תפריט עמוד

קושיצה – פנינה עירונית בסלובקיה

טיסות ישירות וזולות אל קושיצה, שבמזרח סלובקיה, מאפשרות לקפוץ לסוף שבוע קצר בעיר או לצאת ממנה לטיול ארוך יותר בהרי הטטרה היפהפיים. ומה עושים בקושיצה? עם מרכז עתיק מקסים, פארקים ירוקים, אטרקציות משפחתיות, קניות בזול ואפשרויות טיול מחוץ לעיר, לא תשתעממו לרגע

קושיצה, (Kosice), העיר השנייה בגודלה בסלובקיה, נמצאת במזרח המדינה והיא מוכרת למטיילים בעיקר כבסיס ליציאה לטיולי טבע נפלאים בהרי הטטרה. פתיחת קו טיסות ישירות וזולות לקושיצה (של חברת התעופה wizz air) מאפשר לקפוץ לסוף שבוע קצר, הכולל שיטוט בעיר העתיקה, קניות, בילויים וגיחות מחוץ לעיר. ומי שרוצה להקדיש יותר זמן לסלובקיה (מומלץ בחום!) יכול לצאת מכאן לטיול ארוך יותר בטבע היפהפה של הרי הטטרה.

מה לראות?

רבים ממוקדי העניין של קושיצה פזורים במרכז ההיסטורי של העיר, בעיקר במדרחוב Hlavna שבלב העיר העתיקה. כאן תמצאו ארמונות אלגנטיים ומבנים בשלל סגנונות ארכיטקטוניים – גותי, רנסאנס, בארוק, אר-נובו ועוד. הרחוב, כיאה לרחוב הראשי של העיר, משובץ בחנויות, מסעדות ובתי קפה לרוב. כאן נמצא אחד המבנים המרשימים בעיר, קתדרלת סנט אליזבת (Dóm svätej Alžbety) הגותית, הכנסייה הגדולה ביותר בסלובקיה. מהמגדל הצפוני של הקתדרלה, בגובה 59.7 מטר, נשקפת תצפית נהדרת על העיר. בסמוך לקתדרלה נמצא מגדל St Urban, מגדל פעמונים גותי מרשים בגובה 45 מטר שנבנה במאה ה-14.

הקתדרלה של קושיצה

הקתדרלה של קושיצה | צילום: שאטרסטוק

במדרחוב נמצא גם התיאטרון המלכותי המרשים, שנבנה בסוף המאה ה-19 בסגנון נאו-בארוקי, כאשר פנים התיאטרון מעוטר בסגנון האר-נובו. מאחורי התיאטרון נמצא עמוד אימקולטה (Immaculata), עמוד אבן בארוקי מרהיב בגובה 14 מטר המעוטר בגילופים של קדושים. העמוד נבנה כדי להנציח את המגפה שפקדה את העיר בשנים 1710-1709 ולהכיר תודה על סיומה. בסמוך נמצאת גם המזרקה המזמרת, היורה סילוני מים לפי קצב המוזיקה. בלילה, כשהמזרקה מוארת, המראה יפה במיוחד והאזור סביב המזרקה תמיד הומה אנשים שנהנים מהפלא. מבנה מרשים נוסף בעיר העתיקה הוא בית העירייה הישן, שנבנה בסוף המאה ה-18 ומאופיין בסגנון קלאסי עם אלמנטים בארוקיים.

התיאטרון הלאומי והמזרקה שבחזיתו

התיאטרון הלאומי והמזרקה שבחזיתו | צילום: Anton Ivanov/Shutterstock.com

אטרקציות  נוספות:

בקושיצה יש גם כמה מוזיאונים חביבים, אחד המוצלחים שבהם הוא מוזיאון מזרח סלובקיה (Vychodoslovenske muzeum) ששוכן במבנה מרשים ובו תצוגות על ההיסטוריה והטבע באזור. אל תחמיצו את אוצר הזהב של קושיצה, אוסף אדיר של למעלה מ-2,900 מטבעות זהב וכן כמה מדליות ושרשרת זהב, כל אלה הוחבאו על ידי תושבי העיר במחצת השנייה של המאה ה-17 בעת כיבוש העיר והתגלו ב-1935. כתובת המוזיאון: Historická budova, Námestie Maratónu mieru 2

גם חיים יהודיים היו בקושיצה. בעיר התקיימה, עד למלחמת העולם השנייה, קהילה יהודית שמנתה כ-12,000 תושבים. עדות לחיים היהודיים בעיר ניתן למצוא בבית הכנסת האורתודוקסי ובבית הספר היהודי הצמוד. במרחק רחוב אחד משם, ברחוב Zvonárska, נמצא בית כנסת נוסף, העתיק ביותר שנשתמר בעיר, שנבנה ב-1883 בסגנון מורי.

