תפריט עמוד

אירועי הספורט הגדולים בעולם

המשחקים האולימפיים הם אירוע הספורט המפורסם ביותר, אבל יש עוד הרבה אירועים ספורטיביים שמושכים המוני אנשים ברחבי העולם - מהמונדיאל, דרך הסופרבול ועד מירוצי פורמולה 1. הנה כמה מאירועי הספורט הגדולים והצעות לפעילויות ואטרקציות בערים המארחות למקרה שתגיעו לצפות במו עיניכם

בכל ארבע שנים בקיץ חובבי ספורט מכל העולם נצמדים לטלוויזיה כדי לצפות במשחקים האולימפיים, ויש גם כאלה המרחיקים לקצות תבל כדי לראות במו עיניהם את התחרויות השונות באירוע הספורט הגדול והמפורסם ביותר. לצד האולימפיאדה, יש בעולם עוד אירועי ספורט – חלקם שנתיים, אחרים מתרחשים אחת לכמה שנים, שמושכים המוני צופים ברחבי העולם. רובם מסתפקים בצפייה בטלוויזיה, אבל למקרה שתרצו להגיע לאחד מהאירועים הספורטיביים האלה, ליקטנו המלצות והצעות לטיולים ואטרקציות בערים המארחות:

המשחקים האולימפיים 
המשחקים האולימפיים (האולימפיאדה) הם אירוע הספורט הגדול ביותר בעולם, גם מבחינת היקף ההשתתפות, וגם הודות למגוון העצום של ענפי הספורט שנכללים במשחקים – מאתלטיקה, התעמלות ושחייה ועד לגלישת גלים וטרמפולינה. המשחקים האולימפיים הם משחקים עם ותק: במתכונתם הנוכחית הם מתקיימים מאז 1895, אבל תחילתם של המשחקים כבר בשנת 776 לפנה"ס, בעיר אולימפיה שביוון העתיקה, שם התקיימו המשחקים במשך מאות שנים. המשחקים עברו הרבה שינויים מאז ימי יוון העתיקה, וכיום זוהי חגיגת ספורט עצומה המתקיימת אחת לארבע שנים במשך שבועיים, עם טובי הספורטאים מכל העולם והמון דרמות וריגושים שמושיבים מול המסך המוני צופים מכל העולם, גם כאלה שאינם אוהדי ספורט מושבעים.


מתעמלת אומנותית מקוריאה הדרומית באולימפיאדת לונדון 2012 | צילום: Republic of Korea

כמחווה לימי יוון העתיקה, אחד משיאי טקס הפתיחה, שהוא אירוע נוצץ ורב משתתפים, כולל את הדלקת הלפיד האולימפי, אחרי שזה עשה את דרכו מיוון. הפקת האולימפיאדה כרוכה בהוצאות כספיות אדירות עבור המדינה המארחת, בשל בניית אצטדיונים, מתקנים ותשתיות מיוחדות שנועדו לקלוט את מאות אלפי הספורטאים והתיירים – מה שמהווה ברכה עבור התיירים, אבל לא תציד עבור המקומיים, כפי שהיה באולימפיאדת בייג'ין ב-2008, אז נמחקו שכונות מגורים שלמות לצורך בניית אצטדיונים. האולימפיאדה הקרובה תתקיים בריו דה ז'ניירו בברזיל וזו שאחריה תתקיים ב-2020 בטוקיו. 


עתיקות באולימפיה שביוון. באזור הזה נהגו הספורטאים להתאמן למשחקים האולימפיים בעת העתיקה

מה עוד כדאי לעשות פה? ריו דה ז'ניירו, שמארחת את האולימפיאדה של אוגוסט 2016, היא אחת מהערים היפות בעולם, והיא מוקפת בתפאורה מרהיבה שכוללת הרים המכוסים ביערות גשם מצד אחד ואת האוקיינוס האטלנטי מהצד השני. אל תוותרו על תצפית נהדרת על העיר והסביבה מגבעת קורקובדו, שם נמצא פסל ישו הגואל. או מפסגת הר הסוכר, אליה מגיעים ברכבל. החופים הטרופיים היפים של האי, שהמפורסמים שבהם הם קופקבנה, איפנה ולבלון, הם מקום נהדר להתרענן בו מהחום והלחות. יער טיז'וקה, היער העירוני הגדול בעולם, הוא מקום טוב לתפוס בו שלווה מכל ההמולה, בין העצים והמפלים.


