חוט דק של אימה מקשר בין היהודים לצוענים; חוט שנטווה מגזענות, דעות קדומות, רדיפות והשמדות. בדומה ליהודים, הצוענים באירופה, שלא תמיד הורשו להיות בעלי קרקעות, נאלצו לחיות בגלות, לנדוד ממקום למקום ולעסוק במלאכות שנחשבו בזויות. הם נרדפו בכל אשר פנו וזכו לדימויים שליליים, לשמות גנאי ולקללות. בדומה ליהודים, גם את הצוענים ניסו הנאצים להשמיד במהלך מלחמת העולם השנייה, והובילו כחצי מיליון מהם לתאי הגזים ולמשרפות על רקע גזעני. בניגוד ליהודים, הצוענים ששרדו לא הצליחו להשתקם אחרי מלחמת העולם השנייה: הם לא הקימו מדינה, לא זכו להכרה בסבלם ועד היום הם לא מציינים את שואתם ביום מיוחד. גם לא כמה אלפי הצוענים שחיים בישראל. למרות תחושת הקרבה, לא ידעו קטי כץ וענת הופמן, כמו רבים אחרים בארץ, שהצוענים אינם כה רחוקים, ובתוך עמנו הם יושבים. שכנים חשאיים, לא מוכרים ולא ידועים, שמזוהים בעל כורחם כערבים, גרים מעבר לפינה. כאלף צוענים, אולי יותר, גרים בשכונת באב אל־חוטה שבעיר העתיקה בירושלים, ליד שער האריות. עוד כמה אלפים חיים בעזה ובאיזור ירושלים – בקלנדיה, עזרייה, ראס אל־עמוד, חארת אל־סעדייה, ענתא, וואדי ג'וז, אבו דיס וחִזמה. מוצאם של הצוענים הוא בצפון מערב הודו. הדעות חלוקות באשר למועד תחילת נדודיהם: ההיסטוריון הערבי אל־בלבחורי (Al-Balabhuri) טוען שהזוט (Zutt) התיישבו בנמלי המפרץ הפרסי עוד לפני הגעת האיסלאם לאיזור. המסורת הצוענית, הנתמכת על ידי ההיסטוריון הערבי חמזה אל־איספהאני (Hamza Al-Isfahani) ועל ידי המשורר הפרסי פירדאוסי (Firdusi) מספרת על בהרם גור, מלך פרס בשנים 420־438, שביקש ממלך הודו לשלוח לו עשרת אלפים לורי (Luri, שם נוסף לצוענים), נשים וגברים, מומחים בנגינה. השאח הפרסי נתן לכל אחד מהם שור, חמור ומלאי חיטה, כדי שישתמשו בבהמות לעבודה ויזרעו את החיטה, ובזמנם הפנוי ינגנו לעניים בתמורה. אבל הצוענים שחטו ואכלו את השוורים, כילו את כל החיטה ובסוף השנה באו חסרי כל אל השאח. זה התרגז והעניש אותם בגירוש לעיראק ולחצי האי ערב עם כל מיטלטליהם. לפי המסורת הצוענית הם גורשו גם משם, לאחר שחדיג'ה, אשתו של מוחמד, קיללה אותם בחושבה בטעות שהם רוצים לפגוע בבעלה, ומאז הם נודדים חסרי בית וקרקע.
במהלך נדודיהם מפרס התפצלו הצוענים לשני ראשי חץ: קבוצה אחת הגיעה לאירופה, ובמאה ה־15 היתה מפוזרת כבר בכל רחבי היבשת, שם היא נקראת "רום" או "רומא" (אדם בן גזענו), כפי שהם מכנים את עצמם; הקבוצה השנייה הגיעה למזרח התיכון ומכונה "דום" או "דומארי". אוכלוסיית הדום התיישבה בלבנון, בסוריה, בארץ ישראל, בירדן, בעיראק ובאזרב־ייג'אן. לארץ הובאו הצוענים הראשונים מעיראק, כשבויי צבאו של צלאח א־דין. בזמן המנדט הבריטי חיו באוהלים בירושלים, ביפו ובעזה כמה אלפי צוענים נודדים. כשפרצה המלחמה ב־1948 הם עזבו את יפו וברחו לעזה ולמדינות ערב, לאחר שנחשדו על ידי הבריטים בהחבאת נשק שישמש כנגד המנדט. מוכתר הצוענים ושש בנותיו הצוענים הירושלמים אינם אזרחי ישראל. יש להם אזרחות ירדנית והם נושאים תעודת זהות ישראלית המעניקה להם מעמד של תושבי קבע, שבסעיף הלאום שלה רשום: "ערבי". הם רשאים להצביע בבחירות לעירייה, מקבלים קצבאות מהביטוח הלאומי, אך אינם יכולים, למשל, להשתתף בבחירות לכנסת ולראשות הממשלה.
שיטוט בסמטאות הצרות של באב אל־חוטה בירושלים מגלה שכונה ענייה ומלוכלכת, שערמות של זבל מגובבות בה, וביניהן רצים ילדים קטנים ללא השגחה. הצוענים גרים שם בשכירות בבתי אבן קטנים בני שניים או שלושה חדרים, שבהם מצטופפת חמולה בת עשרה עד עשרים איש. "מזמן לא ראיתי אוכלוסיה ענייה כל כך, החיה בעליבות מזעזעת כזו", אומרת ענת הופמן. "הם מקבלים תת שירות כי הם מופלים פעמיים – פעם כערבים ופעם כצוענים. לא מפנים להם זבל, אין להם גני שעשועים, אין עמודי חשמל בשכונה, אין גני ילדים". דבר לא נותר לקהילה הצוענית הירושלמית מלבד, אולי, זכרונות. הצוענים נצמדים לסיפורי מסורת ציוריים, שלא תועדו בכתב, המעלים על נס זמנים רחוקים ואבודים. באחד מהם מסופר על מינויו של מוכתר הקהילה.
מאז הוא המוכתר הרשמי, שתפקידיו ייצוגיים בעיקר ומתמצים בחתימת אישור על בקשה לנישואים, כשלב מקדים לפני הפנייה לבית הדין, ובפתרון סכסוכים מקומיים בדרך של פשרה. סלים למד עברית באולפן ומשתמש בה בתפקידו ככתבן של משרד הפנים במזרח העיר, הממלא עבור ערבים וצוענים טפסים שונים – בקשות לתעודות מעבר, לתעודות לידה ולאיחוד משפחות. תפקידו זה מעניק לו סמכות ומזומנים, שמבדילים אותו משאר בני העדה. המוכתר לובש בדרך כלל גלבייה אפורה, ולכבודנו הוא עטה גם כָּפייה. בן אחד ושש בנות יש לו, למוכתר, שמשרתות אותו כמו מלך, מופיעות מדי פעם עם מגשים עמוסי כוסות תה מהבילות ומעמולים. בביתו הקטן שבשכונת באב אל־חוטה הוא פורש לפנינו בגאווה אלבום ישן, שבין דפיו המצהיבים מתגלים מסמכים מתפוררים ותמונות עתיקות, המעידים על זמנים שכבר נעלמו. אבל מלבד כתיבת הספר, אין למוכתר רעיונות אחרים שיעזרו לקדם את מצבה הגרוע של קהילתו, ואולי אינו רוצה בכך. הוא מצהיר שהוא דווקא אוהב את הממשלה היהודית ומעדיף אותה על פני כל שלטון ערבי, שהתקופה הטובה ביותר של הצוענים היא תחת שלטון היהודים, ושאין לקהילה בעיות מיוחדות, כלכליות או אחרות. הצוענים מקפידים לא להזדהות פוליטית עם צד כלשהו ולא לגלות תמיכה או עידוד לדרישותיהם של שכניהם הפלסטינאים. בזמן האינתיפאדה הם השתדלו לא לנקוט עמדה, אבל סבלו משני הצדדים – מצד שכניהם הערבים שחשדו בהם בשיתוף פעולה, ומצד חיילי המג"ב היהודים, שעיכבו אותם במחסומים, כשחשבו אותם לערבים.
