תפריט עמוד

היעדים המבטיחים לשנת 2013

מה עושה יעד למבטיח? נדמה שכבר לא נותרה על פני הגלובוס פינה אחת שאינה מתויירת, וברשימה הזו אין בכוונתנו להפתיע עם יעדים שאיש לא שמע על שמם. בחרנו ביעדים שלכולם פוטנציאל תיירותי אדיר, חלקם יעדי תיירות פופולריים שיהפכו בקרוב לנגישים הרבה יותר לתייר הישראלי, כמו קורסיקה וסרדיניה; חלקם, כמו קוריאה הדרומית וסלובקיה, מתחילים להתגלות רק עכשיו על ידי המוני התיירים; אחרים נמצאים בצילם של יעדים שכנים ומפורסמים, כמו פנמה; ויש גם כאלה שבשנה הקרובה צפויות בהם לא מעט התרחשויות מעניינות, כמו מרסיי. כך או כך, הנה עשרה יעדים שכדאי במיוחד לבקר בהם בשנה הקרובה:


סרדיניה. גן עדן לאוהבי חופים וטבע

סרדיניה
האי השני בגודלו בים התיכון, שנמצא ממערב למגף האיטלקי, הוא יעד נופש פופולרי כבר שנים רבות, אבל הישראלים עדיין לא גילו אותו. בקיץ הקרוב זה עומד להשתנות, עם פתיחתו של קו טיסות שכר חדש לסרדיניה והשקת חבילות נופש בטיסה ישירה לאי. סוד הקסם של סרדיניה טמון בחופים היפים שמציעים חול ונקי ורך ומי טורקיז צלולים, ומשובצים באתרי נופש יוקרתיים בהם מתארחים העשירים והמפורסמים של איטליה. סרדיניה מהווה גם יעד מעניין לחובבי הארכיאולוגיה, בשל בתי הנוראגי שפזורים ברחבי האי ומהווים את השרידים האחרונים מתרבותם של תושבי האי הקדומים, בני הנוראגי, שחיו באי 2,000 שנה לפני הספירה. סרדיניה מצטיינת גם בנופים מגוונים ובאתרי טבע יפים, ובהם אגמים של מלח שבהם שוכנים פלמינגו ומערות נטיפים מרשימות. ועוד לא הזכרנו את המטבח המקומי המצוין, בו מככבים דגים, פירות ים וגבינת הפקורינו המקומית. כל אלה הופכים את סרדיניה ליעד אידיאלי למי שמעוניין בחופשת בטן גב באי שטוף שמש אבל לא מוכן לוותר על טיולים בטבע ואוכל טוב.


קניון ספלונקה בקורסיקה. לא רק בטן גב | צילום: Tiemen Slingerlan, Flickr

קורסיקה
יעד נוסף שייפתח בקיץ הקרוב בפני הקהל הישראלי הוא האי הים תיכוני קורסיקה, ששייך לצרפת. ביוני הקרוב יחלו בשיווק חבילות נופש בטיסה ישירה לאי, שמזוהה יותר מכל כמולדתו של נפוליון בונפרטה. בקורסיקה אמנם יש חופים נהדרים והאי מוקף על ידי רצועת חוף באורך של 1,000 קילומטר, אבל לא מדובר ביעד לחופשת בטן גב. באי, שנחשב למגוון ביותר מבין איי אירופה, יש המון מה לעשות ולראות. יש בו פסגות מושלגות, צוקי גרניט, אגמים ונחלים, יערות ערמונים, אלונים ואורנים וחורש טבעי. כל אלה הופכים את האי לאידיאלי עבור אוהבי החופשות הפעילות, שנהנים לשלב בחופשתם פעילויות כמו הליכה, טיפוס, סקי, סנפלינג ורפטינג, שמכולן יש באי בשפע. את הפן העירוני מספקת בירת קורסיקה, אז'קסיו, עיר נמל תוססת שבה כמה מוזיאונים ומונומנטים שמוקדשים לנפוליאון, בן העיר.
בקורסיקה אפשר ליהנות גם ממטבח נהדר שהוא שילוב של המטבח הצרפתי והאיטלקי, והוא משופע בדגים, פירות ים, בשר בקר וגם ערמונים ושלל מאפים מתוקים, עוגות ועוגיות.


מבנה הזכוכית של מרכז אורביס במנצ'סטר. העיר עברה מתיחת פנים

מנצ'סטר
מנצ'סטר, העיר האפרורית שבצפון אנגליה, שמזוהה יותר מכל עם קבוצת הכדורגל המקומית מנצ'סטר יונייטד, עלתה ממש לאחרונה על מפת התיירות הישראלית, מאז החלה חברת איזי ג'ט להפעיל טיסות ישירות מוזלות לעיר.

