תפריט עמוד

 אריזונה שבדרום-מערב ארצות הברית היא גן עדן לאוהבי טבע וצילום, עם נופים מדבריים עוצרי נשימה וכמה משמורות הטבע היפות בארצות הברית. לצד הטבע, מציעה אריזונה מפגש עם תרבויות עתיקות, עיירות מקסימות, יקבים, גלריות, מוזיאונים וגם את העיר החמישית בגודלה בארצות הברית. הנה עשרה מקומות שלא כדאי להחמיץ באריזונה:

1. גרנד קניון
אם יש רק מקום אחד שאסור לוותר עליו באריזונה, הרי שזהו הגרנד קניון (Grand Canyon), הקניון אדיר הממדים בו מתחתר נהר הקולורדו. אורכו של הקניון הגדול בעולם הוא 443 ק"מ, כאשר המרחק בין גדותיו מגיע בקטעים הרחבים ביותר לשלושים ק"מ ועומקו הממוצע הוא 1600 מטר. אבל זה לא רק הגודל שהופך את המקום הזה לעוצמתי כל כך. מגוון הצבעים שאפשר לראות על קירות הקניון בזריחה ובשקיעה, הצוקים הדרמטיים, הנהר הזורם בשצף – כל אלה הן סיבות טובות להגיע לקניון. במקום יש כמה נקודות תצפית נהדרות, אבל מי שרוצה יותר מזה יכול לצאת לטיול רגלי באחד ממסלולי ההליכה הרבים שבקניון, לרדת על פרדות לתוך הקניון או לרכב על סוסים בקניון, ומי שיכול להרשות לעצמו, מוזמן לטיסה במסוק מעל הקניון, עם תצפית עוצרת נשימה.


גרנד קניון, הקניון הגדול בעולם

2. מפלי הוואסו
מפלי הוואסו (Havasu Falls) הם מאתרי הטבע היפים ביותר בגרנד קניון, גם אם אינם מהמתויירים ביותר, בשל מיקומם המבודד והמרוחק יחסית. המפלים שוכנים בערוץ סופאי בשטח השמורה האינדיאנית הוואסופאי, אשר פירוש שמה הוא "אנשי המים הכחולים-ירוקים", מה שמרמז על צבע המים הזורמים בערוץ. המפל נופל מגובה של 36 מטר לתוך בריכה טבעית יפהפייה עם מי טורקיז. הניגוד בין מי הטורקיז לקירות הקניון האדומים הוא שהופך את המפל הזה למיוחד כל כך ולחביב הצלמים. מסביב יש שולחנות פיקניק מוצלים. ההגעה למפל היא חלק בלתי נפרד מהחוויה – בהליכה במסלול שאורכו 13 ק"מ, ברכיבה על גבי סוס או בטיסה בהליקופטר.


מפלי הוואסו, מאתרי הטבע היפים בגרנד קניון

3. סדונה
העיר סדונה (Sedona) ששוכנת בעמק ורדה (Verde Valley) מדרום-מערב לפלגסטף היא אתר נופש פופולרי, ויש לזה הרבה סיבות טובות. העיר מוקפת בנופים מדבריים מרהיבים של תצורות סלע אדמדמות, כשבין אתרי הטבע מסביב ניתן למנות את סלע הקתדרלה (Cathedral Rock), אחד מהאתרים הכי מצולמים באריזונה, ואת הר הרעם (Thunder Mountain).


סלע הקתדרלה. הנופים באזור סדונה מושכים למקום הרבה אמנים וטיפוסים רוחניים

הנופים של סדונה מהווים מוקד משיכה לאמנים וטיפוסים רוחניים למיניהם, וכך לצד אטרקציות טבעיות, יש בסדונה גם הרבה אטרקציות מעשה ידי אדם כמו גלריות, מוזיאונים, תיאטראות, יקבים ומרכזים רוחניים. אם אתם רוצים לחזור עם מזכרות יפות הביתה, אל תחמיצו ביקור ב-Tlaquepaque Arts & Crafts Village. במקום, המעוצב ככפר מקסיקני, יש גלריות, בתי מלאכה של אמנים וחנויות ייחודיות של בגדים, תכשיטים ואמנויות דקורטיביות.


הרחוב הראשי של סדונה. לצד הטבע יש אטרקציות מעשה ידי אדם

4. מצודת מונטזומה
אחד האתרים המעניינים באזור סדונה הוא מצודת מונטזומה (Montezuma Castle), שבנויה מעל שפת קניון ביבר קריק. מדובר למעשה במקבץ של מגורי צוקים הבנויים בקירות הקניון, שבהם התגוררו בני הסינגואה, תרבות פרה קולומביאנית שחיה באזור בין 1100 ל-1425 לספירה. המיקום היה נוח במיוחד בשל קרבתו לאדמות חקלאיות פוריות. הבנייה בגובה רב נתנה מקום בטוח, המוגן מחיות טרף וגם מפני שיטפונות. המבנה הראשי במקום מורכב מחמש קומות ובו עשרים חדרים שבעבר ניתן היה להגיע אליהם רק על ידי טיפוס בסולם. הוא נחשב לאחד מאתרי מגורי הצוקים השמורים ביותר בארצות הברית ומאפשר הצצה לחיים של בני הסינגואה. במקום יש מרכז מבקרים ומוזיאון שמציג ממצאים שנתגלו במקום, ובהם עבודות יד, כלי אבן, אבני רחיים ששימשו לטחינת תירס ועוד.


מצודת מונטזומה. מגורי צוקים מהשמורים ביותר בארצות הברית

5. קניון דה שיי
המונומנט הלאומי קניון דה שיי (Canyon De Chelly National Monument), אשר פירוש שמו בשפת הנבאחו הוא "קניון האבן", מציע שילוב נהדר של טבע והיסטוריה. הקניון, ששוכן בצפון-מזרח אריזונה, כולל עמודי אבן מרשימים בצבע אדמדם, המתנשאים לגובה רב, בשלל תצורות שמסעירות את הדמיון וזכו לשמות כמו "סלע העכביש", "הבית הלבן" או מערת המומיה". הקניון מפורסם גם במגורי המצוק שבנו בני שבט האנאסאזי בשנים 1300-700, ומלבד המגורים החצובים בסלע אפשר להתרשם פה גם מציורי קיר עתיקים שמעטרים את קירות הקניון.


קניון דה שיי. עמודי אבן מרשימים בשלל תצורות 

6. מוניומנט ואלי
מוניומנט ואלי (Monument Valley) הוא אזור ששוכן על גבול אריזונה ויוטה, ומתאפיין בגבעות בודדות שמסתיימות בצוקים זקופים סוריאליסטיים ובדיונות חול אדומות, אשר הפכו אותו לאחד מהאתרים המצולמים ביותר בארצות הברית. המרחבים המדבריים העצומים שימשו רקע ללא מעט סרטים, ובהם המערבון "מרכבת הדואר", "בחזרה לעתיד 3", "תלמה ולואיז", "משימה בלתי אפשרית 2" ועוד. כדאי להתחיל את הסיור במרכז המבקרים, ומשם לצאת לסיור עצמאי או מודרך. מומלץ במיוחד להצטרף לסיורי הג'יפים שמודרכים על ידי בני הנוואחו וכוללים כמה מהתצפיות היפות ביותר בפארק.


מונומנט ואלי, אחד האתרים המצולמים בארצות הברית


7. הפארק הלאומי סגוארו

הפארק הלאומי סגוארו (Saguaro) ששוכן במדבר סונורה בקרבת העיר טוסון שבדרום אריזונה, אינו מוכר במיוחד לתייר הישראלי, אבל כדאי מאוד להגיע אליו, ולו בשביל לראות את קקטוס הסגוארו הענק, שגובהו כשל עץ, העשוי להגיע לעשרים מטר ואף יותר. בפארק יש ריכוז גבוה של קקטוסים ממין זה, והמראה שלהם על רקע השקיעות האדמדמות של אריזונה מבטיח כמה מהתמונות היפות ביותר שתצלמו בטיול. מלבד הקקטוסים, יש לפארק עוד הרבה מה להציע כמו פטרוגליפים (ציורים חרוטים בסלע) פרהיסטוריים, בעלי חיים כמו חתולי בר, מסלולי הליכה ותצפיות נוף מרהיבות.


שקיעה בפארק הלאומי סגוארו המפורסם בקקטוסים הענקיים שבו

8. קניון גלן ואגם פאוול
בין הנופים המדבריים של אריזונה יש גם הרבה מים. אחת הדוגמאות הטובות לכך היא אגם פאוול (Powell Lake), מקווה המים המלאכותי השני בגודלו בארצות הברית ששוכן בגבול בין אריזונה ליוטה. האגם נוצר בשנות השישים של המאה העשרים בעקבות סכירת קניון גלן שנחצב על ידי נהר הקולורדו. סוד הקסם של המקום טמון בניגוד הצבעים בין הכחול העמוק של המים לגוון האדום של קירות האבן ולנופים המדבריים שמסביב. היום מדובר באתר נופש פופולרי עם מרינה, מגוון פעילויות ספורט מים ודיג.


קניון גלן. סוד הקסם של המקום טמון בניגוד הצבעים בין הכחול העמוק של המים לנופים המדבריים שמסביב

9. קניון אנטילופ
לא רחוק מאגם פאוול, ליד פייג' שבצפון-מזרח אריזונה, נמצא אחד הקניונים היפים והמיוחדים ביותר במדינה. זהו קניון אנטילופ (Antelope Canyon), קניון חריץ צר, עמוק ופוטוגני במיוחד. הקניון מורכב משני קניונים – הקניון העליון והקניון התחתון. בשונה מהגרנד קניון רחב המימדים, קניון אנטילופ כל כך צר עד כי יש חלקים שבהם אפשר למתוח את הידיים לצדדים ולגעת בשני קירות הקניון. הקניון הפך לחביב הצלמים, הודות לקירותיו שלהם מראה של גלים והודות לאופן שבו חודרות קרני השמש לקניון ומאירות את קירותיו באור רך. ניתן לסייר בקניון רק בליווי של מדריך מוסמך מטעם רשויות הפארקים.


קניון אנטילופ. חביב הצלמים, הודות למראה הגלי של קירותיו ולאופן שבו חודרות קרני השמש לקניון

10. חוויה עירונית בפיניקס
לאריזונה מגיעים קודם כל בשביל הטבע, אבל אם השקט המדברי מתחיל לשעמם אתכם, ואתם מתגעגעים לקצת מוזיאונים, קניות או ארוחה טובה, תוכלו לבקר בפיניקס (Phoenix), בירת אריזונה והעיר החמישית בגודלה בארצות הברית. העיר העצומה הזו, שמתגוררים בה 1.5 מיליון תושבים, נראית כעוף מוזר, עם כל גורדי השחקים העצומים שמזדקרים ממדבר סונורה. יש פה חיי תרבות עשירים וריכוז גבוה של מוזיאונים מצוינים, שביניהם ניתן למנות את מוזיאון האמנות של פיניקס, אחד ממוזיאוני האמנות הגדולים ביותר בדרום-מערב ארצות הברית, את מוזיאון הרד, המוזיאון החשוב ביותר בארצות הברית שמוקדש לאמנות ולתרבות אינדיאנית, את מוזיאון כלי הנגינה המצוין, את מרכז המדע של אריזונה ועוד.


פיניקס, בירת אריזונה. גורדי שחקים בלב מדבר סונורה

אטרקציה נוספת שלא כדאי להחמיץ בפיניקס היא הגן הבוטני המדברי. מי שלא יכול לוותר על קניות, מומלץ לו להגיע ל-Biltmore Fashion Park, קניון פתוח עם מגוון גדול של מותגי אופנה יוקרתיים. בנוסף, יש בעיר חיי לילה תוססים ומסעדות משובחות. 

צילומים: שאטרסטוק

 

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...