תפריט עמוד

זנזיבר – עשר עובדות מרתקות

מה המשמעות של דלתות העץ המגולפות, למה משמשות האצות שנשות האי מלקטות בזמן השפל ומדוע אגוז המוסקט חשוב כל כך? עשר עובדות מרתקות על זנזיבר

השם זנזיבר מתחבר אצל רובנו עם חופי ים מעוטרים בצמחייה טרופית, מלונות מפנקים ועיר בירה עם רובע עתיק מלאת קסם. איי זנזיבר, הנמצאים 50-25 ק"מ מחופי טנזניה (לה הם שייכים), אכן מציעים את כל אלה והרבה יותר מכך. הנה עשר עובדות מעניינות שאולי לא ידעתם לקראת טיול לזנזיבר:

1. השם זנזיבר נגזר מהמילה הערבית Zinj El Barr שמשמעה: "ארץ השחורים". סוחרים ערבים שהגיעו אל חופי מזרח אפריקה עד המאה ה-15 כינו כך את כל אזור החוף המזרחי כולו ולא רק את האי עצמו.


פירוש השם זנזיבר הוא "ארץ השחורים"

2. זנזיבר ידוע כאי התבלינים אך הסוד השמור של נשות זנזיבר הוא דווקא לבו של אגוז המוסקט המשמש כוויאגרה טבעית. כאשר אישה רוצה לפתות את בעלה (ושלא ילך עם אשתו השנייה) – היא מוסיפה לדייסה של הגבר חצי כפית של לב האגוז והתוצאה מובטחת.


אגוז מוסקט. ויאגרה טבעית

3. הערבים שהשתלטו על המסחר באוקיינוס ההודי בימי הביניים התיישבו בחופים והביאו את האיסלם עימם. התושבים המקומיים אמצו את דתם (95% מוסלמים) וגם את האדריכלות, המנהגים והלבוש. נשים וילדות מכוסות בצניעות מכף רגל ועד ראש.

ילדות בלבוש צנוע

4. ספינות דאו (DHOW) ספינות עץ מסורתיות שנבנות ביד ובכלים פשוטים משמשות ככלי תחבורה ותובלה נוח, זול וזמין יותר מאשר הדרכים היבשתיות המשובשות. הן מפליגות כבר מאות שנים בעזרת רוחות המונסון הנושבות בזמנים וכיוונים קבועים באוקיינוס ההודי.


ספינת דאו מסורתית

5. במאה ה-18, תחת שלטון האימפריה העות'מאנית, זנזיבר שימשה כמרכז עיקרי לסחר בעבדים. למעלה ממיליון עבדים נסחרו בשוק העבדים של זנזיבר. הם הוחזקו בתאים טחובים ואפלים בצפיפות לא אנושית, כשהם קשורים בצווארם זה לזה ואל הקיר בשלשלות ברזל כבדות, מתבוססים ברפש של עצמם ללא מזון כמבחן לחסנם. מי ששרד שלושה ימים – היה ממשיך למסע הימי בבטן האנייה. הסחר בעבדים הופסק כליל בסוף המאה ה-19.

במאה ה-18 זנזיבר שימשה מרכז לסחר עבדים

6. יש בזנזיבר את המספר הגדול ביותר של דלתות מגולפות במזרח אפריקה – מעל 600 דוגמאות שונות של עבודות יד מרתקות אשר הוגדרו כנכס לאומי אומנותי המחויב בשימור. הגילופים בדלתות מעיד על מוצא הבעלים: בחלק משולבים פסוקים מן הקוראן וערבסקות או מוטיבים שונים המסמלים ברכה. בדלתות בתי ההודים מקובעים ראשי כידונים להגנה מפני פילים, מורשת אותה הביאו ההודים עימם מהמולדת, למרות שאין כל פילים בזנזיבר…

דלת מגולפת בסטון טאון

7. בזמן השפל, בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחר הצהריים המאוחרות אפשר להבחין בנשים המקומיות מלקטות אצות ושותלות אותן במים הרדודים בערוגות אשר יוצפו בעת הגאות ועל כן מסומנות במקלות. האצות משמות לתעשיית הקוסמטיקה ומיוצאות לכל רחבי העולם.

