תפריט עמוד

עונה מומלצת: כל השנה

התאמת המסלול: לכל המשפחה

קושי המסלול: קל

אורך המסלול: כקילומטר וחצי

משך המסלול: שעתיים

מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 "החרמון, הגולן ואצבע הגליל"

אופן ההגעה: ניסע בכביש 90 עד לקצה הצפוני של קריית שמונה בואך צומת המצודות. נפנה בכביש 99 ונחצה עמו את כל רוחבו של עמק החולה. קצת למעלה משני קילומטרים אחרי צומת שיאון תהיה פניה ברורה שמאלה לבניאס. שימו לב: המסלול עובר בתוך שמורת טבע מוסדרת ולכן הכניסה כרוכה בתשלום.

נדרשת הקפצת רכבים. כדי להעביר את הרכב לסוף המסלול יש לחזור בכביש 99 כקילומטר מערבה ולפנות שמאלה בדרך עפר עד לחניון, לפי השילוט המורה על מפל בניאס.

מי המפל גועשים ונופלים לבריכה גדולה

עין בניאס הוא השני בגודלו בין מעיינות הירדן, אחרי עיינות דן. הוא נובע למרגלות מערה וככל הנראה בעבר נבע מתוכה ממש. מימין למערה, גומחות חצובות בסלע וכתובת הקדשה לאל היווני פאן. פולחן פאן שהיה נהוג במקום הוא שהקנה למקום את שמו. כיוון שבערבית לא ניתן לומר פאנייס, שובש השם לבניאס. מעל המקדש קבר שיח' שבעיני הדרוזים מקודש לנבי חאדר- הנביא אליהו. 

מנקודה זו נצא במסלול המשולט לכיוון המפל. בדרכנו נחלוף על פני בריכות מים מלאכותיות ובהמשך על פני צמחיה טבעית סבוכה בה משתלבים עצי פרי נטועים – רימון, אגוז, משמש, גפן ועוד. 

בדרכנו נבקר בטחנת קמח פעילה המונעת מכוח המים – טחנת "מטרוף", טחנת הקמח היחידה בישראל שפועלת בכוח המים תוך שימוש בזרם המים החזק שבשמורה. גילה של הטחנה העתיקה אינו ידוע וחוקרים מעריכים כי היא פועלת ברציפות לפחות מאה שנה. עד קום המדינה פעלו בארץ טחנות קמח רבות המונעות בכוחם של המים. לטחנות אלו מתקן המטה את מפלס המים בשיפוע מינימלי ומפיל אותם בבת אחת דרך ארובה ליצירת לחץ מקסימלי. בתחתית הארובה פגעו המים בגלגל שיניים וסובבו אותו. גלגל השיניים מחובר בציר לאבן ריחיים, וזו מונחת על גבי אבן אחרת, קבועה במקומה. בין שתי האבנים מתבצעת הטחינה.

בדרך היפה נעבור גם על פני כמה מפלונים קטנים, בטרם נגיע למפל הגדול – מפל הבניאס המפל נחשב אחד המפלים המרשימים בישראל, והוא למעשה מפוצל לשני מפלים על ידי שורשיו של עץ דולב עתיק. מי המפל גועשים ונובעים לבריכה גדולה (הרחצה אסורה!) ואנחנו נזכה לצנן את גופנו ברסיסי המים שניתזים לכל עבר. מכאן, נחזור בשביל עד הגשר, מרחק של כמאתיים מטר, נחצה את הגשר עד לגרם מדרגות העולה אל מצפור המפל ממנו נזכה לתצפית מרשימה על המפל. משם נמשיך בשביל המטפס אל ראש הקניון, שבקצהו מגרש החניה. אל תחמיצו את השביל התלוי החדש – פרטים במסגרת משמאל.

אל תחמיצו: השביל התלוי בבניאס 
באביב 2010 נחנכה תוספת חדשה ומרתקת באתר הבניאס: השביל התלוי. השביל, שאורכו כ-80 מטר, תלוי בגדת הבזלת של הנחל, במקום שלא היה נגיש עד כה למטיילים. השביל עובר בקניון צר, בין קירות בזלת זקופים, ממש מעל נחל חרמון הגועש, ומאפשר לראות את הנחל מזווית חדשה ומעניינת. מסלול ההליכה בשביל הוא מסלול טבעתי הנמשך כ-45 דקות.  מחניון מפל הבניאס הולכים בעקבות השילוט במורד המוביל לשביל התלוי. יורדים במדרגות המובילות אל קניון הבזלת בתחילת השביל התלוי, ואחרי ההליכה בו ממשיכים במעלה הנחל עד למפל הבניאס. בתום הביקור במפל עולים במדרגות בחזרה לחניון המפל.

 

לחצו להגדלה

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה