תפריט עמוד

איראן – לא מה שחשבתם

ערים עתיקות והווה מודרני, אוכל נפלא, שווקים ססגוניים, בתי תה אקזוטיים ומוזיאונים מרתקים - תיירים מערביים המגיעים לאיראן מגלים מדינה שונה מאוד מזו הנשקפת משידורי החדשות. הצצה לעולם עשיר ומרתק, שסגור בפני ישראלים

דמותה המפחידה של איראן כפי שהיא משתקפת בחדשות היומיות ידועה ומוכרת. אך יש גם איראן אחרת – מדינה גדולה ומורכבת, יפה ורב גונית, שמשתדלת להראות למבקר בה צדדים אחרים מאלו המוכרים מתדמיתה הפוליטית. שיחות עם ילידי איראן ומבקרים מערביים שטיילו בה מבהירות כי איראן היא בפירוש לא מה שחשבתם.

איספהן. ארכיטקטורה מוסלמית מרהיבה | צילום: Arad Mojtahedi, GFDL

10 עובדות על איראן שאולי לא ידעתם:

1. ברחובות טהרן הבירה נעים כשני מיליון כלי רכב; כרבע מהם בני 20 שנה ויותר.
2. טהרן נחשבת עיר מרתקת ונעימה לתיירים: מזג אוויר נוח, המוני מסעדות, בתי קפה ומוזיאונים, תעלות מים קטנות מפכות מהאזורים הגבוהים, וברקע מסביב נוף של הרים מושלגים.
3. לאיראן נכנסים יותר משני מיליון תיירים בשנה, והתוכניות הן להגיע ל-20 מיליון עד 2015. רק ישראלים אינם מורשים להיכנס לאיראן; תיירים אירופאים יכולים להגיע במכוניתם דרך תורכיה.
4. בטהרן יש רכבת תחתית חדישה בת ארבעה קווים, שעוברת מקצה העיר לקצה.
5. הפרסים מהווים 51 אחוזים מתושבי המדינה, והשאר הם אזרים, לורים, בלוצ'ים, ערבים ואחרים. הפרסית היא שפה הודו-אירופית; מקור העמים ההודו-אירופיים, כפי הנראה, ממזרח אירופה.
6. באיראן יש 10 אחוז מעתודות הנפט בעולם
7. שטחה של איראן הוא 1,648,195 קמ"ר, והיא המדינה ה-18 בגודלה בעולם (גדולה כמעט פי שלושה מצרפת).
8. איראן היתה מהמדינות הראשונות שהכירו בישראל. בהמשך ישראל ואיראן שיתפו פעולה בפרויקטים רבים, כולל פרויקט "פרח" לפיתוח טיל חדש (1977), מכירת אמצעי לחימה כמו רובי עוזי ופרויקטים הנדסיים וחקלאיים רבים. צינור הנפט אילת-אשקלון הוקם לצורך הזרמת הנפט מאיראן לים התיכון.
9. מצפון לטהרן נמצא אתר הסקי דיזין, אחד הגבוהים בעולם, שאיכות השלג שלו נחשבת מעולה במיוחד.
10. לפני כמה שנים רבץ ענן ערפיח גדול מעל טהרן, לאחר זיהום שהגיע לשיאו. השלטונות סגרו את בתי הספר לימים אחדים והתושבים נשארו בבתיהם; אלה שיצאו עטו מסיכה על פניהם. אבל בטהרן גם 800 פארקים וגנים.

תחנת מטרו בטהרן. רכבת חדשה ומודרנית  | צילום: Cordelia Persen, flickr

מסע לאיראן, ולו גם וירטואלי, יכול לגלות איראן אחרת, כזו המשלבת ערים עתיקות ומסורת ארוכת שנים עם הווה דינמי ומודרני. אוכל נפלא, שירה מוערכת, שווקים ססגוניים ובתי תה אקזוטיים – כל אלה מרכיבים את האווירה המיוחדת של איראן המתגלה במבט לעומק. מטיילים מערביים מספרים על הכנסת אורחים חמימה וחווייתית.

טהרן. הפסגות המושלגות חולשות מעל בתי העיר | צילום: ninara, flickr

טהרן (Tehran) הבירה, עם 15 מיליון תושבים, היא המרכז החברתי והפוליטי, והדבר בולט היטב במסעדות, בתי הקפה, הגלריות לאמנות והאופנה הנועזת יחסית של בני הנוער. עם זאת, טהרן היא גם עיר של ניגודים, מאמידי הצפון ועד לעניים שומרי המסורת של הדרום. בעיר ישנם מוזיאונים ככל שהתייר ירצה. כדאי לבקר בטהרן במסגד שהיד מטאהארי בעל שמונה הצריחים. הבזאר של טהרן הוא אחד היפים והססגוניים בעולם. כדאי לבקר גם במוזיאון לשטיחים, במוזיאון לארכיאולוגיה, במוזיאון לאתנולוגיה, במוזיאון לאמנות בת זמננו, במוזיאון לזכוכית ולקרמיקה, במוזיאון לאמנות קישוטית ובמוזיאון הלאומי לאמנות.

מסגד האימאם רזא בעיר הדתית משהד

איספהן (Esfahan) בירת ממלכת פרס העתיקה, נמצאת במרכז איראן, ומציעה למבקר ארכיטקטורה מוסלמית מרהיבה. כדאי לבקר בכיכר המרכזית, הגדולה פי שבעה מכיכר סן מרקו בוונציה. מסגד יום השישי הוא אחד היפים באיראן.

שירז (Shiraz), הנמצאת בדרום איראן, היתה בימי הביניים מרכז חשוב ללימודי איסלאם ולשירה. מומלץ לבקר בבזאר של שירז ובמסגד השהידים.

גני אראם בשירז | צילום: Bertil Videt, GFDL

בעיר הדתית משהד (Mashhad) כדאי לבקר במסגד האימאם רזא (REZA) בעל הכיפות והצריחים המרשימים.

פרספוליס (Persepolis) היא אמנם כיום עיי חורבות, אבל מהווה תזכורת מעוררת השתאות של האימפריה הפרסית העתיקה.

בית תה בטהרן. עיר מרתקת של ניגודים | צילום: Georgio Montersino, flickr

לא כדאי להחמיץ את טראסות התה סביב מסולה (Masuleh), לחוף הים הכספי, ואת מגדלי הרוח והשבילים המתפתלים של העיר העתיקה של לבני הבוץ, יזד (Yazd).

אתר מורשת העולמית מעניין: המנזרים הארמניים היפים בצפון מערב המדינה, המייצגים אדריכלות ואומנות מרשימה, שימשו ומשמשים עד היום כמקום עלייה לרגל.

מסגד יום השישי באיספהן | צילום: אייסטוק

באם (Bam) העתיקה היא נווה מדבר בדרום הרמה האיראנית. ראשיתה בשושלת האחמנית (מאה שישית עד רביעית לפני הספירה), ושיאה בימי הביניים, כעיר מבוצרת היטב בצומת מרכזית של דרכי מסחר חשובות – עם תעלות השקיה תת קרקעיות מפותחות. העיר נהרסה ברעידת אדמה בשנים האחרונות ושוקמה מחדש.

צעירה מתרגלת יוגה בחדר כושר בטהרן | צילום: אייסטוק

מערות נמקדאן – ב-2006 גילתה קבוצת סטודנטים צ'כים לגיאולוגיה את מה שנחשב היום למערכת מערות המלח הגדולה בעולם. במערות הפתעות רבות כמו אגמי מלח, נטיפי מלח הנוצרים במהירות לאחר גשם, וגבישים מרהיבים.


The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.