נראה שקשה היה לבחור עיתוי טוב מזה, שכן מנצ'סטר עברה בשנים האחרונות מתיחת פנים והיא מציעה פנינים ארכיטקטוניות ומוזיאונים מצוינים לצד אווירה של אנגליה האמיתית, שלפעמים קשה לחוש בלונדון הקוסמופוליטית. הגלריה לאמנות של מנצס'טר, מרכז התצוגות והאירועים אורביס, ספריית ג'ון ריילנדס העתיקה, וקומפלקס התרבות והבידור לאורי, שבו גלריות רבות, תיאטראות, חנויות ובתי קפה, מאפשרים כולם ליהנות משילוב של תרבות עם ארכיטקטורה נהדרת.

מנצ'סטר גם היתה, מאז ומתמיד, עיר של בילויים ומוזיקה. אין בה מועדונים נוצצים אבל יש בה המון פאבים משובחים שבהם מתקיימות הופעות של בריט פופ ואלטרנטיב, לצד עשרות חנויות של תקליטים נדירים. לכל אלה יש להוסיף את הכדורגל. בעיר יש שני מועדוני כדורגל בולטים, מנצ'סטר יונייטד ומנצס'טר סיטי, והיא יעד אידיאלי לחופשת כדורגל. בנוסף לצפייה במשחקים מומלץ לבקר באולד טראפורד, האצטדיון האגדי של מנצ'סטר יונייטד, שבו ניתן לסייר בסיור מודרך ולבקר במוזיאון של הקבוצה.


הנמל הישן של מרסיי. הלב הפועם של העיר

מרסיי
מרסיי העיר השנייה בגודלה בצרפת, ששוכנת על חוף הים התיכון בדרומה של צרפת, היתה מאז ומתמיד יעד מרתק. זוהי עיר נמל ים תיכונית ושטופת שמש, שנראית כמו היפוכה המוחלט של פריז האלגנטית והמתוחכמת. זוהי עיר של מהגרים, עם מאות אלפי מהגרים מצפון אפריקה, איטליה ומדינות נוספות, שתרמו לסצנה הקולינרית המשובחת בעיר. מרסיי מהווה גם נקודת מוצא טובה לטיולים בדרום צרפת. למרות כל אלה, מרסיי לא זוכה לאותה פופולריות כשל ערים אחרות בצרפת, אולי בשל התדמית הבעייתית ממנה היא סובלת, כבירת הפשע של צרפת.

הבשורה הטובה היא, שמרסיי עוברת בשנים האחרונות מתיחת פנים רצינית שמלווה בשינוי תדמית, ובעיר מצפים לגידול משמעותי בכמות התיירים בשנים הקרובות. מרסיי נהנית מתנופה של בנייה ושיפוצים, משלל פרויקטים חדשים ופתיחתם של מוזיאונים חדשים, וחלק ניכר מהתהליך המבורך הזה הוא תוצאה של בחירתה של מרסיי כבירת התרבות האירופית לשננת 2013.

בין היתר, נפתח אולם קונצרטים חדש ומרשים, Le Silo, מתקיימים שיפוצים בנמל הישן, עובדים על בנייתו של מוזיאון חדש לאמנויות דקורטיביות בפארק בורלי, מתקיים שיפוץ במרכז לאמנויות יפות ועוד. בשנה הקרובה צפויים להיפתח המוזיאון הלאומי לתרבויות אירופיות וים-תיכוניות, המרכז האזורי של הים התיכון (CeReM), בעיצובו של הארכיטקט סטפנו בוארי, מרכז אמנות חדש ועוד. בנוסף לכל אלה, צפויים להתקיים בעיר שלל אירועים מרתקים, ובהם תערוכות חדשות שייפתחו, מופעי קרקס של להקות בינלאומיות ועוד.

נוף טיפוסי בהרי הטטרה בסלובקיה

סלובקיה

שני עשורים אחרי שנפרדה מצ'כיה, סלובקיה נמצאת בפריחה, ועכשיו זהו הזמן הטוב ביותר לבקר בה. הכלכלה נמצאת בפריחה, תעשיית התיירות מתפתחת, ויחד עם זאת, עדיין אפשר ליהנות במדינה מאווירה אותנטית ושלווה, וגם המחירים עדיין לא יקרים. כדאי לטייל שם בקרוב, לפני שזה ישתנה.

