תפריט עמוד

נתיב הגנים בדרום אפריקה

מאה ושישים קילומטר של כמעט גן עדן: שמורות טבע ירוקות ולגונות מרהיבות, שפכי נהרות צלולים וחופים דרמטיים, מוזיאונים קטנים ולודג'ים מזמינים, וגם רכבת קיטור שחולפת בנופים הכי יפים שיש

על חוף האוקיינוס ההודי מתפתלת דרך הגנים (Garden Route), רצועת חוף יפהפייה ש-160 הקילומטרים שלה זרועים חופים מרהיבים ולגונות רחבות וקסומות, שפכי נהרות צלולים, יערות ושמורות טבע ייחודיות, השומרות עדיין על הצמחייה המקורית של דרום אפריקה.

הגארדן רוּט, אחד המסלולים המפורסמים בדרום אפריקה, נמצא בחלקו הדרומי של מחוז ווסטרן קייפ (Western Cape). הדרך נמשכת מחופי סטיל ביי (Still Bay) במערב ועד לפלטנברג ביי (Plettenberg Bay) במזרח, ומוליכה את המטייל לחופו של האוקיינוס ההודי ורק מעט פנימה, אל תוך היבשת. את הגבול הצפוני של רצועת החוף היפה יוצרות שרשרות ההרים הגבוהות של אוטֶניקוּאה (Outeniqua) וציציקאמה (Tsitsikamma), המתנשאות לגבהים של 1,000 עד 1,700 מטר.

כל מי שנוסע בין קייפטאון (Cape Town) לדרבן (Durban) או לפורט אליזבת (Port Elizabeth) בדרך החוף חולף דרך הגארדן רוּט, וכדאי שיבקר או לפחות יציץ אל כמה מאתריה. מבקרים רבים שמגיעים למקום מופתעים מהנוף, הכבישים, האירוח, בתי המלון והאכסניות, המעניקים אווירה שמשלבת בין שווייץ לחופי נופש אירופיים עם הרבה יופי אפריקאי פראי. הדרך עצמה, אתריה והחופים שלאורכה מטופחים ומתוירים מאוד, לכן מי שמחפש ארץ בראשית וטיול ללא תיירים רבים – כדאי שיטייל בנתיב זה לא בעונת השיא.

לאורך כל המסלול קיימים מלבד מלונות רגילים גם לודג'ים קטנים ומקסימים, בתי חווה מפוארים מהמאה שעברה ובתי כפר פרטיים המציעים חדרי אירוח נעימים, אירוח לבבי ואוכל משובח.

דרך הגנים ידועה במזג אוויר הנוח שלה – בין 13 מעלות צלזיוס בחורף ל-25 מעלות בקיץ בממוצע. עונת התיירות היא מינואר עד מאי. החודשים שטופי השמש והנוחים ביותר לטיול הם פברואר-מרץ, ואילו החודשים שבהם יש סבירות גבוהה לגשם ומזג אוויר אפור הם מאוגוסט עד אוקטובר. בשיא עונת התיירות מאמירים המחירים לפעמים עד פי שניים מאלה שבעונה השקטה, ועם זאת – גם אז המחירים בדרום אפריקה עדיין סבירים מאוד בהשוואה לישראל.

גן עדן לגולשים, רוכבים וקופצי באנג'י
הדרך הנוחה ביותר לבקר בגארדן רוט היא ברכב שכור. כך אפשר לעצור בכל חוף יפהפה או מפרץ סלעי, לערוך סיורים ביער או בעיירות שבדרך. התמצאות קלה למדי. נתחיל את דרכנו בכביש N2, הדרך הראשית שממנה מתפצלות דרכים משניות המובילות לאתרים השונים. כדי להגיע לסטיל ביי (Still Bay), עיר הנופש המסמנת את ראשית דרך הגנים ממערב, נפנה דרומה. בעיר עצמה, השוכנת על חוף משגע ליד שפך נהר רחב, אין כל ייחוד, אבל החוף שווה התייחסות. לגולשים מזומנים בו גלים מצוינים בעיקר בחורף.

נחזור לכביש הראשי וניסע בו כתשעים קילומטר, שם נפנה מזרחה לכביש המשני המגיע אל מוֹסְל ביי (Mossel Bay) וחוזר ל-N2. במפרץ זה, הנמצא בחצי הדרך בין קייפטאון לפורט אליזבת, תמצאו עיירת נופש וחופים נהדרים. העיר, שבעבר נחשבה ל"בירה" של רצועת החוף, צומחת כל הזמן והופכת למרכז קיט קיצי למתרחצים וחורפי לגולשים. יש כאן כל ענפי הספורט שאפשר לחלום עליהם: רכיבה על סוסים, סקווש, גולף, בריכות מכל סוג וגודל, ספורט מים, באנג'י ועוד.

טיול בעיר מפגיש אותנו עם היסטוריה בת 500 שנה: ב-1488 עגן שם האירופאי הראשון, הספן הפורטוגלי ברתולומיאו דיאש. אחריו הגיע וסקו דה גאמה, שאף סחר עם שבטי הקהוי-סאן (Khoi-San) המקומיים. רק ב-1601 שונה שם המקום למוסל ביי, מפרץ הצדפות, לאחר שספני האוניות גילו את המזון המשובח החבוי במי המפרץ, שהפך לנמל מסחר מרכזי. צדפות המפרץ נחשבות למשובחות ביותר ונמכרות בכל העולם. אצלנו קוראים לכל הצדפות פשוט "צדפות", אבל בדרום אפריקה מלים רבות מתארות מינים שונים של היצור החלקלק, ותושבים רבים מתפרנסים מהן.

הרבה מאוד מוזיאונים פתוחים לקהל בעיר בעלת העבר המפואר, כמו מוזיאון הספנות המכיל דגמי ספינות בגודל אמיתי ומפות ניווט מהמאה ה-16, או מוזיאון הצדפות המציג את כל סוגי הצדפים והצדפות, ואת שימושיהם בידי האדם לאורך הזמנים.

מערות קאנגו. מערות נטיפים המפוסלות באבן גיר בשלל צבעים

מסע בזמן ברכבת קיטור משקשקת
נחזור אל הדרך הראשית וניסע בה כ-45 קילומטר עד שנגיע לצומת עם כביש R29. בצומת נפנה לכיוון צפון-מערב אל ג'ורג' (George), בירת דרך הגנים של ימינו, עיר נעימה ונינוחה שנבנתה ב-1811 וכיום חיים בה כ-80 אלף איש. העיר, המשופעת בעצים ובמסעדות טובות, משמשת כיום מרכז תחבורה לכל האזור. היא רחוקה כשמונה קילומטרים מהים, כך שאם חפצתם בחוף – זה אינו המקום האידיאלי, אך מסביב לה ישנם מסלולי הליכה נחמדים וקל לצאת ממנה לטיולים באזור.

בג'ורג' פועלת רכבת קיטור מפורסמת: רכבת האוטֶניקוּאה צ'וּ-צ'וּ (Outeniqua Choo-Tjoe) הנוסעת לכיוון נַייזנה (Knysna) וחולפת במסלול מרהיב לאורך החוף. אם מתחשק לכם לחוות משהו מן העבר ולהתגלגל בנוף נפלא ברכבת קיטור משקשקת, הַזמינו מקום מראש. המסע אחורה בזמן אורך כשלוש שעות, ואינו מיועד למטיילים נחפזים.

מכל מלון בג'ורג' אפשר לצאת לטיולים בקאנו, לרכיבה על סוסים או להליכה בין מפלי מים. כעשרים קילומטר בלבד מצפון לעיר, מעבר לרכס הרי אוטניקואה, שוכן המדבר למחצה הקארו הקטן (Little Karoo). בדרך לקארו הקטן כדאי לחצות את הרכס במעבר ההרים מוֹנטֶגיוּ פאס (Montague Pass), שנופיו עוצרי נשימה, ובמעבר ההרים אוטניקואה פאס (Outeniqua Pass).

אחד האתרים המעניינים בקארו הקטן הוא מערות קאנגוֹ (Cango Caves), השוכנות כשלושים קילומטר מהעיירה אודצ'וּרן (Oudtshoorn). הסיור במערות הנטיפים היפות, המפוסלות באבן גיר בשלל צבעים, נערך בקבוצות קטנות המתארגנות במקום עם מדריך מקומי, והוא יוצא מדי יום למעט חג המולד בכל שעה עגולה בשעות 16:00-9:00.

הקארו הקטן מפורסם גם בחווֹת היענים שבו, מהגדולות בעולם. בעליהן בנו בתי חווה מפוארים כמו "בית הנוצות" המפורסם, שם אפשר לבקר בחוות יענים, לרכב על העופות הגדולים ולבסוף גם לסעוד מבשרם עם יין מקומי משובח. אם תבקרו בקארו הקטן בחודשים ספטמבר-אוקטובר תוכלו לראות גם שטחים שמתכסים במרבדי פרחים מרהיבים ביופיים בעקבות הגשמים, אך כדאי לברר במרכזי המידע ביישובים שבדרך אם אכן יש פריחה בעת שתהיו שם, שכן היא אינה צפויה מראש. באזור ישנן גם כמה ערים תיירותיות שנעים לבקר בהן, כמו למשל מוֹנטֶגיוּ, המיושבת על ידי אמנים ובתיה העתיקים משומרים ומטופחים.

הלגונה של נייזנה. בזכותה העיר התפתחה בראשית דרכה כמרכז לבניית אוניות | צילום: ג'קינט רוד

לצפות בלווייתנים ובדולפינים
מג'ורג' נמשיך בכביש N2 מזרחה אל הפארק הלאומי ווילדרנס (Wilderness National Park), השוכן בין האוקיינוס ההודי מדרום, רכס הרי אוטֶניקוּאה בצפון, נהר קַאימָנס (Kaaimans) במערב ושמורת חוֹאוּקאמָה במזרח. חופי הפארק רחבים וזהובים, הים כאן צלול ורוגע והאזור שופע ירק, אגמים קטנים ונחלים, אך עניין מיוחד ימצאו במקום אוהבי ציפורים: מינים רבים של עופות מקננים בפארק, חולפים מעליו או חורפים בו.

מול החוף שוחים דולפינים ולווייתנים, ואפשר להצטרף להפלגה מיוחדת לעברם או לצפות בהם מהיבשה. מתצפית דולפין פוינט (Dolphin Point) על האוקיינוס תוכלו לראות עשרות דולפינים, ובחודשי החורף מגיעים גם לווייתנים לאזור הרבייה שלהם ממש מול נקודת התצפית.

באזור האגמים חיים אמנים מקומיים רבים, ופעמיים בחודש מתקיים יריד גדול של עבודות אמנות ברחובות העיר. אם זמנכם בידכם – כדאי לברר במרכז התיירות בווילדרנס מתי מתקיים היריד. האזור מושך אליו חובבים רבים של ספורט מים, ומאחר שהכל מאורגן כאן להפליא, תמצאו בנקל מסלול שיט בקאנו, גלשנים או טיול רגלי מודרך ביער.

