תפריט עמוד

החרמון בקיץ – מה לראות ולאן לטייל

החרמון יפה כל השנה, לא רק בחורף כשפסגתו מושלגת. בקיץ מזג האוויר נעים, הכבישים והשבילים ריקים, דוכני הפירות מציעים מכל טוב הגולן והנופים יפים כמו חלום. הצעה לטיולים בחרמון ובסביבתו ויש גם המלצות למסעדות ולמקומות לינה

החרמון נתפס אצל רבים כמקום אידיאלי בחורף, כשכולם עוקבים בעניין אחרי כל פתית שלג שנוסף להר בתקווה שאתר הסקי ייפתח. טבעי שההר הגבוה ביותר בארץ ואתר הסקי היחיד שלנו ימשוך אליו המונים בחורף, אבל דווקא בקיץ נהדר להימלט מהחום והלחות של האזורים הנמוכים, לטפס לגבהים וליהנות ממזג אוויר נעים ונוח – בערבים קריר ממש, ואפילו באוגוסט מומלץ להצטייד בסוודר או בקפוצ'ון. מלבד קרירות מבורכת, האזור מציע תצפיות נוף נהדרות ושפע של אטרקציות, מסלולי טיול ואפשרויות לינה ואוכל. בקיץ, כשבמקומות אחרים הירוק מפנה מקום לצבעי חום וצהוב, באזור החרמון עדיין אפשר לראות את הפריחה המאוחרת, הייחודית לאזור, ועצי הדובדבן העמוסים בפרי מוסיפים כתמי צבע משמחים. ועוד יתרון יש לאזור החרמון בקיץ: לא תצטרכו לעמוד בפקקים האינסופיים שמאפיינים את החורף המושלג.

אתרים ואטרקציות בסביבת החרמון

אתר החרמון
אם חשבתם שאתר החרמון פתוח רק בחורף ושהביקור בו תמיד כרוך בעמידה בתורים ובצפיפות, חכו עד שתבקרו כאן בקיץ. האתר פועל כל השנה ובקיץ מזג האוויר בגבהים יבש ונעים וכמות המבקרים קטנה. בין הפעילויות שמתקיימות כאן בקיץ: עלייה ברכבל לפסגה, סיורים מודרכים להיכרות החי והצומח הייחודיים לאזור וסיפורים על מורשת הקרב על החרמון. הנופים הנפרשים מולכם מבהירים היטב את הכינוי "העיניים של המדינה": הרי הגליל, הגולן, הרי הלבנון וסוריה ואפילו הים התיכון מנצנץ באופק. אחרי שסיימתם להתפעל מהפסגות, תוכלו לצאת לפעילות אדרנלינית מהנה – גלישה במזחלת הרים שמתפתלת על צלע ההר.

הסיורים המודרכים מתקיימים בכל יום בשעה 11:00 ו-13:00, יש להגיע חצי שעה לפני תחילת הסיור. כיוון שאי אפשר לטייל באופן עצמאי באזור הפסגה, אם אתם רוצים לשוטט מעט בגבהים, הקפידו לתאם את הביקור באתר בזמן לסיור.


החרמון בקיץ. טיול בעונה זו שונה לגמרי מאשר בחורף | צילום: שאטרסטוק

כמה עולה? הכניסה לאתר החרמון היא ללא תשלום, גם הסיורים בפסגה בחינם, אבל כדי להגיע לשם צריך לעלות ברכבל (49 שקל למבוגר, 42 שקל לילד עד גיל 12). מזחלת ההרים עולה 30 שקל למבוגר, 25 שקל לילד עד גיל 12. אפשר לקנות כרטיס משולב הכולל רכבל, מזחלת הרים וקייקים (בקייקי כפר בלום) תמורת 109 שקל.
מתי פתוח? האתר פתוח כל יום בין השעות 8:00 ל-16:00, כניסת רכבים עד השעה 15:00. עלייה אחרונה ברכבל – 15:20, ירידה אחרונה ברכבל – 15:45. פרטים נוספים באתר האינטרנט

מבצר נמרוד
מבצר נמרוד, או בשמו הערבי קלעת נמרוּד, נמצא למרגלות החרמון בגובה של כ-800 מ'. זהו אחד המבצרים מימי הביניים הגדולים והמרשימים באזורנו והוא חלש על הדרך הראשית שהובילה מהעיר צור דרך אזור הבניאס אל דמשק. השלוחה עליו המבצר ממוקם יורדת בצלילות רבה אל נחל גובתה ונשקפים ממנה נופים נפלאים של החרמון, הגולן והגליל. מארק טווין אמר על מבצר נמרוד שהוא "ככל הנראה תל החורבות הנהדר בעולם", וגם אם יש בכך משום הגזמה קלה, אין ספק שמדובר במקום מרשים להפליא.