תיירות הסקי היא אחד ממוקדי המשיכה העיקריים של המדינה. המדרונות המושלגים של סלובקיה מציעים תנאי גלישה משובחים במחירים זולים בהרבה ממה שאפשר למצוא בהרי האלפים. אבל לסלובקיה יש עוד הרבה מה להציע מלבד סקי. הבירה, ברטיסלאבה, היא עיר עתיקה, יפה ומפתיעה, עם אווירה סטודנטיאלית תוססת ושפע של מקומות בילוי. בכפרים שמסביב לברטיסלאבה אפשר ליהנות מבתי יין מלאי אווירה ולשתות יין עם המקומיים.

סלובקיה היא גם יעד נהדר למי שמעוניין בחופשה פעילה. במזרח המדינה יש פארקים לאומיים עם רכסי הרים נישאים (ובהם הרי הטטרה הגבוהים), יערות עבותים, אגמים, מפלים, קניונים ומערות. כל אלה מציעים מגוון של פעילויות, ובהן הליכה, טיפוס ורפטינג. קושיצ'ה, העיר השנייה בגודלה בסלובקיה, נבחרה לכהן ב-2013 כבירת התרבות האירופית (יחד עם מרסיי) מה שמבטיח תוכנית עשירה של פסטיבלים, מופעים ושאר אירועי תרבות.


אגם ויטי במכתש אסקיה באיסלנד. נופים שכמותם אין בשום מקום אחר בעולם

איסלנד
איסלנד היא כבר לא סוד כמוס ששמור ליודעי דבר בלבד, ויותר ויותר מטיילים מגלים את המדינה המדהימה הזו. אחרי שנים רבות בהן המחירים במדינה היו מהיקרים בעולם, המשבר הכלכלי באיסלנד שינה את התמונה והפך את איסלנד לנגישה יותר מתמיד, גם אם לא זולה. עכשיו איסלנד מתאוששת ומחירי הטיול במדינה צפויים לעלות שוב. כדאי לנסוע לאיסלנד עוד לפני שזה קורה, וליהנות מביקור במדינה שמטיילים רבים מצהירים כי היא אחת ויחידה, עם נופים ואווירה שכמותם אי אפשר לראות בשום מקום אחר בעולם. גייזרים, הרי געש, מעיינות חמים, אגמים, מפלים אדירים, קרחונים מרהיבים ושדות לבה – כל הנופים האלה, שכל כך אופייניים לאיסלנד, הופכים את הטיול באיסנד לטיול של פעם בחיים. לאלה יש להוסיף את הלוויתנים שבהם אפשר לצפות במהלך הפלגות מיוחדות, ואת מגוון מיני הציפורים העשיר, ובהם ציפורי הפאפין המתוקות. על אף שהטבע הוא השחקן הראשי באיסלנד, אפשר ליהנות במדינה המיוחדת הזו גם מחוויה עירונית בבירה רייקיאוויק, עיר הבירה הצפונית בעולם, שבנוסף למוזיאונים מצוינים יש בה גם חיי לילה מסעירים במיוחד.


שביל החוף של ויילס מתפתל דרך עיירות קטנות, צוקים תלולים וחופים חוליים

ויילס
קרדיף, בירת ויילס, נמצאת במרחק של פחות משעתיים נסיעה מלונדון, וזו כבר סיבה טובה לשלב את הטיול בוויילס במהלך החופשה הבאה שלכם באנגליה, למרות שהיא בהחלט ראויה לביקור גם כיעד בפני עצמו. כאן אפשר ליהנות מהתמהיל הבריטי הכל כך אהוב, של טירות עתיקות, גבעות ירוקות, כפרים ציוריים ומסלולי הליכה נפלאים, מבלי להיות מלווים בגדודי תיירים, ועם עלויות נמוכות יותר ביחס לשכנה ממזרח. ויילס היא גן עדן לחובבי טבע, ובנוסף לנופים של כרי מרעה ירוקים וקו חוף פראי, יש בה גם נופים דרמטיים של פסגות מושלגות, נהרות ומפלים. סיבה מיוחדת להגיע לויילס דווקא עכשיו היא חניכתו של שביל החוף של ויילס בקיץ האחרון. השביל שאורכו כ-1,400 קילומטר, הופך את ויילס למדינה הראשונה בעולם שיש לה שביל הליכה מוסדר לאורך כל רצועת החוף. השביל מתפתל דרך עיירות קטנות וכפרים מקסימים, צוקים תלולים וחופים חוליים, וגם הבירה קרדיף היא חלק מהמסלול.


פנמה סיטי. קו הרקיע מעוטר בגורדי שחקים

פנמה
פנמה אמנם לא זוכה לאותה פופולריות של קוסטה ריקה השכנה, אבל בשנים האחרונות מגיעים אליה יותר ויותר מטיילים, שנהנים מיערות הגשם והתיירות האקולוגית המתפתחת במדינה. יערות טרופיים, חופים מרהיבים ביופיים, איים קסומים, תרבויות אינדיאניות מרתקות, אתרי צלילה מצוינים, עולם חי עשיר וגם התעלה המפורסמת בעולם- מכל אלה אפשר ליהנות בפנמה, והכל במחירים נוחים להפליא. לכך יש להוסיף את העובדה שפנמה היא מדינה קטנה, אתרי הטיול בה פזורים על שטח קטן יחסית ולכן נוח מאוד לטייל בה והיא מתאימה גם לחופשה קצרה יחסית.

סיבה נוספת להגיע לפנמה דווקא עכשיו, היא פריחת הבנייה בפנמה סיטי, הבירה, שהופכת את פנמה ליעד אטרקטיבי לא רק לחובבי הטבע אלא גם לחובבי האדריכלות. קו הרקיע של פנמה סיטי התכסה בשנים האחרונות בגורדי שחקים מרשימים, ובהם כמה מלונות פאר כמו  טרמפ אושן קלאב ומלון וולדורף אסטוריה. גם השכונות הישנות של פנמה סיטי עברו מתיחת פנים, כמו קאסקו וייחו (Casco Viajo), שבה מבנים קולוניאליים וניאו קלאסיים, שבשנים האחרונות נפתחו בה לא מעט מלונות בוטיק ומסעדות אופנתיות.


טבע דרום קוריאני

קוריאה הדרומית
קוריאה הדרומית עדיין לא עלתה על מפת התיירות של הישראלים, ומרבית הישראלים שמבקרים בה מגיעים אליה לצרכי עבודה. אלה מבלים את מרבית זמנם בבירה, סיאול, שהיא מטרופולין ענק ומודרני, בו ניתן ליהנות ממיטב מנעמי החיים: מסעדות מצוינות, מועדוני לילה אופנתיים, ברים, מרחצאות חמים וגם סצנת אמנות תוססת. לאחרונה דרום קוריאה מתגלה גם כיעד אטרקטיבי לאוהבי הטבע וההרפתקאות. בנוסף לפארק הלאומי סאורקסאן, הפארק הלאומי המפורסם במדינה, שבו יערות, מפלים, נחלים ופסגות מושלגות, יש פארקים לאומיים נוספים עם אינספור מסלולי הליכה. קוריאה הדרומית גם הפכה בשנים האחרונות לגן עדן לאוהבי הגולף, עם למעלה ממאה מגרשים ברחבי המדינה.


הר הגעש קוטופקסי ולגונת סנטו דומינגו באקוודור. נגישים יותר מתמיד

אקוודור
לא צריך תירוץ מיוחד כדי לבקר באקוודור. הקטנה במדינות האנדים מספקת לא מעט סיבות לבקר בה – קיטו הבירה הקולוניאלית היפה, השווקים הססגוניים ובהם השוק באוטובלו, הרי הגעש ובהם הר הגעש קוטופקסי, הג'ונגלים של האמזונס, וזה עוד לפני שהזכרנו את איי הגלפגוס שבהם ריכוז מדהים של בעלי חיים שאינם חוששים מבני אדם. בשנה הקרובה יש סיבה טובה נוספת להגיע לאקוודור – פתיחתם של קווי רכבת חדשים, כולל קווים חדשים בין קיטו לאזורים ההרריים, וסיומו של שיפוץ מקיף בתשתית הרכבות במדינה,  מה שהופך את הטיול במדינה לנוח ונגיש מתמיד.

זהו לא החידוש התיירותי היחיד באקוודור. התיירות האקולוגית במדינה נמצאת בפריחה, עם סיורים אקולוגיים רבים ופתיחתה של מערכת אומגות וגשרים תלויים בלב הג'ונגל, שמאפשרת לערוך לראשונה טיולי קנופי במדינה. בנוסף, ממש לאחרונה השיקו באקוודור סיורים בעקבות השוקולד, וקצת מפתיע שרק עכשיו זה נעשה בהתחשב בעובדה שאקוודור אחראית ללמעלה ממחצית מתפוקת הקקאו העולמית.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.