תפריט עמוד

חוויות שלא כדאי לפספס באמסטרדם

שיט בתעלות, דיווש באופניים, ביקור במוזיאונים, היכרות עם הצד היהודי של העיר או פשוט שיטוט מהנה ברחובות היפים - כמה פעילויות וחוויות שלא כדאי להחמיץ באמסטרדם

לאמסטרדם, בניגוד לערים רבות אחרות, אין רשימה ארוכה של אתרי חובה שחייבים לפקוד אותם.  נכון, יש כמה אתרים שחבל מאוד לפספס במהלך הביקור בעיר, אבל יותר מכל אמסטרדם מציעה למבקרים בה את הדבר החמקמק הזה שנקרא אווירה. התעלות, האופניים, הגישה הליברלית, אהבת האמנות, השווקים, השלווה – כל אלה הופכים את אמסטרדם למה שהיא, ולא מבנה זה או אחר. אספנו כמה פעילויות שמומלץ במיוחד לעשות בזמן הביקור בעיר, שיאפשרו לכם לספוג את הקסם האמסטרדמי.

בתעלות: על המים

באמסטרדם יש 165 תעלות, שאורכן הכולל הוא 75.5 קילומטר. התעלות הן חלק בלתי נפרד מהנוף האמסטרדמי, ומאוד מהנה לטייל ברגל או לדווש באופניים לאורכן. עם זאת, כדאי מאוד, לפחות פעם אחת, לשוט בתעלות, ולראות את העיר מזווית אחרת. חברות רבות מציעות סיורי שייט לאורך התעלות. הסיורים המודרכים דומים למדי זה לזה, נמשכים בין שעה לשעתיים, ועוברים ליד בתים היסטוריים ונקודות ציון חשובות בעיר. במהלך הסיורים אפשר להתרשם מבתי הסוחרים מהמאה ה-17, מהגשרים היפים, ולא פחות חשוב – מהחיים על המים בעיר התעלות. ישנם סיורי שיט שמתקיימים ביום וישנם סיורי שיט שמתקיימים בערב, וחלקם מלווים בארוחת ערב לאור נרות. יש גם סיורים בעלי אופי משפחתי יותר, שכוללים ארוחת פיצה או פנקייקס. מרבית סירות התיור יוצאות מחזית התחנה המרכזית, מהרציפים לאורך דמארק ורוקין, ומהאזור שליד הרייקסמוזיאום.


שיט תעלות באמסטרדם הוא דרך מהנה להביט על העיר מזווית אחרת

אפשרות מהנה לא פחות היא לצאת לשיט עצמאי ונינוח בתעלות העיר. כמה חברות מציעות להשכרה סירות פדלים, שיאפשרו לכם לשרוף קלוריות בעוד אתם מדוושים בנחת במים. אם אתם נבהלים מרעיון הדיווש אתם יכולים לשכור סירת מנוע ועדיין ליהנות משיט נינוח בקצב שלכם. סירות כאלה ניתן לשכור בכמה תחנות ברחבי העיר – ברייקסמוזיאום, בליידספליין, ליד ביתה אנה פרנק ועוד, ופעמים רבות ניתן לשכור את הסירה בתחנה אחת ולהחזירה בתחנה אחרת.

כדי להכיר יותר לעומק את החיים על המים באמסטרדם, כדאי עד מאוד לבקר במוזיאון בית הסירה (Houseboat Museum). המוזיאון, ששוכן בסירה אותנטית שהוסבה לבית מגורים מרווח ומטופח באחת התעלות היפות בעיר, ממחיש כיצד נראה חייהם של אלה שבחרו לחיות ממש על המים (ובאמסטרדם יש לא מעט כאלה).
כתובת: Prinsengracht, מול בית מספר 296
אתר אינטרנט

