תפריט עמוד

איים בריטיים ששווה להכיר

במהלך טיול בבריטניה שווה להקדיש זמן לכמה מהאיים המקיפים אותה. עם מפרצים מבודדים, מצוקים תלולים, כפרים עתיקים ואווירת מסתורין - האיים הבריטיים מציעים בדיוק את מה שצריך כדי להתנתק מההמולה ולשקוע בשלווה מופלאה

לא כל אי הוא בהכרח שטוף שמש. האיים שסובבים את בריטניה מציעים חוויות שונות לגמרי מאלו שתחוו באיים טרופיים או באיים ים תיכוניים. אלו איים סחופי רוחות, מכוסים תדיר בערפילים, כשאת השיזוף על החוף מחליפות הליכות ארוכות לאורך החופים ובפנים האי, עם נקודות תצפית יפות, עצירות בטירות עתיקות וצפייה בהמוני הציפורים והעופות הימיים. אם אתם מחפשים שלווה, בידוד, נופים דרמטיים ומזג אוויר אפרורי – האיים האלה הם המקום המושלם בשבילכם. הנה חמישה איים בריטיים שווים במיוחד, שכדאי מאוד לבקר בהם במהלך טיול בבריטניה (או אפילו לעשות מאמץ מיוחד ולקפוץ באמצע חופשה אורבנית בלונדון או באדינבורו):

סקאי, סקוטלנד

האי סקאי (Skye), הצפוני מבין האיים ההברידיים בצפון-מערב סקוטלנד, הוא אחד האיים הבודדים בסקוטלנד שאוכלוסייתם לא מידלדלת משנה לשנה, ואפילו גדלה. אל תתנו לנתון הזה להטעות אתכם. האי, שמונה כ-9,000 תושבים, מחובר אמנם ליבשה בגשר, אבל התחושה של המטיילים בו היא של אי פראי ונידח בקצה העולם – תחושה שמתחזקת כששומעים את התושבים, שרובם מדברים גאלית, סקוטית עתיקה. סקאי מציע נופים קסומים, שכמו יצאו מתוך סרטי שר הטבעות: קו חוף פראי, צוקים תלולים, גבעות ירוקות ועיירות דייגים קטנות. הערפל שמכסה תדיר את האי תורם לתחושת המסתורין.

Old Man of Storr, אחד מהסמלים של האי סקאי | צילומים: שאטרסטוק

Old Man of Storr, אחד מהסמלים של האי סקאי | צילומים: שאטרסטוק

מה כדאי לראות ולעשות?

האי סקאי הוא גן עדן לחובבי טבע ויש בו אינספור מסלולי הליכה ברמות קושי שונות, חלקם מובילים לכמה מאתרי הטבע הבולטים באי. אחד האתרים האהובים ביותר הוא Old Man of Storr. סטור (Storr) היא גבעה סלעית בחצי האי טרוטרניש, עם צורות סלע ייחודיות, ובראשן "האיש הזקן", צריח אבן מרשים הנראה למרחקים. מי שיטפס עד למעלה ייהנה מנוף נפלא.

נופים יפים נשקפים גם מנייסט פוינט (Neist Point) – אחת מנקודות התצפית היפות והפופולריות ביותר בסקאי, במיוחד בשעת שקיעה. זהו רכס צוקים בנקודה המערבית ביותר באי, עם תצפית לאיים ההיברידיים החיצוניים ומגדלור רומנטי. אתר טבע יפה נוסף הוא סלע קילט (Kilt), צוק המזכיר בצורתו את חצאית הקילט הסקוטית המשובצת, ממנו צונח מפל היישר אל הים.

בריכות פיירי באי סקאי. אין פלא שהפיות חולקות את כל היופי הזה עם בני האדם

בריכות פיירי באי סקאי. אין פלא שהפיות חולקות את כל היופי הזה עם בני האדם

באי מלא מסתורין כמו סקאי, לא בלתי אפשרי שפיות חולקות עם האנשים את כל היופי הזה. בין השאר, תמצאו כאן את עמק הפיות (Fairy Glen)  – עמק קטן וירוק עם גבעות חרוטיות משוננות ואווירה קסומה, ואת בריכות הפיות (Fairy Pools) – בריכות החצובות בסלע שמקושרות ביניהן בסדרה של מפלונים.