ריו, המארחת של המשחקים האולימפיים ב-2016. אחת הערים היפות בעולם

טוקיו שתארח את המשחקים האולימפיים של 2020, היא אחת הערים המיוחדות בעולם, והיא משלבת בהצלחה ובאופן יוצא דופן בין קדמה ומסורת. כאן אפשר לבקר במקדשים עתיקים כמו מקדש מייג'י ובארמון הקיסר המרהיב המוקף גנים. חלק מרבעי העיר, ובהם שיבויה, שינג'וקו וגינזה, גדושים בגורדי שחקים עצומים שמקנים לעיר את המראה העתידני שלה. בטוקיו לא כדאי לוותר גם על רחצה במרחצאות חמים שמהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית.
 
גביע העולם בכדורגל
אירוע ספורטיבי נוסף בקנה מידה אדיר הוא גביע העולם בכדורגל – המונדיאל. זהו טורניר הכדורגל הגדול בעולם, שבו משתתפות 32 נבחרות מתוך כלל הנבחרות הלאומיות לגברים שחברות בפיפ"א, הפדרציה הבינלאומית לכדורגל. בשל העבודה שהכדורגל הוא ענף בספורט הפופולרי ביותר בעולם, המונדיאל הוא אירוע הספורט הנצפה ביותר בעולם, אף יותר מהאולימפיאדה, עם מאות מיליוני צופים בכל העולם. הקרנבל האמתי מתקיים, כמובן, במגרשים, כשהקהל, לבוש (ולפעמים גם צבוע) במדי הנבחרת האהובה שר, מריע, רוקד ומנפנף בדגלים. המונדיאל מתקיים אחת לארבע שנים כשהמונדיאל הבא יתקיים ב-2018 ברוסיה.


אוהדי ארגנטינה מעודדים את קבוצתם במשחק הגמר במונדיאל 2014 שנערך בריו 


מה עוד כדאי לעשות פה? המשחקים של מונדיאל 2018 יתקיימו ב-11 ערים ברחבי רוסיה, שתיים מהן מציעות עניין רב לתיירים. הראשונה היא בירת רוסיה, מוסקבה, שמציעה חיי תרבות עשירים לצד אתרים מרתקים כמו הכיכר האדומה, קתדרלת ואסילי הקדוש והקרמלין. השנייה היא סנט פטרסבורג, היפה בערי רוסיה, שבה ארכיטקטורה נהדרת, ארמונות מפוארים כמו ארמון החורף של פטר הגדול ומוזיאונים מצוינים שבראשם ההרמיטז', אחד המוזיאונים הגדולים והחשובים בעולם.


כנסיית ואסילי הקדוש בכיכר האדומה במוסקבה

טורניר ווימבלדון, בריטניה
מבין ארבע אליפויות הגרנד סלאם – אליפות אוסטרליה הפתוחה, אליפות צרפת הפתוחה (הרולאן גארוס), אליפות ארצות הברית הפתוחה וטורניר ווימבלדון – האחרונה היא היוקרתית ביותר. העובדה שבדרך כלל זוהי גם האליפות הגשומה ביותר אינה פוגמת בפופולריות של הטורניר, עם המונים שמגיעים לצפות במשחקים מדי שנה. בין הגורמים האחראים ליוקרה של הטורניר הם המיקום שלו, העובדה שזהו הטורניר היחידי בו עדיין משחקים על דשא (בשונה ממגרשי החימר של הרולאן גארוס והמגרשים הקשים של ארה"ב ואוסטרליה) והיותו הוותיק ביותר – הוא מתקיים מאז 1877. לטורניר הזה יש גם הילה מלכותית, עם תא מיוחד ששמור לבני משפחת המלוכה ולאח"מים נוספים.


הטניסאי רפאל נדל בטורניר ווימבלדון 2010

מה עוד כדאי לעשות פה? ווימבלדון (Wimbledon) הוא למעשה פרבר של לונדון שנמצא בדרום העיר, כך שמובטח לכם שלא תשתעממו פה לרגע. אבל לא צריך להגיע עד למרכז העיר כי גם בווימבלדון יש הרבה מוקדי עניין, כשחובבי הטניס ייהנו בראש ובראשונה ממוזיאון הטניס של וימבלדון שבו תצוגות אינטראקטיביות שמוקדשות לטורניר ובכלל לספורט הלבן. בימים יפים כדאי לעשות פיקניק ב-Wimbledon Common, פארק גדול עם אגמים, עצים וצמחיה. בווימבלדון יש גם אטרקציה ייחודית – המקדש הבודהיסטי הראשון בבריטניה, המוקף בגן יפהפה עם אגם. מלבד זאת, ווימבלדון היא מקום נהדר ליהנות בו מארוחה טובה, מפאבים כפריים וגם, באופן מפתיע, מקניות, עם ריכוז גבוה של חנויות מעצבים עצמאיות. מלבד זאת, לונדון הסמוכה מציעה עולם ומלואו.


