תפריט עמוד

אוגנדה: מסע אל הפנינה של אפריקה

וינסטון צ'רצ'יל קרא לה "הפנינה של אפריקה", וכשמטיילים אל ליבה של אוגנדה מבינים את הסיבה: יערות גשם סבוכים, שמורות טבע מרתקות, עולם חי עשיר, הרים נישאים, אגמים ונהרות. חוויה אפריקאית מושלמת

אוגנדה היא ללא ספק החוויה האפריקאית המושלמת. יש בה נופים שאין באף מקום אחר בעולם והיא משלבת בתוכה מגוון גדול של שמורות שונות. יערות גשם סבוכים לצד סוואנות רחבות, חיי פרא עשירים למרגלות הרי געש, שמורות טבע מרתקות, אגם אחד עצום ונהר הזורם לאורכה של המדינה. היא מכונה "הפנינה של אפריקה" בזכות וינסטון צ'רצ'יל, שקרא לה כך בספרו משנת 1908 "המסע שלי לאפריקה". אוגנדה היא מקום חובה לכל חובבי הטבע וההרפתקאות והיא אחת המדינות היפות והנעימות ביותר לטיול במזרח אפריקה.

אוגנדה נמצאת במזרח אפריקה, על קו המשווה, ולמרות שאין לה מוצא ישיר לים יש לה גישה למספר מקורות מים גדולים, ובזכות האקלים הטרופי השורר בה היא מצמיחה נופים ירוקים ומרהיבים. זוהי ארץ מרובת אגמים והרים, מטעי קפה ותה ותושבים מסבירי פנים, העוסקים במלאכתם היומיומית, פתוחים ושמחים לקראת כל מטייל המגיע לבקר בארצם. במהלך הטיול ברחבי המדינה חולפים בכפרים רבים ושווקים ססגוניים ולעיתים יזכה המטייל לנפנוף לשלום וקריאות "מוזונגו" ("איש לבן" בסוואהילית) מצד ילדים נרגשים.


למרות שלאוגנדה אין מוצא ישיר לים יש לה גישה למקורות מים גדולים והאקלים הטרופי אחראי לנופים הירוקים

הנה כמה מהמקומות והחוויות שמזמן הטיול באוגנדה:

שמורת מבורו
שמורה ייחודית ומגוונת שבתחומה יש אגם גדול (שעל שמו היא קרויה) ושטח ביצות רחב ידיים. למרות היותה מהשמורות הקטנות של אוגנדה, מבורו היא שמורה יפה ומרגשת המאפשרת מפגש אינטימי עם בעלי החיים שבה. יש כאן מגוון רחב של בתי גידול, אשר מקנים למבורו מגוון גדול ומרשים של בעלי חיים וצמחייה ביחס לגודלה. זהו ביתם של 350 מיני ציפורים, כמו כן גם של מיני יונקים רבים, כגון זברות, נמרים, תאואים, אימפלות, קובס המים, צבועים, היפופוטמים ועוד.


קובוס המים (ומאחוריו זברות) בשמורת מבורו, המאפשרת לחוות מפגשים אינטימיים עם בעלי חיים

שמורת קווין אליזבת

הגדולה בשמורות המדינה (היא משתרעת על שטח של 1,978 קמ"ר), שמורת קווין אליזבת היא מקום נפלא לעשות בו שלל טיולי ספארי – ביבשה ובמים. הפארק שוכן למרגלות הר רוונזורי ובין שני אגמים (אדוארד וג'ורג'), שאותם מחברת תעלת קזינגה, שבה יש כמות עצומה של היפופוטמים. הפארק נוסד ב-1954 וקרוי על שמה של המלכה אליזבת השנייה. המקום ידע תקופות קשות של ציד במלחמת אוגנדה-טנזניה ובזמן שלטונו של הרודן אידי אמין בשנות השבעים, אך מאז מינים רבים של בעלי חיים התאוששו וכיום חיים כאן 95 מיני יונקים ויותר מ-500 מיני עופות. השמורה כוללות נופים ייחודיים של אגמים הממלאים לועות הרי געש, סוואנות נרחבות, הרים גבוהים ויערות גשם.


פילה ופילון צעיר בשמורת קווין אליזבת, הגדולה בשמורות הטבע של אוגנדה

שייט בתעלת קזינגה
ערוץ מים טבעי, שאורכו 32 ק"מ והוא מחבר את אגם אדוארד ואגם ג'ורג'. התעלה היא מאפיין מאוד משמעותי של שמורת קווין אליזבת והפלגה בה היא הדרך הרגועה ביותר ליהנות מצפייה בבעלי חיים. גדות גדושות בהיפופוטמים ובעופות מים. במהלך ההפלגה אפשר לצפות במספר רב של בעלי חיים המגיעים לשתות מהמים וכל שצריך לעשות הוא לשבת בחיבוק ידיים, עם המצלמה או המשקפת בהישג יד, וליהנות מהמחזה המדהים.


היפופוטמים על גדות תעלת קזינגה


תעלת קזינה, המחברת בין שני אגמים, מושכת המוני עופות מים ובעלי חיים המגיעים כדי לשתות מהמים

מפגש עם שימפנזים
ללא ספק אחד משיאי הטיול באוגנדה הוא מפגש עם "אחינו השימפנזים" בסביבתם הטבעית. מכל קופי האדם השימפנזים הם הקרובים אלינו ביותר. מספר להקות של קופי שימפנזה עברו תהליך הרגלה, המאפשר להתקרב אליהם עד למרחק של מטרים בודדים ולהתבונן בפעילותם מקרוב. לטרק במעמקי יערות הגשם בעקבות קופי האדם, יוצאים בלוויית גשש מומחה, הטרק נמשך בין שעה לשלוש שעות ומתחיל בשעות הבוקר על מנת לנסות לאתר את השימפנזים כשהם מתעוררים ויורדים מהעצים בכדי לחפש מזון.


אחד משיאי הטיול באוגנדה הוא מפגש עם שימפנזים בסביבתם הטבעית

טרק ברכס הרוונזורי
רכס הרים קטן אך מרהיב במרכז אפריקה, על הגבול בין אוגנדה לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. המקומיים מכנים את הרכס "הרי הירח", בשל פסגותיו הלבנות, שהירח שוקע לתוכן. כאן נמצאות כמה מהפסגות הגבוהות ביבשת (הגבוהה בהן מגיעה לגובה של 5,109 מ') וכן מפלים, אגמים וקרחונים שיוצרים את אחד מהאזורים ההרריים היפים באפריקה. טרק הרוונזורי בן שלושה ימים בנופים עוצרי נשימה לוקח לגובה של 3,500 מטר, כשלכל אורך הטרק המטיילים מוקפים בנופים קסומים ובצמחייה עשירה וייחודית.


פסגות מרשימות ברכס הרוונזורי, המקומיים מכנים "הרי הירח"


טרק ברכס הרוונזורי בנופים נפלאים לצד צמחייה עשירה וייחודית | צילום: Jørn Eriksson

טיול אופניים בין אגמי הלוע
רכיבה מהנה בדרכי עפר דרך סדרה של אגמים יפים, המשתרעים מצפון ליער קיבלה. לאן שלא תביטו תראו ירוק ועוד ירוק, בשילוב של כחול המים. בדרך חוצים כפרים ומטעי בננות רבים הפזורים באזור. לעיתים פוגשים רוכבי אופניים מקומיים הסוחבים כמויות בלתי נתפסות של בננות ירקות.


במהלך טיול אופניים פוגשים את המקומיים רוכבים על אופניים ונושאים אשכולות ענקיים של בננות ירוקות

רפטינג בנילוס
הנילוס הוא ללא ספק הנהר המפורסם ביותר באפריקה ואחד משני הנהרות הארוכים בעולם (לצד נהר האמזונס הזורם בדרום אמריקה). הנילוס, הזורם מדרום לצפון, עובר בדרכו כמה מדינות אפריקאיות לפני שהוא נשפך לים התיכון במצרים. יש לו שני מקורות עיקריים, הנילוס הכחול והנילוס הלבן, שמקורו באגם ויקטוריה, הנמצאת בתחומן של שלוש מדינות – טנזניה, אוגנדה וקניה. ויקטוריה, האגם הגדול ביותר באפריקה והשלישי בגודלו בעולם, משמש מקור הפרנסה החשוב ביותר באוגנדה ומרבית החיים מתרכזים בקרבתו.


רפטינג בנילוס, חוויה מלהיבה

הדרך הטובה ביותר לחוות את הנהר המרשים היא ברפטינג, שנקודת המוצא שלו בעיר ג'ינג'ה השוכנת סמוך לאגם ויקטוריה. זהו רפטינג מסעיר ומלהיב, שאינו נחשב מסוכן.

 

למידע נוסף על טיול לאוגנדה

צילומים בכתבה: שאטרסטוק, תמונה פותחת flickr

 

בשליחות מסע אחר אל הוודו בבנין, אפריקה (כתבת וידיאו)

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאוגנדה

צילום: הפנים השונות של אוגנדה
צילום: הפנים השונות של אוגנדה

אוגנדה היא אחת המדינות העניות באפריקה, אולם היא עשירה בנופים, בטבע שופע ובאנשים מאירי פנים. הצלם שלמה ולדמן חזר מטיול באוגנדה עם שלל תמונות שביחד מרכיבות פסיפס של מדינה יפהפייה ומיוחדת

התנדבות באוגנדה: אור קטן לעתיד טוב יותר
התנדבות באוגנדה: אור קטן לעתיד טוב יותר

אומרים ששום דבר לא מעניין את הדור שלנו, שאנחנו דור של טלוויזיה ופריווילגיה. אני מנסה לעשות אחרת ויש עוד רבים כמוני. אנחנו גם דור שרוצה לעשות ולשנות ומוכן להשקיע בכך זמן ומאמץ. שירז אריאלי על התנדבות בשכונת עוני ...

טיול לאוגנדה: אל נופי הפרא
טיול לאוגנדה: אל נופי הפרא

השדות והמטעים הפסטורליים, הנופים הפראיים, ההרים שקרחונים בראשיהם, יערות הגשם ואגמי הלוע, המפגשים עם בעלי חיים, בהם שימפנזים וגורילות הרים, הכפרים החקלאיים והערים מלאות החיים – טיול באוגנדה טומן בחובו אינסוף מראות וחוויות מרגשות. עודד אביעד מספר על ...