ה. "ואינכם רוצים שיכירו בכם כצוענים, ובמקום 'ערבי' ייכתב בסעיף הלאום שבתעודת הזהות 'צועני'?". המוכתר נבהל משאלתי. "אנחנו לא רוצים להיות צוענים", הוא אומר בפסקנות, "בגלל הדרך שבה החברה מסתכלת עלינו. אני גם לא רוצה שיכתבו 'צועני' בתעודת זהות שלי, כי זאת בושה". להיות צועני, כך מתברר, זו מעמסה לא קלה, ורבים מאנשי הקהילה מעדיפים להתנתק מזהותם זו ולהיטמע בסביבתם. כדי להבין את חששותיו של המוכתר די בשיחה עם שכניהם הערבים של הצוענים, שמכנים אותם "נוור" (נוּר ביחיד), מלת גנאי שפירושה "מלוכלך". הצוענים מאמצים תמיד את דת האוכלוסיה שבקרבה הם חיים, ומשום כך בארץ הם מוסלמים. הם גרים בקרב הערבים, מדברים את שפתם ונראים כמותם, ואין להם שום מנהג או חג שמבדיל אותם מהערבים, מלבד אולי התקשטות הנשים בנקודה אדומה בין העיניים או במקום אחר בגוף, זכר למוצאן ההודי. למרות אורח חייהם הדומה, הערבים רואים אותם כאנשים נחותים שאין להתערבב בהם או להתחתן עימם, שיש להוקיעם ולהתרחק מהם. "כל הנשים שלהם זונות, והגברים אינם עובדים. הם גנבים, רמאים ומקבצי נדבות. אסור לסמוך עליהם בדבר", אמר לי בחור ערבי שגר בשכונתם. עיון בספרים מצהיבים מגלה שגישתם של הערבים כלפי הצוענים בארץ אינה חדשה. "הם נחשבים בעיני הערבים לשפלים ובזויים והצועניות לפרוצות ויצאניות. כדי לבייש אדם יקרא לו הערבי נורי", כותב זאב וילנאי בספרו "תולדות הערבים והמוסלמים בארץ ישראל", שיצא בשנת 1932. הצוענים בארץ, כמו אחיהם בעולם, התרגלו לחיות בשולי החברה, כשהם סובלים מסטיגמות קשות, מדימויים שליליים ומכינויי גנאי כמו "שודדים", "גנבים", "חוטפי ילדים" ו"זונות". החלום של אמון סלים כאשר חשבה כי בעזרת החינוך הגבוה שרכשה, השפה האנגלית שבפיה, הבגדים הנאים והגינונים המודרניים הצליחה להתרחק מהדימויים השליליים שדבקו בבני עמה ולהוכיח לכולם שאפשר גם אחרת, נכונה היתה לה מהלומה נוספת. בקולג' היא פגשה בחורה ערבייה, שהפכה לחברתה הטובה ביותר. ימים ישבו יחד על ספסל הלימודים – שוחחו, צחקו וחלמו. אבל כשהזמינה אותה אמון לביתה שבבאב אל־חוטה, התעורר חשדה של חברתה הערבייה. היא שאלה את השכנים, שאמרו לה "אה, זאת הנווארייה", ומאז היא התרחקה ממנה, מבטלת בבת אחת חודשים של חברות אמיצה.
בגיל 27 לא יכלה עוד אמון לשבת בחיבוק ידיים. עיניה השחורות נוצצות כשהיא מדברת על הצעד המשמעותי שהחליטה לעשות בחייה. "חוויתי ילדות קשה מאוד, ורציתי להוכיח לעולם שאני יכולה להיות טובה יותר מכולם. אנשי הקהילה שלי חלשים, הם אומרים שמה שאלוהים החליט בשבילם זה מה שיהיה. הם לא רוצים שינוי. אבל אני מאמינה שעם חינוך טוב ועבודה קשה אפשר לשנות הכל". בחזונה של סלים יש מועדון לנשים, גני ילדים, בתי ספר לצוענים בלבד, מרכזים ללימוד שפת הדום, מחשב לכל ילד. בינתיים היא מסתפקת בעזרתם של כמה אנשים טובים, שנרתמו לעזרה והצטרפו לעמותה. מלבדם, היא נתקלת בלא מעט חששות, הרמות גבה ונזיפות מצד בני קהילתה, שרובם לא ששים לקפוץ על עגלת השינוי ומעדיפים להשאיר את הסטטוס קוו השמרני. תמונות מחיי נישואים (ורווקוּת)
למרות כל זאת, מתברר כי בכל קהילה, ענייה ומנודה ככל שתהיה, יש חלוקה למעמדות, אפליה והתנשאות, וככל שהן מעמיקות – כך מתרחק היום שבו תוכל הקהילה להתאחד ולדרוש את זכויותיה. הצוענים של ירושלים, למשל, שזנחו מזמן את מסורת הנגינה והריקודים, אינם מתקרבים לצוענים בעזה, הממשיכים במסורת זו. "אנחנו מתביישים בהם", אמרה לי צוענייה ירושלמית, "כי הם רוקדים עבור ערבים, חושפים את גופם ומשפילים את עצמם". גם בצועני ירדן מזלזלים הירושלמים, וטוענים כי הם אלה שנראים מקבצים נדבות ברחובותיה של העיר העתיקה ומוציאים להם שם רע. אפילו בתוך הקהילה הירושלמית עצמה יש חלוקה למעמדות. שלוש משפחות חיות בעיר העתיקה: משפחת סלים, שאמון והמוכתר נמנים עימה, היא המשפחה המנהיגה, המשכילה והעשירה ביותר – האליטה; ומשפחות נימר ובוערני, שנחשבות לנחותות יותר. הצוענים מעדיפים להתחתן בתוך קהילתם, ואם