מבצר נמרוד. "תל החורבות הנהדר בעולם" כך קרא לו מארק טווין | צילום: שאטרסטוק

המבצר והשטח מסביבו הם גן לאומי עם שבילים מוסדרים ומסומנים לאתרים השונים שכדאי לבקר בהם. בין האתרים הללו נזכיר כמה מרכזיים: המגדל הדרום-מערבי – מגדל בן ארבע קומות שממנו יש תצפית נהדרת על החומה הדרומית ועל נופי הגליל, עמק החולה, מדרונות הגולן והחרמון; כתובת ביברס – כתובת ממלוכית מפוארת הנמצאת סמוך לשער המערבי, בתוך המבצר; מאגר המים הגדול – מצפון-מזרח למגדל הדרום-מערבי נמצא מאגר מים גדול שגשמים הוזרמו אליו במערכת תעלות שנהרסה; החפיר – תעלה חצובה בסלע המפרידה בין המצבר למגדל העוז ואשר נועדה להגן על האחרון מפני תקיפות; מגדל העוז – במקום הגבוה ביותר במבצר, מגזל העוז בנוי כמבצר עצמאי שתפקידו היה להגן על המצודה התחתונה, מראשו יש תצפית מרהיבה. אל תפספסו את מעבר הסתרים ליד השער המערבי, שגרם מדרגות מוביל אליו ואשר דרכו אפשר היה להתגנב החוצה מהמבצר מבלי שהאויבים יבחינו בכך. על מדרון מחוץ למבצר נמצאת בריכת אגירת מים גדולה שמימיה שימשו את דיירי המבצר.

חומות מבצר נמרוד, אחד המבצרים מימי הביניים המרשימים באזורנו | צילום: בוריס גי

בחודשי הקיץ (יולי ואוגוסט) מתקיימים כמה פעמים בשבוע סיורים ליליים מודרכים לאור עששיות, המתאימים מאוד למשפחות. הפעילות בתשלום, מותנה בהרשמה מראש  בטלפון 3639*.

כמה עולה? הכניסה לגן לאומי מבצר נמרוד – 22 שקל למבוגר, 10 שקלים לילד.
מתי פתוח? בקיץ מ-8:00 עד 17:00 (בשישי וערבי חג עד 16:00), בחורף מ-8:00 עד 16:00 (בשישי וערבי חג עד 15:00).
פרטים נוספים בטלפון: 6949277- 04 ובאתר האינטרנט

ברכת רם ויער אודם
אגדה דרוזית מספרת שברכת רם היא עינה הכחולה של קשישה המשגיחה על בעלה שלא יעשה שטויות – הקשישה היא הר חרמונית, הבעל השובב שעליו היא משגיחה הוא החרמון. ברכת רם נמצאת בלוע של הר געש רדום ומסביבה הרים רבים – הר קטע, הר חרמון, הר רם, הר כרמים, והיא מוקפת במטעי פרי ובצמחייה טבעית. הבריכה אינה מוזנת ממעיינות ומקור המים ממי תהום המצטברים במכתש. בקיץ כדאי להצטייד בפירות מקומיים נפלאים, בשמן זית ובתבלינים בשוק יעפורי, שוק איכרים קטן בין ברכת רם למג'דל שמס. ואחרי שטעמתם את פירות האזור, תוכלו לקטוף מהם בעצמכם בהמשך. אבל קודם נמשיך ליער אודם.


שוק יעפורי בין ברכת רם למג'דל שמס | צילום: יעל שביט

נסיעה קצרצרה מצומת מסעדה על כביש 98 דרומה תביא אתכם לכביש 978 המוביל ליער אודם. כדאי להחנות את הרכב ולצאת לטיול רגלי בין עצי היער העתיקים, שביניהם פזורים גובים געשיים (ג'ובות) – מכתשים מסתוריים, שעל פי ההשערה הרווחת נוצרו מהתפרצות של גזים מבטן האדמה. הגדול מהמכתשים האלה הוא ג'ובת אל כבירה ("המכתש הגדול" בערבית), שעומקו 60 מ'.


