תפריט עמוד

סודות בריסל – לאכול, להתפעל, לאהוב

סוף שבוע בבירת בלגיה מגלה עיר תוססת ומלאת חיים, עם שווקים נהדרים, קירות מצוירים, אוכל מצוין ושוקולד ששווה לשבור בשבילו את הדיאטה. המלצות לכמה מקומות נפלאים, שיגרמו לכם להתאהב בבריסל

בריסל נתפסת בעיני רבים בעיקר כיעד לאנשי עסקים, שמגיעים בטיסת הלילה של בריסל איירליינס ליום עמוס בפגישות. אבל בריסל מציעה הרבה יותר מזה: ביקור של סוף שבוע בבירת בלגיה מגלה עיר מלאת חיים ותוססת, עם שפע של פינות חמד נסתרות, בתי קפה הומי אדם ושלל חנויות ושווקים מלבבים. המקום המוכר ביותר בעיר, ואבן שואבת לתיירים המגיעים לכאן, הוא כמובן הגראן פלאס (Grand Place), הכיכר הראשית המרשימה, והפסלון הקטן של הילד המשתין, Manneken Pis, שניצב בגאון בסמטה היוצאת מהכיכר. עצה שלנו: אל תחמיצו את הכיכר וסביבתה, אבל גם אל תישארו רק שם. אזור הגראן פלאס עמוס בחנויות, בתי קפה ומסעדות שמיועדים לתיירים, בחלקים אחרים של העיר תגלו מה התושבים אוהבים לעשות, איפה הם אוכלים ומה הם קונים. וזה הרי כל הכיף בטיול בעיר זרה.


הגראן פלאס לעת ערב. אסור לוותר על הכיכר היפהפייה, אבל בהחלט מומלץ לשוטט מעבר לאתריה המתוירים לעייפה | צילום: Trent Strohm, flickr

בשונה מערים רבות, בהן ימי ראשון נועדו לשממה מדכדכת, בריסל פורחת בסוף השבוע ויש שפע של דברים לעשות, לראות ובעיקר לאכול (כמו שמגלים מהר מאוד בביקור בבלגיה בכלל ובבריסל בפרט – לאוכל יש מקום של כבוד, וכך גם לשתייה, אבל על כך בהמשך). הנה כמה המלצות לבילויים מחוץ למסלול הסטנדרטי:

כיכר השוק הומה
שכונת מרולה (Marolles) היא אחת התגליות המלבבות של הביקור. השכונה, שבעברה היתה שכונת עוני עלובה, עברה מהפך בעשור האחרון וכיום היא פנינה אורבנית, עם בתים משופצים, חנויות מקסימות של מעצבים צעירים, גלריות ובתי קפה נעימים. בכל יום פועל בכיכר המרכזית בשכונה, Place du Jeu de Balle, שוק פשפשים, אבל בימי ראשון הוא גדל לממדים עצומים.


בשוק הפשפשים של מרולה. ההיצע משתנה משבוע לשבוע

כבר בכניסה לכיכר נתקלים בקסם בריסלי עתיק יומין: עגלה קטנה של מוכרת שבלולים. המנה מוגשת בקופסה חד פעמית, ותושב העיר שאכל מהם בהנאה הבטיח שמדובר במנה קלאסית שהוא זוכר מילדותו. כמי ששבלולים לא היו חלק מזיכרונות נעוריו, המשכתי פנימה לתוככי השוק. קשה לתאר מה תמצאו כאן, ובכל מקרה ההיצע משתנה משבוע לשבוע. כובעים, כוסות, קומקומי תה, בובות, הדפסים, מזלגות, צעיפים, ספרים משומשים – הכל נערם בערבוביה עליזה והקונים מפלסים את דרכם, פה מודדים משהו, שם בוחנים חפץ אל מול האור. אם אתם מחפשים מציאות, כדאי להגיע מוקדם. וכשמתעייפים, אפשר לשבת באחד מבתי הקפה בשולי הכיכר או לשתות בירה עם צדפות בדוכן בתוך השוק. גם אם לא תקנו דבר, העונג גדול מאוד.


