תפריט עמוד

אמסטרדם מחוץ למסלול – פינות חמד נסתרות

בין אם זאת הפעם הראשונה שלכם באמסטרדם או הפעם העשירית, תמיד יש מה לראות ולעשות בעיר התעלות המקסימה. אז למי שמחפש משהו קצת שונה, הנה הצעות לפינות חמד נהדרות מחוץ למסלול המוכר

 

אמסטרדם היא אחת הערים החביבות ומסבירות הפנים באירופה. גודלה הסביר, יופייה הניכר ותעלותיה הנעימות הם חלק מחוויית הביקור, כמו גם האתרים והמוזיאונים מפורסמים. גם מי שביקר באמסטרדם כמה וכמה פעמים, יכול לגלות בה פינות חמד נסתרות, שחושפות פנים פחות מוכרות של העיר. אז חפשו חבילות נופש לאמסטרדם ובואו להכיר את עיר התעלות מחוץ למסלול:

לגלות את צפון אמסטרדם

אחרי ששוטטתם במרכז העיר, שטתם בתעלות, ישבתם בבתי קפה נעימים וביקרתם בבית אנה פרנק, הגיע הזמן לגלות אזור אחר של אמסטרדם. מעבר לנהר האיי (IJ) נמצאת צפון אמסטרדם (Amsterdam-Noord). כדי להגיע לכאן אפשר לקחת את המעבורת (החינמית) שיוצאת כל חמש דקות מאחורי התחנה המרכזית. מעבר לחוויית השייט המהנה, זאת הזדמנות לגלות את האחד האזורים המקסימים והפחות מוכרים של העיר.

אזור צפון אמסטרדם מציע שילוב מעניין של חיים כפריים עם תרבות אלטרנטיבית. הדרך המוצלחת ביותר לטייל באזור היא באופניים (מותר לעלות עם אופניים למעבורת), אבל גם בשיטוט רגלי יש מידה רבה של הנאה. כדאי להתחיל את הטיול במזח NDSM. האזור שימש בעבר כמספנה, היום המחסנים משמשים בית ליוזמות תרבותיות ושונת ומשונות. בחלקם ממוקמות גלריות, באחרים יש הופעות, ויש כאן גם מוזיאון מרתק לקולנוע (פרטים בהמשך). לתצפית נהדרת טפסו לקומה העליונה במגדל אדם (A'Dam Toren), משם המראה של הנהר והעיר לא פחות מעוצר נשימה.

מגדל אדם, שמראשו יש תצפית מרהיבה על הנהר והעיר

מגדל אדם, שמראשו יש תצפית מרהיבה על העיר | צילםו:  Evaldas Jankauskas / Shutterstock.com

ביום שמשי, כדאי להצטייד במוצרים טריים בשוק האיכרים המקורה Landmarkt (פתוח שבעה ימים בשבוע, שני עד שבת מ-9:00 עד 20:00, בימי ראשון מ-11:00 עד 19:00). אחרי שקניתם פירות וירקות טריים, גבינות ולחם טרי, גשו לאחד הפארקים הנעימים של צפון אמסטרדם, למשל Vliegenbos או Noorderpark, שם תוכלו לפרוש את מפת הפיקניק ולאחר מכן לצאת לטיול רגלי או באופניים בשבילי הפארק.

מוזיאון הקולנוע

עדיין בצפון אמסטרדם, אם אתם אוהבי קולנוע, אל תוותרו על ביקור ב-EYE filmmuseum. את המבנה הייחודי לא תוכלו לפספס, הוא נראה כמו ספינת חלל עתידנית המשקיפה אל המים. בפנים נמצא ארכיון הקולנוע הלאומי של הולנד, מוזיאון עם תצוגה מרתקת המוקדשת להיסטוריה של הקולנוע ותערוכות מתחלפות, אולמות שבהם מוקרנים סרטים קלאסיים וסרטים עצמאיים ומסעדה עם נוף יפה על הנהר. כתובת: IJpromenade 1

המבנה הייחודי של מוזיאון הקולנוע EYE בצפון אמסטרדם

המבנה הייחודי של מוזיאון הקולנוע EYE | צילום: Fortgens Photography / Shutterstock.com

הצצה אל הגינות הסודיות

בחזרה למרכז העיר: ברחבי אמסטרדם פזורים 47 הופייס – מבנים שהוקמו החל מהמאה ה־14 כדי לספק מגורים מוגנים לנשים בודדות ולנצרכים. כל ההופייס נבנו באופן דומה, עם יחידות מגורים מסביב לחצר פנימית. בחצרות הפנימיות האלו מסתתרות פעמים רבות כמה מהגינות היפות ביותר באמסטרדם. במהלך השנים ההופייס שינו את ייעודם, ועל אף שחלקם עדיין משמשים למגורי נשים רווקות ומספקים להן סביבה בטוחה, רבים הוסבו למגורי סטודנטים.