ווימבלדון קומון, פארק גדול עם אגמים, מדשאות ושבילי הליכה, מקום נהדר לפיקניק ביום בהיר | צילום: 
uncan c

טור דה פרנס, צרפת ומדינות שכנות
מרוץ האופניים המפורסם בעולם מתקיים כבר מאז 1903 מדי שנה בחודש יולי ברחבי צרפת. בעבר המרוץ תמיד התחיל והסתיים בפריז, אבל מאז 1950 המרוץ מוזנק בערים שונות אך מסתיים תמיד בשדרות השאנז אליזה בפריז. למרות שמו, מזה שנים רבות שהמרוץ חורג מחוץ לגבולות צרפת (גם אם החלק הארי של המרוץ נערך בצרפת) וב-2014, למשל, הוא הוזנק באנגליה.

אורכו של המסלול כולו הוא 3,400 ק"מ והוא מחולק למקטעים, כשאת המרחק הזה על הרוכבים לעבור בתקופה של כשלושה שבועות, בקצב של מקטע אחד ליום. אל הערים והעיירות שבהן עובר המרוץ מגיעים המוני מקומיים ותיירים כדי לצפות במרוץ ולעודד את המשתתפים. בשבוע הראשון של המרוץ הוא עובר לרוב בכבישים מישוריים וכפריים בצפון ובמרכז צרפת. המשך המסלול מאתגר יותר ועובר בהרי האלפים ובפירנאים. המרוץ מסתיים ברכיבה המונית אל קו הסיום בשדרות השאנז אליזה למול מאות אלפי צופים. למרות שערוריות הסמים שנקשרו במרוץ בשנים האחרונות, עדין מדובר במרוץ האופניים היוקרתי בעולם. ב-2017 יוזנק המרוץ בדיסלדורף שבגרמניה, וזו תהיה הפעם הרביעית בה גרמניה תארח את פתיחת המרוץ.


רוכבים בטור דה פרנס ברכס הפירנאים

מה עוד כדאי לעשות פה?  דיסלדורף שבצפון גרמניה, המארחת של נקודת ההזנקה ב-2017, היא אחת הערים הגדולות והאלגנטיות בגרמניה, ויש בה המון מוקדי עניין לתיירים. העיר העתיקה שלה, הגובלת בנהר הריין, יפה, שמורה היטב ומלאת חיים, והיא ידועה בכינוי "הפאב הארוך ביותר בעולם" הודות ליותר מ-300 פאבים בשטחה, כך שלא תתקשו למצוא מקום לשתות בו אחרי הצפייה בחלקו הראשון של המרוץ. בחלק המודרני של העיר לא כדאי להחמיץ את שדרת המלכים האלגנטית שבמרכזה תעלת מים רחבה. זהו המקום לעשות בו קניות, עם בתי כל בו יוקרתיים, גלריות לאמנות וחנויות מעצבים. ברובע הנמל (Düsseldorf-Hafen), בין גורדי השחקים המודרניים, יש קומפלקס של שלושה בניינים מרתקים במיוחד – Neuer Zollhof, שתכנן האדריכל האמריקאי הנודע פרנק גארי. מלבד זאת יש בעיר מוזיאונים משובחים כמו מוזיאון האמנות Kunstpalast, והרבה פארקים וגנים ירוקים, שהגדול שבהם הוא Nordpark המקסים. יש גם טיילת נהדרת לאורך הריין המשובצת במסעדות, בתי קפה, חנויות וגלריות. מי שלא מסתפק בזה יכול לנסוע לקלן השכנה, המפורסמת בקתדרלה שלה, מהגדולות בעולם.