באי יש גם אטרקציות מעשה ידי אדם, כמו טירת דונוואגן (Dunvegan) המבוצרת מהמאה ה-13, שבמאה ה-19 נבנתה מחדש בסגנון ימי הביניים והיא ניצבת על צוק מעל אגם דונוואגן. ויש גם עיירות מקסימות שכדאי לבקר בהן, כמו פורטרי (Portree), בירת האי, שיש בה נמל ציורי עם בתי פסטל צבעוניים, סירות דיג קטנות וכמה פאבים שבהם אפשר לשבת, להכיר את המקומיים ולספוג את האווירה.

פורטרי. עיר נמל ציורית עם בתי פסטל על קו המים | צילום: Marco Bicci / Shutterstock.com

פורטרי. עיר נמל ציורית עם בתי פסטל על קו המים | צילום: Marco Bicci / Shutterstock.com

איך מגיעים לאי סקאי? גשר סקאי (Skye Bridge) מקשר את האי עם סקוטלנד היבשתית וניתן להגיע ברכב שכור דרך פורט וויליאם, בנסיעה נופית במיוחד. אפשרות נוספת היא להגיע באוטובוס מאינברנס או מגלזגו, או טוב יותר (אך יקר יותר) ברכבת למלייג (Malaig) ומשם בשייט במעבורת שנמשך כעשרים דקות לסקאי.

האי מיינלנד, סקוטלנד

מיינלנד (Mainland), הגדול מבין איי אורקני (Orkney) שמצפון לסקוטלנד, מציע שילוב מנצח של נופים יפים, שקט ואתרים עתיקים מרתקים – רק אל תתבלבלו בינו לבין אי באותו שם באיי שטלנד. האי גדוש במעגלי אבנים ובאתרים ניאוליתיים, חלקם הוכרזו כאתרי מורשת אנושית. כשמוסיפים לאלה את התפאורה הטבעית המקסימה של גבעות נמוכות, צוקים שנופלים אל הים ולוכים (אגמים), מבינים למה זהו אחד האיים היפים והמרתקים בבריטניה.

מיינלנד, אורקני. שילוב מנצח של נופים יפים, פרהיסטוריה ושקט

האי מיינלנד. שילוב מנצח של נופים יפים, פרהיסטוריה ושקט

מה לראות ולעשות?

הנופים היפים של מיינלנד יקדמו את פניכם לאן שלא תגיעו, אבל העיקר פה הם האתרים העתיקים. במיינלנד נמצאים כמה ממעגלי האבנים המרשימים והשמורים ביותר בבריטניה, בהם סטנס (Stenness) וברודגר (Brodgar), מעגל האבנים הגדול בסקוטלנד המורכב מ-27 אבנים עצומות (במקור היו 60). אתר מרתק נוסף הוא מיס האו (Maeshowe) – תל מהתקופה הניאוליתית שבו ככל הנראה נקברו מנהיגים שבטיים ואשר בבנייתו הושקעה עבודה רבה. במאה ה-12 האתר נשדד על ידי ויקינגים, שהשאירו בו כתובות ואיורי דרקון ונחש, אשר אותם אפשר לראות גם היום.

מעגל אבנים באי מיינלנד

מעגל אבנים באי מיינלנד

כל האתרים האלה הם רק הקדמה לאתר שמהווה את שיאו של הביקור באי: סאקרה ברי (Skara Brae). זהו כפר בנוי מאבן מהתקופה הניאוליתית שמאפשר להציץ אל חיי היום-יום בתקופה ההיא (3200 – 2200 לפנה"ס) ולהתרשם מפנים הבתים, כולל ריהוט אבן, מערכות ניקוז וחימום ועוד.

אתר סקרה ברי מאפשר הצצה נדירה לחיי היום יום בכפר ניאוליתי

אתר סקרה ברי מאפשר הצצה נדירה לחיי היום יום בכפר ניאוליתי

איך מגיעים לאי מיינלנד? בטיסת פנים לקירקוול מאדינבורו, גלזגו, אברדין, אינברנס או מנצ'סטר (רק בקיץ), וכן במעבורת מאברדין, מלווריק שבאיי שטלנד ומסנט גילס.

