תפריט עמוד

טרק סובב אנאפורנה

טרק סובב אנאפורנה, שהתקצר בשנים האחרונות בשל סלילת כבישים, היה ונותר הטרק הפופלארי ביותר בנפאל בקרב מטיילים ישראלים. כעשרה ימי הליכה בין כפרים, נהרות ויערות, שמתחלפים בנופים חשופים ובפסגות מרשימות. חווית הימלאיה בלתי נשכחת

טרק סובב אנאפורנה (Around Annapurna) היה, ועודנו, הטרק הפופולרי ביותר בקרב מטיילים ישראלים בנפאל. הוא מציע מגוון נופים גדול, רמת הקושי שלו בינונית (עם כמה קטעים קשים, אבל בהחלט אפשריים) והחוויה הכרוכה בהליכה בו מגרה ומסעירה את כל החושים. עוד יתרונות לטרק הזה הם הגישה הנוחה (יחסית) לתחילת המסלול, הכפרים והכפריים הנחמדים שבדרך, העלייה ההדרגתית בגובה, דבר המאפשר התאקלמות טובה, ורמת השירותים הסבירה עד טובה מאוד שיש לאורך המסלול. שיאו של הטרק הוא חציית פאס (pass, מעבר הרים) בגובה 5,416 מ', ששמו ת'ורונג לה (Thorung la).


בקתה על רקע ההר המושלג, סמוך לפאס ת'ורונג לה

עד לפני כמה שנים, טרק סובב אנאפורנה נמשך כשלושה שבועות. תחילתו היה בכפר בסי סהר (Besisahar), שההגעה אליו נעשית מקטמנדו או מפוקרה, וסופו – לאחר שלושה שבועות של הליכה – בכפר בני, שממנו היו חוזרים בנסיעה לפוקרה. בשנים האחרונות הקדמה מגיעה גם לאזורים אלה, וכבישים הולכים ומחליפים את חלק ממסלולי ההליכה בטרק (כלומר, לא בדיוק מחליפים, אבל מתווספים), מה שגורם לחלק ניכר מהמטיילים לקצר את משך השהייה על המסלול. כיום ניתן להגיע ברכב עד לכפר סאנג'ו (Syanje) – ובעתיד הלא רחוק, גם מעבר לשם – ולסיים את קטע ההליכה במוקטינת', שהוא הכפר הגדול הראשון אחרי מעבר ההרים ת'ורונג לה, מה שמשאיר כעשרה ימי הליכה נטו.


ענן אפור מעל בתי מוקטינת', הכפר הגדול הראשון אחרי מעבר ההרים

סוויסה יסדר
יצאנו לדרך שישה חברים (ולשמחתנו גם סיימנו שישה…). מבעוד מועד יצרנו קשר עם סוכנות מקומית (סוכנות סוויסה, המוכרת בקרב מטיילים בנפאל) וסגרנו את כל הפרטים טרם הגעה לנפאל. בשדה התעופה של קטמנדו חיכה לנו רכב, שאסף אותנו אל העיר. בסוכנות חיכו האישורים לטיול בשמורה ופורטרים (סבלים), שנשכרו לסחיבת התרמילים. נצלנו את שארית יום הנחיתה לשיטוט בכיכר דורבאר שבקטמנדו, ולמחרת, השכם בבוקר חיכה לנו רכב שלקח אותנו לנקודת ההתחלה של הטרק, הכפר סאנג'ו, מרחק נסיעה כשבע שעות נסיעה מקטמנדו. משך הליכה ממוצע ביום טרק, למעט היום שבו חוצים את הפאס, הוא כחמש עד שש שעות, מה שהשאיר די זמן לשיטוט נוח בכפרים בהם עצרנו, כביסה, מקלחת חמה, מנוחת צהריים וצפייה רגועה על השקיעות בהרים.


לרוב הולכים חמש-שש שעות ביום, ובשאר הזמן אפשר לשוטט בכפרים

הנוף בתחילת המסלול הוא ירוק עז, בעיקר בחודש ספטמבר לאחר גשמיי המונסון, וכך עד לצ'אמה (Chame), מרחק הליכה של שלושה ימים. במהלך הימים האלה עוברים בין שדות חקלאיים ויערות גדולים, חוצים גשרים התלויים מעל נהרות ונרטבים מרסס מפלים. את עצירות הלילה עשינו בכפרים טל (Tal), דאנאקיו (Danagyu) וצ'אמה, שבאחרון יש מעיינות חמים מומלצים. ביום ההליכה הרביעי, כשמגיעים אל הכפר פיסנג (Pisang), הנוף מתחיל להיפתח ופסגות האנאפונרה נחשפות במלוא הדרן.


ירח שקוף תלוי מעל הפסגה. מראה מכפר מנאנג

ביום ההליכה החמישי מגיעים אל הכפר מנאנג (Manang), שבו עוצרים ליום התאקלמות לגובה. את יום המנוחה מנצלים לעלייה לתצפית על הנוף ורואים בבית קולנוע מאולתר סרטים שקשורים בדרך כזאת או אחרת לנפאל, תוך כדי שמתפנקים על כוס צ'אי ושקית פוקפורן.


נהר שוצף ליד צ'אמה

נפרדנו מהנופים הירוקים, ומכאן והילך הקרקע צחיחה יותר ונוף הפסגות קרוב יותר. ביום השמיני לנו בכפר יקארקא (Yak Kharka), ואת העצירה האחרונה לפניי חציית הפאס, ביום ההליכה התשיעי, עשינו בכפר ת'ורונג פדי (Thorung Phedi), שנמצא בגובה 4,400 מ'.

עולים, עולים ואז יורדים
למחרת חיכה לנו היום הקשה של הטרק: עלייה של 1,000 מ' עד לפאס, וירידה של 1,500 מ'. את יום חציית הפאס מתחילים בסביבות 4:30 לפנות בוקר. העלייה קשה, ארוכה ולא נגמרת, וחוסר החמצן בגובה מורגש גם הוא. לאט אבל בטוח, כעבור ארבע-חמש שעות הליכה, מגיעים אל הפאס. כשמגיעים, יש תחושה של התפרקות ונפילת מתח. חיוך גדול עולה על הפנים כשעומדים ליד השלט שמסמן את הפאס ומצטלמים בתנועת ניצחון. עשינו את זה! הדרך למטה לא קלה אף היא – ירידה של 1,500 מ' הברכיים לא שוכחות כל כך מהר, אבל לפחות זה בירידה…


יש מי שעולה (סמוך לכפר מנאנג)


ויש מי שיורד (הירידה אחרי מעבר ההרים תורונג לה)

ממוקטינת' (Muktinath) ניתן לבחור בשלוש אפשרויות שונות לסיום הטרק: ירידה ברכב או ברגל לעיירה ג'ומסום ומשם בטיסה לפוקרה; ירידה ברכב (עם או בלי עצירות בדרך) עד לכפר בני ומשם לפוקרה, והאפשרות השלישית – ירידה ברגל את כל הדרך כמו שעשו פעם, לפני הכביש. בשיחה עם בעלי גסט האוסים לאורך הקטע האחרון של הטרק, הם מספרים שכמות התיירים העוצרים אצלם ירדה ב-50 עד 60 אחוז מאז שסללו את הכביש. מחיר הקדמה.

מידע מעשי
מתי? את הטרק מומלץ לעשות בין החודשים מרץ-אפריל ואוקטובר-נובמבר.

מה צריך?
לפני שיוצאים לטרק יש להצטייד מבעוד מועד באישור כניסה (permit) לשמורת אנאפורנה. אפשר להשיג אישור כזה באופן עצמאי, דרך משרד ACAP בקטמנדו או בפוקרה (התהליך יכול לקחת בין שעה לכמה שעות, תלוי בתורים) או להשיג דרך משרדי הנסיעות, שחוסכים את העמידה בתור.

מה עוד?
ניתן לחבר לטרק סובב אנפורנה את טרק פון היל (Poon Hill Trek) ואת אנאפורנה בייס קאמפ (Annapurna base camp trek).

שימו לב: באוקטובר 2014 נהרגו 39 מטיילים, בהם ארבעה ישראלים, במפולת שלגים שאירעה במעבר ההרים ת'ורונג לה (הפאס). שלטונות נפאל טענו לאחר מכן כי חובה לקחת מדריך מקומי למסלול.

מפת איזור האנאפורנה

עוד טרקים

לקריאה נוספת:

האוורסט - טרק לבייס קאמפ
האוורסט – טרק לבייס קאמפ
יש מי שחולם לטפס לפסגת האוורסט ויש מי שמסתפק בחלום צנוע יותר – להגיע לבייס קאמפ, המחנה ממנו יוצאות משלחות הטיפוס בדרכן לפסגה. אבל צנוע במונחים הימלאיים פירושו להעפיל לגובה של יותר מ-5,400 מטר בנופים עוצרי נשימה, תרתי משמע

נפאל: סודות ההימלאיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנפאל

פשופאטינט – הגבול הדק שבין החיים למוות
פשופאטינט – הגבול הדק שבין החיים למוות

הגבול הדק המביך והמצמרר, בין ריח המנגל לפרידה קורעת הלב באתר שריפת הגופות במקדש פשופטינט בקטמנדו, הוא גם הגבול המטושטש בין החיים למוות. זוהי התפיסה ההינדית והבודהיסטית בנפאל. כאן המוות, הוא לא סוף פסוק. להפך, הוא הזדמנות חדשה, ...

טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל
טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל

אם יש גן עדן הוא נמצא במוסטנג, מקום מושבם של טיבטים, סמוך לגבול עם סין (או טיבט, תלוי את מי שואלים), החיים את חייהם בחופש. עניין שאינו מובן מאליו מאז הסכסוך שהתעורר עם סין ובריחתו של הדלאי לאמה ...

מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו
מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו

במבט ראשון נראית קטמנדו מוזנחת, צפופה ומזוהמת, אך אל תתנו לרושם הראשוני להטעות אתכם, מדובר באחת מהערים הקסומות והמרתקות במזרח ובעולם כולו. הצלם חמי כרם חוזר בפעם החמישית אל קטמנדו למסע צילום שמתרכז דווקא בעיר עצמה, ולא בפסגות ...