על גלגלים
לצד התעלות, האופניים הם מסימני ההיכר הבולטים של אמסטרדם. עם למעלה מ-400 קילומטר של שבילי אופניים, אמסטרדם היא אחת הערים הידידותיות בעולם לרוכבי אופניים. האופניים הם כלי התחבורה המועדף על המקומיים, ובעיר, שבה מתגוררים 750,000 תושבים, יש כ-600,000 זוגות אופניים. כדאי מאוד להצטרף למקומיים, לשכור זוג אופניים ולצאת לטיול בעיר. מעבר לעובדה שמדובר בדרך זולה ונטולת פקקים להתניידות בעיר, היא גם יכולה להיות מהנה להפליא. אפשר לדווש ליד התעלות ובמרכז העיר, ואפשר גם ליהנות מרכיבה בשבילי הוונדל פארק, הריאה הירוקה של העיר, או בנופים הכפריים הסמוכים לעיר. בכל מקרה חשוב להקפיד על כמה כללי זהירות בסיסיים: לרכב רק על השבילים המיועדים לרוכבי אופניים, לשים לב לתמרורים ורמזורים, לאותת בזמן שפונים ולהיזהר מהפסים שמיועדים לטראם. ברחבי העיר פזורות חנויות רבות להשכרת אופניים, ובעיקר באזור התחנה המרכזית, ליידספליין וכיכר דאם. ניתן גם להצטרף לטיולי אופניים מודרכים, שחלקם מגיעים גם לאזורים הכפריים בקרבת העיר.


אמסטרדם היא אחת הערים הידידותיות בעולם לרוכבי אופניים

דרך האמנות
אמסטרדם היא גן עדן לחובבי אמנות. יש בה מוזיאונים לאמנות בעלי שם עולמי, כשהחשוב והגדול מכולם הוא הרייקסמוזיאום (Rijksmuseum). במוזיאון אפשר להתרשם מהאוסף הגדול בעולם של אמנות הולנדית, בעיקר מתקופת תור הזהב של הציור ההולנדי במאה ה-17. בין היתר, אפשר לחזות ביצירות של אמנים כמו רמברנדט, יאן ורמר, פרנס האלס ויקוב ואן רויסדאל. גולת הכותרת היא היצירה "משמר הלילה" של רמברנדט.
כתובת: :Museumstraat 1
אתר אינטרנט

בעיר נמצא גם אחד המוזיאונים המובילים בעולם לאמנות מודרנית, הסטיידליק (Stedelijkmuseum), בו מוצגות יצירות של פיקאסו, מאטיס, מלביץ, מונדריאן, דה קונינג, ראושנברג ואחרים.
כתובת: Museumplein 10
אתר המוזיאון


בניין הרייקסמוזיאום. אחד המוזיאונים החשובים בעולם

מוזיאון נוסף שהוא אתר חובה לחובבי האמנות שמבקרים בעיר הוא מוזיאון ואן גוך (Van Gogh Museum), שמציג את האוסף הגדול בעולם של עבודותיו של האמן. במוזיאון יש למעלה מ-200 ציורים של ואן גוך, לצד רישומים רבים וכן מכתבים שמאפשרים הצצה לחייו האישיים הסוערים של האמן, שהצליח למכור במהלך חייו רק תמונה אחת. התצוגה במוזיאון מאפשרת לעקוב אחר התפתחותו של ואן גוך כאמן מתחילת דרכו ועד לשנותיו האחרונות, וכן לבחון את עבודותיו מול עבודות של אמנים אחרים בני תקופתו, מחלקם שאב ואן גוך השראה ועל אחרים הוא השפיע. בין היתר, מוצגות במוזיאון יצירות של קלוד מונה, פול גוגן וטולוז לוטרק.
כתובת: Paulus Potterstraat 7
אתר אינטרנט

גם בית רמברנדט (Museum het Rembrandthuis), בו התגורר הצייר הנודע בשנים 1639 – 1656, ראוי לביקור. הבית מהמאה ה-17 הוסב למוזיאון ויש בו כ-260 רישומים של האמן.
כתובת: Jodenbreestraat 4
אתר אינטרנט