ערבוביה עליזה בשוק הפשפשים של מרולה

איפה?
Place du Jeu de Balle
מתי? בכל יום 14:00-7:00, מומלץ להגיע בימי ראשון, השוק גדול במיוחד


עתיקות ושוקולד

שוק מסוג אחר לגמרי פועל בסופי שבוע בכיכר סבלו (Place du Grand Sablon) היוקרתית. כאן לא תמצאו ערימות של חפצים מונחות על הרצפה. בשוק העתיקות, הפועל בכיכר בסופי שבוע, יש דוכנים מסודרים, וגם ההיצע מהוגן ומכובד – פרוות מינק, כוסות קריסטל עדינות, שעונים עתיקים, מהדורות ראשונות של ספרים בכריכות עור. גם אם אינכם מתכוונים לקנות דבר, כדאי לשוטט בין הדוכנים, ואז לפנות לדבר האמיתי שבו הכיכר מפורסמת: היכלות שוקולד מהסוג שמפרנס חלומות.


דוכן בשוק העתיקות בכיכר סבלו

בכיכר וברחובות המובילים אליה תמצאו את השוקולטיירים הטובים בבלגיה, ויש האומרים בעולם כולו. גודייבה, ניוהאוס ומרקוליני הם כמה מהשמות שכל אוהב שוקולד מכיר – או צריך להכיר, אבל קשה להבין את גודל החוויה עד שלא נכנסים לאחד הבוטיקים הללו, עם פרלינים מסודרים כיהלומים בתיבות תצוגה. החלטתם לשבור תוכנית חיסכון (ואת הדיאטה) ולטעום מהסחורה? נהגו כמנהג המקומיים ובחרו שניים-שלושה פרלינים מעוצבים ואלה ייארזו בקופסאות קטנות ומקסימות, שייקשרו בסרט מאופק. וכך, עם שללכם בידיכם, פרשו לפינה בכיכר, התירו את הסרט, פתחו את האריזה וטלו פרלין בודד. עכשיו אפשר להתענג על הטעם המורכב לאט ובהתכוונות. ואם כל התיאור הזה נשמע לכם מוגזם, סימן שעוד לא טעמתם פרלין נוגט של ניוהאוס או מקרון ורדרד וענוג של מרקוליני.


פרלינים של פייר מרקוליני. לאכול אחד ולנוח

איפה? Place du Grand Sablon
מתי? שוק העתיקות פועל בסופי שבוע, בשבתות 17:00-9:00, בימי ראשון 14:00-9:00

הכי טעים בבריסל
אוכל, כמו שכבר אמרנו, הוא חלק בלתי נפרד מהביקור בבריסל. ואין כמו ביקור בכיכר של כנסיית סנט קתרין (Saint Catherine) כדי להבין את עומק הקשר בין תושבי בריסל לאוכל שלהם. ראשית, מילה על הכנסייה. העיפו מבט על החזית הלבנה והמצוחצחת – אחרי שנים של הזנחה ועזובה, הכנסייה המרשימה עברה ניקוי מאסיבי וכעת היא בוהקת ונאה עד מאוד. אבל אין טעם להיכנס פנימה, הכנסייה אינה משמשת עוד בתפקיד דתי. העירייה חפצה להפוך את המבנה לשוק אוכל אבל התוכניות לא התממשו.