האי פייר , סקוטלנד

הביקור באי פייר (Fair Isle), האי המיושב המבודד ביותר בבריטניה, מרגיש כמו כניסה להרפתקה. באי מתגוררים רק 60 אנשים ומידותיו זעירות: אורכו 4.8 ק"מ ורוחבו 800 מטר בלבד. למרות זאת (ואולי בגלל זאת), זהו מקום מושלם להאט את הקצב, להתנתק מהכל ולהתקרב לטבע. בפייר יש כל מה שצריך לטיול מוצלח: מפרצים זעירים, צוקים דרמטיים, גבעות מנוקדות בכבשים ועולם חי עשיר –  עופות מים, לווייתנים ודולפינים. וכבונוס: בקיץ השמש כמעט שאינה שוקעת.

 מנופי האי פייר. אי קטן, מבודד ומרוחק מחופי בריטניה

מנופי האי פייר. אי קטן, מבודד ומרוחק מחופי בריטניה

מה לעשות ולראות?

ממדיו של האי הופכים אותו לאידאלי לטיולים רגליים – פשוט תנו לרגליים להוביל אתכם לאורך החוף. האי הוא גן עדן לצפרים ואפשר לראות בו עופות מים, כמו יסעור פולמר, קורמורנים, סולות, אלקה חדת מקור ופאפינים (תוכיי ים).

פאפין (תוכי ים) באי פייר. האי הוא גן עדן לצפרים

פאפין (תוכי ים) באי פייר. האי הוא גן עדן לצפרים

יש כאן גם כמה מוקדי עניין כמו מוזיאון מקומי שמספר על עברו של האי, ומגדלור South Lighthouse בו נערכים סיורים מודרכים. רבים מתושבי האי עוסקים במלאכות מסורתיות (בעיקר סריגה בדוגמאות מורכבות האופייניות לאי הזה), כך שזהו מקום נהדר להצטייד בו בסוודר או בכובע צמר.

סריגה בדוגמאות מסורתיות האופייניות לאי פייר

סריגה בדוגמאות מסורתיות האופייניות לאי פייר

איך מגיעים לאי פייר? במעבורת היוצאת מהאי מיינלנד שבקבוצת איי שטלנד (אל תבלבלו בינו לבין האי מיינלנד ששייך לאיי אורקני, המוזכר למעלה); השייט נמשך כשעתיים וחצי. אפשר גם להגיע בטיסה במטוס זעיר שממריא משדה התעופה Tingwall בשטלנד. רוחות חזקות וערפל השוררים באזור גורמים לשינויים תדירים בלוחות הזמנים, לכן חשוב להתעדכן מראש.

האי הרם, איי התעלה

האי הרם (Herm), הקטן שבאיי התעלה הפתוח לציבור, הוא אי זעיר שרוחבו כ-800 מטר ואורכו כ-2.5 ק"מ. אל תתנו לממדים הצנועים להטעות אתכם – האי נהנה מרצועת חוף  יפה במיוחד, עם לא פחות משישה חופים חוליים מקסימים. בנוסף, באי, שהיה מיושב כבר בתקופה הניאוליתית, יש כמה שרידים ארכאולוגיים מעניינים. מעל הכל, יש פה שקט מושלם, במיוחד בשעות אחר הצהריים כשתיירי היום עוזבים. על אף שהאי קטן, יש בו כמה בתי קפה, מסעדה, קוטג'ים על החוף להשכרה, מלון ואתר קמפינג.

פריחה אביבית באי הרם

פריחה אביבית באי הרם

מה לעשות ולראות?

החופים של הרם, מהיפים בחופי בריטניה, הם האטרקציה הבולטת באי. חלקם חופים חוליים לבנים ורחבים שיגרמו לכם להרגיש בקריביים, כמו חוף Shell Beach. אחרים, כמו Fisherman's Beach, מתמלאים בזמן השפל בבריכות סלע קטנות. לצד החופים יש כאן מגוון גדול של ציפורים ועופות מים, בהם עלווית אפורה, אדום החזה, תוכיי ים ואחרים.

