תפריט עמוד

מדבר לוט באיראן: הכי חם בעולם

מדבר המלח הגדול שבדרום-מזרח איראן נחשב למקום הכי חם בעולם, וטמפרטורת השיא שנמדדה בו עמדה על 70.7 מעלות צלזיוס. אז איך זה שחלב שנשאר מחוץ למקרר במדבר לוט לא מתקלקל?

חם במדבר לוט. חם מאוד. מדבר לוט (Dasht-e Lut), המשתרע של שטח של 51,800 קמ"ר בדרום-מזרח איראן, יכול להתגאות בכמה וכמה תארים:  המדבר ה-25 בגודלו בעולם, אחד המקומות הכי יבשים בעולם וגם המקום החם ביותר. ב-2005 נמדדה כאן הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה אי פעם – 70.7 מעלות צלזיוס. גם בימים כתיקונם חם במדבר לוט, והטמפרטורה הממוצעת עומדת על כ-50 מעלות.

עד לפני שנים לא רבות סברו החוקרים שהמקום החם ביותר בעולם הוא אל עזיזיה שבלוב, שם נמדדה ב-1922 טמפרטורה של 58 מעלות. אבל לאחרונה התגלה, באמצעות מידע שנאסף על ידי לוויינים, שמדבר לוט מנצח בגדול. הסיבה לתגלית המאוחרת, פשוטה – כל כך חם במדבר לוט, שאיש לא מעז לגור שם. במקומות שמרוחקים מרחק ניכר מיישוב ושתנאי מזג האוויר בהם כל כך קיצוניים, קשה לאסוף מידע על מזג אוויר באופן עקבי ובאמצעות תחנות מדידה קבועות. עם זאת, באל עזיזיה שבלוב עדיין יכולים להתנחם בתואר "המקום המיושב הכי חם בעולם".

דמויות זעירות מתגמדות אל מול ים החולות של המדבר | צילום: ix4sv, Flickr

למה כל כך חם שם? מדבר לוט מורכב בחלקו מאבני בזלת ולבה שחורה מהר געש שכבר אינו פעיל. משטחים כהים סופגים יותר אור שמש, וזה מה שהופך את המקום הזה לחם כל כך. החלק החם ביותר של מדבר לוט הוא רמה גדולה שמכוסה בלבה כהה ומכונה "גנדום בריין". לפי אגדה מקומית, הרמה קיבלה את שמה, שפירושו הוא "חיטה קלויה", לאחר שערימת חיטה שהושארה בטעות באזור נשרפה בחום המדברי לאחר כמה ימים.

באופן פרדוקסלי, אם תשאירו כאן חלב בחוץ, הוא לא יתקלקל. חוקרים גילו שתנאי החום הקיצוניים הפכו את מדבר לוט לאזור א-ביוטי, כלומר שאין בו חיים. אפילו בקטריות לא יכולות להתפתח בתנאי חום כה קיצוניים. במקום חם כל כך. החוקרים, שהשאירו חלב במדבר לוט ללא קירור או כיסוי, גילו שהחלב לא מתקלקל והגיעו למסקנה שהבקטריות לא יכולות להתפתח בחום קיצוני שכזה.

פירמידת החול הגבוהה בעולם במדבר לוט | צילום: Erwin Bolwidt, Flickr

סביר להניח שרובכם לא תגיעו לעולם למדבר לוט, ולא רק בגלל שהשלום עם איראן לא נראה באופק. אבל כדאי לדעת שמלבד חום מהגיהינום, המדבר הלוהט הזה מתהדר גם בפירמידת החול הגבוהה בעולם, כפי שניתן לראות בתמונה למעלה. 


ימין ושמאל, רק חול וחול. צילום מהאוויר של מדבר לוט האיראני

במפה המצורפת אפשר לראות את מדבר לוט, ריק מכל יישוב:


לחצו להגדלה

 

 

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.