אוכלים בעמידה בכיכר סנט קתרין. ברקע – חנות הדגים המספקת את האוכל

בינתיים, עד שיוחלט מה ייעשה בכנסייה שעברה חילון, אפשר להתנחם בכמה מחנויות המזון הטובות בבריסל. נתחיל בדוכן הדגים המרנין La Mer Du Nord("הים הצפוני"), שבו אפשר לקנות מכל הטוב שהים מציע. אבל כיוון שסביר להניח שאין ברשותכם מטבח משוכלל לבישול הדגים ומאכלי הים הנמכרים כאן, מומלץ בחום לקנות מהמנות המוכנות. בימי ראשון המבחר גדול במיוחד (אבל גם בשאר השבוע יש אוכל מוכן) וההגשה פשוטה: קונים צלחות קטנות עם דגים ופירות ים, הגרסה הבלגית לטאפאס ספרדיים. מצרפים בקבוק יין לבן קליל, שמרקד על הלשון (זהו אחד המקרים הנדירים בו הבלגים מוכנים להיפרד מהבירה האהובה עליהם), והרי לכם ארוחת פלאים באמצע היום ובמחיר נוח -ארבעה עד שמונה אירו לצלחת. את הארוחה אוכלים בעמידה, ליד שולחנות הפזורים בכיכר.


טאפס בסגנון בריסל. המקומיים מוכנים להיפרד לכבודם מהבירה לטובת יין לבן

לפיקניק של אחר הצהריים אפשר להצטייד בחנויות האחרות שבסביבה: גבינות מופלאות קונים ב-La Cremerie de Linkebeek שפועלת כבר יותר ממאה שנים ברחוב Vieux Marche Aux Grains המוביל לכיכר (בתחילתו של אותו רחוב נמצאת המסעדה הווייטנאמית הטובה בעיר, Little Asia). את הגבינות מצרפים ללחמים נהדרים שאופים בבולנג'רי Charli, ולקינוח אל תחמיצו את ה-Speculoos, עוגיות מסורתיות בטעם ג'ינג'רי נהדר, שמוכרים ב-Maison Dandoy, מקדש-קט למאפים מסורתיים.


איפה?
Rue Saint Catherine
מתי? כל השבוע. בימי ראשון יש מבחר גדול במיוחד של אוכל מוכן ב"ים הצפוני" אבל החנויות האחרות נסגרות בצהריים.

קומיקס: קירות מצוירים
אם יש משהו שהבלגים לוקחים ברצינות, בנוסף לשוקולד, בירה ואוכל, זהו קומיקס. טינטין, הדרדסים, לוק בר מזל, ספירו ורבים אחרים נולדו בבלגיה, בידיהם של ציירי קומיקס מוכשרים ורבי דמיון. חובבי קומיקס מכל העולם מגיעים לבריסל לבקר במוזיאונים המצוינים המוקדשים ליוצרים המקומיים: מרכז הקומיקס סטריפ הבלגי (Belgian Comic Strip Centre) בית הקומיקס סטריפ (The Comic Strip House), מוזיאון מארק סליין (Marc Sleen Museum) ועוד. חנויות ספרים מקומיות מציעות מבחר עצום של ספרי קומיקס, שבשונה מאצלנו, כרוכים בכריכות קשות ויכולים להצטרף לשאר הספרים שעל המדף.


קיר מצויר במרכז בריסל. חפשו את קירות הקומיקס במהלך שיטוט בעיר

גם מחוץ למוזיאונים ולחנויות ספרים אפשר להתענג על ציורי קומיקס – פשוט צריך להרים עיניים ולהסתכל על הקירות. ברחבי בריסל, בעיקר במרכז העיר, אפשר לגלות לא מעט קירות מצוירים עם דמויות קומיקס אהובות. ההתחלה היתה צנועה: עיריית בריסל שכרה כמה ציירים צעירים כדי שיעטרו בניינים עזובים וקירות חסרי חן. התוצאה המלבבת – הומאז' לאמני הקומיקס המפורסמים – הוסיפה צבע ונוי לעיר ועודדה את המשך הפרויקט. כיום יש לא פחות מ-50 קירות שכאלה בבריסל. גם אם אתם לא מתמצאים בכל רזי הקומיקס הבלגי, תמיד משמח להיתקל בקיר מצויר, שמעלה חיוך על הפנים ומזכיר לא לקחת את החיים ברצינות רבה מדי.