ברכת רם המוקפת במטעים, שדות והרים | צילום: שאטרסטוק

אחרי הטיול ביער אפשר לקפוץ למושב אודם לקטיף עצמי של פירות יער, דובדבנים, אפרסקים, שזיפים ועוד. לאורך הקיץ, בין יוני לספטמבר, אפשר לקטוף כאן פטל, דומדמניות אדומות ודומדמניות שחורות, אוכמניות, תאנים ומיני פירות נוספים, בהתאם לזמן ההבשלה. הקטיף מתקיים בכל יום בין 8:30 ל-15:00, פרטים נוספים בטלפון 050-9693200 ובאתר האינטרנט

מסלולי טיול רגליים באזור החרמון


לאורך נחל חרמון (הבניאס)
נחל חרמון, המוכר יותר בשמו הערבי – הבניאס, נובע ממעיין הבוקע למרגלות החרמון ומשם מימיו זורמים באפיק קניוני כשבדרך הם יוצרים את מפל הבניאס, הנופל בשצף-קצף מגובה של 10 מ'. יש כמה מסלולי טיול בשמורת נחל חרמון. אחת האפשרויות היא להתחיל בחניון המעיינות, הסמוך לכביש 99, ומשם ללכת בשביל המסומן בסימון שבילים כחול – השביל מוצל, צמוד למים וההליכה בו נעימה גם בימי הקיץ החמים. אחרי כ-700 מ' מגיעים לבריכת הקצינים, בריכת בטון ששימשה את הקצינים הסורים לרחצה. כיום היחידים שנהנים מהמים הם דגים, הרחצה לבני אדם אסורה בהחלט. ממשיכים בשביל, חוצים את הנחל על גשר קטן, עוברים כמה טחנות קמח עתיקות ומטפסים עם השביל העולה במתינות. מכאן כבר תוכלו לשמוע את שאון המים הנופלים במפל.


מפל הבניאס. מסלול טיול מוצל העובר לצד הנחל ונעים לעשותו גם באמצע הקיץ | צילום: שאטרסטוק

השביל הכחול מוביל אל מצפור המשקיף על המפל היפהפה מלמעלה. מכאן הוא יורד ומגיע לפיצול דרכים: הדרך ימינה מובילה למפל, שמאלה – לשאר ישוב. כדאי לפנות ימינה ואחרי הליכה קצרה מגיעים למרפסת שלמרגלות המפל, שנופל אל תוך בריכת מים יפה. מכאן אפשר לחזור להתפצלות בדרך ולהמשיך לאורך שביל בסימון שבילים שחור עד לשאר ישוב. אפשרות אחרת (מומלצת מאוד) היא להמשיך שמאלה בשביל המסומן בסימון שבילים אדום וללכת על פי השילוט אל השביל התלוי. השביל התלוי, שאורכו כ-80 מ', עובר בקניון צר, צמוד למצוק הבזלת, כשמי הנחל שוצפים ממש מתחתיכם בסדרה של מפלונים קטנים. כשמגיעים לסוף השביל התלוי חוזרים לשביל המסומן אדום שעולה לחניון המפל.

השביל התלוי בבניאס עובר מעל המים השוצפים | צילום: שלמה קורצמנשטיין

אופי המסלול:
המסלול אינו מעגלי (נדרשת הקפצת רכבים), השביל מוצל כמעט לכל אורכו ומתאים להליכה כל השנה, גם בקיץ.
נקודת התחלה: חניון המעיינות
נקודת סיום: חניון המפל. אם אתם מרגישים
נמרצים תוכלו להמשיך עד לשער המזרחי של שאר ישוב.
כמה הולכים? כשני קילומטרים, שעתיים הליכה בקצב נינוח
למי מתאים? המסלול מתאים לכולם, גם למשפחות עם ילדים
שימו לב: למרות הפיתוי – בשטח השמורה אסור להיכנס למים.

נחל חזור ונחל גובתה
נחל חזור (מוכר גם בשם חזורי) הוא נחל קטן ותלול, שיורד מנבי חזורי אל נחל גובתה. הנחל אינו עמוס במטיילים והוא מציע מסלול טיול קצר, אבל אתגרי. אפשר לסיים את המסלול בנחל חזור באחת משתי דרכים: בטיפוס קצר אך תלול מאוד אל מבצר נמרוד או בהליכה לאורך נחל גובתה עד הבניאס.