איסוף אצות. האצות משמשות לתעשיית הקוסמטיקה

8. זנזיבר, ובעיקר האי הסמוך פמבה, נחשבים למרכז אמנות הכישוף השחורה (וודו) בכל החוף המזרחי. פעילות זו אינה חוקית אבל עדיין מתקיימת. בכניסה לכל כפר ניצב "שער הרוחות" ובו תלוי בקבוקון עם שיקוי מסתורי, ולכל משפחה יש רופאת אליל משלה (נקראת "קווין"), לרוב אחת מקשישות השבט הבקיאה בצמחי מרפא.


"שער הרוחות" בכניסה לכפר

9. לוחמי המסאי המרשימים שתראו בזנזיבר, הלבושים בגלימות אדומות הכרוכות על גופן השחום, הובאו מהיבשת (צפון טנזניה וקניה) כדי לשמש אטרקציה לתיירים במלונות האי. בארצם הם נחשבים ללוחמים נועזים ומשמשים כשומרים מכיוון שהתושבים המקומיים מאמינים כי צבעם העז של הגלימות האדומות מבריח את הטורפים.

לוחם מסאי ברגע של מנוחה

10. חלק מהנשים המקומיות מושחות את הידיים והרגליים בחינה, הנחשבת לבעלת תכונות מאגיות רפואיות וקוסמטיות. בתרבות הערבית אלו קישוטים נשיים שנועדו ליצור משיכה אירוטית ומוציאים לאור את היופי בכל אישה.


ציורי חינה

הכותבת היתה אורחת של
Go Tour המתמחה בטיולי ספארי בקניה, טנזניה, אוגנדה, נמיביה ודרום אפריקה וכן ביעדי נופש דוגמת זנזיבר, מדגסקר, מאוריציוס ועוד. תודה לטורקיש איירליינס, שמפעילה טיסות מתל אביב לדאר א-סלאם.

מלונות מומלצים בזנזיבר:

1. מלון דרגת דה לוקס – Sea Cliff Resort
מלון נפלא לחופשה מרגיעה.
פירוט: ממוקם בחוף המערבי, על צוק הצופה לאוקיינוס. החדרים עם נוף פנורמי לים. במלון ספא מאובזר, חדר כושר, מסעדות וברים, חוף ים, ספורט ימי, בריכות שחייה, משחקים 2.מלון דרגת דה לוקס – Dream Of Zanzibarנפלא לנופש אלגנטי בשילוב פעילות.פירוט: ממוקם בחוף הצפון-מזרחי של זנזיבר. המלון מציע אווירה יוקרתית ואלגנטית. החדרים עם נוף לים ולגן האקזוטי. במלון ספא מאובזר, מרכז צלילה, מסעדות וברים, בריכות שחיה, חוף ים, ספורט ימי 3. מלון דה לוקס – La Gemma Dell'estמלון מומלץ  לנופש יוקרתי.פירוט: ממוקם בחוף הצפוני /מערבי. שוכן בתוך גנים אקזוטיים ומקווי מים. חדרי המלון עם מרפסת ופונים לים. במלון מרכז צלילה וספורט מים, מסעדות ברים ובתי קפה, ספא מאובזר, חדר כושר, חוף ים, בוטיק 4. מלון דרגה ראשונה Hilton Double Treeמיקום ושירותי אירוח טובים ואווירה מצוינתפירוט: המלון ממוקם בחוף הצפוני של האי Nungwi, ישירות על חוף ים אקזוטי בקרבת כפר הדייגים. החדרים גדולים וכוללים מרפסת הפונה לים / בריכה. במלון מסעדות, ברים, בריכת שחיה, מרכז צלילה וספורט ימי, ומשחקים על החוף.


המלונות בהמלצת GO TOUR.

 

זנזיבר - גן עדן לחובבי דגים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.