הבניינים שתכנן פרנק גארי בדיסלדורף ומאחוריהם מגדל הריין | צילום: Heinrichs, Düsseldorf Marketing & Tourismus 

פורמולה 1, מונקו
בקרב חובבי מרוצי המכוניות, הפורמולה 1 נחשב לסבב המרוצים היוקרתי (וגם היקר) ביותר בעולם, והוא כולל סדרה של מרוצים (כ-20 מדי שנה) במסלולים מיוחדים, כשהדובדבן שבקצפת הוא הגרנד פרי של מונקו. האירוע הזה מושך קהל גדול לא רק בשל העניין הספורטיבי, ובשל היותו המסלול המאתגר ביותר מבין המסלולים השונים, אלא גם ואולי בעיקר שזהו אחד מאירועי הספורט הנוצצים בעולם. הרחובות הצרים והמפותלים של מונטה קרלו בירת מונקו הופכים למסלול מרוצים מסעיר, והקהל כולל עשירים ומפורסמים מכל העולם, אשר רבים מהם צופים במרוץ ישירות ממרפסת החדר במלונות היוקרה של העיר.


הגרנד פרי של מונקו | צילום: Mark Hintsa

מה עוד כדאי לעשות פה?  במונקו, שמשמשת כבר שנים כמגרש המשחקים של עשירי העולם, חלק מהתענוג הוא פשוט להתחכך בחוג הסילון ולהתרשם מהיאכטות וממכוניות הפאר. ובכל זאת, יש פה עוד הרבה מה לראות ולעשות: לטייל ברחובות העיר העתיקה, לשחק בקזינו המפואר בעולם (בלבוש מתאים בלבד!), לבקר בארמון הנסיך ובאחד מהאקווריומים הגדולים בעולם וכמובן, ליהנות מהחופים הנהדרים של הריביירה הצרפתית.



מונקו, מגרש המשחקים של עשירי העולם

הסופרבול, ארה"ב
הסופרבול הוא אחד מאותם אירועים שעליהם ניתן לומר "זר לא יבין זאת". הפוטבול האמריקאי הוא מענפי הספורט הפופולריים ביותר בארצות הברית, בעוד שבשאר העולם מתייחסים לענף הזה באדישות. אבל האמריקאים מאוד גאים בפוטבול, שמהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית, והסופרבול, משחק הגמר של אליפות ליגת ה-NFL האמריקאית, הוא יום חג של ממש, עם אינספור חגיגות ואירועים בנוסף למשחק עצמו.

משחק הגמר מתקיים בסוף ינואר או בתחילת פברואר ביום ראשון, המכונה "סופר סאנדיי". כיוון שהוא מתקיים בעיצומו של החורף, אחד התנאים לבחירת האיצטדיון הוא שטמפרטורה הממוצעת ביום המשחק תהיה 50 מעלות פרנהייט (כ-10 מעלות צלסיוס), לכן הוא מתקיים במספר מצומצם של ערים, לרוב בדרום ארצות הברית. האירוע עצמו מושך קהל נלהב, כשהשואו מסביב מקבל מקום לא פחות חשוב מהמשחק עצמו. בכל שנה זמר מפורסם פותח את המשחק בשירת ההימנון ובמחצית מתקיים מופע נוצץ של אמנים מהמפורסמים בעולם, בהם ביונסה, מדונה וג'סטין טימברלייק. שידור הסופרבול זוכה באופן קבוע לשיעור הצפייה (רייטינג) הגבוה ביותר, עם למעלה ממאה מיליון צופים אמריקאים. מסיבה זו, דקת פרסום במהלך משדר הטלוויזיה יקרה יותר מבכל זמן אחר וחברות מסחריות משקיעות ממון רב כדי להפיק פרסומות מושקעות במיוחד, שיעוררו עניין ויהווה נושא שיחה גם ביום המחרת. בשנת 2017 ייערך הסופרבול ביוסטון, ובשנים הבאות ייערכו המשחקים במיניאפוליס, באטלנטה, במיאמי ובלוס אנג'לס. 


פוטבול אמריקאי, מענפי הספורט הפופולריים והנצפים ביותר בארצות הברית

מה עוד כדאי לעשות פה? יוסטון, שתארח את הסופרבול ב-2017, היא הגדולה בערי טקסס והרביעית בגודלה בארה"ב כולה, וקו הרקיע שלה מעוטר בגורדי שחקי עצומים. האטרקציה התיירותית הכי בולטת פה היא מרכז החלל על שם ג'ונסון השוכן מדרום-מזרח לעיר, אשר בו פועל מרכז מבקרים מוצלח במיוחד. יוסטון גדושה במוזיאונים רבים ומצוינים שמתאימים לכל טעם, ממוזיאונים לאמנות ועד מוזיאון טבע עטור שבחים ומוזיאון ילדים מוצלח, כשהכניסה למרבית המוזיאונים היא בחינם. ולמי שלא יכול בלי קניות, מומלץ להגיע למרכז הקניות The Galleria שבו מאות חנויות של בגדי מעצבים לצד זירת החלקה על הקרח.