Shell Beach, חוף חולי באי הרם. המבקרים מגיעים לכאן בגלל החופים ונשארים בזכות השלווה

Shell Beach, חוף חולי באי הרם. המבקרים מגיעים לכאן בגלל החופים ונשארים בזכות השלווה

איך מגיעים לאי הרם? קצת מסובך, אבל לא בלתי אפשרי וגם זה חלק מהקסם… אל האי הרם מגיעים בשייט שאורך כ-20 דקות מהאי גרנזי (Guernsey), אל האי גרנזי אפשר להגיע בטיסה פנימית מיעדים שונים בבריטניה או לקחת מעבורת מהעיר פול (Poole) שבמחוז דורסט, בדרום-מערב אנגליה.

האי וייט, אנגליה

האי וייט (Isle of Wight), הנמצא בתעלת למאנש, מכונה "אנגליה המינאטורית", הודות לנופיו המגוונים שכוללים מצוקי גיר, ביצות, חופים יפים, יערות וגנים מטופחים. בשונה מאיים אחרים המופיעים כאן, שמציעים בעיקר אתרי טבע ונוף, האי ווייט מציע גם אטרקציות מעשה ידי אדם ופעילויות לכל המשפחה ויש בו הרבה אפשרויות לינה, אוכל ומקומות בילוי.

הנידלס ("המחטים"), מקבץ של סלעי גיר לבנים שמזדקרים מתוך הים באי וייט

הנידלס ("המחטים"), מקבץ של סלעי גיר לבנים שמזדקרים מתוך הים באי וייט

מה לעשות ולראות?

באי יש אטרקציות טבעיות רבות, כמו הנידלס (The Needles, "המחטים") – מקבץ של מצוקי אבן גיר לבנים שמזדקרים מתוך הים בקצה המערבי של האי. אפשר לרדת לחוף ברכבל כיסאות לזווית נוספת על המצוקים. באי יש גם כמה טירות שמומלץ לבקר בהן, ובהם טירת קריסברוק (Carisbrooke Castle), שם המלך צ'ארלס הראשון הוחזק כאסיר אחרי מלחמת האזרחים האנגלית. כדאי לבקר גם בבית אוסבורן (Osborne House), ארמון מלכותי אשר שימש כבית הקיץ של המלכה ויקטוריה והנסיך אלברט. ניתן להתרשם מריהוט תקופתי בחדרים ומהגנים היפים שמסביב.

בית אוסבורן באי ווייט שימש כבית הקיץ של המלכה ויקטוריה

בית אוסבורן באי ווייט שימש כבית הקיץ של המלכה ויקטוריה | צילום: wiesdie / Shutterstock.com

באי יש גם הרבה כפרים נחמדים ועיירות יפות, דוגמת עיירת החוף הנעימה רייד (Ryde), הכפר שנקלין (Shanklin) עם בתים ויקטוריאניים, חנויות עתיקות ובתי תה, והכפר גודשיל (Godshill), עם קוטג'ים אנגליים טיפוסיים, גנים פורחים ופאבים מסורתיים. אם אתם מבקרים באי עם ילדים, תמצאו בו המון אטרקציות לכל המשפחה: מרכבת קיטור נוסטלגית שנוסעת בנופים כפריים, דרך "אי הדינוזאורים" שבו אפשר להתרשם ממאובני דינוזאורים שהתגלו באי ועד פארק שעשועים והרפתקאות Robyn Hill.

רחוב טיפוסי בכפר שנקלין באי ווייט

רחוב טיפוסי בכפר שנקלין באי ווייט | צילום: Oscar Johns / Shutterstock.com

איך מגיעים לאי וייט? במעבורת מפורטסמות', סאות' המפטון ולימינגטון. לכל הנמלים הללו ניתן להגיע בקלות ברכבת מלונדון ומיעדים נוספים ברחבי בריטניה.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. מדהים, אני אוהב לבקר בלונדון, אחי עובד ב seo הוא תמיד מזמין אותי, אני תמיד מגיע לשם אחרי שאני רואה תמונות של נוף מהאזור של הבירה בלונדון, ממש מדהים, מאמר נפלא.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.