שמורת חוֹאוּקאמָה (Goukamma Nature Reserve) היפה, שגובלת בפארק ווילדרנס ממזרח, כוללת 14 קילומטר של חוף סלעי ומצוקי אבן חול, חולות מכוסי צמחייה ואגם גדול. אם חשקתם בטיול רגלי שליו בין ציפורים ונופי מים – זה המקום. לשמורה אפשר להיכנס רק במסלולים רגליים שמתחילים ליד הגשר על נהר חואוקאמה. מסלול מעגלי של שמונה קילומטרים הספיק לנו בהחלט, אך יש המעדיפים את המסלול הארוך – כ-14 קילומטר. 150 מינים של בעלי כנף נספרו בשמורה – עופות החיים במים מתוקים, ציפורים המקננות בסבך השיחים ועופות חוף שונים.

בהמשך הדרך מזרחה על הכביש הראשי נמצאת העיר נייזנה (Knysna), גובלת בלגונה עצומה, מוגנת במצוקי אבן חול, חבוקה ביערות ומקבלת את מימיו של נהר הנושא את שמה. הלגונה הסגורה שלה – ששטחה 13 קילומטר רבוע ושנפתחת לים בפתח צר בלבד – תרמה להתפתחות העיר בראשית דרכה כמרכז לבניית אוניות וכנמל לסחר בגזעי עצים.

ה"ראשים" (The Heads) – שני הצוקים מאבן חול שניצבים בצדי המוצא הצר אל הים – הם נקודות נהדרות לצפות מהן בלגונה האדירה. גדודים של חוטבי עצים, בורים ואפריקאים, שנוהלו על ידי אדונים בריטים, בנו כאן אוניות וריהוט מעצי ענק. על נייזנה, יערותיה וסיפורם העצוב של פילי היער שנטבחו כמעט עד האחרונים שבהם תקראו ב"הקפות ביער", ספרה המרגש של הסופרת הדרום אפריקאית דלין מתיה.

ביערות של נייזנה חיים עדיין אחרוני הפילים במחוז, אבל קשה לראותם: הם חששנים ומסתתרים במעבה היער. הפיל האחרון צולם בטבע בשנת 1994. פילי נייזנה קטנים מפילי הסוואנה, וכדי לשמר אותם ניסו להכליא שני פרטים מהאחרונים ששרדו במקום עם פילים שהובאו למקום מפארק קרוגר, אך הנסיונות לאכלס את היער שוב בפילי בר נכשלו. מנייזנה יוצאים טיולים רבים ומגוונים אל היער, חלקם נמשכים שעות בודדות ואחרים כמה ימים. אפשר גם לצאת לשיט במפרץ של העיר ובלגונה, שבה מגדלים את "צדפות נייזנה" המפורסמות בקרב אניני הטעם. פרטים על מסלולים באזור תקבלו במחלקת היערנות המקומית.

הפארק הלאומי החופי ציציקאמה. שטחי ים, סלעים ויער טבעי עם עצי ענק לאומיים של דרום אפריקה | צילום: Conrad88, CC–2.5

חמישה ימים במסלול הלוטרות
בפלטנברג ביי (Plettenberg Bay), כשלושים קילומטר ממזרח לנייזנה, צונחים ההרים אל חופי זהב שהים בהם כחול להפליא. מכאן נפרשים מזרחה כמה מהחופים ומהיערות המרשימים באזור.

הפארק הלאומי החופי ציציקאמה (Tsitsikama Coastal National Park) נמצא במרחק כעשרים קילומטר מצפון-מזרח לפלטנברג ביי. הכניסה לפארק נמצאת כשישה קילומטרים מכביש N2. הפארק נפרש לאורך כשישים קילומטר של אחד החופים היפים בדרום אפריקה, והוא כולל גם שטחי ים, סלעים ויער טבעי עם עצי ענק לאומיים של דרום אפריקה, שבעבר נהגו לכרות אותם ולהשתמש בהם כחומר גלם לתעשיית העץ.