גורדי שחקים ביוסטון, טקסס

ב-2018 יתקיים הסופרבול במיניאפוליס, העיר הגדולה במינסוטה. למרות זאת, ולמרות שהעיר משובצת בגורדי שחקים רבים, הטבע נמצא ממש במרחק נגיעה והעיר מנוקדת בהרבה פארקים, אגמים, מפלים ופינות חמד. פארק מיניהאהא הוא הפארק המפורסם בעיר ובו מפל יפהפה. בנוסף יש בעיר ובסביבתה אגמים רבים, כמו אגם הרייט ואגם Calhoun. מי שמעדיף חוויה עירונית יותר ימצא פה הרבה מוזיאונים מצוינים, ובראשם מכון האמנות של מיניאפוליס שבו למעלה משמונים אלף ציורים, פסלים, צילומים ויצירות אמנות נוספות, ובהן עבודות של גוגן, ואן גוך ומאנה לצד אמנות אפריקאית ואסייתית. מוזיאונים מוצלחים נוספים הם המוזיאון לאמנות רוסית, מוזיאון האמנות ווייסמן, המכון האמריקאי שוודי שמשמש כמוזיאון היסטורי ולא כדאי לוותר גם על גן הפסלים של מיניאפוליס.


מפל במיניאפוליס. הטבע נמצא ממש במרחק נגיעה



מלבורן קאפ, אוסטרליה

המלבורן קאפ (Melbourne Cup) שנערך מדי נובמבר במלבורן, הוא אחד ממרוצי הסוסים החשובים בעולם ואחד מאירועי הספורט הגדולים ביותר באוסטרליה. למעשה, המרוץ היוקרתי שמתקיים מאז 1861 נחשב במדינת ויקטוריה ליום חג של ממש, והחגיגות חורגות הרבה מעבר למגרשים, כך שגם מי שאינו חובב גדול של מרוצי סוסים יכול לקחת חלק בחגיגה. היציעים עצמם מלאים עד אפס מקום עם כמאה אלף צופים שמגיעים למשחק מדי שנה, בעוד שהשאר צמודים למסכים שמשדרים את המשחק בכל מקום. במגרשים עצמם יש חגיגה גדולה, שנראית כמעין פרודיה על מרוצי הסוסים של אנגליה, כשהנוכחים מתלבשים כבני אצולה, בלבוש מהודר וכובעים רחבי שוליים. התוצאה היא חגיגת אופנה עצומה, כשחלק מהמשתתפים חובשים כובעי ענק גרוטסקיים ולצדם אפשר לראות מלכות דראג בלבוש נוצץ. בתום המשחקים (המלווים, כמובן, בהימורים), מתקיימות בפאבים ובמועדונים בעיר מסיבות רוויות באלכוהול, שמשמשות המשך ישיר של החגיגה. 


המלבורן קאפ, ממרוצי הסוסים החשובים בעולם


מה עוד כדאי לעשות פה? מלבורן היא עיר נהדרת עם המון מוקדי עניין. אם תרצו קצת שקט ושלווה אחרי יום המרוצים הסוער, תוכלו למצוא מהם למכביר בגנים הבוטניים המלכותיים העצומים של מלבורן, מהיפים והמפורסמים בעולם. אחד השכונות התוססות בעיר היא הדוקלנדס, שכונה שנזנחה וננטשה ועכשיו, אחרי שיפוץ מקיף, היא גדושה מבנים מודרניים מרשימים, גלריות, מסעדות אופנתיות וברים. מומלץ לטייל גם בפרבר סנט קילדה ששוכן לצד החוף ובו בתים בסגנון ויקטוריאני וטיילת יפה עם מסעדות, בתי קפה ולונה פארק. במלבורן יש גם הרבה מוזיאונים מוצלחים כמו מוזיאון מלבורן ומוזיאון הספורט הלאומי.


הגנים הבוטניים של מלבורן וגורדי השחקים של העיר

בתמונה הפותחת: הדלקת הלפיד האולימפי ביוון, אפריל 2016. מכאן הוא יעשה את הדרך לריו שבברזיל

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.