אפשר – גם בתוך משפחתם, כדי לשמור על מעמדם ועל המבנה המסורתי. והם משלמים על כך מחיר גבוה: מחלות תורשתיות, בעיות דם, נכויות וצרות אחרות. הנערות הצועניות הירושלמיות נמצאות במלכוד: הן אינן יכולות להתחתן עם ערבים, מאחר שהם אינם רוצים אותן, לא עם צוענים מעזה, כי משפחתן מזלזלת בהם, ולעיתים גם לא עם צוענים ממשפחה אחרת, הנחשבת נחותה מזו שלהן. לאחדות מהן אין התלבטויות: השידוך הוחלט עבורן עוד בהיותן תינוקות, כאשר במשפחה קרובה נולד בן בערך באותו הזמן, והוא יועד להן. בגיל 14 או 15 הן נישאות, "בלי רומנטיקה כמו בסרטים, בלי אהבה, היא אומרת תודה אם יש לה שמלת כלה", אומרת אמון. "ואז היא נכנסת למטבח, מתחילה לבשל לגבר שלה, לטפל בבית ובילדים, והוא יושב מובטל בבית על הספה, לא עושה כלום, מצווה עליה להביא לו כוס מים ולעיתים גם מכה אותה". אמון סלים וארבע אחיותיה בחרו באופציה אחרת – רווקוּת. גם חמש מתוך שש בנותיו של המוכתר נותרו ברווקותן, ונדמה שבקהילה מסורתית ושמרנית כמו זו של הצוענים בארץ, זו הבחירה היחידה שהן יכלו לעשות. "הגברים הצוענים לא טובים מספיק, עוד לא פגשתי אחד שיכבד אותי", מסבירה זריפה איברהים סלים, אחותה בת ה־33 של אמון, העובדת כאחות בבית חולים של הצלב האדום. "רציתי קודם כל ללמוד ואחר כך לעבוד, ואת החתונה דחיתי, גם בגלל שאני חוששת ממחלות". "לא כדאי לי להתחתן עם צועני שאני אצטרך לפרנס אותו אחרי שלמדתי ועבדתי", אומרת חיאט, בתו של המוכתר. ואכן, עבור בחורות משכילות המצב קשה שבעתיים. בחורה שאינה נישאת בגיל 15, נחשבת לזקנה ולא רצויה. אבל אם היא רוצה לרכוש השכלה ומקצוע, אין היא יכולה להיכנס למוסד הנישואים, שישאיר אותה בבית עם ילדים ועם עבודות ניקיון. כשהן כבר משכילות, מודרניות ובעלות מקצוע, הן לא יכולות להסכין עם בעל שמרן שיחיה על חשבונן ויפקד עליהן, ומנגד – אוסרים עליהן בני משפחתן להתחתן עם זרים. או במלותיה של מיאסר סלים, אחותו של המוכתר, בת 40, העובדת כבר 25 שנה אצל יהודים, שם היא מוּכרת בשם "מימי": "האחים שלי יקבעו עם מי אני אתחתן, והם לא נותנים אותי לאף אחד. הרבה בחורים באו לבקש אותי, והמוכתר זרק אותם מהבית. הם לא ייתנו לי להתחתן עם יהודי או עם ערבי, כי הם חוששים ממשהו זר ולא מוכר, פוחדים על הבנות שלהם. ולגבי גברים צוענים? הם נותנים מכות לנשים, כמו אצל הערבים. הייתי רוצה להתחתן עם יהודי, אצלם האשה היא זו שנותנת מכות". לצורך הכנת הכתבה נעזרתי, בין היתר, בספרו של יעקב יניב, "הצוענים ביהודה ובירושלים", ובכתבתו של ירון אביטוב "ראיתי צוענים מדוכאים", שהתפרסמה ב"כל העיר", וכפרק בספרו "שומע במותו את הים". לקריאה נוספת:
|
רבים אינם יודעים שבישראל חיים כמה אלפי צוענים, בעיקר בירושלים. הקהילה קטנה ולא מוכרת, בניה מזוהים בטעות כערבים, מספרם מתמעט, שפתם נעלמת ותרבותם נכחדת. אמון סלים, צוענייה צעירה מירושלים, הקימה את "העמותה לקידום הצוענים בישראל", ארגון הצוענים הראשון במזרח התיכון, כדי לשנות את המצב הזה, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי עודכן 2.9.17 |
אביב בישראל - ממעוף הציפור
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 526
[name] => מזרח-תיכון
[slug] => middle-east
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 526
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 1871
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 408
[name] => ירושלים
[slug] => %d7%99%d7%a8%d7%95%d7%a9%d7%9c%d7%99%d7%9d
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 408
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 402
[count] => 215
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 402
[name] => ישראל
[slug] => israel
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 402
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 2785
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )