תפריט עמוד

חופים בישראל – חלון לים התיכון

למרות הבנייה והפיתוח, הצפיפות והלכלוך, עדיין אפשר למצוא בישראל חופים מקסימים שמתאימים לרחצה, לטיולים ולרגעים רומנטיים. סקירה של כמה חופים מוצלחים – מצפון הארץ ועד דרומה

רצועת החוף בין אכזיב לבצת
בין מדינת אכזיב של אלי אביבי לחוף בצת נמצאת אחת מרצועות החוף היפות בישראל, שלמרבה הצער אינה נקייה במיוחד – דבר המעיב על הבילוי בה. אפשר לחלק את רצועת החוף הזאת לשניים: בחלקה הדרומי הגלים מתנפצים אל סלעי החוף שפוסלו על ידי המים והרוח למיני צורות דוקרניות. בחלק הצפוני יש משטחי סלע ורמפות עם דייגים (בעיקרון אסור לדוג בשמורות, אבל כאן לא אוכפים את האיסור הזה על דייגי חכות). בין לבין אפשר למצוא לגונות, בריכות קטנות של מים רדדים ומפרצוני חול שנעים לשבת בהם. כמה עשרות מטרים מצפון לפס הזרחני שזורם לים מאחד המפעלים באזור נמצאת "המערה", תקרת סלע שמספקת צל ליושבים בתוכה כשהמים לא מכסים את החול.
הכניסה חופשית

בין אכזיב לבצת. משטחי סלע, בריכות קטנות ומפרצים | צילום: יניב שאואר

חוף דדו בחיפה
חוף דדו הוא דוגמה ומופת לחוף עירוני מוצלח: הוא מתוחזק היטב, נקי ומסודר, יש בו שירותי חוף ומקומות בילוי, מובילה אליו תחבורה ציבורית (גם בשבתות) והכניסה היא בחינם. לאורך החוף ישנה טיילת יפה, שמשמשת את תושבי חיפה בעיקר לצעדות נמרצות – הרכיבה על אופניים בטיילת אסורה. לפני או אחרי הרחצה אפשר לשבת באחד מבתי הקפה או המסעדות על הטיילת, להשקיף על הגלים שמתנפצים על החוף ולהודות לעיריית חיפה על רמת התחזוקה הגבוהה.
הכניסה חופשית

חוף הבונים
חוף הבונים מציע מזור למי שנתקף בגעגועים לחופים המפורצים של יוון. זוהי אחת מרצועות החוף היפות בארץ, והיותה חלק משמורת טבע מבטיחה הגנה לצמחייה החופית היפה שעל גבעות הכורכר. יש כאן מפרץ חולי שמוקף בסלעים, בריכות קטנות לשכשך בהן ודרך כורכר שמתאימה לטיולים רגליים ולרכיבת אופניים לכיוון חוף דור, הדרומי יותר. בשעת השקיעה, כשהשמש צובעת את השמים, הים והגבעות הרכות, היופי מרקיע שחקים. שימו לב: בשבתות עמוס כאן מאוד.
הכניסה בתשלום

בריכה רדודה ברצועת החוף בין אכזיב לבצת | צילום: יניב שאואר

חוף דור (טנטורה)
במרחק טיול רגלי יפה מחוף הבונים נמצא החוף שמהווה מתמודד רציני על תואר "החוף היפה ביותר בארץ". לחוף דור יש שני חלקים – בחלקו הדרומי יש מפרץ חולי רחב ידיים, עם מים שקטים כמו ראי, סירות דייגים ציוריות ואי קטן שאפשר להגיע אליו בהליכה במים הרדודים (זהירות, הסלעים בשולי האי משוננים וילדים עלולים להיפצע בעלייה עליו). בחלקו הצפוני של החוף, מול כפר הנופש של קיבוץ נחשולים, יש מפרץ קטן יותר שחופו עמוס בצדפים ומימיו שקטים פחות – נפלא למי שאוהב לתפוס גלים. בשולי המפרץ הזה נמצא תל ארכיאולוגי, שמעניין לבקר בו. מכאן, אם תרצו, מובילה הדרך הכבושה אל חוף הבונים. ואפשר גם לבקר במזגגה, מוזיאון קטן ומעניין בקיבוץ נחשולים, שנמצא במפעל שהוקם בכספי הברון רוטשילד כדי לייצר בקבוקי זכוכית ליינות היקב בזיכרון יעקב. לחוף דור הנפלא יש שני חסרונות: הוא עמוס מאוד, בעיקר בשבתות, ומחיר הכניסה אליו שערורייתי ממש.
הכניסה בתשלום


חוף גדור, בין אולגה למכמורת. פסטורליה במרכז הארץ | צילום: אייל ברטוב

חוף גדור
בין גבעת אולגה למכמורת נמצא חוף מקסים מעין כמוהו שאינו מפורסם כמו חוף דור או הבונים, למרות שהוא יפה לא פחות מהם. לעומת שכניו ההומים, זהו חוף ריק באופן יחסי והשהייה בו מאפשרת התנתקות מבורכת מהמולת היום-יום. רצועת חוף חולית צרה תחומה בין מצוק כורכר לקו המים, פה ושם משטחי הסלע יוצרים בריכות רדודות ולא חסרות פיות פינות חמד מפורצות. את התמונה הפסטורלית משלימים הדייגים שעל הסלעים – קשה להאמין שאנחנו ממש במרכז הארץ ולא על אי יווני נידח.
הכניסה ללא תשלום

חוף בית ינאי
חוף חולי נקי ומטופח, שהוא גם רחב וגם ארוך – כשני קילומטרים. בדרומו נמצא המצוק של בית ינאי, שנראה כאילו הוא עומד לצנוח בכל רגע אל מימי המים (ואכן מדי פעם נופלות ממנו חתיכות אל החוף למטה), ומצפונו נמצא תל מכמורת ובו שרידי ישוב עתיקים. בתווך – נחל אלכסנדר חוצה את הדיונה היפה. בקיץ המסעדות בחוף פעילות עד שעת לילה מאוחרת, וכך שאפשר להמשיך ליהנות מהבריזה הנעימה ומהמיית הגלים גם בחשיכה.
הכניסה בתשלום

חופמים בחוף בית ינאי. רק שהמצוק לא יתמוטט | צילום: אורן פלס, ויקישיתוף

חוף מציצים בתל אביב
חוף מיתולוגי, כוכב סרטו של אורי זהר. בחוף הזה יש קצת מהכל: צעירים וילדים, מתעמלים מבוגרים, ידוענים, דתיים (מעבר לגדר, בחוף הנפרד), בית קפה נחשב והרבה פוזה. מה שכבר לא תמצאו פה זה את הצריף של אביגדור, שבו צולם הסרט שנתן לחוף שרתון הישן את שמו. זהו אינו מקום אידיאלי לשחייה – המים במפרץ רדודים ולא תמיד נקיים. בעוד שבחלקו הצפוני יש בעיקר משפחות, חלקו הדרומי שייך לצעירים, וכך סביר שתתקלו שם בנרגילות, מטקות, שש בש וחוברות הכנה לפסיכומטרי. ואל תתפלאו אם הצעירה לידכם מורידה את חזיית הביקיני – בימיו של אלטמן הקטן והמציצן היה צריך להתאמץ כדי לראות את מה שהיום נפוץ כאן יותר.
הכניסה ללא תשלום

חוף פלמחים
לאחר שהתוכנית להקים כאן כפר נופש ירדה סופית מעל הפרק, עבר ניהולו של החוף לידי רשות הטבע והגנים, כחלק מגן לאומי חוף פלמחים. בשבתות בקיץ החוף עמוס לעייפה, אבל באמצע השבוע אפשר למצוא פה פינות שקטות להתבודדות, בעיקר בחלקו הדרומי של החוף, באזור מצוק הכורכר הגבוה. שם, אל מול הים הכחול, אפשר לנשום עמוק ולשמוח שהיה מי שהשכיל לשמור על המקום היפה הזה פתוח ונגיש לכל, ונקי מבנייה צפופה.
נדרש תשלום עבור החנייה

חוף פלמחים. אפשר למצוא פינות שקטות להתבודדות | צילום: אריה רוזנברג

חוף זיקים
החוף הכי דרומי בארץ, עם רצועת חול רחבה ודיונות לבנות. בעבר זה היה חוף נידח ויפהפה, מקום מפלט לאוהבים ולנודיסטים. מאז הקמת תחנת הכוח רוטנברג ומסוף הפחם מצפון לחוף, נפגמה האינטימיות, וכיום מגיעות לכאן בעיקר משפחות. ועדיין, זהו חוף שקט ויפה השומר בחלקו על צביון פראי, עם כמה פינות חן נסתרות.
בעונת הרחצה הכניסה בתשלום

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...