בית הכנסת האורתודוקסי

בית הכנסת האורתודוקסי | תילום: Ungvari Attila / Shutterstock.com

בשביל קצת ירוק בעיניים, כדאי להגיע אל הגן הבוטני (Botanická záhrada) שהוא הגדול ביותר בסלובקיה.  בגן יש למעלה מ-4,000 מיני צמחים, תצוגת פרפרים, פינת חי קטנה ומתקני משחקים לילדים. כתובת: Mánesova 23

תצפית נהדרת על העיר יש מראשו של מגדל השמירה בגבעת המצודה (Hradová) בקצה הצפוני של העיר. אחרי שעולים את 99 המדרגות שמובילות לראש המגדל, בגובה 21 מטר, זוכים לתצפית פנורמית נהדרת על העיר. מסביב יש שבילי הליכה והמקום חביב על משפחות שנוהגות לערוך בו פיקניקים.

נוף בגן העדן הסלובקי

נוף בגן העדן הסלובקי | צילום: שאטרסטוק

מחוץ לעיר

קושיצה מוקפת בהרים, יערות ואינספור הרי טבע ומהווה בסיס מצוין לטיול בהרי הטטרה הגבוהים ובשמורות הטבע של מזרח המדינה. רבים צאתרי הטבע נמצאים במרחק נסיעה קצרה וניתן לבקר בהם במסגרת טיול יום מקושיצה. הפארק הלאומי גן העדן הסלובקי (Národný park Slovenský raj) נמצא במרחק של כ-107 ק"מ מהעיר. בפארק יש קניונים, נהרות, פלגי מים ומפלים והמון מסלולי הליכה, ויש סיכוי לפגוש בו גם דובים חומים. בין היתר תוכלו לבקר בפארק במערת הקרח דובשינסקה (Dobšinská), אחת ממערות הקרח החשובות בעולם, שבה נטיפים, זקיפים ושלל תצורות מעניינות מקרח. טיול מקסים נוסף הוא הטיול לקניון סוצ'ה בלה (Suchá Belá), קניון באורך 3.8 ק"מ עם ארבעה מפלים מרשימים ומסלול שעובר על גשרי עץ מעל המים. קניון אחר הוא Prielom Hornádu, שמציע מסלול באורך 16 ק"מ עם סולמות וגשרים מעל הנהר השוצף. אוהבי האגמים ייהנו מאגם Izra המרוחק כ-30 ק"מ מהעיר, על הגבול עם הונגריה. סביב האגם היפה יש יער עבות והרבה מסלולי הליכה.

במרחק נסיעה קצרה מהעיר אפשר להגיע להרים רבים שמזמינים לטיפוס ולתצפית. אפשר, למשל, לנסוע לעיירה Starý Smokovec וממנה לעלות ברכבל לפסגת Hrebienok, בגובה 1,285 מטר, שם יש מסלולי טיול נפלאים בין יערות ומפלים. אחת התצפיות היפות ביותר באזור קושיצה נשקפת מפסגת הר Sľubica, בגובה 1,129 מטר, משם אפשר לראות את טירת ספיש (Spis) המרשימה, אחת מהגדולות באירופה, ואת הרי הטטרה הגבוהים ברקע.

טיול בין יערות ומפלים בהרבינוק

טיול בין יערות ומפלים בהרבינוק | צילום: Jaroslav Moravcik / Shutterstock.com

עם הילדים

קושיצה היא יעד נהדר לחופשה משפחתית, ולא צריך להתרחק מהעיר בשביל ליהנות ממגוון אטרקציות לכל המשפחה. בעיר ובקרבתה יש הרבה פארקים ירוקים כמו פארק אלפינקה (Alpinka), שמרוחק כשישה ק"מ ממרכז העיר. בפארק יש מדשאות, עצים, מתקני משחק לילדים, אזורי פיקניק ושתי אטרקציות בולטות למשפחות. הראשונה היא רכבת הילדים שבפארק נמצאת אחת משלוש התחנות שלה. זוהי רכבת קיטור קטנה שנוסעת במסלול באורך 4.2 ק"מ בנופים הפסטורליים של עמק סרמל (Čermeľ) ומופעלת על ידי בני נוער. האטרקציה השנייה היא פארק טרזניה (Tarzania), פארק חבלים והרפתקאות עם שלושה מסלולים מאתגרים בין צמרות עצי היער. אתר אינטרנט

