תפריט עמוד

פאפוס, קפריסין: בירת התרבות האירופית

בכל שנה נבחרות שתי ערים לשמש כבירות תרבות אירופאיות. ב-2017 פאפוס שבקפריסין היא אחת מהן. המבקרים כאן במהלך השנה ייהנו משלל אירועי תרבות איכותיים, לצד שיפורים ושידרוגים בעיר עצמה. כתבת מסע אחר אונליין השתתפה בטקס הפתיחה

במזג אוויר צונן מהול במזג אנושי חמים שהקפריסאים ניחנו בו, התקיים בפאפוס (Pafos) טקס מרהיב לציון פתיחת השנה בה כיהנה העיר כבירת התרבות האירופית (2017).

אפרודיטה, אלת האהבה והיופי, נולדה, על פי המסורת, מקצף מי הים סמוך לפאפוס, ובזכותה קפריסין מכונה "אי האהבה". לפאפוס יש קשר הדוק למיתולוגיה היוונית. פיגמליון היה פסל קפריסאי שחיפש את האישה המושלמת. משנואש מלמצוא אותה, יצר פסל בדמות האישה היפה ביותר, לטעמו, התאהב בה והעניק לה את השם גאלטיאה. הוא הפציר בפני אפרודיטה שתפיח חיים במושא אהבתו והיא נעתרה לו. השניים הביאו לעולם בן בשם פאפוס.

לקריאה נוספת –
פאפוס – הדברים והמקומות שאסור להחמיץ
קפריסין – מדריך מסע אחר


מופע בטקס לציון תחילת השנה בה פאפוס תכהן כבירת תרבות אירופית | צילומים: foto LARKO

בטקס הפתיחה, האמן הישראלי עידו תדמור יצר את הכוריאוגרפיה שהציגה את האגדה המקומית באור עכשווי, בליווי אפקטים מרשימים של תאורה וצלילים. טקס הפתיחה היה סימן לבאות, שכן המוטו של התכנית השנתית הוא שפאפוס תהווה גשר בין תרבויות בסביבתה, עם הקהילה הטורקית והיוונית, וכן עם תרבויות ברחבי העולם. החפירות הארכיאולוגיות בעיר חשפו את הכיכרות הפתוחות בהן החלו הדיאלוגים בין האנשים. האירועים יתקיימו במרחבים פתוחים בכיכרות, על חוף הים ובאתרים ההיסטוריים.


רגע השיא בטקס הפתיחה בפאפוס | צילום: LARKO, Pafos

רוחה של מלינה מרקורי המנוחה, שהמירה את קריירת המשחק בקריירה פוליטית, שרתה על הטקס. כשהתמנתה מרקורי לשרת התרבות של יוון היא הכריזה על אתונה כבירת התרבות הראשונה של אירופה. שיתוף פעולה, בזמנו, עם שר התרבות הצרפתי ז'אק לאנג הביא למיסוד המיזם, ומאז, מידי שנה נבחרות שתי ערים החברות באיחוד האירופי לשאת בתואר "בירת תרבות". זמן ניכר מראש, נרקמת תכנית אינטנסיבית עתירת תקציבים ומלווה בגאווה מקומית, לשיפור פני העיר והכנת הקרקע לאירועי תרבות ואמנות שיתקיימו לאורך כל חודשי השנה. הבחירה באה לקדם את העיר וסביבתה כיעד תיירותי, שבעקבותיו צפוי שיפור כלכלי.

נשים מקומיות מבשלות. האוכל הקפריסאי המקומי תורם לחוויית הביקור בפאפוס

השנה נבחרו, במקביל, שתי ערי נמל השוכנות לחופי מפרצים ומייצגות שתי תרבויות קוטביות בקצוות השונים של אירופה : פאפוס, השוכנת לחופי הים התיכון והעיר אורהוס (Aarhus ) בצפון דנמרק.

פאפוס היא יעד תיירותי ותיק ומבוקש. היא שוכנת לחוף מפרץ יפהפה, מציעה מלונות מעולים ברמה גבוהה, מסעדות, נמל דייגים ציורי ומרכזי קניות מודרניים. 2017 יוצרת חוויה שלמה ומשודרגת לתיירים צרכני תרבות שנהנים, לצד המופעים והביקורים בנכסי צאן הברזל של פאפוס, גם מהחופים, שמורות הטבע, הכפרים הציוריים והמטבח הקפריסאי. הודות לאתרים הארכיאולוגיים המרשימים והמשומרים פאפוס נושאת, מזה שנים, בתואר אתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו.


רחובותיה של פאפוס עברו מתיחת פנים לקראת הפיכתה לבירת התרבות האירופית

כ-150 מופעים ואירועי תרבות מתוכננים במהלך שנת 2017. מידי חודש יתקיימו הופעות מחול, תיאטרון ומוסיקה מגוונים עם טובי האמנים המקומיים ואמנים אורחים מרחבי העולם. בין המופעים, התזמורת הפילהרמונית של ברלין שתופיע במאי ברחבת המצודה העתיקה, מופע כלי נקישה של האמן היפני ימאטו טאיקו וזמרת פאדו מפורטוגל. לחלק ניכר מהמופעים הכניסה חופשית.


ציור קיר של אמן הגרפיטי פיקוס. ברחבי העיר אפשר לראות איורי קיר מסוגננים

הישורת האחרונה של השיפוצים הנרחבים נמצאת בהילוך גבוה ופני העיר עוברים מהפך משמעותי. גולת הכותרת של השיפוצים היא רשת המדרחובים המרוצפים באבני שיש בוהקות, חנויות חדשות מתחום האופנה והעיצוב משתלבות בין בתי קפה מסורתיים ומודרניים ומסעדות קטנות. אמנות הרחוב ניכרת באיורי קירות מסוגננים (גראפיטי) ובפסלים חדשים שהוצבו בפינות שונות בעיר.

הנופש והאטרקציות שמציעה פאפוס יהיו נגישים יותר מתמיד עבור הישראלים, שכן החל ממרץ 2017 חברת התעופה Ryanair תפעיל טיסה יומית ישירה מתל אביב לפאפוס במחירים מוזלים.


מגדלור ליד פאפוס

מאז הפתיחה הרשמית, ניכרת בעיר תכונה של חגיגה. קל לזהות את המתנדבים החייכניים בחולצות טי כתומות שהוכשרו להדריך את המבקרים ולספק מידע בכל התחומים שהתייר מגלה בהם עניין. עכשיו, כל מה שצריך לעשות הוא לבקר בפאפוס, בירת תרבות הנמצאת במרחק קצרצר מכאן.

לתוכנית האירועים המפורטת לחצו כאן >>

הכותבת היתה אורחת של לשכת התיירות של קפריסין

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.