תפריט עמוד

אירופה בחורף: שייט נהרות בין שוקי חג המולד

החורף מעצים את יופייה של אירופה ומעניק נופך מיוחד לטיול-שייט נינוח בנהרותיה הגדולים. אבל העיקר בשייט חורף הם שוקי חג המולד, שהופכים את הערים והכפרים שבדרך לשרשרת ססגונית של מוקדי בילוי ושופינג מלאי אווירה

טיול-שייט על פני הריין או הדנובה אינו דומה לעוד טיול באירופה. במהלך שבוע או יותר מתמקם הנוסע בספינת נהר גדולה, שהיא מלון צף מפנק במיוחד, המובילה אותו מעיר לעיר, על פני נתיבי המים המרכזיים של היבשת. מבודפשט לווינה, מרגנסבורג לנירנברג – כל נמלי העגינה סמוכים למרכז העיר ובכל נמל יורדים לסיור מודרך באתרים המרכזיים: ערים עתיקות, מנזרים, טירות, אתרים היסטוריים, שווקים, נופי טבע, יקבים ומסעדות מקומיות.

כל אלה מקבלים נופך מיוחד בחורף, כאשר בערים על גדות הנהר מופיעים שוקי חג המולד. במהלך ארבעת השבועות שלפני החג מתקיימים מאות שוקי חג מולד ברחבי אירופה, שמהווים אבן שואבת למקומיים ולתיירים כאחד. זה מתחיל כבר בסוף נובמבר. בכיכרות המרכזיות צצים דוכני חג שופעים כל טוב.


שוק חג המולד בלינץ, אוסטריה. ריחם של הממתקים והמשקאות המיוחדים לעונה

בגרמניה ושכנותיה הדוכנים הם צריפי עץ קטנים ציוריים, שמקנים לשוק מראה של כפר זעיר. ברחובות ועל העצים נתלות שרשראות של אורות נוצצים, ובאוויר נישאים ריחות הממתקים והמשקאות המיוחדים לעונה – תפוחים מסוכרים, ערמונים קלויים, שקדים בקרמל, פונץ' חם ויין חם מתובל בקינמון וציפורן. הדוכנים מציעים שפע של מתנות ועבודות יד, מלאכים וקישוטים לעץ האשוח, נרות, צעצועים, ומעל לכל אווירת החג החמה והשופעת אופטימיות שמשתלטת על כולם. תיאטרוני בובות ועבודות עץ קטנות מציגות את סצנת לידתו של ישו ומקהלות שרות מזמורי חג נוצריים, אבל שוקי חג המולד הם כבר מזמן יותר חוויה חורפית של בילוי וקניות מאשר ביטוי למסורת הנוצרית.

רוצים לצאת לשיט בנהרות אירופה? לחצו כאן >>


בגרמניה ושכנותיה שוקי חג המולד נראים ככפרים קטנים וציוריים

לשוט לתוך השוק
תענוג לטייל באירופה בעונה הזאת והדרך הנעימה והממצה ביותר לעשות זאת היא בטיול-שייט. הנהרות הגדולים היו בעבר עורקי התחבורה הראשיים של היבשת, והנמל היה מאז ומתמיד המוקד שסביבו התפתחו הערים, לכן לעיתים קרובות תוביל הספינה את נוסעיה היישר אל לבה של העיר.

טיול השייט בחודשים נובמבר ודצמבר הוא מעין "מסע דילוגים" בין שוקי חג המולד. ברוב המקרים עוגנת הספינה סמוך לשווקים (לפעמים ממש בתוכם, כמו בפרנקפורט, למשל) ומה שנותר לעשות הוא לעלות על הרציף ולהיטמע בין הדוכנים וליהנות מנשנוש ממתקי החג וממופעי המקהלות והתזמורות.

שוק חג המולד המסורתי של בודפשט מתקיים בכיכר וורושמארטי (Vörösmarty) מעשר בבוקר עד שמונה בערב, והוא אחד הגדולים באירופה. דוכני השוק מציעים עבודות יד של אמנים מקומיים, בובות, צעיפים וכובעים חמים, חפצים מגולפים בעץ, כלי חרס, ויש שפע של דוכני אוכל והופעות מוסיקה. בתחום משקאות העונה מומלץ ברנדי המשמשים המקומי.

שוק חג המולד של וינה הוא בן יותר מ-700 שנה ונחשב לאחד הוותיקים באירופה. הוא מתקיים בכיכר העירייה, ובסופי שבוע אפשר ליהנות בו ממזמורי חג בביצוע מקהלות מארצות שונות. בצריפוני העץ של השווקים בגרמניה מומלץ ללגום כוס של Gluhwein – הגרסה הגרמנית ליין החם העשיר בתבלינים, ולטעום מעוגיות הג'ינג'ר, העוגות עם הפירות היבשים והבראטוורסט. בין שוקי חג המולד של גרמניה בולט השוק של נירנברג, מהגדולים והמתוירים ביותר באירופה. יש בו כ-200 דוכנים, שמתחרים ביניהם על פרס הדוכן היפה ביותר.


שייט בנהרות אירופה הוא מעין מסע דילוגים בין שוקי חג המולד הססגוניים

בירה של נזירים
שוקי חג המולד הם הדובדבן שבקצפת, אבל אין להחמיץ את סיורי החוף המודרכים של טיול השייט, הנערכים בערים שלאורך המסלול. טיול השיט על הדנובה, שמתחיל בבודפשט ומסתיים בנירנברג, מתחיל בסיור בוקר באתרים המרכזיים בבודפשט: הסיור מוביל לאורך שדרות אנדרשי (Andrassy), אל בניין הפרלמנט, "כיכר הגיבורים" ולביקורים בטירה, ב"מצודת הדייגים" ובכנסיית מתיאס. בווינה כולל הסיור ביקור בארמונות בלבדר (Belvedere) הבארוקיים וגם ביקור בקתדרלת סנט סטפן. אחר הצהריים עומד לרשות הנוסע זמן חופשי אותו הוא יכול כמובן לנצל לסיור מעמיק בשוק חג המולד.

אבל לא רק הערים הגדולות. במלק (Melk), תחנה נוספת במסלול השיט הזה, יוצא סיור מודרך אל האטרקציה החשובה ביותר באיזור: המנזר הבנדיקטיני המרשים של מלק, עם ציורי הקיר וספריית כתבי-היד מימי הביניים. בפסאו (Passau) מסתיים סיור הבוקר בביקור בקתדרלת סנט סטפן המרשימה ובקונצרט שמנוגן בעוגב הכנסייתי הגדול באירופה. במנזר ולטנבורג (Weltenburg) מצפה לנוסע טעימת בירה שמייצרים נזירי המנזר.


שייט נהרות מאפשר לחוות את הנופים, הערים והתרבויות בנוחות מרבית

מלון צף בין וינה לבודפשט
טיול שייט נהרות הוא מסע שמאפשר לחווות מגוון של נופים, ערים, אנשים ותרבויות בתנאים הנוחים ביותר. זוהי חבילה שלמה, מאורגנת היטב, שכוללת הכל: לינות, ארוחות, סיורי חוף מודרכים, מופעי פולקלור ובידור ומכלול של שירותים. עבור רבים מהווה האירוח העשיר בפינוקים סיבה בפני עצמה לצאת לטיול שייט. הספינה היא מלון צף של פאר ונוחות – החל בטרקלין עם חלונות פנורמיים וכורסאות רכות לתצפית נוחה על הנופים שבדרך, וכלה בחדרים מאובזרים עד הפרט האחרון, המשתווים ברמתם לחדר מלון מהודר. בחדר יש מיזוג אוויר, חדר שירותים ומקלחת, שמיכות פוך מפנקות, חלונות גדולים ולעיתים גם מרפסת. מרגע שעלה אל הספינה, הנוסע פורק את מזוודתו פעם אחת, ועד לסוף המסע לא יצטרך לגרור איתו את מטענו לשום מקום. יש ספינות שיש בהן מעלית, חדר כושר, ג'קוזי על הסיפון, בריכת שחייה, חדר שיזוף ואינטרנט אלחוטי. שלוש ארוחות עשירות מוגשות מדי יום במסעדת הספינה. פרט למנות בינלאומיות, שף הספינה מציע מבחר של מעדני המטבח המקומי, כחלק מחוויית ההיכרות עם העמים והתרבויות לאורך מסלול הטיול.


ארוחה במסעדת הספינה. מנות בינלאומיות לצד מעדני המטבח המקומי

כל טיול שייט כולל תוכנית מגוונת של סיורי חוף בערים העתיקות, באתרים ההיסטוריים, בכפרי היין, בקתדרלות, במוזיאונים, בתצפיות הנופיות ובשמורות הטבע, מלווים בהדרכה באנגלית ברמה גבוהה. פרט לסיורים יש גם לא מעט פעילויות על הסיפון: הרצאות ומופעי מוסיקה ופולקלור משלימים את הסיורים היבשתיים ומעמיקים את ההיכרות עם התרבות והמנהגים בערים ובכפרים לאורך נתיב השייט. בעוד הספינה מחליקה על הנהר מעיר לעיר יש לנוסע זמן לבילוי ולמנוחה. אוהבי הנוף יתרווחו על הסיפון או בכורסה מול החלון הפנורמי בחדרם, ויתענגו על המראות החולפים לעיניהם. אחרים יוכלו תמיד למצוא נשנושים ומשקאות בטרקלין הספינה או משחק קלפים ידידותי עם חברים למסע על הסיפון.


חלון פנורמי בחדר השינה. לצפות בנופים המקסימים שחולפים בחוץ

בסופו של יום, אחרי הסיורים והבילוי בשוקי החג, חוזרים ברגל הביתה, לחדר בספינה. בלילה קורה לעיתים דבר מופלא. כשמסיטים לרגע את הווילון נוכחים לדעת שהמלון נוסע! מגדלי הקתדרלה, אורות שוק חג המולד ופנסי הרציפים של פרנקפורט, וינה, בודפשט או קלן, מתרחקים לאט, ואורות חדשים במרחק מבטיחים היכרות חדשה עם עיר עתיקה או כפר יין ושוק חג ססגוני ושוקק חיים.

רוצים לצאת לשיט בנהרות אירופה? לחצו כאן >>

__

הכתבה באדיבות גורדון טורס


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.