את הטיול מתחילים בנבי חזורי (כקילומטר ממבצר נמרוד). בחניון יש שולחנות פיקניק בצל אלונים עתיקים, אתר הנצחה לחללי סיירת אגוז ובמעלה הגבעה נמצא קברו של השיח' חזורי ולצדו קברים נוספים של נכבדים דרוזים. זהו מקום קדוש לדרוזים ואומרים שמי שיקטוף ענף מהאלונים כאן ידו תיבש. משאירים את הרכב בחניון ויוצאים במורד הנחל (סימון שבילים כחול). ההליכה לא ארוכה אבל קשה, ומצריכה דילוגים וטיפוס על סלעים, חלקם גדולים מאוד. קל לראות ממרומי הנחל התלול את סוף הדרך, אבל אל תמהרו: ההליכה על האבנים אינה פשוטה וצריך ללכת בזהירות ובתשומת לב. מדי פעם, בחיפוש אחר מקום להניח בו את הרגל, תמצאו את עצמכם חוצים את אפיק הנחל מצד לצד. מדי פעם תגיעו לבריכה קטנה בין השיחים, שנעים לשכשך בה בחום הקיץ. השביל כולו מוצל והצמחייה מסביב – אלון מצוי, אלה ארצישראלית, ער אציל, הרדוף נחלים, כליל החורש ועוד – הופכת את ההליכה כאן ליפה במיוחד. אחרי כ-700 מ' של הליכה על סלעים ואבנים מתגלה לפתע מעליכם מבצר נמרוד. עוד כ-400 מ' יביאו אתכם להתפצלות שבילים: השביל השחור עובר לאורך נחל גובתה ומגיע, מקץ כשלושה קילומטרים, לבניאס. השביל הכחול מטפס בעלייה קצרה אבל תלולה מאוד אל מבצר נמרוד.


מבט ממצודת נמרוד אל נחל גובתה (מימין) | צילום: סטפני גרומן

אופי המסלול: המסלול אינו מעגלי, יש צורך בהקפצת רכבים
נקודת התחלה: חניון נבי חזורי
נקודת סיום: מבצר נמרוד (או הבניאס במקרה שהחלטתם להמשיך בנחל גובתה).
כמה הולכים? בנחל חזור – 1.5 ק"מ, מנחל חזור למבצר נמרוד – כ-400 מ'. נחל חזור ונחל גובתה עד הבניאס – 5 ק"מ
למי מתאים? המסלול ברמה בינונית ומתאים למטיבי לכת. אפשר לבוא בהרכב משפחתי אבל רק אם הילדים מנוסים בטיולים רגליים מאתגרים.

מקטע 1 בשביל הגולן
התשובה המקומית לשביל ישראל: שביל הגולן הוא שביל הליכה מסומן החוצה את רמת הגולן לכל אורכה מצפון לדרום – הוא מתחיל באתר החרמון ומסתיים בעין עקוב (תאופיק). השביל, שאורכו הכולל כ-130 ק"מ, מסומן בשלושה צבעים (בדומה לשביל ישראל) – לבן-כחול-ירוק, והוא מחולק ל-15 מקטעים. המקטע הראשון, מהחרמון לנמרוד, מתחיל בקופות הכניסה לאתר החרמון (ליד עץ האלון העתיק) ומסתיים בשער הישוב נמרוד. הירידה תלולה מאוד ועוברת על סלעים וביניהם, והנוף לאורך הדרך נפלא. אורך המקטע שבעה קילומטרים וההליכה בו אינה פשוטה, גם אם הולכים במורד, על אחת כמה וכמה אם הולכים בכיוון השני, מדרום לצפון. דרגת קושי מצפון לדרום – קשה; מדרום לצפון – קשה מאוד.

איפה אוכלים?

קדירת המכשפה והחלבן
ביישוב נמרוד, יותר מ-1,100 מ' מעל פני הים, נמצאת מסעדה עם שם מוזר ונוף מהאגדות. המסעדה ממוקמת בבקתת עץ עם חלונות הפונים לברכת רם ואל המטעים המקיפים אותה. כפי שהשם מעיד, התפריט מתבסס בעיקר על מאכלי קדירה, אבל יש גם מנות ילדים (נקניקיות, המבורגר או שניצלונים). למרות המיקום המרוחק, המחירים דומים יותר לאלה שבמסעדות תל אביביות. פתוח בכל יום מ-12:00, מומלץ להזמין מקומות מראש. טלפון: 04-6870049, אתר אינטרנט

