תפריט עמוד

לווייתנים – התצפיות הכי טובות

בין אם צופים בלווייתנים מסיפון של ספינה בלב ים או מראשו של צוק על החוף, המפגש עם היונקים הימיים הענקיים הללו תמיד מרגש. הנה כמה מהמקומות הטובים בעולם לצפייה בלווייתנים

יש משהו מדהים ומרגש במפגש עם לווייתן, בין אם הוא מתרחש במהלך שייט בים או כשאתם עומדים על החוף. היונק הימי האדיר הזה תמיד מפתיע בקלילות שבה הוא נע במים או מזנק מעליהם רק כדי לחזור ולצלול במעמקים, משאיר את הצופים בו חסרי נשימה ונפעמים. ליקטנו כאן כמה מקומות ברחבי העולם שבהם יש סיכוי גדול במיוחד לצפות במינים שונים של לווייתנים, לצד יונקים ימיים נוספים שגם איתם המפגש משמח מאוד.

קנדה
קנדה היא אחד היעדים הטובים ביותר לצפייה בלווייתנים ויש סיכוי טוב לפגוש אותם באתרים שונים ברחבי המדינה. בחופי קולומביה הבריטית, מערב קנדה, ניתן לצפות בקטלנים, המכונים גם אורקות. למרות שנהוג לקרוא להם לווייתנים קטלנים, הם למעשה שייכים למשפחת הדולפינים, אבל למי שצופה ביצורים המרהיבים הללו, בצבעי השחור-לבן שלהם, השיוך המדעי פחות חשוב מהמחזה המרגש. את שמו קיבל הקטלן בשל הדרך בה הוא קוטל את מזונו – דגים, דיונונים, עופות ימיים, יונקיים ימיים קטנים ואפילו לווייתנים אחרים. מהנמל של העיר ויקטוריה יוצאות הפלגות לצפייה בקטלנים ובמינים נוספים של לווייתנים, לצד כלבי ים ואריות ים. הזמן הטוב ביותר לצפות בלווייתנים הוא בין אפריל לאוקטובר ורוב החברות מציעות סיור דומה למדי, הנמשך כשלוש שעות.


קטלן בזינוק מרהיב סמוך לחוף בקולומביה הבריטית במערב קנדה | צילומים: שאטרסטוק

מקום מומלץ נוסף לצפייה בלווייתנים במערב קנדה הוא באזור העיירה טופינו (Tofino) שבפארק הלאומי פאסיפיק רים (Pacific Rim National Park) באי וונקובר. באזור הזה ניתן לצפות בעיקר בלווייתנים אפורים בין החודשים אפריל לנובמבר, לווייתנים גדולי סנפיר בפברואר וביוני-ספטמבר וכן בקטלנים. אפשר לצאת כאן לשייט צפייה בלווייתנים בספינה או בסירת זודיאק.

שייט לצפייה בלווייתנים במפרץ פנדי בנובה סקוטיה | צילום: Wally Hayes, Nova Scotia Tourism

גם למזרח קנדה יש מה להציע בתחום. באזור מפרץ סנט לורנס (Gulf of St Lawrence) בקוויבק משתרע "נתיב הלווייתנים" לאורך של קרוב ל-300 ק"מ, וכמשתמע משמו זהו מקום מצוין למפגש עם היונקים הימיים הענקיים. בכל שנה, בין האביב לסתיו, מגיעים לכאן מאות לווייתנים אשר נמשכים לעושר הקולינרי של נהר סנט לורנס, שבשל מימיו הקרים במיוחד התפתחה בו אוכלוסייה ענפה של רכיכות ושאר יצורים ימיים. בנוסף לקטלנים, אפשר לפגוש פה מינים שונים של לווייתנים, חלקם נדירים. הפגישה עם הלווייתן הכחול, שמשקלו יכול להגיע ל-150 טון, מרגשת במיוחד. עוד אפשר לפגוש כאן את לוויתן גדול סנפיר ואם יתמזל מזלכם גם את לוויתן הבלוגה, שנראה כאילו על שפתיו מרוח חיוך תמידי. בעיירה טדוסק (Tadoussac) יש חברות רבות שמציעות שייט צפייה בלווייתנים, ומי שלא רוצה לצאת לשייט יכול לתצפת על לווייתנים גם מנקודות תצפית הפזורות לאורך הנתיב.

סרטון: לווייתנים משתעשעים במים ליד האי ברייר (Brier Island) במזרח קנדה

אלסקה
אלסקה היא אחד המקומות הנפלאים ביותר על פני כדור הארץ לצפות בבעלי חיים בסביבתם הטבעית ולווייתנים אינם יוצאי דופן מהבחינה הזאת. באלסקה אפשר לראות התופעה המדהימה, שבה להקה של לווייתנים גדולי סנפיר (המוכרים גם בשם לווייתני האמפבק) צדים מליחים (דגי הרנינג) על ידי יצירת מעגל ענק של בועות, ואז מזנקים גבוה באוויר בפיות פעורים. בחודשים יולי ואוגוסט תוכלו לצפות במחזה המדהים הזה באזור איי בארן (Barren Islands), בין הומר לקודיאק. אבל גם בזמנים אחרים יש כאן שפע של אפשרויות לצפות בלווייתנים: באפריל ומאי אפשר לראות לווייתנים אפורים בסביבת האי קודיאק (Kodiak); בין אפריל לספטמבר אפשר לצפות בלווייתנים לבנתנים (המוכרים גם בשם לווייתני בלוגה) שוחים דרומה מאנקורג' (Anchorage) לאורך מפרץ קוק (Cook Inlet); לווייתנים כחולים שוחים ביולי ואוגוסט בצפון ובמזרח מפרץ אלסקה – יש סיכויים טובים יותר לראותם במים העמוקים של המפרץ מאשר לאורך החופים. בקיץ, בין יוני לתחילת ספטמבר, יש סיכוי טוב לראות קטלנים ולווייתני מינקי לצד מינים שונים של דולפינים.

לווייתנים ליד ג'ונו, בירת אלסקה

איסלנד
איסלנד נחשבת למקום מצוין לצפייה בלווייתני מינקי, לווייתנים גדולי סנפיר, לווייתנים כחולים וקטלנים. מהנמל של רקייוויק יוצאות דרך קבע הפלגות לצפייה בלווייתנים, אבל מומלץ אף יותר לצאת לשייט כזה מהוסאוויק (Húsavík), עיירת דייגים מקסימה בצפון איסלנד. ולתוספת ריגושים, אפשר לצאת לשייט כזה בעיצומו של הלילה הקיצי, כשהשמש של חצות מאירה מעל, ולצד הספינה לווייתנים ענקיים מכים במים בחוזקה בזנבם ודולפינים משתעשעים בקפיצות בין הגלים. לחווייה תורמים גם הנופים הקסומים של החוף הצפוני של איסלנד. הזמן הטוב ביותר לצפייה בלווייתנים כאן הוא בין מאי לספטמבר, כשביוני ותחילת יולי יש סיכויים טובים לראות לווייתנים כחולים.

שייט לצפייה בלווייתנים ליד חופי איסלנד | צילום: iceland.is

האיים המלדיבים
במים הטרופיים החמימים של האיים המלדיביים (Maldives) יש סיכוי טוב מאוד לראות לווייתנים, כולל מינים פחות נפוצים. חלק מהחוויה כאן היא השקט מסביבכם – אפשר לשוט במשך שעות, אפילו ימים, בלי לראות ספינות נוספות. מעל 20 מינים של לווייתנים שוחים כאן לצד יונקים ימיים נוספים. אפשר לצפות בכל קשת הגדלים – מלווייתן כחול עצום ממדים ועד סטנלה ארוכת חוטם (Spinner Dolphin), דולפין קטן ואקרובטי. הזמן הטוב ביותר לצפייה בלווייתנים הוא בין פברואר לאפריל ובין אוקטובר לנובמבר. מעבר לשייט של כמה שעות אפשר גם לצאת להפלגה ארוכה, בת שבוע, שמתמקדת בצפייה בלווייתנים, שחייה לצד מנטות ושנורקלינג בשוניות אלמוגים מהיפות בעולם.


במהלך שייט לצפייה בלווייתנים באיים המלדיבים נתקלים גם במינים שונים של דולפינים קופצים בין הגלים

קאיקורה, ניו זילנד
עיירת החוף קאיקורה (Kaikoura), בצפון-מזרח האי הדרומי של ניו זילנד, משווקת כמקום הנוח בעולם לצפייה בלווייתני ראשתן גדול ראש, היצורים בעלי המוח הגדול ביותר בעולם החי. זהו, אגב, לא השיא היחיד בו מחזיקים בני משפחה זו: זהו בעל החיים שמפיק את הרעש החזק ביותר ובעל החיים שמסוגל לצלול לעומקים הגדולים ביותר. מהסיבה האחרונה לא קל למצוא אותם. קאיקורה היא אכן מקום מצויין לצפות בראשתנים ואפשר להבחין בהם אפילו מהחוף. עם זאת, כדי להגדיל את הסיכויים לראות לווייתנים, עדיף להצטרף לשייט. הפלגה באזור מאפשרת לצפות גם בקטלנים, לווייתנים גדולי ספיר ולווייתנים כחולים, לצד דולפינים וכלבי ים.


לווייתן גדול סנפיר בקפיצה מרשימה ליד העיירה קאיקורה בניו זילנד

הרמנוס, דרום אפריקה
עיר חוף הרמנוס (Hermanus), הנמצאת במפרץ ווקר (Walker Bay) שבקייפ המערבי של דרום אפריקה, נחשבת לאחד המקומות הטובים בעולם לצפייה בלווייתנים מהיבשה. במהלך ספטמבר-אוקטובר מגיעים לאזור המוני לווייתנים והרמנוס נמצאת בלב-לבו של הנתיב בו הם עוברים. המוני אנשים מתקבצים בעונה על הצוקים מסביב למפרץ ומחכים לבואם של הלווייתנים. מומלץ להגיע בשעות הבוקר המוקדמות, כאשר המקום ריק יחסית מאנשים והלווייתנים שוחים קרוב לחוף. לאורך מפרץ ווקר נמתח "שביל הלווייתנים" (Whales Walk), ובו מסומנות נקודות תצפית מומלצות.


שביל הלווייתנים בהרמנוס נמתח לאורך המפרץ וכולל נקודות עצירה מומלצות | צילום: South African Tourism

בכל שנה בספטמבר מתקיים בהרמנוס פסטיבל לווייתנים, במהלכו יש מופעי תיאטרון ומוזיקה, פעילויות לילדים, פעילויות בסימן שמירת הסביבה וסיורים מודרכים, בהם סיור בעקבות עולם הלווייתנים, סיור לנקודות תצפית על לווייתנים, שייט תצפית על הלווייתנים, טרקים בחיק הטבע וטיולי ג'יפים.

אובלנה דרומית סמוך להרמנוס. העיירה הדרום אפריקאית מושכת מבקרים רבים הרוצים לצפות בלווייתנים מהחוף

חצי האי ולדס, ארגנטינה
חצי האי ולדס (Valdes), שנמצא בחופה המזרחי של ארגנטינה, הוא מקום נפלא לצפות בלווייתנים ובבעלי חיים רבים נוספים. בוולדס הקטלנים צדים את טרפם בדרך מתוחכמת (ומצמררת) במיוחד: הם נוהגים לצאת מהמים אל החוף, לתפוס כלבי ים צעירים המשתזפים על החוף ולחזור עם הגלים אל המים, כשטרפם בפיהם. מתצפיות מדעיות עולה כי זו התנהגות נלמדת, הנעשית בחבורה ובתיאום בהנהגתו של פרט דומיננטי בקבוצה.


זנב לווייתן מכה מעל המים באזור חצי האי ולדס

מלבד קטלנים, אפשר לראות גם אובלנה דרומית (Southern Right Whale). האיטיות שבה הלווייתנים הללו שוחים הפכה אותם למטרה נוחה לצידים ועם השנים אוכלוסייתם הדלדלה מאוד. כיום, חוקי שימור האוסרים על ציד לווייתנים עוזרים להתאוששות מסוימת, אולם מספרם עדיין קטן. בשייט היוצא מפוארטו פיראמידס ניתן להבחין באובלנות כמו גם במינים נוספים של לווייתנים. בנוסף, בחופי חצי האי ולדס ניתן לראות להקות גדולות של כלבי ים, אריות ים ופילי ים לצד פינגווינים המדדים על החוף.

מלבד לווייתנים, ולדס הוא מקום נהדר לפגוש כלבי ים, אריות ים, פילי ים (בצילום) ובפינגווינים

אנטארקטיקה

בקיץ הדרומי (החורף שלנו) אפשר לראות לווייתנים ממינים שונים שוחים במים הקפואים של אנטארקטיקה, בהם לווייתני מינקי, לווייתנים כחולים וקטלנים. על רקע התפאורה הקפואה המרהיבה של אנטארקטיקה אפשר לצפות ביונקים הימיים הענקיים שוחים בין גושי הקרח, מזנקים מהמים הקפואים או מכים בהם בחוזקה בזנבם העצום – מראה שלא יישכח במהרה. ההפלגה אל היבשת הלבנה מאפשרת כמובן לצפות בבעלי חיים רבים נוספים, בהם מינים שונים של פינגווינים, כלבי ים, דובי ים, יסעורים, חמסנים ועוד ועוד.

לווייתן גדול סנפיר על רקע קרחון באנטארקטיקה

לקריאה נוספת:

לפגוש בעלי חיים בטבע
לפגוש בעלי חיים בטבע
לראות בעלי חיים בסביבתם הטבעית זאת חוויה מיוחדת ומרגשת, בעיקר כשנוספת תחושת סכנה שמעלה את רמת האדרנלין. איפה אפשר לראות בטבע דובים לבנים, טיגריסים, גורילות ושלל חיות מדהימות נוספות
מפגש עם לווייתנים - בפה פעור
מפגש עם לווייתנים – בפה פעור
מהלווייתן שבלע את יונה הנביא ועד הלווייתן הלבן ב"מובי דיק", פגישות עם לווייתנים הצטיירו תמיד כמבחן עליון וכעימות עם הכוחות הגדולים בטבע. מפגש עם עשרות לווייתנים באוקיינוס האטלנטי הבהיר את פשר ההילה המיתית שנקשרה ליצורים הענקיים
מפגשים עם בעלי חיים בטבע הישראלי
מפגשים עם בעלי חיים בטבע הישראלי
מנשרים בגולן, דרך צבאים בהרי ירושלים ועד פלמינגו באילת – איפה בישראל אפשר לפגוש בעלי חיים בסביבתם הטבעית

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. הי,
    כתבה מעניינת, אך היה חסר לי מידע על הלוויינים בברזיל.
    בעיקר בפראיה דה רוזה, מחודשי יולי ועד נובמבר.
    אחלה כתבה.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.