הבית של מגריט
עוד קצת אמנות, והפעם מסוג אחר: חובבי אמנות בכלל ואוהבי הסגנון הסוריאליסטי בפרט חייבים לעצמם סיור קטן בעקבות רנה מגריט, הצייר המפורסם שחי ויצר בבריסל. כדאי להתחיל בביקור בביתו של מגריט בשכונת ז'טה (Jette). בבית הקטן, שנראה בדיוק כמו שכניו לרחוב, אפשר להתרשם מהרהיטים, כלי המטבח והסטודיו שבו מגריט צייר. הפשטות שבה חי אחד הציירים המפורסמים בעולם נוגעת ללב וגם מזמינה להמשיך מכאן לחקור את יצירותיו הפרועות וחסרות המנוחה – ההפך הגמור מהדרך שבה חי את חייו – במוזיאון שנפתח לפני שנים אחדות והמוקדש ליצירותיו. מוזיאון מגריט, הממוקם בבניין מרשים בכיכר רויאל (Place Royale), מתגאה באוסף הגדול והמקיף בעולם של יצירות האמן: יותר מ-200 ציורים, רישומים, איורים וכרזות. הניגוד בין ביתו הצנוע של האמן לבין יצירותיו הסוערות ומעוררות המחשבה הופך את החוויה לשלמה ומספקת ביותר.

איפה? ביתו של מגריט: Rue Esseghem 135
מוזיאון מגריט: Place Royale 1

לקריאה נוספת:

בריסל בעקבות מגריט
בריסל בעקבות מגריט
רותם בר כהן ודורון הורוביץ, שליחי "מסע אחר", יצאו לבריסל בעקבות רנה מגריט, אחד הציירים הסוריאליסטים הידועים בעולם. דבר בחייו המהוגנים, מתברר, לא העיד על הסערות שהתחוללו בנפשו


מפת בריסל ועליה מסומנים המקומות המוזכרים בכתבה. אין צורך ללכת במסלול נוקשה, אפשר להתעכב בכל מקום, לשוטט בסביבתו, לשנות את סדר הביקור באתרים – הכל על פי הזמן ומידת העניין:


לחצו להגדלה

מידע נוסף על בילויים, אטרקציות, מסעדות ואפשרויות לינה בבריסל אפשר למצוא באתר האינטרנט של לשכת התיירות של בריסל – www.visitbrussels.be ובאתר האינטרנט של לשכת התיירות של וולוניה – www.opt.be

תודה מיוחדת לחברת התעופה בריסל איירלינס על עזרתה בהכנת הכתבה. מידע על טיסות לבריסל וליעדים אחרים בבלגיה ובעולם באתר האינטרנט של החברה – www.brusselsairlines.com


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מבריסל

טיול קולינרי בבריסל – משוקולד ועד מסעדות מישלן
טיול קולינרי בבריסל – משוקולד ועד מסעדות מישלן

בריסל מציעה מגוון קולינרי עצום, מדוכני רחוב ועד מסעדות מעוטרות בכוכבי מישלן, וכל מה שביניהם. עם יותר מ-2,000 מסעדות, לא תתקשו למצוא אוכל מצוין, בהתאם לטעם ולכיס שלכם. ובין ארוחה לארוחה, אפשר לשוטט בשוק איכרים או להתענג על ...

אמנות בבריסל: מוזיאונים, גלריות וקירות מצוירים
אמנות בבריסל: מוזיאונים, גלריות וקירות מצוירים

מאירועים מיוחדים, כמו סוף שבוע שמוקדש לפעילויות בגלריות, דרך מוזיאונים ועד לאמנות רחוב, בריסל מציעה שפע של אפשרויות למתעניינים באמנות. הצצה לדברים נהדרים שחובבי אמנות יכולים לראות במהלך ביקור בבריסל

חופשה בבריסל או למה התאהבתי בבירת בלגיה
חופשה בבריסל או למה התאהבתי בבירת בלגיה

היא רב תרבותית, מגוונת, נעימה מאוד ולא מתנשאת, יש בה בניינים נהדרים, מלונות מוצלחים ואוכל מעולה. רותם בר כהן מספרת איך התאהבה בבריסל ולמה גם לכם כדאי לתת צ'אנס לבירת בלגיה