הגינה המקסימה ב-Hofje Van Brienen

הגינה המקסימה ב-Hofje Van Brienen | צילום:  R.A.R. de Bruijn Holding BV / Shutterstock.com

מבין ההופייס, שכולם הוכרזו כאתרי שימור היסטוריים, הבחיינהוף הוא המוכר והמתויר ביותר, אבל ברחבי העיר יש עוד הופייס רבים, שאינם מוכרים כלל. במרבית המקרים אין כל שילוט ותייר המשוטט בעיר לא יכול לדעת אם הוא עומד במקרה בכניסה לאחד המקומות הללו. לכן מומלץ להצטייד במדריך שמפרט את הכתובות המדויקות של ההופייס (אפשר להשיג בלשכת התיירות מול תחנת הרכבת) ולהתגבר על הביישנות שמתלווה לפתיחת דלת של בית זר. המאמץ משתלם: ההופייס מצטיינים לרוב בגינון מרשים ואדריכלות ייחודית, ומאפשרים הצצה לאורח חיים שונה.

רבים מההופייס נמצאים ברובע יורדן המקסים, ששווה ביקור בכל מקרה. הנה שניים מומלצים: St Andries hofje שבו יש חצר מרובעת עם צמחים מטפסים ומזרקה קטנה (כתובת: Egelantiersgracht 107-114) ו-Hofje Van Brienen, שנבנה במאה ה-10 על ידי הסוחר יאן ואן בריאנן ונחשב לאחד מהיפים באמסטרדם (כתובת: Prinsengracht 89-133).

טחנות רוח עירוניות

טחנות הרוח הפכו לסמלה של הולנד, ורבים יוצאים לאזורים הכפריים של הולנד כדי ליהנות מהמראה שלהן. אבל לא כולם יודעים שגם באמסטרדם ישנן טחנות רוח. למעשה, בעיר יש שמונה טחנות רוח, וגם אם רק אחת מהן פתוחה לקהל הרחב, עדיין אפשר להתרשם מהמראה המקסים שלהן. הטחנה העתיקה ביותר היא De Otter שב-Kostverlorenvaart במערב אמסטרדם. כדאי לבקר גם ב- De Gooyer, טחנת רוח מ-1725 ששוכנת במזרח העיר, ברובע אמסטרדם אוסט (Amsterdam-Oost). בסמוך לטחנה נמצאת מבשלת הבירה Brouwerij ‘t IJ, ובימים חמימים אפשר לשבת במרפסת הגדולה ולשתות בירה תוצרת בית מול הנוף של טחנת הרוח.

טחנת הרוח De Gooyer במזרח אמסטרדם

טחנת הרוח De Gooyer במזרח אמסטרדם | צילום: NiglayNik / Shutterstock.com

טחנת הרוח הפעילה היחידה שנותרה באמסטרדם ופתוחה לקהל הרחב היא Molen van Sloten, זוהי טחנת רוח מ-1847 ששוכנת בפרברי העיר, בסמוך לכפר הציורי סלוטן. אפשר לבקר בה באופן עצמאי או להצטרף לסיור מודרך (כלול במחיר הכניסה). בטחנה יש שתי אטרקציות נוספות: מוזיאון החביות, שבו אפשר להתרשם מתהליך הייצור של חביות לאחסון יין, בירה, גבינות, דגים מלוחים ועוד; ותצוגה אור-קולית העוסקת בחייו של רמברנדט. התחנה פתוחה לביקורים שבעה ימים בשבוע (פרט לחג המולד, ראש השנה האזרחי ויום המלך ב-27 באפריל), בין השעות 10:00 ל-17:00, הסיור האחרון מתקיים ב-16:30. כתובת: Akersluis 10. אפשר להגיע בתחבורה ציבורית, אוטובוס מס' 195 לכיוון סכיפהול או טראם מס' 1 ו-2.

חופי הכרך: חופים באמסטרדם

אמסטרדם היא אמנם עיר סגרירית למדי, אבל למרות (ואולי בגלל) מזג האוויר הקודר, תושביה מנצלים כל יום שמש לבילוי בחוץ. בקיץ, הבילוי בחופי העיר הוא אחת מהפעילויות החביבות על תושבי אמסטרדם, אבל רק תיירים מעטים מצטרפים לחגיגה. רק בחוף אחד, IJburg Strand שבמזרח העיר, מותר לשחות, אבל נראה שזה לא מפריע במיוחד לבאי החופים האחרים, כמו Strand West ו-Strand Zuid, שכן ממילא המים קפואים. מלבד שחייה, מספקים חופי אמסטרדם את כל מה שאנחנו אוהבים בחוף הים – חול רך, ערסלים, ברים, מסעדות והרבה מסיבות חוף.

חוף בצפון אמסטרדם. נרגעים עם בירה מול השקיעה

חוף בצפון אמסטרדם. נרגעים עם בירה מול השקיעה | צילום: fokke baarssen / Shutterstock.com

מפת אמסטרדם:

בתמונה הפותחת: טחנת הרוח סלוטן, הטחנה היחידה באזור אמסטרדם שעדיין פועלת | צילום: Frans Blok / Shutterstock.com

 

 

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.