תפריט עמוד

צ'ילה: מסע בקרטרה אוסטרל

מסע לאורכה של הקרטרה אוסטרל, אחת הדרכים היפות ביותר בעולם (ויש האומרים היפה מכולן). הדרך נמתחת לאורך יותר מ-1,200 ק"מ, חולפת בנופים מפעימים של לגונות כחולות, נהרות שוצפים, הרים ויערות, ומסתיימת בקרחונים אדירים

בשנות השמונים של המאה העשרים, כחלק מפרויקטי בנייה מגלומניים של מנהיגי העולם השלישי, החליט הגנרל אוגוסטו פינושה לפרוץ דרך בת יותר מ-1,200 ק"מ, שתחבר בין העיירה פוארטו מונט (Puerto Montt) במרכז צ'ילה לעיירה הנידחת וייה אוהיגינס (Villa Ohiggins), בקצה הדרומי של המדינה הארוכה והצרה הזאת. עד אז, הדרך היחידה להגיע מיעד אחד לשני היתה בתעבורה ימית.

כיום, הקרטרה אוסטרל (Carretera Austral), שבשנים הראשונות נשאה גם את שמו של הגנרל המודח, משמשת כערוץ תחבורה חשוב שעובר בנתיב יפה להפליא. הדרך היפהפייה מחברת בין אגמים מרהיבים לקרחונים מיוחדים ומגוונים, והיא משמשת את התרמילאים והמטיילים הרוצים להתרשם מנופי הפלא של פטגוניה, מדרום לאזור האגמים.

ממראות הדרך. ערוץ תחבורה חשוב שעובר בנתיב יפהפה

מסענו בקרטרה אוסטרל מתחיל דווקא מעברו השני של הגבול, בעיירת השוקולדים, הסוודרים ומסעדות הבשר, סאן קרלוס דה ברילוצ'ה (Bariloche), הממוקמת בלב אזור האגמים הארגנטינאי. משם ממשיכים דרומה אל עיירת גבול נידחת, אל בולסון, שכמו יצאה מתוך סרטי המערב הפרוע של שנות השישים. שם, למרגלות ההרים הגבוהים, ברור לגמרי שאנחנו מחוץ למסלול התיירים השחוק.

אחרי חציית הגבול לצ'ילה, מגיעים לעיירה פוטלפו (Futalefu), שתושביה הפכו אותה לאתר אמנות יוצא דופן, עם תחנות אוטובוס מיוחדות, פחי אשפה מעוצבים ועצים הגדלים פרא בלב בתי המגורים. אך גולת הכותרת של האזור היא נהר הפוטלפו (Rio Futalefu) השוצף שנחשב לאחד הנהרות הטובים בעולם לרפטינג אתגרי. כיום מאיים על פעילויות האקסטרים הללו פרויקט הידרו-אלקטרי גדול, שבסיומו סכר יחסום את מי הנהר. למרגלות הסכר המים הגועשים יהפכו לאגם רגוע, מה שיחסל כליל את הפעילות האתגרית.


וייה אוהיגינס, העיירה הנידחת בדרום צ'ילה שבה מסתיימת הדרך

נהר הפוטלפו נחשב לנקודת ההתחלה במסע אל הקרטרה אוסטרל. כבר בתחילת הדרך מבחינים בהבדלים בין האזור הצחיח יחסית של מזרח פטגוניה לאזור הירוק והפורה של צ'ילה. מכאן ממשיכים בדרך מעניינת שזרועה בלגונות כחולות, שמהגדולה בהן – אגם יאלצ'ו היפהפה, זורמים מעיינות זכים שמתחברים אל נהר הפוטלפו הגועש. הדרך הירוקה ממשיכה דרומה, אל חופי פיורד מרהיב הממוקם למרגלות יער גשם ירוק. בעיירת הדייגים פויואפי (Puyuhuapi) כדאי לעצור ולהתענג על השלווה המיוחדת השורה על האזור.

פויואפי מהווה נקודת יציאה נוחה אל אחד הקרחונים המרשימים ביותר בעולם. הקרחון, שנושא את השם המסובך וונטיסקוארו קולאנטה (Ventisquero Colgante), קיבל את הכינוי "הקרחון התלוי", בשל גושי הקרח הגדולים שצונחים ממנו. בפארק קאולאט (Qeuelat), שבלבו ממוקם הקרחון המרשים, יש מסלולי הליכה מגוונים שחולפים לצד נהרות, הרים עצומים ויערות גשם מרשימים. כל אלה הופכים את הביקור לחוויה מגוונת ומרתקת.


הדרך חולפת בנופים משתנים, בהם משובצות שמורות טבע יפהפיות

חווית הטיול בקרטרה אוסטרל נמשכת גם בשמורת הטבע ריו סימפסון (Rio Simpson). כבר בכניסה רואים את המפלים המרשימים המעטרים את השמורה, ואפשר לצאת בה למסלולי הליכה מיוחדים. מכאן ממשיכים אל שמורת הטבע סורו קסטיו (Cerro Castillo), המכונה גם "הר הטירה" בפי התושבים המקומיים, על שם ההר המרשים שבמרכזה. זוהי אחת משמורות הטבע היפות בצ'ילה, עם מסלולי הליכה, נהרות, נחלים, מפלים, קרחונים ולגונה יפהפייה.

הדרך נמשכת וחולפת על פני החוות הענקיות של הגאוצ'וס, הבוקרים המקומיים שרועים את עדרי הצאן והבקר במרחבים האינסופיים. רגע לפני שנפרדים מהדרך היפה וממשיכים במסע הארוך באמריקה הדרומית, כדאי לעצור בעיירה פוארטו צ'קאבוקו (Puerto Chacabuco) כדי להתרשם מכיפת הקרחון האדירה ממנה בוחרים רבים לצאת לשייט אל אחת הלגונות היפות בעולם – לגונת סן רפאל.

המסע בקרטרה אוסטרל מסתיים בבירת הדרך, קויאיקה (Coihaique), המקום היחיד בערבות הנידחות של פטגוניה שיכול להיחשב כעיר, וגם זה רק בקושי… משם ממשיכים אל נמל התעופה הקטן של בלמסדה, ממנו אפשר להמריא צפונה אל פוארטו מונט או דרומה אל פונטה ארנס ושמורת הטבע הקסומה טורס דל פיינה.

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.