בשמורה קיים מרכז מבקרים מסודר שבו אפשר לקבל מידע והמלצות, לתכנן ולהירשם לטיולים ביער הנמשכים משעות ספורות ועד כמה ימים. כל הטיולים מחייבים הרשמה ותשלום מראש. חלק מהטיולים המיועדים למיטיבי לכת כוללים לינה בשטח וחציית ערוצי נהרות, ויש לחשב בהם זמנים של גאות ושפל.
אחד המסלולים המומלצים ביותר נקרא "מסלול הלוטרות" (Otter Trail) – חמישה ימי הליכה של 15 קילומטר ביום בממוצע. המסלול כולל שחייה וצלילה עם שנורקלים במפרצים קסומים, והלינה היא בבקתות שדה שבהן מזרנים בלבד. במסלול זה פגשנו קופים ועולם מדהים של ציפורים, אך לא זכינו לראות את לוטרות הנהר שעל שמן נקרא המסלול. שימו לב: יש להירשם כשנה מראש למסלול.

בסוף דרך הגנים, לפני הטיסה חזרה מפורט אליזבת ליוהנסבורג, התאכסנו בלאד'ס איילנד (Lud’s Island), כעשר דקות נסיעה מפלטנברג ביי. המקום שבו התאכסנו, שהוא רק אחד מאותם לודג'ים נפלאים של דרך הגנים, נמצא באי פרטי המשתרע על פני 600 דונם, ליד שפך נהר קֽיוּרבּוּאֶמס (Keurbooms). זהו בית חווה עתיק עם גנים מטופחים, ובו מקום ל-18 מתאכסנים בלבד בחדרים מעוצבים להפליא.

השכם בבוקר, יצאנו מהלודג' בקיאק להפלגה עם מדריך מקומי. התקרבנו בשקט מוחלט אל עיטמים קולניים ואל עופות אחרים במעלה הנהר. אחר הצהריים בשיטוט רגלי סביב הלודג', נתקלנו בדלגנים (Antidorcas marsupialis), מין של צבאים, הרועים בשקט באחו. סביב האי אפשר לצאת לשיט, לדיג ולטיולים ביער. לאוהבי טבע, ובעיקר לחובבי בעלי כנף, מאפשר הטיול ביער מפגש עם העגור הכחול, עם שפע עופות מים ועם כמה מינים של אנטילופות יער. לקחת טיסת סיור מהאי מעל למפרץ נייזנה הוא סיום שליו ונפלא לטיול, ממש סוף הדרך.

למידע נוסף על טיול בדרום אפריקה

 

הרצאת וידאו: דרום אפריקה - יופי ועוצמה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מדרום אפריקה

הצצה לשכונות העוני והפשע בקייפטאון
הצצה לשכונות העוני והפשע בקייפטאון

ביקור בקיפטאון היפה, כמעט שלושה עשורים חלפו מאז נפילת האפרטהייד מראה כי הניסיונות לצמצם את חוסר האיזון שנוצר בין העשירים לעניים והמציאות בשכונות העוני והפשע בשולי העיר לא צלחו. קסם היופי של קייפטאון לא פג כמובן, אולם בזווית ...

מירוץ הסרדינים – ההצגה הכי טובה בטבע
מירוץ הסרדינים – ההצגה הכי טובה בטבע

בכל שנה, בין החודשים יוני לאוגוסט, מתרחשת אחת הנדידות הגדולות והמרשימות ביותר בעולם הטבע – נדידת הסרדינים, שמושכת אליה אלפי בעלי חיים רעבתנים לסעודה חגיגית ופרועה, ללא חוקים ועם ים של הפתעות. ובכל שנה, צוללים אוהבי טבע מושבעים ...

לשחות עם לווייתנים בדרום אפריקה
לשחות עם לווייתנים בדרום אפריקה

חוויה רודפת חוויה במהלך שייט בזמן נדידת הסרדינים בחוף הפראי בדרום אפריקה: קבוצות של דולפינים דוחפים את הסרדינים לכדורי ענק, עופות ימיים מצטרפים לחגיגה וכך גם הכרישים. אבל שיא השיאים הוא מפגש מתחת למים, במרחק נגיעה, עם לווייתנים ...