שווקים
אמסטרדם שופעת שווקים פתוחים וצבעוניים, שהבילוי בהם מהנה מאוד גם אם אין בכוונתכם לערוך קניות (למרות שלעיתים קשה מאוד לעמוד בפיתוי).  השוק הגדול והפופולרי ביותר בעיר הוא אלברט קויפ (Albert Cuyp Market), שבו יש 260 דוכנים בהם מוכרים הכל מכל, מגבינות, דרך בגדים ונעליים ועד שרשראות לאופניים. יש גם מזכרות, עבודות יד ועתיקות שונות ומשונות. האווירה הטובה מושכת לשוק מדי יום המוני מקומיים ותיירים כאחד, והפאבים והמסעדות הופכים את השוק למקום בילוי פופלרי. השוק פתוח מדי יום מלבד ימי ראשון.
כתובת: Albert Cuypstraat

שוק מעניין נוסף הוא שוק דפר (Dappermarkt) הססגוני, שבו 200 דוכנים שמוכרים מאכלים אקזוטיים ומקומיים, בגדים ונעליים, פרחים ועוד.
כתובת: Dapperstraat 279


צבעונים למכירה בשוק הפרחים של אמסטרדם

שווקי האיכרים בעיר זוכים גם הם לפופולריות רבה. הפופולרי מכולם הוא שוק האיכרים האורגני נורדמרקט (Noordermarkt) שברובע יורדן. השוק, שפתוח רק בימי ראשון, מציע למכירה תוצרת אורגנית טרייה שכוללת ירקת ופירות, ביצי חופש, גבינות, עשבי תיבול, לחמים ועוד. בימי שני פועל באותו מקום שוק פשפשים. עם זאת, שוק הפשפשים הפופולרי בעיר הוא השוק של כיכר ווטרלו (Waterlooplein flea market), בו אפשר לפשפש בין בגדי וינטאג', עתיקות מכל הסוגים, כלי בית, תכשיטים ועוד. השוק פתוח בימים שני-שבת.

יש בעיר גם לא מעט שווקים שמתמחים בתחום מסוים והפכו לאטרקציה תיירותית, כמו שוק הפרחים  (Bloemenmarkt) שעל תעלת סינגל, שדוכניו הצבעוניים מלאים בפרחים, צמחים ופקעות; או כיכר ספוי (Spui) שמארחת מדי יום שישי שוק ספרים מקסים ובימי ראשון שוק אמנות.

הנקודה היהודית
אמסטרדם היתה ידועה מאז ומתמיד כעיר סובלנית, וחופש הדת בהולנד הביא לעיר פליטים יהודים רבים שנרדפו במקומות אחרים על ידי הקהילה הקתולית. במאות ה-15 וה-16 הגיעו לעיר יהודים רבים מספרד ומפורטוגל, והחל מהמאה ה-17 הגיעו לעיר יהודים ממרכז וממזרח אירופה, והקהילה היהודית בעיר היתה גדולה ומשגשגת. עם הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה נשלחו למחנות השמדה מרבית יהודי העיר – יותר ממאה אלך יהודים. בתום המלחמה נותרו בעיר כעשרים אלף יהודים.

האתר היהודי המרגש והמפורסם ביותר בעיר הוא בית אנה פרנק. בבית התעלה מהמאה ה-17 התחבאה משפחתה של אנה בשנים 1944-1942, עד שהמחבוא התגלה ודיירי המחבוא נאסרו ונשלחו למחנות השמדה. בסיור בבית אפשר לבקר בחדרים בהם הסתתרה המשפחה, ומרגש במיוחד הביקור בחדר שבעליית הגג, בו כתבה אנה פרנק את יומנה. בצמוד לבית המקורי שבו התגוררה משפחת פרנק, שנבנה במאה ה-17 על גדת תעלת הנסיך (פרינסנחראכט), נמצא מוזיאון מרתק, בבניין משנות ה-60 של המאה העשרים (ששופץ לחלוטין ב-1999). במקום מוצגים תרגומים שונים ליומנה של אנה פרנק ומוצגים העוסקים בשואה ובסובלנות. בית אנה פרנק הוא אחד האתרים הפופולריים ביותר באמסטרדם ותמיד משתרך תור ארוך מאוד בכניסה.
כתובת: Prinsengracht 267
אתר אינטרנט


בית אנה פרנק. הביקור כולל סיור בבית המקורי שבו הסתתרה משפחת פרנק וביקור במוזיאון הצמוד

אתר יהודי נוסף שזוכה למבקרים רבים הוא בית הכנסת הפורטוגזי (Portugese Synagogue), שנחנך ב-1675. בית הכנסת שוכן במבנה מרשים, ובעת בנייתו הוא נחשב לבית הכנסת הגדול ביותר באירופה. במהלך מלחמת העולם השנייה בית הכנסת לא ניזוק כלל. לאחר המלחמה בית הכנסת שופץ והוא פעיל עד היום ומשמש את 600 חברי הקהילה הפורטוגזית בעיר.
כתובת: Mr. Visserplein 3
אתר אינטרנט

מדרום לבית הכנסת הפורטוגזי נמצא המוזיאון להיסטוריה יהודית – מתחם שכולל ארבעה בתי כנסת המקושרים ביניהם, ובהם בית הכנסת הגדול (Grote Synagoge), ששימש כבית הכנסת המרכזי של הקהילה האשכנזית באמסטרדם מהקמתו ב-1671 ועד מלחמת העולם השנייה. בסמוך לבית הכנסת הגדול שוכנים שלושה בתי כנסת נוספים: בית הכנסת העליון (Obbene Sjoel), בית הכנסת השלישי (Dritt Sjoel) ובית הכנסת החדש (Nieuwe Synagoge), שהוא למעשה הגדול מבין הארבעה ולא בית הכנסת הגדול כפי שניתן היה לחשוב. המוזיאון להיסטוריה יהודית מציג את ההיסטוריה של יהדות הולנד ובכלל ויש בו כ-11,000 מוצגים, ובהם כלי קודש ויצירות אמנות.
כתובת: Nieuwe Amstelstraat 1
אתר אינטרנט

טיול רגלי
יותר מהכל, אחד התענוגות הגדולים ביותר של אמסטרדם הוא שיטוט רגלי נינוח ברחובותיה המזמינים, לצד התעלות הציוריות, כשבדרך אפשר לעצור בבתי קפה קטנים, בחנויות מיוחדות או בשווקים השכונתיים.


הליכה במרכז אמסטרדם, אחת הדרכים הטובות להכיר את העיר

אחד האזורים המתאימים ביותר לשיטוט רגלי הוא רובע יורדן. זהו רובע ציורי ושוקק חיים שבעבר היה שכונת עוני והיום מתגוררים בו הרבה סטודנטים ואמנים ומחירי הדירות בו הרקיעו שחקים. הרחובות הצרים שופעים בתי קפה, מסעדות, גלריות אופנתיות, שווקים (כמו שוק האיכרים האורגני נורדמרקט), בוטיקים מיוחדים ובעיקר אווירה טובה. מוקד התיירות העיקרי של הרובע הוא בית אנה פרנק. עניין נוסף מספקים ההופייס, מבנים שהוקמו מהמאה ה־14 ואילך, סביב חצרות פנימיות, כדי לספק מגורים מוגנים לנשים בודדות ולנצרכים. ביורדן יש כמה הופייס שמומלץ לבקר בהם, כמו סנט אנדרייסהופייה (St Andrieshofje) ברחוב Egelantiersgracht 107-114 ו-סויקרהופייה (Suyckerhofje) ב-Lindengracht 149-163.

אזורים נוספים שמתאימים מאוד לטיול רגלי הם שכונת פייפ הססגונית והאתנית; הרובע היהודי העתיק שבו נמצאים המוזיאון להיסטוריה יהודית, בית הכנסת הפורטוגזי ובית רמברנדט; וכמובן מרכז העיר, על התעלות, הגשרים, הכיכרות ההומות (כמו כיכר דאם וליידספליין), הפנינים הארכיטקטוניות, בתי הקפה וכל שאר ההפתעות שהוא מציע.

מפת אמסטרדם:


מידע על הולנד

 

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.