מסעדות במג'דל שמס
ביקור במג'דל שמס הוא בגדר קפיצה לחו"ל. המיקום – בגובה של כ-1,200 מ', הנופים המקיפים את הכפר מכל עבר, מזג האוויר השונה כל כך מהקיץ הישראלי הסטנדרטי, הקרבה הפיזית לגבול הסורי והזיקה לבני העדה החיים מעברו השני של הגבול. בשנים האחרונות הסצינה הקולינרית בכפר עובר שינוי, ואם בעבר רוב המסעדות כאן הגישו חומוס, פלאפל, לבנה ופיתה דרוזית, הרי שכיום בין המסעדות הוותיקות ודוכני הפיתות תמצאו גם מסעדות המשלבות בין המטבח הדרוזי למטבחים בינלאומיים ואפילו פאבים מעודכנים ועכשוויים – Green Apples ו-Why הם הבולטים שבהם, שמושכים בסופי שבוע קהל מעורב המורכב מצעירי הכפר, תיירים ותושבי הקיבוצים והמושבים באזור. אפילו מסעדת סהרה הוותיקה, המשקיפה על ברכת רם, עברה מתיחת פנים על ידי הדור הצעיר והפכה למון סטריט הרעננה.

במג'דל שמס תמצאו לא מעט דוכנים לממכר פיתה דרוזית שכיף לאכול עם לבנה מקומית | צילום: יעל שביט

מי שרוצה להישאר בתחום המסורתי ימצא אוכל דרוזי מצוין אצל פאוזיה ספאדי. הארוחה מוגשת בסלון ביתה של פאוזיה – האורחים יושבים על מזרונים מסביב למחצלת, עליה מונחות מנות כמו אורז עם שקדים וצנוברים, קציצות עגל ברוטב שעועית, עלי גפן ממולאים ועוד. רק בתיאום מראש: 050-4487200.

עוד במג'דל שמס, אל תחמיצו עצירה בממתקי אבו ג'מל לכנאפה הכי טעימה באזור. יש גם קדאיף, סוגים שונים של בקלאווה ועוד דברי מתיקה.

איפה לנים?

מלון נרקיס במג'דל שמס הוא המלון הכי קרוב לאתר החרמון, שתי דקות ואתם שם. המלון מעוצב בקווים נקיים ומודרניים ויש בו 21 חדרים נעימים ומרווחים עם ג'קוזי, פינת ישיבה ומרפסת. ארוחת הבוקר תזכיר לכם איפה אתם נמצאים, כשלצד החביתה וסלט הירקות תמצאו גם לבנה, עלי גפן ממולאים, סלט טבולה ועוד. בתיאום מראש אפשר להזמין ארוחת ערב.
טלפון: 04-6982961

סוויטה משפחתית במלון נרקיס | צילום: אלברט אדוט

לגאסי וילאג', אף הוא במג'דל שמס – מלון בוטיק אינטימי, עם חדרים מרווחים, בהם שתי סוויטות עם ג'קוזי גדול. בתיאום מראש אפשר להזמין ארוחת בוקר כפרית לחדר. טלפון: 052-6251435

כפר הנופש נווה אטי"ב, למרגלות החרמון, מציע בקתות עץ מתוקות עם גגות משופעים, מוקפות בירק ובמדשאות ומשקיפות על נוף מרהיב. הבקתות מתאימות לאירוח משפחתי, את ארוחות הבוקר אוכלים בחדר אוכל משותף ויש גם ספא, הכולל בריכה מקורה. אתר אינטרנט

הטירות הנעות ברוח בישוב נמרוד מושלמות לבילוי זוגי רומנטי. שתי סוויטות ובקתה אחת, כל אחת מהן מרוהטת באופן ייחודי, מאובזרות מאוד, כולל ג'קוזי ענק המשקיף אל הנוף, הרבה מרחב ושקט ונוף שלא נגמר. טלפון: 054-2244669 , אתר אינטרנט

ובקצה השני של הסקאלה: בית ספר שדה חרמון מציע 60 חדרי אירוח צמודי קרקע ליד קיבוץ שניר. החדרים פשוטים, נקיים ונעימים, עם מקלחות ושירותים צמודים, יש שני חדרי אוכל המגישים אוכל כשר, פינת פיקניקים ואפשרות לצאת היישר מכאן לטיולים רגליים באזור הבניאס. טלפון: 04-6941091, 04-6951523, אתר אינטרנט

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה