תפריט עמוד

אזור צפון הודו הוא מאזורי הטיול החביבים ביותר על מטיילים במזרח, ובמיוחד על מטיילים ישראלים. הערים הקדושות, הנופים המרהיבים, הטרקים, המרכזיים הרוחניים והתרבויות המרתקות מושכים אליהם מטיילים רבים, ובאתרי התיירות המרכזיים לא נדיר למצוא שלטים בעברית. מטיילים רבים טוענים שהאזור, על אף שיש בו אתרי תיירות מדהימים כמו המקדש המוזהב באמריצר, רישיקש, דרמסלה ועמק פרוואטי היפהפה, איבד מעט מהאותנטיות שלו. אבל צפון הודו הוא אזור עצום בגודלו, כך שלא קשה לגלות בו פינות מקסימות שעדיין לא נתגלו על ידי המוני התיירים. אספנו כמה מקומות כאלה.

אגם פנגונג: חמישים גוונים של כחול
אגם פנגונג (Pangong Tso), שנמצא בשרשרת הרי ההימלאיה, על הגבול בין הודו לטיבט (למעשה, כשישים אחוז משטחו נמצאים בטיבט), בגובה של 4,350 מטר, הוא אחד מפלאי הטבע היפים ביותר של צפון הודו. משמעות השם, בטיבטית, היא "אגם ארוך, צר, קסום", מה שמתאר בתמציתיות את האגם הזה, שאורכו כ-134 קילומטר, רוחבו חמישה קילומטרים והוא מתאפיין בגוונים רבים מספור של כחול וטורקיז, שמשתנים תדיר, ובמים צלולים להפליא. המיקום של האגם מוקף ההרים באמצע שום מקום מקנה את התחושה שמישהו עם חוש הומור מטורף במיוחד שפך גלונים של דיו בלב השממה. יופיו המכושף של האגם, שנראה כאילו נלקח מתוך ציור, העניק לו את הכינוי "גן עדן עלי אדמות", ונראה שבמקרה הזה לא מדובר בקלישאה. אל תחמיצו את האגם בשעת שקיעה, אז לא רק המים משנים את צבעם אלא גם השמיים, והמראה עוצר נשימה ממש.


אגם פנגונג. גוונים רבים מספור של כחול וטורקיז | צילום: אייסטוק

ההגעה לכאן מהווה חלק מההרפתקה – לאגם ניתן להגיע בנסיעה בת חמש שעות מלה (Leh), בדרך הררית דרמטית ומושלגת, כשבדרך עוברים דרך כפרים קטנים וחוצים נהרות ומעברי הרים. בשל מיקומו של האגם על הגבול חייבים להשיג אישור על מנת לבקר בו. את האישור ניתן לקבל בלשכת התיירות בלה. מסביב לאגם אין אטרקציות מיוחדות, ואולי טוב שכך – כל שצריך לעשות הוא להתבונן בצבעים המשתנים של האגם, וניתן לעשות זאת במשך שעות. מי שרוצה לספוג קצת יותר את השלווה שמשרה האגם יכול ללון באוהלים במקום.


מפלי הפיל ליד שילונג | צילום: soumavp, flickr

שילונג: סקוטלנד של מזרח הודו
שילונג (Shillong) היא בירת מדינת מגהאליה שבצפון-מזרח הודו. העיר, שמזג האוויר בה מעונן מרבית ימות השנה, זכתה לכינוי "סקוטלנד של המזרח". זוהי עיר נעימה שההשפעה הבריטית ניכרת בה היטב, ויש בה אטרקציות רבות כמו אדם וורד, אגם מלאכותי יפה בלב העיר; גן ליידי הידיארי, גן גדול ויפה שבו חממת סחלבם וגן חיות קטן; הגן הבוטני ומוזיאון הפרפרים. גולת הכותרת היא הטבע שמסביב. האזור כולו שופע מפלים רבים, חלקם נמצאים ממש בתוך העיר, כמו מפל קרינולין ששוכן בתוך העיר בסמוך לגן ליידי הידיארי ונופל מגובה 12 מטר לתוך בריכה יפה המוקפת בסחלבים, מפל בישופ שנופל מגובה 135 מטר לעמק עמוק, מפלי הפיל – סדרה של שלושה מפלים שנופלים יחד על סלעים באזור ששופע כולו שרכים וצמחייה ירוקה, ועוד.


נוף באיזור צ'רפונג'י, המקום הגשום בעולם | צילום: Pradnyesh Sawant, flickr

במרחק 56 קילומטר משילונג נמצאת פינת חמד נוספת – הכפר צ'רפונג'י (Cherrapunji), שידוע בתור המקום הגשום ביותר בעולם, ובו כמות המשקעים השנתית עומדת על 12,000 מ"מ בממוצע. הגשמים הרבים הופכים את הכפר וסביבתו לגן עדן ירוק עם יערות גשם ומפלים רבים.

מג'ולי: האי שעל הנהר
פנינה נוספת בצפון-מזרח הודו היא האי מג'ולי (Majuli), ששוכן במרכז נהר הבראהמפוטרה, ומחזיק בתואר המכובד "האי הגדול ביותר הנמצא בנהר". על האי שוכנים שני כפרים מרכזיים, גרמור וקמלבארי, שתושביהם מתפרנסים בעיקר מחקלאות ודיג. האי נחשב לבירה התרבותית של התרבות האסאמית במשך מאות שנים. באי יש 22 מנזרים הינדיים של וישנו שנקראים סאטרה, והם מהווים מוקד משיכה מרכזי לתיירים ומשמשים גם כמרכז לקידום ושימור אמנות מקומית. הביקור באי הוא חוויה תרבותית, במסגרתה אפשר לפגוש את בני השבטים המקומיים ולהכיר את תרבותם, וגם להשתתף בסדנאות של מלאכות מקומיות כמו קדרות, הכנת מסכות ועוד. גם חובבי הטבע ימצאו באי עניין רב – האי הוא גן עדן לצפרים ובין נובמבר למרץ אפשר לצפות בציפורים רבות, ובהן חסידות, שקנאים, עגורים ועוד.


לגונה באי מג'ולי | צילום: אייסטוק

טוואנג: צעיפים ומנזרים
העיירה טוואנג (Twang) שוכנת בגובה של 3,048 מטר במדינת ארונצ'אל פראדש (Arunachal Pradesh) שבצפון-מזרח הודו, בסמוך לגבול עם טיבט ועם בוטאן. העיירה היא "היל סטיישן" – אחת מאותן עיירות שהקימו הבריטים בהרים כמקום נופש קריר, הרחק מהחום והלחות של הודו. העיירה מוקפת ביופי טבעי של גבעות שחורות שכיפתן מכוסה שלג ועננים שמרחפים תדיר בשמיים ומעניקים למקום מראה כמעט מיסטי. האטרקציה הגדולה ביותר בטוואנג הטא מנזר טוואנג, המנזר הבודהיסטי הגדול ביותר בהודו, וככל הנראה גם בעולם, מחוץ ללהסה בירת טיבט. לעיר יש חשיבות גדולה במיוחד עבור הבודהיסטים הטיבטים, שכן בה נולד הדלהי לאמה השישי.

אטרקציה נוספת היא שמורת הסחלבים שבה אלפי מינים שונים של סחלבים.
אם כבר הגעתם עד פה, כדאי להצטייד במזכרות המקומיות – צעיפים זולים להפליא ושטיחי צמר בעבודת יד.

בונדי: רג'סטאן הלא מוכרת
מדינת רג'סטאן המדברית ששוכנת בצפון-מערב הודו היא הגדולה ביותר מבין מדינות הודו. היא מכונה גם מדינת המלכים, בשל הממלכות הקטנות הרבות שהוקמו בה. אלו הביאו להקמתם של אינספור ארמונות ומבצרים, שהפכו את רג'סטאן לאחד מיעדי התיירות הפופולאריים בהודו. למרות זאת, ניתן עדיין למצוא ברג'סטאן כמה פנינים מעט פחות מוכרות ומתויירות. אחת מהן היא העיר בונדי (Bundi), שהיתה בעבר בירתה של נסיכות רג`פוטית חשובה.


הארמון של בונדי | צילום: אייסטוק

בונדי שוכנת בדרום רג'סטאן, במרחק כ-210 קילומטר מג'ייפור, ולמרות שבשנים האחרונות היא עלתה על מפת התיירות באזור, היא עדיין נותרה פינת חמד לא מוכרת יחסית. האטרקציה המרכזית בבונדי היא מבצר טאראגר (Taragarh Fort),המבנה המרשים ביותר בעיר, שצורתו כצורת כוכב. המבצר, ששוכן בראש גבעה תלולה, נוסד בשנת 1354. זוהי נקודת התצפית המרשימה ביותר על העיר שמתחת. אטרקציה בולטת נוספת היא הארמון של בונדי, שהוא יצירת מופת ארכיטקטונית, עם קירות אבן, קשתות, כיפות, וציורי קיר נהדרים.

במרכז העיר יש אגם מלאכותי עם איונים רבים, שעל אחד מהם, בליבו של האגם, נמצא מקדש לכבודה של ורונה אלת המים. מעבר לכך תענוג להסתובב ברחובות העיר העתיקה של בונדי, שרבים מבתיה צבועים בכחול.

עוד מידע על טיול להודו

דלהי - הודו בזעיר אנפין

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.