גן החיות של קושיצה (Zoo Kosice) הוא אחד מהגדולים במרכז אירופה, ובו 150 מינים של בעלי חיים. בשטח גן החיות נמצא גם פארק הדינוזאורים החביב Dino Park, ובו פזורים בתוך היער דגמי דינוזאורים עצומים, חלקם נעים, לצד אטרקציות נוספות כמו סרט תלת מימד על דינוזאורים. כתובת: Široká 31

רכבת הילדים, אחת האטרקציות המשפחתיות המובילות בקושיצה

רכבת הילדים, אחת האטרקציות המשפחתיות המובילות בקושיצה | צילום: Traveltipy, flickr

אטרקציה נוספת, המיועדת לחובבי האדרנלין, היא מגלשת ההרים האלפינית Kavečany, שבה ניתן לגלוש במסלול של 800 מטר בירידה עם פיתולים חדים במהירות של עד 50 קמ"ש.

קניות

קושיצה היא אמנם לא היעד הקלאסי לאוהבי השופינג, אבל מי שקניות הן חלק בלתי נפרד מהטיול שלו לא ייצא מכאן בידיים ריקות. האזור הטוב ביותר לעשות בו קניות הוא המרכז ההיסטורי של העיר ובעיקר מדרחוב Hlavna הגדוש בחנויות של רשתות בינלאומיות לצד חנויות מקומיות ייחודיות ובוטיקים אופנתיים. לחוויית קניות ייחודית, בעיקר אם אתם רוצים מזכרות ומתנות, כדאי להגיע ל-Crafts Lane שבעיר העתיקה. הסמטה המרוצפת באבן משובצת בבתים עתיקים המקושטים באדניות פורחות שהוסבו לגלריות ובתי מלאכה של אמנים. יש פה חנויות שמוכרות דברי עור, עבודות קדרות, מאפייה, חנות שמתמחה בצמחי מרפא, עבודות מתכת, עבודות עץ ועוד.

בנוסף, יש בקושיצה כמה קניונים, שבהם רשתות אופננה מקומיות ובינלאומיות, חנויות תכשיטים, צעצועים וקוסמטיקה, מסעדות מזון מהיר ואולמות קולנוע. במרכז העיר, בקצה מדרחוב Hlavna, נמצא קניון  Aupark. קניון נוסף שכדאי לבדוק הוא Optima, שעל אף ריחוקו ממרכז העיר מפצה מגוון של למעלה ממאה חנויות.

 סמטה בעיר העתיקה של קושיצה עם גלריות ובתי מלאכה של אמנים | צילום: Oscity / Shutterstock.com

סמטה בעיר העתיקה של קושיצה עם גלריות ובתי מלאכה של אמנים | צילום: Oscity / Shutterstock.com

איפה לאכול?

אחת המסעדות האהובות בעיר היא Med Malina שממקמת במרכז העתיק, מעוצבת בסגנון כפרי ומציעה מטעמים מהמטבח הסלובקי והפולני כמו כופתאות עם גבינת כבשים או ברווז עם לביבות תפוחי אדמה כתובת: Hlavná 81.

מסעדה מסורתית נוספת במרכז ההיסטורי של העיר היא Camelot המעוצבת בסגנון ימי ביניימי עם קירות אבן עבים, קשתות ושולחנות אבירים. בתפריט יש קלאסיקות מהמטבח הסלובקי עם פרשנות עדכנית. בין היתר תמצאו מרק שום או מרק גבינת כבשים, שניהם מוגשים בתוך כיכר לחם, ובעיקריות חזה ברווז, שניצל עגל, גולש ועוד. כתובת: Kováčska 226/19

חובבי המתוקים לא ירצו לוותר על Urban Cafe, בית קפה שבו אפשר ליהנות בין השאר משוקולדים בעבודת יד ומגלידות משובחות תוצרת בית. כתובת: Vrátna 395/4

צילום תמונה פותחת: Oscity / Shutterstock.com

עוד טיולים עם ילדים בעולם

מפת קושיצה והסביבה:

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.