז המבקרים. בשטח הפארק ניצבת טירה מרשימה, אך הביקור בה כרוך בתשלום.

פרטים נוספים באתר האינטרט

להכיר את בלפסט
אם כבר הגעתם עד הנה, למה שלא תקפצו לביקור בצפון אירלנד? בשנים האחרונות בלפסט, בירת צפון אירלנד, הפכה למקום בטוח וראוי בהחלט לביקור. דרך מעניינת ללמוד על ההיסטוריה הסוערת שפיצלה את תושבי צפון אירלנד וגבתה קורבנות רבים היא באמצעות מאות קירות מצוירים שפזורים ברחבי בלפסט: חלקם מהללים גיבורים מקומיים (משני צדי המתרס) שהקריבו את חייהם למען המטרה, אחרים מעלים על נס אירועים חשובים בהיסטוריה המקומית ויש גם כאלה שחוגגים ניצחונות קטנים יותר, כמו משחק כדורגל מוצלח של קבוצה אהובה. למפת ציורי הקיר בבלפסט, לחצו כאן

עוד בחינם בבלפסט: מוזיאון אולסטר, שנפתח לאחרונה מחדש לאחר שיפוץ נרחב בן שלוש שנים. התצוגות פה מגוונות ומקיפות תחומים שונים כמו פרהיסטוריה, אומנות עממית ואמנויות פלסטיות. בין התערוכות המתחלפות שמציגות עכשיו: תערוכה של הצייר האירי שון סקאלי Scully, שיצירותיו הוצגו במוזיאונים ובגלריות נחשבות, בין השאר בניו יורק ובברלין, תערוכה המציגה בגדים שקשורים לטקסי מעבר – לידה, נישואין ומוות – מאירלנד ומרחבי העולם, ועוד כמה וכמה תערוכות קבועות ומתחלפות.

לשמוע מוזיקה אירית
כשהערב יורד והבירה נשפכת כמים, האירים עושים מה שהם יודעים לעשות טוב כל כך: לשיר ולנגן. קשה להישאר אדישים למשמע המקצבים האיריים – הרגליים מתחילות לקפץ מעצמן, הידיים נשלחות לכוסות ולכפיות כדי להקיש בהן, ולפני שאתם יודעים איך ומה, גם אתם נסחפים ושרים בקולי קולות. בכל רחבי אירנלנד תמצאו פאבים שבהם מופיעים מוזיקאים שמנגנים בכלים מסורתיים, מקפיצים את הקהל מסביב, גורמים לכולם לפצוח בשיר ולעתים אף להזיל דמעה. ההופעות הנפלאות האלה אינן עולות כסף, על הבירה והוויסקי כמובן תידרשו לשלם.

 

חוויה ירוקה באירלנד

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.